Gå til innhold

Da har jeg begynt på isotretinoin orifarm (roaccutane)

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvis bivirkningene ikke plager deg veldig, og du vil bli fortest mulig ferdig (hvem vil ikke det :P ) så kan du jo foreslå at du har lyst til å gå opp til 2tbl/dagen. Så ser du hva legen din sier. Jeg veier 52 kg, og går på 2 for dagen. Er dog veldig heldig med bivirkninger. Har ikke tørr hud en gang. Men tørre lepper har jeg. Og litt sensitive/røde øyne. Jeg har også fått ganske vondt i knærne- de føles stive og ømme når de blir belastet. Spesielt hvis jeg har sittet en stund. Har en veldig fysisk krevende jobb for tiden, og har slitt litt med det ene kneet fra før, så jeg tenkte det kunne være årsaken. Men en bivirkning av Iso er jo stive og ømme ledd, så det er nok det som er synderen. Jeg håper i hvert fall det :) Du må ikke tro at kuren ikke vil hjelpe deg! Jeg har hatt akne og komedoner siden jeg var 12 år. Dvs i 10!! år..Hadde prøvd alt og ingenting hjalp. Nå har jeg gått på Iso i snart 3 måneder, og er helt kvisefri!!

Samme utgangspunkt som deg, men komedonene jeg hadde forsvant da jeg fylte 21 år. Takk for oppmuntring ;) Hatt disse plagene siden jeg var 12 år selv, faktisk, så håper at dette tar knekken. Da jeg ble gravid kom de store, verste- før det var det "bare" massevis av små og mellomstore som bare ga merker som forsvant etter et par uker :P Krysser fingre for at jeg kan kalle meg kvisefri for alvor, var deilig nå og være kvisefri noen dager :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei dere!

Da har jeg lest ca gjennom denne tråden, og vet ikke hvilke tanker jeg sitter igjen med! Samtidig som jeg er veldig glad jeg er så heldig som fikk lov å starte på denne kuren ( startet forrige tirsdag), så er jeg redd for alle disse bivirkningene det fører med seg. Eller kan føre med seg!

Mitt "problem" er at jeg ikke har en eneste bivirkninig. Forstå meg riktig, men føler jeg kanskje at bivirkninger er et tegn på at kuren funker? Er ikke eigang sår på leppene. Vet jeg ikke har gått så lenge på det, men føler liksom at huden min klarner opp allerede? Kan dette virkelig stemme?

Regner såklart med at jeg får bivirkninger, og vil for alt i verden at denne kuren skal fungere! Har slitet med kviser så lenge jeg kan huske, og alt jeg har prøvd har feilet! Ønsker bare et liv der jeg slipper å stå opp mye tidligere bare for å se ca representabel ut! Vet flere her inne sikkert har det på samme måten!

Tar to tbl per dag og har som sagt gått på det i 8 dager! INGEN bivirkninger så langt, og huden kjennes renere ut. Kan det være at det kan ha noe med at jeg nettopp har gått tre mnd på tetra? Den hjalp forsåvidt ikke i det hele tatt, og hadde kort fortalt et 3 mnds kviseutbrudd fra h******, som slutta da jeg slutta med tbl!

Litt visdomsord taes imot med takk :) Og beklager at innlegget ble litt langt.

Hilsen lille meg !

Skrevet

Hei dere!

Da har jeg lest ca gjennom denne tråden, og vet ikke hvilke tanker jeg sitter igjen med! Samtidig som jeg er veldig glad jeg er så heldig som fikk lov å starte på denne kuren ( startet forrige tirsdag), så er jeg redd for alle disse bivirkningene det fører med seg. Eller kan føre med seg!

Mitt "problem" er at jeg ikke har en eneste bivirkninig. Forstå meg riktig, men føler jeg kanskje at bivirkninger er et tegn på at kuren funker? Er ikke eigang sår på leppene. Vet jeg ikke har gått så lenge på det, men føler liksom at huden min klarner opp allerede? Kan dette virkelig stemme?

