Gå til innhold

Da har jeg begynt på isotretinoin orifarm (roaccutane)

Gjest BabyBlue

Anbefalte innlegg

Hei og hopp!

En liten oppdatering fra meg. Jeg har nå gått en uke på økt dose (60 mg/dag). Bivirkningene har ikke blitt mye verre - bare litt ekstra tørr i huden + noe mere eksem på armer, skuldre og rygg.

MEN - jeg har fått flere kviser, så det er tydelig at huden driver å "tømmer" seg. Det er av typen store vonde. Dette var veldig typisk ifølge min lege. Ellers synes jeg at huden har blitt bedre. Den er ikke så ruglete som før og jeg ser ikke like mange hudormer lenger.

Legen min sier at huden vil bli bra for så å bli værre, så bra og så værre i flere runder før det til slutt blir helt bra (forhåpentligvis). Jeg er bare 5 uker ut i kuren, så har ingen forhåpninger om omveltede forandringer enda.

Ellers har jeg akkurat mottatt flere nye fuktighetskremer som jeg har bestilt. Bl.a den som "alle" i USA bruker når de går på ISO - Cetaphil. Denne var veldig billig på nett, så da blir jeg automatisk litt skeptisk. Det er første døgnet jeg bruker den og so far - VERY good! Ingen antydning til tørrhet i huden. Dette kan jeg like! Da gjenstår det bare å se om denne gir meg mere kviser....Vanskelig å vite om det er kremer jeg bruker eller noe annet (syklus f.eks) som påvirker da men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei og hopp!

En liten oppdatering fra meg. Jeg har nå gått en uke på økt dose (60 mg/dag). Bivirkningene har ikke blitt mye verre - bare litt ekstra tørr i huden + noe mere eksem på armer, skuldre og rygg.

MEN - jeg har fått flere kviser, så det er tydelig at huden driver å "tømmer" seg. Det er av typen store vonde. Dette var veldig typisk ifølge min lege. Ellers synes jeg at huden har blitt bedre. Den er ikke så ruglete som før og jeg ser ikke like mange hudormer lenger.

Legen min sier at huden vil bli bra for så å bli værre, så bra og så værre i flere runder før det til slutt blir helt bra (forhåpentligvis). Jeg er bare 5 uker ut i kuren, så har ingen forhåpninger om omveltede forandringer enda.

Ellers har jeg akkurat mottatt flere nye fuktighetskremer som jeg har bestilt. Bl.a den som "alle" i USA bruker når de går på ISO - Cetaphil. Denne var veldig billig på nett, så da blir jeg automatisk litt skeptisk. Det er første døgnet jeg bruker den og so far - VERY good! Ingen antydning til tørrhet i huden. Dette kan jeg like! Da gjenstår det bare å se om denne gir meg mere kviser....Vanskelig å vite om det er kremer jeg bruker eller noe annet (syklus f.eks) som påvirker da men...

Jeg opplever også at det kommer opp mer kviser nå som jeg har økt dosen til tre tbl daglig. Håper vi slipper snart og at vår og sommer kommer med aknefrie jenter :)

Hvor har du kjøpt den kremen? Jeg bruker en veldig bra fra dermalogica, den tar bort alt av tørrheten, men jeg er litt urolig for at den kanskje er en grunn til kviser. Samtidig som jeg er usikker og fordi det er kun kviser på kjevelinjen nå, ikke andre steder, og det burde det vel være hvis kremen er for feit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever også at det kommer opp mer kviser nå som jeg har økt dosen til tre tbl daglig. Håper vi slipper snart og at vår og sommer kommer med aknefrie jenter :)

Hvor har du kjøpt den kremen? Jeg bruker en veldig bra fra dermalogica, den tar bort alt av tørrheten, men jeg er litt urolig for at den kanskje er en grunn til kviser. Samtidig som jeg er usikker og fordi det er kun kviser på kjevelinjen nå, ikke andre steder, og det burde det vel være hvis kremen er for feit.

Ååh, kvisefri - og ikke minst sminkefri sommer hadde vært noe det. Virker helt fjernt at jeg noen gang skal kunne gå rundt uten sminke og føle meg BRA.

Kremen har jeg kjøpt her: http://www.feelunique.com/p/Cetaphil-Moisturising-Lotion-250ml

Er det den skin smoothing cream fra Dermalogica du bruker? Jeg prøvde også denne, men den svir noe veldig når jeg tar den på huden :/ tror ellers Dermalogica er ganske trygg når det gjelder kviser sånn generelt sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååh, kvisefri - og ikke minst sminkefri sommer hadde vært noe det. Virker helt fjernt at jeg noen gang skal kunne gå rundt uten sminke og føle meg BRA.

