Gå til innhold

Noen som kan hjelpe?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er student på 2. året, og har inntil i våres jobbet ved siden av studiene. I august fylte jeg opp BSU-en med pengene fra storstipendet, og litt til, altså 20 000. Men jeg tenkte jo ikke over at inntekten min dette kalenderåret var såpass lav (60 000), at det ikke nødvendigvis "lønte" seg og fylle den helt opp (med tanke på skattetrekk). Det er jo kun 20 000 av inntekten min som er over frikortgrensa, men jeg regner med at så lenge man er over den, så er det hele beløpet det skal skattes av? Så, her er greia: På den siste lønnslippen min står det at jeg har betalt 10 300 i skatt. Ved full sparing i BSU får jeg 4000 i skattelette. Hvordan blir dette her? Lønner det seg å la hele beløpet står der? Eller skal jeg sette det inn på sparekonto og hellet sette det inn seinere, når jeg får mer utbytte av det? Er litt forvirra, så håper det er noen kloke sjeler som kan hjelpe meg, gjerne sette det opp i form av et regnestykke. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så vidt jeg har forstått det så er BSU den absolutt beste måten å spare på, uansett (for oss vanlig mennnesker som ikke driver med aksjer og oppkjøp osv). Du får mer igjen på skatten ved å sette de inn der enn å ha de på sparekonto. Så lenge ikke noen kommer med et konkret svar på hvorfor du ikke bør har de på BSU, så vil iallfall jeg anbefale deg å fylle opp BSUen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tjener 60 000,- i 2011, så skal du skatte 4680,- gitt at du ikke har noen forhold som kompliserer det hele (f.eks. renteinntekter, rentefradrag, etc.)

Ved BSU-innskudd på 20 000,- i 2011 vil du få 4000,- igjen. Dvs du skal i realiteten skatte 680 kroner i 2011. Hvis du faktisk har skattet 10 300,- i 2011, så ser det ut til å bli en pen sum skatt til gode for deg neste år. :)

Skatteberegning for 2011 gjøres her:

http://www.skatteetaten.no/Applikasjoner/Enkel2011_20110321.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar! Ja, da tror jeg at jeg bare lar de stå der. I tillegg er jo renta veldig god. Var kjekt med den skatteberegnings-kalkulatoren. Da er det bare å glede seg til neste skatteoppgjør. :danse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BSU er best. Ikke bare pga skattelettelse, men også renter, bankene liker å se penger i BSU når du søker boliglån, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...