Gå til innhold

Da har jeg begynt på isotretinoin orifarm (roaccutane)

Fremhevede innlegg

Skrevet

Da har jeg begynt med Isotretionin. Etter å ha hatt store kvise/arrproblemer gjennomgående siden jeg var 14/15 år, håper jeg nå tiden snart er over.

Skal ta dose på 1 hver morgen og 1 hver kveld. Jeg er dog usikker på hvor lenge jeg skal gå på det, men skal til ny kontrolltime i begynnelsen av januar.

Har ellers kjøpt meg Eucerin sin Acute Lip Balm som forhåpentligvis skal hindre tørr og skadet hud på leppene. Har også kjøpt meg fuktighetskrem. Er det noe annet som anbefales?

Anonym poster: 874a971855478c9076b2f1605a9b0811

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da har jeg begynt med Isotretionin. Etter å ha hatt store kvise/arrproblemer gjennomgående siden jeg var 14/15 år, håper jeg nå tiden snart er over.

Skal ta dose på 1 hver morgen og 1 hver kveld. Jeg er dog usikker på hvor lenge jeg skal gå på det, men skal til ny kontrolltime i begynnelsen av januar.

Har ellers kjøpt meg Eucerin sin Acute Lip Balm som forhåpentligvis skal hindre tørr og skadet hud på leppene. Har også kjøpt meg fuktighetskrem. Er det noe annet som anbefales?

Ja, anbefaler deg å ta det som det kommer;) Lepper og hud er greit å ha produkter klart for, for de fleste trenger ekstra fuktighetdkrem/lypsyl ila kuren.

Du var den 23åringen på tetracyclin? Hvordan gikk det, sa legen at du trengte Iso før du fikk sagt noe om det?

Skrevet

Det er den smaken man kan få når man våkner opp om morgenen, bare at jeg har den hele tiden bortsett fra når jeg spiser eller drikker. Det er også derfor jeg går ut ifra at det skyldes munntørrhet. Dere får si ifra om dere opplever noe av det samme, da vet jeg i alle fall nokså sikkert at dette er årsaken. Heldigvis er det ikke den verste bivirkningen, men den er irriterende uansett :(

Jeg har hatt slik noen dager, men av helt andre grunner enn Iso. Jeg har hatt omgangsyken, så hele meg er litt dehydrert :P Men det er nok helt sikkert en bivirkning.

Skrevet

Ja, anbefaler deg å ta det som det kommer;) Lepper og hud er greit å ha produkter klart for, for de fleste trenger ekstra fuktighetdkrem/lypsyl ila kuren.

Du var den 23åringen på tetracyclin? Hvordan gikk det, sa legen at du trengte Iso før du fikk sagt noe om det?

Ja, er 23-åringen som gikk på tetracylin. =)

Nei, jeg sa jeg ikke følte meg noe bedre med tetracyclin, og da skrev han med en gang ut resept for iso. Hudlegen snakket noe gebrokkent norsk og var veldig kortfattet, så han kom egentlig ikke med så mye informasjon til meg.

Min verste frykt er muskelsmerter, da jeg trener mye styrke. Tørrhet på lepper tror jeg at jeg skal takle da jeg har slitt mye med det fra før.

Ellers lurer på om jeg skal ønske meg MD formulations-serien til jul. Er dette noe jeg burde gå for? Vurderer den eller Decleor-serien. Er en noob innen dette, så føles som en jungel av diverse hudprodukter. Vanskelig å vite hva man skal gå for.

Skrevet

Driver og leser på denne siden:

http://www.hildechristina.com/tag/hudpleie-for-dummies/page/4

Kommer nok til å bestille noe etter at jeg har funnet ut hva jeg skal kjøpe i denne jungelen.

Jeg har ikke ekstremt med erfaring på Decleor eller MD eller Derma, men kan love deg at jeg har super erfaring med produkter til mye lavere pris, som ikke gir urenheter og gir huden fukt ;) Jeg leser ingrediens-listene og ser at mye av det som er i de produktene du nevner er på comedenic-listen(?) som KAN gi kviser. Men jeg er kanskje litt for opptatt av slikt, mange bruker disse produktene og er fornøyd. Og noen av dem inneholder ikke parabener (ikke den ingrediensen jeg er mest skeptisk til da), og diverse annet.

Det er bare å prøve seg frem ;)

Skrevet (endret)

Ellers lurer på om jeg skal ønske meg MD formulations-serien til jul. Er dette noe jeg burde gå for? Vurderer den eller Decleor-serien. Er en noob innen dette, så føles som en jungel av diverse hudprodukter. Vanskelig å vite hva man skal gå for.