Regner såklart med at jeg får bivirkninger, og vil for alt i verden at denne kuren skal fungere! Har slitet med kviser så lenge jeg kan huske, og alt jeg har prøvd har feilet! Ønsker bare et liv der jeg slipper å stå opp mye tidligere bare for å se ca representabel ut! Vet flere her inne sikkert har det på samme måten!

Tar to tbl per dag og har som sagt gått på det i 8 dager! INGEN bivirkninger så langt, og huden kjennes renere ut. Kan det være at det kan ha noe med at jeg nettopp har gått tre mnd på tetra? Den hjalp forsåvidt ikke i det hele tatt, og hadde kort fortalt et 3 mnds kviseutbrudd fra h******, som slutta da jeg slutta med tbl!

Litt visdomsord taes imot med takk :) Og beklager at innlegget ble litt langt.

Hilsen lille meg !

Jeg hadde heller ikke bivirkninger de første ukene, men de kom etterhvert. Dvs. jeg er litt flassete i ansiktet, såre lepper og tørr i munnen. Det er levelig :)

Skrevet

Jeg vokset leggene i dag. Har gått på kuren i ca. 3 uker. Skal huske å fortelle åssen det går med akkurat det hvis der er flere her inne som liker å vokse sine.

Skrevet

Jeg hadde heller ikke bivirkninger de første ukene, men de kom etterhvert. Dvs. jeg er litt flassete i ansiktet, såre lepper og tørr i munnen. Det er levelig :)

Hvor lenge har du gått på det? Har du fått massive utbrudd? Jula nærmer seg og jeg ser ikke frem til det hvis jeg får utbrudd i det tidsrommet :/

Skrevet

Hvor lenge har du gått på det? Har du fått massive utbrudd? Jula nærmer seg og jeg ser ikke frem til det hvis jeg får utbrudd i det tidsrommet :/

Jeg har gått mellom 3 og 4 uker. Har ikke fått utbrudd. Jeg har igrunn en litt merkelig akne, der er liksom prikker over hele ansiktet, men der har sjelden vært store, vonde kviser. Det er jo ikke sikkert du får disse voldsomme utbruddene heller. Skaff deg en god concealer for sikkerhetsskyld :)

Skrevet

Hei. Jeg har noen spørsmål jeg håper dere kan svare på:)

- Ca. hvor lenge står man på venteliste for å komme til en hudlege? Hvor lenge måtte dere vente?

-Hvor mye koster en time hos hudlegen? Hvor ofte går dere dit, og hva må dere betale da?

-Hvor mye koster tabelettene?

Jeg blir satt på Tetracycliner om igjen og om igjen hele tiden. Nå er jeg møkk lei, og forlanger at legen min henviser meg til hudlegen! :(

Skrevet

Oppsummering etter ca 2 uker med iso:

Etter ca 3 dager fikk jeg telefon fra hudlegekontoret. Jeg skulle gå fra 2 tabletter til 1 tablett daglig etter at blodprøven viste at jeg hadde for mye kreatinin etc. Skal til ny test om litt over 1 uke for å ta ny blodprøve for å se om tablettene skader meg. Håper på det beste.

Begynnelsen var forferdelig. Fikk en del kviser rundt nesa, og hadde sår hud. Etter en hard økt med beintrening hadde jeg også voldsomme muskelsmerter. Kunne nesten ikke gå på 2 dager.

Nå går det mye bedre. Huden min kjennes bedre ut, selv om det fremdeles popper opp litt rundt nesen og haken, men ikke like ille som før. Jeg begynner å bli ganske tørr på leppene, så leppekremen kommer bra med. Jeg har foreløpig ikke gjort noe innkjøp av dagkremer, fuktighetskrem, nattkrem, ansiktsmaske etc. da jeg vil undersøke markedet litt/få tips av profesjonelle aktører før jeg foretar meg noe. Bruker dog en enkelt fuktighetskrem, men skal nok bytte om litt. Ikke helt optimalt selvsagt, men vil heller være på den sikre siden enn å bruke penger på noe som ikke fungerer.

