B18 Skrevet 27. april 2013 #2501 Skrevet 27. april 2013 http://www.vitusapotek.no/Products/NMD+default+Catalog/PID-922567.aspx Fant denne!
Alie90 Skrevet 27. april 2013 #2502 Skrevet 27. april 2013 Oppdatering fra meg! Har gått på iso i over 3 mnd nå, 3 tbl for det meste. Begynte så annenhver dag 3/4 i to uker, og går nå på 4 for dagen. Ja, syns det er mye! Bivirkningene er forsåvidt greie nå, bortsett fra har blødd neseblod annenhver dag den siste uken.. Når passer det å blø naseblod sånn plutselig liksom?! Øynene mine var kjempetørre, trøtte og småvonde i starten og noe jeg tenkte på nesten hele tiden...prøvde både Artelac og Systane (som jeg trodde eneste fordel var at de varte i 6 mnd kontra de andre som kun er holdbar i en måned?) uten at jeg syns det hjalp så veldig mye. Heldigvis har det verste gitt seg, nå tenker jeg ikke så mye på øynene lenger. Så for min del svinger de her bivirkningene. Bortsett fra leppene, de blir bare tørrere. Det er så sandt, at bivirkningerne svinger, synes jeg også! Lige for tiden er det mine øjne, som går mig mest på. Har anskaffet mig Systane Ultra, og de virker fint, men ikke ret længe, desværre... Håber virkelig, det snart går væk. Men andre dage er det hudløsheden i næsen, som er værst (har dog ikke haft næseblod endnu, kun nogle 'blodige bussemænd'. Jeg plejer at smøre med vaseline
BennyBoop Skrevet 29. april 2013 #2503 Skrevet 29. april 2013 Så bra du merker forbedringer, Nuppeline! Har noen forsøkt å søke om refusjon? Jeg regnet litt på det, og hvis det er sånn at man får dekket 90% når det overstiger 1600, så får man ikke så mye igjen. Hvis jeg skal gå på det i ca. 5 måneder, med 2 tab daglig, blir det ca. 2500kr. Det er 900 kr jeg kan få 90% av. Det nesten mer styr enn det er verdt. For det er vel bare for selve medikamentet man får tilbake for, ikke konsultasjonene hos hudlegen, blodprøver osv? Konsultasjoner, blodprøver osv ligger i Helfo som egenandeler. Overstiger du på blå resept og konsultasjoner, blodprøver 2000 kr, får du frikort. Dvs at du kan besøke lege osv uten å betale egenandelen. Vi har hvit resept, så dette går ikke automatisk. Men skriv det av uansett. Jeg sendte papirene i dag (ferdig for tre dager siden!!) og kan godt trenge de få små kronene ;-) Få legen til å skrive at kremene er nødvendig for et bra resultat og derfor ønsker du å få refundert det også.
AnonymBruker Skrevet 29. april 2013 #2504 Skrevet 29. april 2013 Er det dumt å begynne med roa nå? Med tanke på sommer og sol... Anonym poster: f88593b64624ba67a229c5b726b44186
Alie90 Skrevet 29. april 2013 #2505 Skrevet 29. april 2013 Er det dumt å begynne med roa nå? Med tanke på sommer og sol... Anonym poster: f88593b64624ba67a229c5b726b44186 Det bliver alligevel en lousy sommer, så hvorfor ikke? Ej, det er vel lidt et personligt valg, men for mig handler det bare om at blive hurtigt færdig.
Gjest snyball Skrevet 30. april 2013 #2506 Skrevet 30. april 2013 I natt så våknet jeg, og da hadde jeg skikkelig krampe i brystet. Det var vondt å puste, og ved hver minste lille bevegelse så kjente jeg det. Da jeg våknet igjen i stad, så var det borte. Derfor tenkte jeg at det ikke var noe farlig. Kom på at jeg kanskje skulle sjekke om dette var noe som stod som et punkt under de millionene av bivirkninger man kan få. Så ser jeg det står: svært sjeldne (forekommer hos færre enn 1av 10 000 brukere) -krampelignende sammentrekninger i brystmuskulaturen Altså, hva er sannsynligheten? Færre enn 1 av 10 000, så får jeg det har noen opplevd det samme?
