Gå til innhold

Da har jeg begynt på isotretinoin orifarm (roaccutane)

Fremhevede innlegg

Skrevet

Huff, autokorreksjonen på mobilen min tar helt av ser jeg...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det noen andre her enn meg som går hos Dr. Bondevik i Oslo?

Virker som om han har en noe annen praksis enn de fleste andre leger, for han sier jeg antageligsvis kun trenger å gå på kuren i 4 mnd... Mye kortere enn alle andre. Dessuten tar jeg kun 40 mg om dagen. Da vil jeg jo bare ha tatt 80 mg/kg (veier 60 kg) når jeg er ferdig. Leser stadig vekk at minimum er 120 mg/kg.... Er så redd for å få det tilbake når jeg først har startet på en sånn kur...

Skrevet

Er det noen andre her enn meg som går hos Dr. Bondevik i Oslo?

Virker som om han har en noe annen praksis enn de fleste andre leger, for han sier jeg antageligsvis kun trenger å gå på kuren i 4 mnd... Mye kortere enn alle andre. Dessuten tar jeg kun 40 mg om dagen. Da vil jeg jo bare ha tatt 80 mg/kg (veier 60 kg) når jeg er ferdig. Leser stadig vekk at minimum er 120 mg/kg.... Er så redd for å få det tilbake når jeg først har startet på en sånn kur...

Jeg ville ikke godtatt mindre en minimumsdose hvis jeg var deg. Vis han anbefalingene som blant annet står på Norsk Legeforenings side på nett. Ta et googlesøk. Det er jo en grunn til at man skal ha en viss totaldose når man er ferdig.

Skrevet

Jeg tror jeg allerede har begynt å merke bivirkningene etter to dager på iso... Huden i hele ansiktet prikker, og tror jeg har fått noen flotte, begynnende kviser på haka. Jeg som aldri pleier å ha noe der! 4 tabl. tatt, 396 igjen :glare::ler:

Skrevet

Intet nytt å rapportere her egentlig. Har et par aktive kviser i panna, men ellers er huden veldig fin :) Ingen nye bivirkninger heller :) 111 tabletter nå :jepp:

Anette :)

Skrevet

Intet nytt å rapportere her egentlig. Har et par aktive kviser i panna, men ellers er huden veldig fin :) Ingen nye bivirkninger heller :) 111 tabletter nå :jepp:

Du fyker langt foran meg siden du får ta tre tbl per dag :) Min lege nekter å gi mer enn to per dag, mener det bare blir unødvendige bivirkninger med høyere dose... Jaja.. Jeg kunne jo fått lov å prøve tenker nå jg... Husker du hvor lang leveringstiden er fra FeelPretty4less- siden er? Bestilte nye dermalogica produkter idag. Var jo mindre enn halv pris! :))

Skrevet

Jeg er rød og varm stort sett hele tida. Det er huden som kommer fram under alt flasset som er sensitiv. Og jeg har bare gått på dette 1 uke (!!)

hvor lenge har du tatt iso?

Så det er ikke bare meg, altså.. Jeg har tatt 60mg hver dag i snart 2 måneder nå. Ca. 3-4 måneder igjen :gjeiper:

Skrevet

Du fyker langt foran meg siden du får ta tre tbl per dag :) Min lege nekter å gi mer enn to per dag, mener det bare blir unødvendige bivirkninger med høyere dose... Jaja.. Jeg kunne jo fått lov å prøve tenker nå jg... Husker du hvor lang leveringstiden er fra FeelPretty4less- siden er? Bestilte nye dermalogica produkter idag. Var jo mindre enn halv pris! :))

Hm, veldig rart at du ikke får prøve ja. Per i dag så har jeg så lite bivirkinger at jeg nesten ikke merker at jeg går på kuren i dag. Dermalogica funker så utrolig bra, jeg er ikke stiv eller noe som helst. Eneste er at man kan se at jeg flasser litt, men det føles ikke. Til og med den røde huden og solbrentfølelsen er sterkt redusert nå! Dette går veien :D Leveringstiden er 1-2 uker :) Mindre enn halv pris ja :jepp:

Skrevet (endret)

Takk for tips. Skal sjekke det ut. Fikk kjøpt med en krem fra legen som skulle hjelpe, men er ikke så imponert.