Har ikke opplevd noen andre bivirkninger så langt.

Anonym poster: 874a971855478c9076b2f1605a9b0811

Skrevet

(jeg er samme som han over)

Tror det muligens kan være leveren min det er noe "galt" med, men er usikkert. Jeg veier 63/64 kg, så burde i utgangspunktet i hvert fall gått på 2 tabletter daglig, men om jeg ikke tåler de så er det selvsagt best å være føre var. Håper utviklingen er positivt, og at jeg evt. kan øke mengden etter hvert.

Anonym poster: 874a971855478c9076b2f1605a9b0811

Skrevet

Da var bivirkningene nådd øynene mine..tørre,røde og svir. Jeg vet det har blitt snakket om noen øyedråper som fungerte bra her inne. Noen som husker/vet hva de heter? Har ikke mulighet til å bla tilbake nå! Tusen takk på forhånd! :-)

Skrevet

Da har jeg vært på kontroll hos hudlegen for siste gang! Jeg tok mine siste kapsler 2. oktober. Da var huden veldig rød 2-3 uker etterpå, og det kon noen kviser. De er borte nå, jeg har bare et par kviser, men det er en del kviser som er tomme, som er arr nå. Det ligner på kviser... Legen sa i dag at det var helt normalt. At disse vil forsvinne av seg selv etter måneder, men opptil et år.

Jeg fortalte at jeg har brukt noe fruktsyre i det siste. Det var visst veldig fy-fy! Jeg skulle faktisk ikke bruke noe som helst annet enn asan intimsåpe om jeg skulle bli for blank i ansiktet. Og en milf fuktighetskrem. Jeg bruker Biotherm, og jeg syns den er så god! Fantastisk konsistens også! Den er skikkelig dyr, men verdt det syns jeg. Han sa også at jeg kunne bruke Basiron til å ta på de par kvisene jeg har. Jeg glemte selvfølgelig å spøre om det var noe jeg IKKE måte gjøre eller spise... eller om jeg kunne bruke ansiktsmaske av leire. Og ansiktsdamp.

Har noen noen erfaring med ansiktsmasker og damp av ansiktet etter kuren, og arr som ikke forsvinner før laang tid etter?

Til dere som tar kuren; jeg vil absolutt anbefale leppepomaden til LRP, kan kjøpes på apotek for 80 kr. Den er utrolig god, den beste jeg har prøvd av ni andre.

Skrevet

Og en ting til; jeg har tatt 400 kapsler og veier ca 64 kg. Jeg har 100 kapsler til som jeg ikke har tatt. Burde jeg ta de tro? Jeg fikk resepter av hudlegen på 400, men fastlegen skrev ved en slags feil ut en pakke så jeg har hundre ekstra...

Tuuuusen takk hvis noen svarer!! :D

Skrevet

Hei, leste over det her med kreatin. Jeg går på disse tablettene, og tar kreatintilskudd ved siden av, er dette dumt??

Anonym poster: ea7b46d696e08f7830c652c08dbb2849

Skrevet

Da var bivirkningene nådd øynene mine..tørre,røde og svir. Jeg vet det har blitt snakket om noen øyedråper som fungerte bra her inne. Noen som husker/vet hva de heter? Har ikke mulighet til å bla tilbake nå! Tusen takk på forhånd! :-)

Ja, jeg roste Artelac i skyene. Bruker jeg den morgen, midt og til kvelds så ser det ikke ut som om jeg har grått i flere timer.. ;)

Skrevet

Og en ting til; jeg har tatt 400 kapsler og veier ca 64 kg. Jeg har 100 kapsler til som jeg ikke har tatt. Burde jeg ta de tro? Jeg fikk resepter av hudlegen på 400, men fastlegen skrev ved en slags feil ut en pakke så jeg har hundre ekstra...