Rasberry Skrevet 30. april 2013 #2507 Skrevet 30. april 2013 Noen som er ferdig med kuren, og vet hvilken ansiktskrem som er fin? Burde jeg bruke "for normal hud"? Merker at den jeg brukte under kuren er litt for fet nå..
Sammadetvel Skrevet 1. mai 2013 #2508 Skrevet 1. mai 2013 Var hos hudlegen forrige uke og fikk lov til å begynne på isotretinoin. Litt dumt å begynne nå pga. sommer. Kan fint klare meg uten alkohol, men sol er litt værre. Er det noen som har gått på det om sommeren og som kan si noe om hvordan det var? Kan man overhode ikke sole seg og være i sola, eller må man bare passe på å ikke bli brent? Er det lurt å vente til høsten?
Nuppeline Skrevet 3. mai 2013 #2509 Skrevet 3. mai 2013 Ei venninne av meg gikk på ISO på sommeren. Hu var i tillegg i syden, og det gikk fint så lenge hun brukte solkrem med høy faktor. Den dagen hun derimot glemte solkremen, fikk dun andre grads forbrenning på haka... Obs obs! Er mange som går på ISO på sommers tid. Har du hud som tåler endel, og i tillegg bruker en god solkrem med høy faktor (- og muligens unngår å steike deg i timesvis midt i julisola...!), så går det nok helt fint. Har du derimot lys og ømfintlig hud (som meg...), så ville jeg vært litt forsiktig hadde jeg vært deg. Men hør med hudlegen din:) Huden min er forresten FANTASTISK! 25 dager igjen av kuren, og jeg blir bedre og bedre for hver dag som går! Ikke en rød prikk å skimte. Ser faktisk ut som ei porselensdukke, tro det eller ei! Og jeg som var på sammenbruddets rand for pare et par uker tilbake..........
Gjest snyball Skrevet 3. mai 2013 #2510 Skrevet 3. mai 2013 Konsultasjoner, blodprøver osv ligger i Helfo som egenandeler. Overstiger du på blå resept og konsultasjoner, blodprøver 2000 kr, får du frikort. Dvs at du kan besøke lege osv uten å betale egenandelen. Vi har hvit resept, så dette går ikke automatisk. Men skriv det av uansett. Jeg sendte papirene i dag (ferdig for tre dager siden!!) og kan godt trenge de få små kronene ;-) Få legen til å skrive at kremene er nødvendig for et bra resultat og derfor ønsker du å få refundert det også. Hmm. Det skjønte jeg ikke helt. Vil det si at om jeg overstiger 2000 kr bare for konsultasjoner og blodprøver, så får jeg ikke frikort automatisk? Har du sendt inn kvitteringer for konsultasjoner, blodprøver, kremer og selve pillene til Helfo? Var hos hudlegen forrige uke og fikk lov til å begynne på isotretinoin. Litt dumt å begynne nå pga. sommer. Kan fint klare meg uten alkohol, men sol er litt værre. Er det noen som har gått på det om sommeren og som kan si noe om hvordan det var? Kan man overhode ikke sole seg og være i sola, eller må man bare passe på å ikke bli brent? Er det lurt å vente til høsten? Jeg går på disse pillene i sommer. Skal også til syden. Min hudlege sa det går bra så lenge man er konsekvent med solkrem, og unngår sola når den er sterkest midt på dagen. Jeg skal likevel være veldig forsiktig! Ei venninne av meg gikk på ISO på sommeren. Hu var i tillegg i syden, og det gikk fint så lenge hun brukte solkrem med høy faktor. Den dagen hun derimot glemte solkremen, fikk dun andre grads forbrenning på haka... Obs obs! Er mange som går på ISO på sommers tid. Har du hud som tåler endel, og i tillegg bruker en god solkrem med høy faktor (- og muligens unngår å steike deg i timesvis midt i julisola...!), så går det nok helt fint. Har du derimot lys og ømfintlig hud (som meg...), så ville jeg vært litt forsiktig hadde jeg vært deg. Men hør med hudlegen din:) Huden min er forresten FANTASTISK! 25 dager igjen av kuren, og jeg blir bedre og bedre for hver dag som går! Ikke en rød prikk å skimte. Ser faktisk ut som ei porselensdukke, tro det eller ei! Og jeg som var på sammenbruddets rand for pare et par uker tilbake.......... Så godt å høre at du blir bra! Du er heldig som snart er ferdig! Jeg har gått på disse i 6 uker nå, og kvisene popper fremdeles fram. Har blitt kvitt alt på ryggen og brystet. Det er bare ansiktet som får gjennomgå. Jeg synes det er så rart at jeg ikke er tørr i ansiktet. Jeg er ikke tørr i det hele tatt Jeg sliter bare med tøtte lepper..