Kan jeg spørre om dere har noen gode tips for foundation og/eller concealer? Etter mange år med dårlig hud har jeg utviklet en avhengighet av det, og nekter å gå uten. Bruker til vanlig mineralpudder men det funker absolutt ikke nå!! Får sånn krakeleringseffekt- ikke særlig pent....

Hilsen Moi :)

Har du prøvd Mac Fix Plus? Jeg pleier å bruke den sammen med mineralpudder når jeg har tørr hud, men har ikke prøvd det på iso-tørr hud enda... Jeg synes det hjelper å bruke den til vanlig iallefall, så jeg skal teste det ut når huden min freaker ut helt :)

Endret av finkel
Skrevet

Har du prøvd Mac Fix Plus? Jeg pleier å bruke den sammen med mineralpudder når jeg har tørr hud, men har ikke prøvd det på iso-tørr hud enda... Jeg synes det hjelper å bruke den til vanlig iallefall, så jeg skal teste det ut når huden min freaker ut helt :)

Ja - den har jeg hjemme. Har også en annen fuktspray fra Dermalogica, men ingen som biter på. Jeg er så tørr at jeg kjenner hver minste grimase i ansiktet.

Tror dere det går greit å peele forsiktig? Bare for å få bort litt av den verste flassingen?

Det rare er at huden liksom er litt fet og blank, samtidig som den er tørr. Fet underhud og tørr overhud har jeg jo alltid hatt, men nå er det helt ekstremt.

Skrevet

Hm, veldig rart at du ikke får prøve ja. Per i dag så har jeg så lite bivirkinger at jeg nesten ikke merker at jeg går på kuren i dag. Dermalogica funker så utrolig bra, jeg er ikke stiv eller noe som helst. Eneste er at man kan se at jeg flasser litt, men det føles ikke. Til og med den røde huden og solbrentfølelsen er sterkt redusert nå! Dette går veien :D Leveringstiden er 1-2 uker :) Mindre enn halv pris ja :jepp:

Jeg må si at det går veldig bra her også, det som plager mest er sår i nesen. Men det er vel ikke så rart ettersom jeg i tillegg er pottetettforkjøla :( Ellers er jeg imponert over hvordan denne kuren jobber. Kjenner at der er en del som er på vei opp, særlig langs kjeven, men ting er ikke så dypt nedi lenger.. Kviser modner så fort, og forsvinner kjemperaskt. Det er digg å ikke gå med dem mange dager lenger :)

Skrevet

Jeg nærmer meg pille nr 240, og huden er tørrere enn noen gang. Sårene i nesen som dere snakker om har jeg også fått. (Tidligere var jeg bare tørr i nesen, noe som egentlig var ok)

Ca 1 mnd igjen nå, gleder meg!!:)

Jeg vurderer faktisk å hive inn på 3 piller noen dager, for å bli fortere ferdig :P Andre som leker med tanken? Litt utålmodig nå.

Skrevet

AArgh, huden min har bestemt seg for å tømme seg igjen, dette er 3 gangen og den kunne ikke sett verre ut nå, nye røde kviser, tørr hud blandet med fet hudkrem, arr som synes fra månen og porer store som krater i tillegg til flassing. Hadde jeg kommet på audition for en skrekkfilm nå hadde jeg fått jobben på dagen. Har lyst til å bare skrubbe bort all huden for å se om det finnes en ny og fin hud under. ser ut som et juletre smørt inn med fuktighetskrem

jeg dekker det verste med sminke med herregud så stygg!! :frustrert:

Skrevet

80 piller igjen i skuffen, så har jeg nådd 460! :) Har vært litt lur/dum og tatt fire piller noen dager, siden bivirkningene ikke har hatt så stor innvirkning på meg og leveren min har hatt det bra. Merker jo absolutt at bivirkningene øker med antall piller, men for min del har det vært verdt det, da jeg knapt har lidd i det hele tatt pga iso.

