Gå til innhold

Tatovering


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg tenker på å skaffe meg en tatovering, men så lurer jeg egentlig litt på hva man egentlig påfører kroppen sin og om det kan være skadelig. Er det virkelig blekk i tatoveringen? Og hvilke virkninger kan det ha for kroppen?

Den tatoveringen jeg vil ha tenker jeg å ta helt nederst på foten, på utsiden. Er det noen som har tips for eller mot hvorfor det kan være lurt?

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er blekk ja, men det er ufarlig for kroppen. Tenk hvor mange som har tattoveringer - du hadde nok hørt om det hadde det vært farlig.

Tattovering på utsiden av foten kan være veldig fint, det kommer helt an på hva du velger å ha der. Jeg synes f.eks. delfiner og sommerfugler på foten er kjempekjedelig, for det er en veldig "oppbrukt" tattovering i mitt hode. Ta noe som betyr noe for deg, da blir det best :)

Og vristen er ett av de vondeste stedene å tattovere, bare så du er forberedt. Det betyr dog ikke at det er så vondt at du dør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

Men dersom det er blekk - det trekker vel inn i huden og går inn i blodet? Det syns jeg høres litt skadelig ut, selv om man ikke vet så mye om det.

Jeg tenkte å tatovere et sitat som betyr mye for meg personlig :) Har hørt tidligere også at det er et av de vondeste stedene. Og jeg kommer sikkert til å dø litt :P Men jeg vil gjerne ha det der pga at det ikke er så synlig! Og jeg vil kun tatovere sitatet som en slags påminnelse til meg selv, fordi det er en "leveregel" for meg, og ikke nødvendigvis slik at ALLE kan se det. Og dersom jeg skulle angre så kan jeg bare ta på meg en sokk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

Men dersom det er blekk - det trekker vel inn i huden og går inn i blodet? Det syns jeg høres litt skadelig ut, selv om man ikke vet så mye om det.

Jeg tenkte å tatovere et sitat som betyr mye for meg personlig :) Har hørt tidligere også at det er et av de vondeste stedene. Og jeg kommer sikkert til å dø litt :P Men jeg vil gjerne ha det der pga at det ikke er så synlig! Og jeg vil kun tatovere sitatet som en slags påminnelse til meg selv, fordi det er en "leveregel" for meg, og ikke nødvendigvis slik at ALLE kan se det. Og dersom jeg skulle angre så kan jeg bare ta på meg en sokk ;)

Blekket legger seg imellom to hudlag, og kommer derfor ikke inn i kroppen din. Men uansett om det hadde gjort det så hadde det ikke vært farlig, da blekket ikke er skadelig for kroppen.

Og joda, litt kommer du jo til å dø. :gjeiper:

Tror det blir en bra tattovering, og er helt enig med deg i at det er et greit sted å skjule. Bare pass på at du finner en tattovør som er flink med skrift, jeg kjenner en som tattoverer sitater i blokkbokstaver... :haar:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WendyClear

Blekket presses inn i huden, men går ikke helt inn til blodet (da hadde en måtte brukt en lang sprøyte). her ser du en tegning av hvordan huden er bygd opp, det er langt ned til blodårene. Blekket legges såvidt under epidermis, og kan bare komme borti de tynne ytterste blodårene, som ikke vil frakte blekket rundt i kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du går til et seriøst studio er det ikke farlig nei. har tattovert meg over to ganger og har ingen varige mèn :lur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er noen anestesiologer som mener at tatoveringer på korsryggen kan skabe komplikasjoner ved spinalpunksjon, men det er ingen entydige konklusjoner rundt dette. Det er jo uansett ikke en problemstilling når det er foten som skal tatoveres.

Blekkmengden er så liden, at det ikke er tale om noen helsefare, så lenge du ikke tatoverer indsiden av blodårene dine. Men det er en viss infeksjonsfare ved påføringen, så man bør velge studio med omhu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble tatovert av en venninne, i stua hennes mens hun satt med sneipen i kjeften. Og det uten å få varige mén, så det går nok fint skal du se. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble tatovert av en venninne, i stua hennes mens hun satt med sneipen i kjeften. Og det uten å få varige mén, så det går nok fint skal du se. :)

Det der er russisk rulett og idioti.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en del tattoveringer og en av de er der hvor du vil ta. Jeg holdt ut i 2 timer og det var helt forferdelig vondt når man sammenligner med de andre jeg har. Dessuten har blekket vanskeligere for å "sette" seg der. Så du burde hvertfall fylle på blekk en gang etterpå. En liten del av min tattovering var nesten helt borte etter det var grodd første gangen. Så da var det bare å bite tennene sammen og sette seg i stolen for runde 2.