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2013 #2511 Skrevet 3. mai 2013 tror jeg enten har fått psoriasis eller eksem!!:O har ikke tenkt så mye på det, men har sett en del røde flekker på armene tidligere, så begynte jeg plutselig å tenke på hva det kunne være, og så plutselig hvor mange plasser det var:( herregud og nå som jeg akkrurat har blitt kvitt de jævlig kvisene, kommer jeg sikkert til å måtte slite med denne dritten resten av livet:'( Får lyst å gå til legen med en gang, men må nok vente til det blir enno verre før jeg endelig får time til legen. Noen som har opplevd det samme? Psoriasis er vel ikke akkurat serlig enkelt å fjerne. Jeg er LEI:'( Anonym poster: b2dfd22ae461052c3db9d754913352ff
MysterietMamma Skrevet 3. mai 2013 #2512 Skrevet 3. mai 2013 (endret) Hei Snyball! Har skummet gjennom 126 sider nå, og må si at det virker som for meg at du kanskje bør vurdere å bytte lege? Virker ikke som han har så kontroll eller? Ikke bruke fuktighetskrem, ikke tillate 3 piller om dagen, ikke ta seg tid til å snakke med deg på kontroll... Vil ikke skremme deg, men syntes selv disse medisinen er ganske heavy, og at det er viktig å gå til en lege som vet hva han gjør. Lite tankekors bare, søsteren min som er hudpleier har sett en del skrekkeksempler på leger som har dosert feil. Tvi tvi Endret 3. mai 2013 av MysterietMamma
MysterietMamma Skrevet 3. mai 2013 #2513 Skrevet 3. mai 2013 Må følge opp med innlegg om meg også da : ) Har i to uker nå tatt 1 pille om dagen (veier 62 kg), og i går begynte jeg med 1+2, dvs annenhver dag. Dette skal jeg ta i to uker til, før jeg skal ta 2 piller hver dag. Så langt: Fortsatt fet hud og fett hår (noe seigere enn vanlig) Tørre lepper, sprukne munnviker Flass kom for alvor i dag, nese og hake Ikke hatt noe voldsomme utbrudd, men ingen tydelig bedring heller. 32 år gammel, hatt kviser siden jeg var 13, og i voksen alder rosacea. Jeg ber til gudene om at dette please må funke, og er veldig optimistisk. Kommer til å gå i kjelleren om dette ikke går................ Happy thoughts Blir en annerledes sommer i skyggen og med fint lite vin, men jeg er bare såååå motivert.
My-my Skrevet 4. mai 2013 #2514 Skrevet 4. mai 2013 Det er så sandt, at bivirkningerne svinger, synes jeg også! Lige for tiden er det mine øjne, som går mig mest på. Har anskaffet mig Systane Ultra, og de virker fint, men ikke ret længe, desværre... Håber virkelig, det snart går væk. Men andre dage er det hudløsheden i næsen, som er værst (har dog ikke haft næseblod endnu, kun nogle 'blodige bussemænd'. Jeg plejer at smøre med vaseline Smører du vaseline akkurat ved inngangen i nesen? Jeg blir sår langt inni nesen... (sånn at jeg rekker dårlig til...æsj) og plutselig løsner det og blør mye neseblod. Var hos hudlegen forrige uke og fikk lov til å begynne på isotretinoin. Litt dumt å begynne nå pga. sommer. Kan fint klare meg uten alkohol, men sol er litt værre. Er det noen som har gått på det om sommeren og som kan si noe om hvordan det var? Kan man overhode ikke sole seg og være i sola, eller må man bare passe på å ikke bli brent? Er det lurt å vente til høsten? I en ideel verden hadde det selvfølgelig vært lurt å vente til høsten. Jeg vet ikke hva jeg selv ville gjort igrunn, det er jo bare snakk om et par måneder. Jeg pleier å bli noe lett brun og sjelden brent, men merker huden er helt annerledes nå! Var en dag her jeg kun hadde BB cream på, med solfaktor 12 i tror jeg det var. Var ute en liten time, og plutselig tittet solen overraskende frem. Og selvfølgelig ble jeg brent! Så får følelsen av at det skal utrolig lite til, med min hud ivertfall. Er så lett å vise litt hud, og glemme å smørre det lille området. Men har alltid med meg solkrem nå. Skal selv til syden i sommer, så spent på hvordan det blir... Reiser mest for varmen denne gangen, ikke sola... Noen som har blitt brun mens de har gått på iso? Huden min er forresten FANTASTISK! 