Tuuuusen takk hvis noen svarer!! :D

Hmm. Det eneste jeg kan svare er at jeg ville spurt hudlegen, fordi det er noe med max tabletter ift kg. Håper ikke jeg råder til noe dumt nå, men jeg hadde sikkert, så pessimist som jeg er på virkning for tiden, tatt noen. Men det tror jeg ikke er lurt, og ihvertfall ikke alle. Du tok siste i oktober? Hmm tror jeg "sender" deg til tlf for å høre med de som kan dette.

Skrevet

Hei, leste over det her med kreatin. Jeg går på disse tablettene, og tar kreatintilskudd ved siden av, er dette dumt??

Anonym poster: ea7b46d696e08f7830c652c08dbb2849

Jeg svarer det samme til deg, prøv google i helga, og ring legen mandag for å høre ;)

Da må jeg komme med mitt spm..

Noen har skrevet at de fikk vondt i huden av å bevege seg under dyna bare, følger en av dere tråden ennå?

Kan du beskrive det?

Jeg har noen dager nå hatt veldig svie, som om noen har først kjølt ned huden min med metall, for så å helle lava over området. Dette er på låret, og hver gang jeg kler på/av meg samt får stoff/kanter/trykk så kommer denne følelsen. Jeg er begynt å bli tørr på kroppshuden også, men å smøre hjelper bare der og da.

Noen som opplever lignende? :fnise:

(Håper mine blodprøver er fine, og at jeg kan forts til tross for alle bivirkningene som dukker opp hele tiden.)

Den blodprøven, skal den taes før kontroll? Hvor tar dere den? Husker ikke hva hudlegen sa. :)

Skrevet (endret)

Hei. Jeg har noen spørsmål jeg håper dere kan svare på:)

- Ca. hvor lenge står man på venteliste for å komme til en hudlege? Hvor lenge måtte dere vente?

-Hvor mye koster en time hos hudlegen? Hvor ofte går dere dit, og hva må dere betale da?

-Hvor mye koster tabelettene?

Jeg blir satt på Tetracycliner om igjen og om igjen hele tiden. Nå er jeg møkk lei, og forlanger at legen min henviser meg til hudlegen! :(

Nå skriver jeg fra tlf så ble mye post fra meg.

Men jeg fikk time dagen etter, kontaktet privat. Tabl kostet 6-700kr for 100x20mg, en kur er ca 400-500 tabl. Kommer an på vekt osv. Timen kostet 500. Men pris varierer veldig fra privat til privat, samt offentlig er vel billigere men lengre ventetid vanligvis?

Endret av minibelle
Skrevet

Hvor mye ISO skal dere andre ta? Ma skal jo ha mellom 120 og 140 (tror det stemmer?) mg ISO per kilo du veier. Jeg har fått ca 123 av de kapslene jeg har tatt. Nå tar jeg noen fler så jeg kommer opp i 140 mg/kg. Noen andre som tar så mye?

Skrevet

Hvor mye ISO skal dere andre ta? Ma skal jo ha mellom 120 og 140 (tror det stemmer?) mg ISO per kilo du veier. Jeg har fått ca 123 av de kapslene jeg har tatt. Nå tar jeg noen fler så jeg kommer opp i 140 mg/kg. Noen andre som tar så mye?

Hvis jeg tar alle mine 400 tabletter han satte meg på, ender jeg på 148mg pr kg totalt. Mot slutten vil jeg nok spørre han litt om det, fordi jeg har gått ned 3 kg siden jeg startet, og vekten bare fortsetter nedover ser det ut til. Håper jeg ikke går ned mer nå, vil ikke måtte redusere dosen så mye.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...