Det er veldig viktig å velge et bra studio med flinke tattovører. Det er alt for mange som har pinlig dårlige tattoveringer i dag....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble tatovert av en venninne, i stua hennes mens hun satt med sneipen i kjeften. Og det uten å få varige mén, så det går nok fint skal du se. :)

Veldig lurt av deg å skrive det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HunterLady

Det går nok bra, men som Giacamo_P nevner, så er det diskusjoner rundt dette med tatovering i korsrygg og spinalpunksjoner og epiduralsetting. Det er nemlig slik innen medisinen at man helst ikke stikker i annet enn ren hud, og spinalpunskjoner kan kun tas i nedre lumbal region.

Men du snakker jo om foten, så tror du er trygg.

Finnes noen som kan få allergiske reaksjoner på blekket, men det er veldig uvanlig.

Vristen er vondt har jeg hørt, men ikke akkurat den vondeste plassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig lurt av deg å skrive det.

Poenget, som nok ikke kom fram godt nok, er at gikk det bra, så gjør det sannsynligvis det om hun drar til skikkelige fagfolk.

Når det er sagt, så var venninna mi flink til å sterilisere alle nåler, brukte hansker og tok alle forhåndsregler. Hun var i ferd med å lære seg å tatovere og det er ikke snakk om noe hjemmeprosjekt sånn sett. Men ja, jeg skjønner at det høres sykt ut.

Endret av Bloodless
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest WendyClear

Poenget, som nok ikke kom fram godt nok, er at gikk det bra, så gjør det sannsynligvis det om hun drar til skikkelige fagfolk.

Når det er sagt, så var venninna mi flink til å sterilisere alle nåler, brukte hansker og tok alle forhåndsregler. Hun var i ferd med å lære seg å tatovere og det er ikke snakk om noe hjemmeprosjekt sånn sett. Men ja, jeg skjønner at det høres sykt ut.

Først går du ut å sier at du tok tattovering totalt uhygienisk. Og senere var venninna di ansvarlig og hadde skikk på hygienen, hvorfor nevnte du det i det hele tatt?

Har selv en kompis som tattoverer hjemme, og jeg støtter han ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først går du ut å sier at du tok tattovering totalt uhygienisk. Og senere var venninna di ansvarlig og hadde skikk på hygienen, hvorfor nevnte du det i det hele tatt?

Har selv en kompis som tattoverer hjemme, og jeg støtter han ikke!

Har jeg skrevet ordet uhygienisk noen plass? Jeg skrev at hun gjorde det i stua og at hun røyka, ikke at hun brukte skitne nåler og hender. Poenget var da at siden det gikk bra, så går det bra hos profesjonelle. Er det virkelig noe å henge seg opp i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I noen _svært_ få tilfeller er det ugunstig å ta tatovering. Svært få, men fortsatt noen, får en allergisk reaksjon på blekket, så om du har mange allergier eller reagerer på "rare" ting, kan det være lurt å snakke med tatovøren og evt hudlege på forhånd. Majoriteten av de som har tatoveringer opplever ikke dette i det hele tatt.

Det varierer også fra person til person hvor lang tid groperioden tar.

Nederst på foten er det lurt å tatovere seg på sommeren når du ikke går i tette sko, da det under groperioden kan forsvinne noe blekk om tatoveringen blir utsatt for mye slitasje før den er ferdiggrodd, slik at tatoveringen blir "marmorert" og litt småstygg (opplevde det med en av mine som er tatt på siden av ryggen der bukselinningen kan gnage, måtte fylle på nytt blekk et par måneder senere)

Huden der er veldig tynn, så ja, det vil gjøre vondt, hvor vondt kommer helt an på din egen smerteterskel og hvor mye endorfiner hjernen din spyr ut når du får vondt noe sted.

Er du veldig redd for at det skal gjøre helt sykt vondt, kan du gå på apoteket og kjøpe Emla og smøre på det stedet du skal tatoveres en times tid i forveien. Det bedøver huden litt slik at det ikke gjør alt for vondt. (gjorde det på min tredje da den er tatt på magen/hoftekammen som er enda mer begredelig å tatovere enn foten)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest WendyClear

I noen _svært_ få tilfeller er det ugunstig å ta tatovering. Svært få, men fortsatt noen, får en allergisk reaksjon på blekket, så om du har mange allergier eller reagerer på "rare" ting, kan det være lurt å snakke med tatovøren og evt hudlege på forhånd. Majoriteten av de som har tatoveringer opplever ikke dette i det hele tatt.

Det varierer også fra person til person hvor lang tid groperioden tar.

Eldre leger generelt vil si nei til tattovering, da de ikke har tilstrekkelig med informasjon om det og vil være på den sikre siden. Min hudlege sa jeg ikke skulle ta tattovering (men det gikk helt fint alikevel).

Hvis en er bekymret for allergi ovenfor blekket kan en jo be om en liten dært med blekk på håndleddet hos tatovøren du vil tatovere deg hos, vente noen dager og se om huden reagerer negativt på blekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...