Gå til innhold

Da har jeg begynt på isotretinoin orifarm (roaccutane)

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hehe ja, vi har reagert veldig likt :) Får håpe det ja :) Hva er status hos deg nå? Selv får jeg fortsatt noen kviser, men fy søren så fin huden har blitt. Det er helt utrolig, og en enorm forskjell :) Jeg er så glad! Har imidlertid fått en ny bivirkning, disse fantastiske skorpene i nesa.. Blæh. Vondt gjør det! Noen som har tips i forhold til det? Orker ikke bla bakover i tråder :P

Anette :)

Der var du ja :) Skorpene lar jeg bare være og hvis jeg ikke klarer det og må pitla ut noen, så smører jeg inni nesen med en qtips dyppet i zinksalve. Huden min er også myyye bedre men har et par kviser på det ene kinnet som bruker litt tid på å trekke seg tilbake. Og noen helt opp mot tinningen er det noe smått. Får nok noe nedover halsen nå, på ene siden, er gammelt gruff som skal ut der. Men det er ikke noe dype ting igjen nesten, og alle "sandkorn" som har vært rundt omkring er nesten borte :) :) Så etter bare fem uker er det blitt en kjempeforskjell :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så etter bare fem uker er det blitt en kjempeforskjell :)

Så godt å høre at du er fornøyd etter bare fem uker! Det gir meg håp :)

Forresten, når begynte dere å merke forskjell på blackheads'ene deres? (Husker ikke hva det heter på norsk...) Mine på nesa har plutselig blitt gigastore og helt sorte! Har så lyst til å klemme de ut, men vet at huden ikke tåler det... Forsvinner de av seg selv, da? :klo:

Skrevet

Så godt å høre at du er fornøyd etter bare fem uker! Det gir meg håp :)

Forresten, når begynte dere å merke forskjell på blackheads'ene deres? (Husker ikke hva det heter på norsk...) Mine på nesa har plutselig blitt gigastore og helt sorte! Har så lyst til å klemme de ut, men vet at huden ikke tåler det... Forsvinner de av seg selv, da? :klo:

Missforstå meg rett, der er mye igjen som skal ut men det er helt klart en forbedring. Skal på kontroll om to uker, da skal jeg be om å øke dosen. Skal til en annen hudlege da.

Når det gjelder sorte prikker, jeg har aldri hatt så mange av dem, hos meg har det blitt hvite, innapslede prikker som ikke hudpleier fått ut en gang. Men de kryper liksom oppover nå, og noen har blitt sorte, det betyr at de er i kontakt med oksygen, noe som er bra. Det er nok det som skjer hos deg. Jeg hadde tatt å dampet ansiktet så porene åpner seg og så prøvd å ta de som sitter lettest :) Men ellers antar jeg at de forsvinner av seg selv til slutt :)

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mange tabletter består en Isotretinoin kur av egentlig?

Går det bra å bruke MD formulations facial wash mens man går på kuren? Eller ta MD continous renewal serum rett etter endt kur, eller må man vente til 6 mnd etter kuren? Det er jo sånn glykosyre i den..

Skrevet

Det første du må være obs på er tørre lipper ja, men også at du blir utrolig tørr i nesa! Og beveger du på den liiiittegrann sprekker det opp og svir som pokker.

Kjøp vaselin, å vær vlink til å dytte en klyse med det opp i naien om du kjenner at det blir tørt.

Skrevet

Hvor mange tabletter består en Isotretinoin kur av egentlig?

Går det bra å bruke MD formulations facial wash mens man går på kuren? Eller ta MD continous renewal serum rett etter endt kur, eller må man vente til 6 mnd etter kuren? Det er jo sånn glykosyre i den..

Det varierer etter kroppsvekten din. En bør oppnå en totaldose på 120-150mg per kilo kroppsvekt, og jeg skal ha 8000mg tilsammen, (dvs 130mg per kilo). For min del blir det da 400 tabletter, da en tablett er på 20 mg.

