Gå til innhold

To typer kyssesyke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Var til legen her om dagen, og etterå ha tatt blodprøver, sa han at jeg hadde hatt begge typene av kyssesyken. Finnes det TO typer?.. Trodde om man fikk den en gang, så var man immun...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke hørt om forskjellige typer, men vet at det er mulig å få det mer enn en gang. Det kan også henge i lenge - særlig hos voksne. Selv testet jeg fortsatt positivt rundt 1,5 år etter jeg ble smittet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var til legen her om dagen, og etterå ha tatt blodprøver, sa han at jeg hadde hatt begge typene av kyssesyken. Finnes det TO typer?.. Trodde om man fikk den en gang, så var man immun...

http://en.wikipedia.org/wiki/Infectious_mononucleosis

Der står det mye nyttig om EBV.

Endret av Supraspinatus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den klassiske mononukleose forårsakes av Epstein-Barr-virus (EBV), men det findes en avart som har sitt opphav i Cytomegalo-virus (CMV). Begge tilhører herpesfamilien, og viruset findes i kroppen resten av livet efter gjennomgått infeksjon, men vil normalt ikke forårsake sykdom igjen, med mindre immunforsvaret svekkes, slik man ser f. eks. ved HIV/AIDS.

Supraspinatus, jeg formoder at du mener EBV (ikke EPV)?

Endret av Giacomo_P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den klassiske mononukleose forårsakes av Epstein-Barr-virus (EBV), men det findes en avart som har sitt opphav i Cytomegalo-virus (CMV). Begge tilhører herpesfamilien, og viruset findes i kroppen resten av livet efter gjennomgått infeksjon, men vil normalt ikke forårsake sykdom igjen, med mindre immunforsvaret svekkes, slik man ser f. eks. ved HIV/AIDS.

Supraspinatus, jeg formoder at du mener EBV (ikke EPV)?

Selvsagt. En liten skrivefeil der tidlig på morgenen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...