Gå til innhold

Hvor går grensa?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvert år tenker jeg på å slanke julegavelista mi, og tenker jeg ikke skal gi til de voksne, bare barna...ikke til folk vi har hatt minimal kontakt med, gamle tanter av mannen min osv...

Tidligere gav vi gaver til alle fadderene til barna våre, men det har vi kuttet ut. Gir bare julekortbilde av dem.

MEN, så nærmer det seg jul, og så kommer tanter av mannen min og gir oss gaver, og jeg får dårlig samvittighet - og løper i butikker og kjøper noe dall...type "Julepyntengel og kaffe" eller lignende...bare tull med andre ord...og gir dem tilbake gave...med det resultat at de kommer med gaver til oss neste jul også. Jeg lærer aldri!

Jeg synes det er litt vanskelig å kutte ut de man har gitt gave til tidligere. Hvordan gjør dere det? Man må jo nesten si fra på forhånd, slik at det ikke ender opp med at de kommer med gave, og jeg er nødt til å stå å forklare der og da at vi ikke har gave til dem?

Hvor går deres grense? Hvem gir dere gave til?

Jeg vil gjerne at vi kun skal gi til nærmeste familie på begge sider, og fadderbarn.

Men slik det er nå gir vi i tillegg til gamle tanter, 2 vennepar og barna deres, et søskenbarn og hans mor, nabobarn og foreldrene deres. Pluss så har vi 2 barn som skal kjøpe gaver til vennene sine. Det blir veldig dyrt i lengden, og jeg vil gjerne gjøre noe med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Av familie gir vi kun i rett oppadgåande linje, det vil seie søsken med partnarar og ungar, foreldre, besteforeldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma og pappa kuttet litt de siste årene vi var barn, de ga kun til foreldre, barn, søsken og nevøer/nieser. Det samme gjorde resten av slekta, i tillegg til barnebarn.

Jeg og samboer har jo hverken barn eller nevøer/nieser, så for vår del blir det foreldre, besteforeldre og søsken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gir til: foreldre, mannens søsken, nevøer og nieser. I min søskenflokk har vi kommet frem til at ingen av oss har god nok økonomi til å gi gaver til hverandre, men vi gir til hverandres barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir kun til nærmeste slekt. Det vil si foreldrene mine, brødrene, tante og onkel, og søskenbarna som jeg har mest kontakt med. Så klart gir jeg også sambo en fin gave. Er usikker på om jeg skal gi noe til foreldrene hans, har bare møtt dem en gang, så det er litt merkelig føler jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi gir til aller næreste familie - dvs foreldre, søsken og tantebarn (hadde vi hatt besteforeldre osv. hadde vi gitt til dem også). I tillegg gir vi til fadderbarn, et vennepar m/barn vi er mye sammen med og jeg gir til min bestevenninne. Gir for ca 300 til hver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har pleid å gi

Mamma

Pappa

Mormor (før hun døde)

Kjæreste

Bestevenner

Søster

På deling til svigers og hans søsken

Gidder ikke mer nå. I år blir det bare kjæresten og meg selv som får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gir gaver til hverandre, barna, foreldre, søsken, nevøer/nieser og noen gode venner. Tanter, søskenbarn eller andre slektninger lenger ut får ikke gaver, bare julekort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gir til søsken med/uten ektefeller, tanteunger, tanteungers unger og egne barn.

Jeg ser ikke vitsen med å "bytte penger" til jul og gir heller en gave til venner når det bursdag. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grensen går jo hvor du setter den;))

Gi beskjed til de du ikke skal/vil gi til på forhånd.

Evt, sett opp et budsjett som du har råd til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gir til foreldre, besteforeldre og søsken (ingen av våre søsken har partnere eller ektefeller). Eg gir til søskenbarn om de feirer jul med oss (de bur fleire timer unna, begge to), men eg gir ikkje noe til onkler eller tante lenger. Enn så lenge har vi ingen nieser/nevøer, fadderbarn eller barn selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir gave til nærmeste familie og nære venner, nå har jeg ikke samboer eller barn så heldigvis ikke så mange å kjøpe til enda:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi gir gaver til hverandre, barna, foreldre, søsken og deres partnere, nevøer/nieser og noen gode venner. Tanter, søskenbarn eller andre slektninger lenger ut får ikke gaver, bare julekort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir til mine foreldre, samboer, vår datter, mine besteforeldre, min bror med samboer, og deres sønn.

Min samboer gir til sine foreldre, 4 søsken, niese, og bestemor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Røyskatt*

I år blir det våre døtre, hverandre, våre foreldre, hans bestemor, våre søsken med partnere, mine to stesøsken og vår niese og nevø.

Vi har kuttet vennegaver da vi regelrett ikke har råd dette året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

vi gir bare til partner, søsken, foreldre, besteforeldre og mine 2 tantebarn + min beste venninne.

i år ble det totalt 13 stk med hans familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går jo an å ta kontakt i god tid før jul, og avtale at dette året ønsker dere å ikke utveksle gaver pga utgiftene, og at dere vil prioritere annerledes.

Det må voksne folk tåle. Det tror jeg også de vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen och jag köper till

* Varandra (nästan varje år, ett år valde vi bort det pga stress och tidsbrist)

* Sonen

* Dottern

* Min mor (plus samboer)

* Svigermor

* Svigerfar

* Barnens söskenbarn som är upp till 10 år

Vi köper inte till:

* Min far med fru (det har vi inte gjort på 10 år)

* Våra syskon

* Syskonens barn äver 10 år

Att utväxla julhälsningar och omtanke är en annan sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silvermist

Jeg kjøper til samboeren min, mine foreldre, min søster, mine besteforeldre, og en venninne.

Tanter, onkler og søskenbarn kjøper jeg ikke til, unntaket er til små søskenbarn de årene vi feirer julaften sammen, da spleiser jeg på noe sammen med mine foreldre. Dette har vi en felles forståelse på, og jeg synes det er veldig greit med min begrensede studentøkonomi.

Jeg pleier forøvrig å ha noen flasker vin stående i tilfelle noen dukker opp på døren med en gave, så slipper jeg pinlige situasjoner. :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...