Jeg ville ha lagt vekk alt slikt under kuren. Jeg har facial wash, renewal serum, maske og renewal serum fra MD, men aldri i livet om jeg ville ha brukt det under denne kuren. Kjenner godt at huden ikke tåler det, og hudlegen min anbefalte meg å droppe all slik hudpleie, og kun fokusere på mild rens og god fuktighetskrem.

Jeg vet ikke hvordan det er med å bruke serumet etter endt kur. For min del håper jeg vil slippe å bruke det, jeg da ;)

Skrevet

Hehe ja, vi har reagert veldig likt :) Får håpe det ja :) Hva er status hos deg nå? Selv får jeg fortsatt noen kviser, men fy søren så fin huden har blitt. Det er helt utrolig, og en enorm forskjell :) Jeg er så glad! Har imidlertid fått en ny bivirkning, disse fantastiske skorpene i nesa.. Blæh. Vondt gjør det! Noen som har tips i forhold til det? Orker ikke bla bakover i tråder :P

Så bra at pillene begynner å virke!! :) Hvor lenge har du gått på kuren? Jeg er selv straks på min 4. uke og ser verre ut enn noen gang.

Gleder meg til det begynner å bli bedre og ikke bare værre!

Skrevet

Har dere andre fått mange utbrudd? Jeg har bare fått et virkelig stort et helt i starten av kuren (men det var egentlig ikke verre enn hvordan huden min var før isoen da, huden var særdeles dårlig), og etter det har det bare vært en og annen akne.

Jeg har hatt ca 4 slike utbrudd, det verste er at huden blir kjempefin like før den får utbrudd, stille før stormen?

Skrevet

Ååå, jeg gleder meg så til å bli ferdig med det her. Tørre flekker overalt på kroppen :sur:

Den 24. mars har jeg inntatt 460 kapsler, i følge hudlegen min skal jeg ha 500. Skal til hudlegen om to uker, er spent på hva han har å si.

Sliter fremdeles med dette eksemet på halsen, og kommer ikke gjennom på telefonen til hudlegekontoret. Kanskje noen av dere vet om man kan smøre på (hydro)kortison selv om huden er tynn?

Gjest ~Fantabulous_kitten~
Skrevet

Ååå, jeg gleder meg så til å bli ferdig med det her. Tørre flekker overalt på kroppen :sur:

Den 24. mars har jeg inntatt 460 kapsler, i følge hudlegen min skal jeg ha 500. Skal til hudlegen om to uker, er spent på hva han har å si.

Sliter fremdeles med dette eksemet på halsen, og kommer ikke gjennom på telefonen til hudlegekontoret. Kanskje noen av dere vet om man kan smøre på (hydro)kortison selv om huden er tynn?

Jeg fikk resept på Elocon krem (steroid gr. 111) som jeg skulle smøre på hele overkroppen, inkludert halsen. Så du kan nok trygt bruke hydrokortison, bare du ikke overdriver bruken :)

Skrevet

Jeg fikk resept på Elocon krem (steroid gr. 111) som jeg skulle smøre på hele overkroppen, inkludert halsen. Så du kan nok trygt bruke hydrokortison, bare du ikke overdriver bruken :)

Takk for svaret! Da ska jeg kjøpe det, og håpe det tar knekken på kløen, hvertfall :)

AnonymBruker
Skrevet

Der var du ja :) Skorpene lar jeg bare være og hvis jeg ikke klarer det og må pitla ut noen, så smører jeg inni nesen med en qtips dyppet i zinksalve. Huden min er også myyye bedre men har et par kviser på det ene kinnet som bruker litt tid på å trekke seg tilbake. Og noen helt opp mot tinningen er det noe smått. Får nok noe nedover halsen nå, på ene siden, er gammelt gruff som skal ut der. Men det er ikke noe dype ting igjen nesten, og alle "sandkorn" som har vært rundt omkring er nesten borte :) :) Så etter bare fem uker er det blitt en kjempeforskjell :)