Hei! Jeg har vært hudpleiejunkie i flere år, siden jeg prøvde mye for å få bukt med kvisene før jeg fikk iso. Det du må huske er at du ikke kan bruke noe med aktive ingredienser, så kviseprodukter som f.eks. MD har mye av kan du ikke bruke. Det jeg brukte på iso var ganske enkelt effeclar-kremen, fuktmaska fra decleor om natta og en mild rens. Brukte også en billig, super aloe vera-olje fra iherb de dagene huden var knusktørr. Sluttet altså med alle MD-produktene, det ville blitt alt for sterkt for den stakkars huden min. :)

Endret av finkel
Skrevet (endret)
Her har jeg skrevet tips om kremer og sånt som jeg brukte, om det skulle være interessant. Her står det om lepper. Var det som funket for meg, iallefall! Endret av finkel
Skrevet

Hei! Jeg har vært hudpleiejunkie i flere år, siden jeg prøvde mye for å få bukt med kvisene før jeg fikk iso. Det du må huske er at du ikke kan bruke noe med aktive ingredienser, så kviseprodukter som f.eks. MD har mye av kan du ikke bruke. Det jeg brukte på iso var ganske enkelt effeclar-kremen, fuktmaska fra decleor om natta og en mild rens. Brukte også en billig, super aloe vera-olje fra iherb de dagene huden var knusktørr. Sluttet altså med alle MD-produktene, det ville blitt alt for sterkt for den stakkars huden min. :)

Har du link til den fuktighetsmasken?

Skrevet (endret)

Har du link til den fuktighetsmasken?

Denne! Jeg har dog lest at noen her inne reagerte på masken, bare sånn at du er klar over det, men jeg (og flere) syntes den var super.

Endret av finkel
Skrevet

Denne! Jeg har dog lest at noen her inne reagerte på masken, bare sånn at du er klar over det, men jeg (og flere) syntes den var super.

Kan vel ha noe med hudtype. Har selv en fet hud som veldig lett blir blank.

Skrevet

Da er jeg på tredje uken med 2tbl on dagen i istedetfor 1,og har ikke fått noen flere bivirkninger. Kun tørre lepper og litt sensitiv hud i ansiktet. Jeg er ikke tørr på kroppen idet hele tatt. Smører meg ikke en gang. I ansikt er jeg flink å smøre,og er heller ikke plaget med tørrhet. Merker kanskje litt vonde og stive ledd. Jeg veier 50kg,tror dere jeg kan gå opp til 3tbl/dagen ved neste blodprøvebesøk hos hudlegen? :-)

Skrevet

Kan vel ha noe med hudtype. Har selv en fet hud som veldig lett blir blank.

Ja, det hadde jeg også før iso. Er ikke det ganske vanlig hos de som får iso, henger ikke akne og fet hud som oftest sammen? :klo: De som reagerte fikk smånupper, mener jeg å huske.

Skrevet

Ja, det hadde jeg også før iso. Er ikke det ganske vanlig hos de som får iso, henger ikke akne og fet hud som oftest sammen? :klo: De som reagerte fikk smånupper, mener jeg å huske.

Sammenhengen mellom fet hud og akne er sterkt overdrevet. I Norge har de aller færreste fet hud, de fleste har enten fuktfattig eller fettfattig hud (husker ikke hvilken av de to som er mest vanlig akkurat nå). Jeg har veldig tørr hud, men sliter likevel med at jeg blir blank. Har også urenheter.

Skrevet

Sammenhengen mellom fet hud og akne er sterkt overdrevet. I Norge har de aller færreste fet hud, de fleste har enten fuktfattig eller fettfattig hud (husker ikke hvilken av de to som er mest vanlig akkurat nå). Jeg har veldig tørr hud, men sliter likevel med at jeg blir blank. Har også urenheter.

Jeg mente selvfølgelig blank, jeg var selv fuktfattig og ble veldig blank i t-sonen. Var ikke fet. Beklager! Bra du rettet meg :)

Skrevet

Heisann! Tenkte at jeg skulle slenge meg inn her med dere :=

Jente 23 år her, har slitt med kviser helt siden jeg var 14 år, prøvd ulike salver skrevet ut av legen, ulike kremer/salver farmasøytene anbefaler, prøvd MD, skaffet kostholdsprogram, prøvd ulike p-piller, en av de er Diane. Tatt kinesisk balanse-te, hormonregulerende preparater, gått på ulike "matkurer" som kun består av ulike grønnsaker, testet meg for allerfgier osv. Nok om det, jeg føler ihvertfall at jeg har prøvd alt jeg kan komme over, brukt flere tuuusen kroner på dette tullet så nå fikk jeg nok!

Dette gikk utover selvtilliten og jeg var lei av å hele tiden måtte ha med speil og pudder i veska uansett hvor jeg skulle for å kunne dekke over kvisene mine.

Dro så til fastlegen, hadde store planer om å få skrevet ut tetracyclin arco, men til min store fortvilelse var jeg visst allergisk mot den antibiotikaen som var i disse pillene, husker at jeg har brukt noe lignende før og fikk en hel hau av utslett. Ble så henvist til hudlege, var der i dag og fikk resept på roaccutan.