Kremen har jeg kjøpt her: http://www.feelunique.com/p/Cetaphil-Moisturising-Lotion-250ml

Er det den skin smoothing cream fra Dermalogica du bruker? Jeg prøvde også denne, men den svir noe veldig når jeg tar den på huden :/ tror ellers Dermalogica er ganske trygg når det gjelder kviser sånn generelt sett.

Ja det er den kremen, og jeg er kjempefornøyd med den. Bruker i tillegg en fuktbooster før jeg tar på krem. Men skader jo ikke å ha alternativer :) Håper også på sminkefri hverdag snart, men kan ikke helt skjønne at det vil skje med det første, nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ~Fantabulous_kitten~

Kanksje et dumt spørsmål fra meg, men kan det være sånn at sminken dere bruker fører til en ond sirkel med aknebakterier på huden?

Ellers, så sa hudlegen min at det ikke er helt uhørt å måtte gå på en kur nummer tre. Håper jeg slipper, men det var som sagt ikke utenkelig.

Bruker dere sminke allesammen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg på dag 10 inn i kuren min. Gått på 60mg.

Bivirkningene begynte å komme etter 4-5 dager, merket at leppene tørket opp og at huden flasser av noe voldsomt i ansiktet. Kjøpt meg en Decubal fuktighetskrem som funker bra, holder tørrheten i sjakk, så det er egentlig bare leppene jeg må ha på Blistex hver time omtrent :P.

Men ellers går det overraskende bra sålangt. Kan jeg forvente værre tørrhet etterhvert eller holder somregel det seg der det er nå?

Når det gjelder kviser i ansiktet har jeg ikke merka noen forandring enda verken bedre eller værre, men har uansett ikke mange veldig synlige kviser i ansiktet. Men tar nok noen mnd før det blir helt bra.

Ryggen derimot har jeg en hel del, men det er visst det som sist blir borte ifølge hudlegen.

Endret av ChrisML
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanksje et dumt spørsmål fra meg, men kan det være sånn at sminken dere bruker fører til en ond sirkel med aknebakterier på huden?

Jeg bruker (mineral)sminke ja, har blitt totalt avhengig etter at jeg begynte å slite med akne. Jeg vasker og renser sminkebørstene mine ganske ofte (ca. 1g./uka), og tar aldri ned i krukker, kremsminke o.l. med fingrene. Håper det bidrar til at jeg ikke gjør huden min verre, iallefall :)

Endret av finkel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker bare mineralsminke, og jeg bruker så lite som mulig for å la huden puste. Men å gå helt uten orker jeg bare ikke, om jeg ikke er hjemme ja, da går jeg uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ~Fantabulous_kitten~

Aha... bare jeg som ikke sminker meg da, kanskje... :)

Har gitt det opp for lenge siden :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg glemte å spørre hudlegen nå når jeg var der sist, men må man faste hver gang man skal på kontroll? Tar man de samme blodprøvene hver gang, eller er det bare graviditetstest? :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg glemte å spørre hudlegen nå når jeg var der sist, men må man faste hver gang man skal på kontroll? Tar man de samme blodprøvene hver gang, eller er det bare graviditetstest? :klo:

Du skal ta fastende blodprøver ja, og det er det samme de sjekker hver gang. Lever, kolesterol og graviditet er vel det de tester.

Anette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du skal ta fastende blodprøver ja, og det er det samme de sjekker hver gang. Lever, kolesterol og graviditet er vel det de tester.

Fastende blodprøver?! Det gjør ikke jeg, har aldri vært tema. Pga kolesterolverdiene gjerne.. Har ikke mine leger sagt noe om, ulik praksis gitt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri fått beskjed om å faste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

krevet i dag, 16:58

Ellers, så sa hudlegen min at det ikke er helt uhørt å måtte gå på en kur nummer tre. Håper jeg slipper, men det var som sagt ikke utenkelig.

Jeg bruker sminke, kan ikke gå ut døra uten foudation. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg bruker sminke, kan ikke gå ut døra uten foundation :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da ble jeg ferdig med enda en pakke, føles så hærlig! :bolledeig:

Forresten noen som merket litt håravfall eller at håret har blitt tynnere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor fant du den billig på nettet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fastende blodprøver?! Det gjør ikke jeg, har aldri vært tema. Pga kolesterolverdiene gjerne.. Har ikke mine leger sagt noe om, ulik praksis gitt!

Spesielt! Når jeg skulle starte fikk jeg beskjed om å komme tilbake for å ta blodprøve neste dag siden jeg hadde spist frokost den morgenen, jeg hadde ikke fått beskjed om å faste. Og hver gang etter det har de spurt ettertrykkelig om jeg er fastende. Rart hvor ulikt det er!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...