Jeg er her vet du, har bare hatt sinnsykt mye å gjøre om dagen :) Sykt irriterende med de skorpene, det har ikke vært noe problem før nå nylig. Det er så vondt. Men skal forsøke zink eller vaselin som også har blitt nevnt, så får vi se :) Så bra at du også merker så stor forskjell :D Nå som jeg er godt inni kuren og bivirkningene har avtatt så er jeg sjeleglad for denne kuren :)

AnonymBruker
Skrevet

Så bra at pillene begynner å virke!! :) Hvor lenge har du gått på kuren? Jeg er selv straks på min 4. uke og ser verre ut enn noen gang.

Gleder meg til det begynner å bli bedre og ikke bare værre!

Jeg har gått på kuren i nøyaktig 7 uker, og har inntatt 150 tabletter :) Jeg var vel på mitt verste jeg også der hvor du er nå, men hvis du er som meg så blir det straks bedre :D Jeg er snart halvveis i kuren, og har ikke hatt noen flere utbrudd enn dette ene. Krysser alt jeg har for at det ikke kommer fler!!

Skrevet

Dere som tar 3 eller 4 tabletter hver dag, skal dere gå ned i dose når dere nærmer dere slutten på kuren?

Jeg har økt dosen fra 2 til 3 tabletter, ferdig om under to uker!! :) :)

Skrevet

Hei! Jeg er helt ny her. Begynte på kuren for to dager siden. Noen andre som nettopp har begynt?

Også lurer jeg på om det er noen som har sluttet med kuren for en stund siden som har fått noen varige "bivirkninger" etter kuren?

AnonymBruker
Skrevet

Dere som tar 3 eller 4 tabletter hver dag, skal dere gå ned i dose når dere nærmer dere slutten på kuren?

Jeg har økt dosen fra 2 til 3 tabletter, ferdig om under to uker!! :) :)

Jeg skal ta 3 hver dag gjennom hele kuren :) Så fantastisk deilig å ha under to uker igjen!! :D

Skrevet

Velkommen! Håper du får no ut av å henge her med oss :)

I dag fikk jeg kjøpt meg hydrokortison til eksemet på halsen, og det var rett og slett det lureste jeg har gjort! Endelig har kløen gitt seg!

Skrevet (endret)

Noen andre som har opplevd at kvisene er litt "annerledes" under kuren? Det gjør jeg!

De gangene jeg har utbrudd nå, er kvisene alltid mye større enn før og tar lengre tid å forsvinne. Fikk en GIGANTISK kvise på brystet mitt for et par uker siden - ennå ikke helt borte. Til tross for heftigere kviser, så har jeg ikke hatt så få kviser som nå på en GOD stund :danse:

Endret av supermee
Skrevet

Hei! Jeg er helt ny her. Begynte på kuren for to dager siden. Noen andre som nettopp har begynt?

Også lurer jeg på om det er noen som har sluttet med kuren for en stund siden som har fått noen varige "bivirkninger" etter kuren?

Hei! Jeg er ganske ny på kuren selv. Har gått på den i 3 uker og 2 dager. Hvor lenge skal du gå og hvor stor dose tar du?

Skrevet

Noen andre som har opplevd at kvisene er litt "annerledes" under kuren? Det gjør jeg!

De gangene jeg har utbrudd nå, er kvisene alltid mye større enn før og tar lengre tid å forsvinne. Fikk en GIGANTISK kvise på brystet mitt for et par uker siden - ennå ikke helt borte. Til tross for heftigere kviser, så har jeg ikke hatt så få kviser som nå på en GOD stund :danse:

JA! Mine er mye større og vondere. Og så får jeg kviser på steder jeg ellers ALDRI har det. Panne og øyenbryn osv. Rare greier dette her....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...