Til dere som ønsker å få bort flassende hud har jeg to tips:

1. Væt et håndkle i varmt vann og skrubb det forsiktig i vått ansikt.

2. Kjøp Aco Spotless Mud Cleanser/mask. Den har vært redningen min for å forsiktig skrubbe bort flassete hud.

Huden min har vært veldig sterk igjennom kuren i forhold til mange andre, så dette er kanskje ikke trikset hvis huden din er veldig tynn og sår.

Skrevet

AArgh, huden min har bestemt seg for å tømme seg igjen, dette er 3 gangen og den kunne ikke sett verre ut nå, nye røde kviser, tørr hud blandet med fet hudkrem, arr som synes fra månen og porer store som krater i tillegg til flassing. Hadde jeg kommet på audition for en skrekkfilm nå hadde jeg fått jobben på dagen. Har lyst til å bare skrubbe bort all huden for å se om det finnes en ny og fin hud under. ser ut som et juletre smørt inn med fuktighetskrem

jeg dekker det verste med sminke med herregud så stygg!! :frustrert:

Oh no... Så kjipt! :( Er du langt ut i kuren?

Skrevet

80 piller igjen i skuffen, så har jeg nådd 460! :) Har vært litt lur/dum og tatt fire piller noen dager, siden bivirkningene ikke har hatt så stor innvirkning på meg og leveren min har hatt det bra. Merker jo absolutt at bivirkningene øker med antall piller, men for min del har det vært verdt det, da jeg knapt har lidd i det hele tatt pga iso.

Til dere som ønsker å få bort flassende hud har jeg to tips:

1. Væt et håndkle i varmt vann og skrubb det forsiktig i vått ansikt.

2. Kjøp Aco Spotless Mud Cleanser/mask. Den har vært redningen min for å forsiktig skrubbe bort flassete hud.

Huden min har vært veldig sterk igjennom kuren i forhold til mange andre, så dette er kanskje ikke trikset hvis huden din er veldig tynn og sår.

Hmm, jeg er også fristet å ta flere tbl enn de to til dagen legen min mener jeg skal ta.. Problemet da vil jo bli at jeg går tom på tbl før jeg skal, og før jeg får ny resept.. Får bare for 1 måned i slengen.. Hvordan løser du det?

Skrevet

Hmm, jeg er også fristet å ta flere tbl enn de to til dagen legen min mener jeg skal ta.. Problemet da vil jo bli at jeg går tom på tbl før jeg skal, og før jeg får ny resept.. Får bare for 1 måned i slengen.. Hvordan løser du det?

Ai, da blir det nok litt vanskelig, ja. Ikke lett å forklare det til legen.

Jeg fikk veldig mange tabletter i desember, og var igjen hos hudlegen i starten februar. Dermed har jeg opparbeida meg et lite lager med piller (får 100 kapsler for hver resept). Ganske heldig sånn sett. Jeg går jevnlig til blodprøvetaking for andre ting enn iso og, og da ber jeg dem alltid sjekke det som ska sjekkes ang. iso også, så jeg alltid har kontroll på at alt står bra til.

Sist jeg var hos hudlegen tok jeg det opp med han, og fikk egentlig ikke noe svar, annet enn at de som er så heldig som meg ang. bivirkninger kan gå opp i dagsdose. Men om det er noe jeg vil anbefale videre, tror jeg ikke.

Skrevet

Oh no... Så kjipt! :( Er du langt ut i kuren?

2 måneder og og 13 dager

Skrevet

Begynner å kjenne at hodebunnen min tørker ut... Det svir og klør konstant! Noen som har et tips til noe som kan lindre det litt?

Skrevet

Begynner å kjenne at hodebunnen min tørker ut... Det svir og klør konstant! Noen som har et tips til noe som kan lindre det litt?

Jeg er ikke selv plaget av svie og kløe, men jeg flasset en del når jeg brukte min vanlige shampo. Gikk til innkjøp av green people sin aloe purifying shampo som er for normalt til tørt hår, og som ikke inneholder parabener, SLS eller noen andre ulumskheter. Flasser ikke like mye nå, så tror den er mild og god for hodebunnen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...