Har tatt mine tre første piller i dag, skal bytte på å ta to piller den ene dagen og tre piller den andre dagen :)

Skrevet

Heisann! Tenkte at jeg skulle slenge meg inn her med dere :=

Jente 23 år her, har slitt med kviser helt siden jeg var 14 år, prøvd ulike salver skrevet ut av legen, ulike kremer/salver farmasøytene anbefaler, prøvd MD, skaffet kostholdsprogram, prøvd ulike p-piller, en av de er Diane. Tatt kinesisk balanse-te, hormonregulerende preparater, gått på ulike "matkurer" som kun består av ulike grønnsaker, testet meg for allerfgier osv. Nok om det, jeg føler ihvertfall at jeg har prøvd alt jeg kan komme over, brukt flere tuuusen kroner på dette tullet så nå fikk jeg nok!

Dette gikk utover selvtilliten og jeg var lei av å hele tiden måtte ha med speil og pudder i veska uansett hvor jeg skulle for å kunne dekke over kvisene mine.

Dro så til fastlegen, hadde store planer om å få skrevet ut tetracyclin arco, men til min store fortvilelse var jeg visst allergisk mot den antibiotikaen som var i disse pillene, husker at jeg har brukt noe lignende før og fikk en hel hau av utslett. Ble så henvist til hudlege, var der i dag og fikk resept på roaccutan.

Har tatt mine tre første piller i dag, skal bytte på å ta to piller den ene dagen og tre piller den andre dagen :)

Men det er koselig. Jeg kommer også til å være her inne en god stund, det er fint å ha noen som også er tidlig i kuren (2 uker) :)

Skrevet

Men det er koselig. Jeg kommer også til å være her inne en god stund, det er fint å ha noen som også er tidlig i kuren (2 uker) :)

Aha! Jeg har tatt tabletter i 3 uker +1dag idag :) Men det sier deg ikke hvor langt i kuren jeg har kommet, da ;p Husker ikke hvor mange tabl jeg har tatt, men tar forts 2-1-2-1-2-1-2.. Lurer på om jeg får øke dosen snart.

Skrevet (endret)

Hei folkens!:) Slenger meg med i denne tråden jeg.

Jeg har nesten lest hele denne tråden og takk til alle sammen som har skrevet. Har enda mere lyst til å begynne med ISO etter jeg har lest denne tråden. Og vil gjerne at dere skriver på tråden her mens dere bruker disse tablettene. Jeg tenker også å begynne med ISO tabletter. Har kanskje tilsammen 10(?) kviser i ansiktet, er det nok til å begynne med ISO, eller hvordan fungerer dette?

Jeg har slitt med akner i 2år nå, store og småe akner. Jeg er ferdig med de værste utbruddene virker det som, heldigvis. Men enda så kommer det noen. Både store og noen mindre. Har noen i panna, haka og ryggen, som irriterer meg hver eneste dag... Var til hudlege rett etter jeg fikk de værste utbruddene, og han anbefalte meg å begynne med tetralysal (Antibiotika) noe som du ikke skal bruke i langre tid uten pauser. Og jeg har brukt det produketet nå i litt over 2år, før jeg nylig fikk vite at dette produktet skader/ødelegger/svekker kroppen..

Bestile meg lege-time for 2måneder siden, for å få henvisning til hudlege. Nå er tiden snart kommet, og skal til hudlegen 4.desember, og snakke om vidre behandling. Var også til ellipseklinikken for noen uker siden, og de anbefalte meg " Jan marini " produkter, som skulle stoppe utbruddene mine, men desverre bare irriterte huden min enda mere. Begynner å bli veldig lei nå.. Som sagt, har ikke mange kviser, men de jeg har er røde og kan bli ganske store og VELDIG synlige. Kjenner flere som har kviser som det nesten ikke synes på når du ser de, urettferdig føler jeg. Og nå er jeg villig til å betale ALT jeg har får å bli bekvitt urenhud/arr.

Håper noen kan komme med råd og tips til meg:)

- Lykke til, til dere som har begynt med denne "giften" :) Håper det fungerer på dere.

Endret av 96ern
Skrevet

Velkommen 96ern! Det varierer nok litt fra lege til lege på hvor restriktive de er på å skrive ut ISO, men siden du har vært på tetra så lenge og du ikke er kvitt problemet tror jeg du har en god sjanse. Hvis ikke ville jeg prøvd på nytt hos en annen lege (eventuelt privat, men det er jo svindyrt). Det er visst ikke så mye mengden det går på, heller om det er noe man ikke blir kvitt, de setter arr, ingenting annet biter på. Lykke til i hvert fall!

I går begynte jeg med 3 piller, spent på å se hva som skjer! Foreløpig har jeg vært heldig med bivirkningene - litt tørrere og klær en del i ansiktet og hodebunnen, men ikke noe som plager meg sånn kjempemye. Og har faktisk begynt å klarne opp litt i ansiktet! Merkene er riktignok like røde som før, men jeg er fornøyd så langt:) Selv om jeg selvfølgelig er forberedt på utbrudd. Haha, når jeg står opp går jeg smånervøst bort til speilet, og ser for meg at jeg har fått megautbrudd over natta.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...