25 dager igjen av kuren, og jeg blir bedre og bedre for hver dag som går! Ikke en rød prikk å skimte. Ser faktisk ut som ei porselensdukke, tro det eller ei! Og jeg som var på sammenbruddets rand for pare et par uker tilbake.......... Å så gøy!! Glad på dine vegne Men begynte ikke du nettopp?? Hmm. Det skjønte jeg ikke helt. Vil det si at om jeg overstiger 2000 kr bare for konsultasjoner og blodprøver, så får jeg ikke frikort automatisk? Har du sendt inn kvitteringer for konsultasjoner, blodprøver, kremer og selve pillene til Helfo? Det er bare ansiktet som får gjennomgå. Jeg synes det er så rart at jeg ikke er tørr i ansiktet. Jeg er ikke tørr i det hele tatt Jeg sliter bare med tøtte lepper.. Om man overstiger egenandelen (som er ca 1600-1700?) så får man frikort automatisk og evt refundert om man har betalt over beløpet. Frikortet gjelder for hudlegetimene (så lenge du ikke har privat), blodprøver etc der. For å få igjen penger for iso, må man selv sende inn kvitteringer til HELFO. Var en liste over slike medikamenter HELFO ville refundere. Men kan man virkelig få refundert kremene også??? Ellers merker jeg godt at det ikke er vinter og tørt lenger, mtp tørr hud og sikkert også tørre øyne. Lite tankekors bare, søsteren min som er hudpleier har sett en del skrekkeksempler på leger som har dosert feil. Tvi tvi Ble litt nysgjerrig på skrekkeksempler på feildosering av iso?
My-my Skrevet 4. mai 2013 #2515 Skrevet 4. mai 2013 Må følge opp med innlegg om meg også da : ) Har i to uker nå tatt 1 pille om dagen (veier 62 kg), og i går begynte jeg med 1+2, dvs annenhver dag. Dette skal jeg ta i to uker til, før jeg skal ta 2 piller hver dag. Så langt: Fortsatt fet hud og fett hår (noe seigere enn vanlig) Tørre lepper, sprukne munnviker Flass kom for alvor i dag, nese og hake Ikke hatt noe voldsomme utbrudd, men ingen tydelig bedring heller. 32 år gammel, hatt kviser siden jeg var 13, og i voksen alder rosacea. Jeg ber til gudene om at dette please må funke, og er veldig optimistisk. Kommer til å gå i kjelleren om dette ikke går................ Happy thoughts Blir en annerledes sommer i skyggen og med fint lite vin, men jeg er bare såååå motivert. Velkommen og high five! Så deilig og endelig bli kvitt kvisene! (er jo positive:) ) Er selv 29 og hatt kviser nesten så lenge jeg kan huske, så veldig klar for å bli kvitt de Og ja, blir virkelig nipping og nyyyyting av den lille vinen i sommer.
finkel Skrevet 4. mai 2013 #2516 Skrevet 4. mai 2013 Smører du vaseline akkurat ved inngangen i nesen? Jeg blir sår langt inni nesen... (sånn at jeg rekker dårlig til...æsj) og plutselig løsner det og blør mye neseblod. ** Noen som har blitt brun mens de har gått på iso? ** Men kan man virkelig få refundert kremene også??? Hei! Ikke meg du spør, men jeg ble ferdig på iso i fjor. Jeg smurte fet salve (vaselin, bacimycin, kokosolje) oppi nesa med en qtip! Rullet den rundt oppi der, fungerte supert Jeg ble ikke brun på iso, men klarte å bli skikkelig brent en dag jeg prøvde å holde meg unna sola uten solkrem. Fungerte dårlig, men nå blir jeg lett brent til vanlig og. Nå var jeg på 4 ukers ferie i sterk sol hver dag, så jeg var mye i sola (med solkrem), men hadde så høy faktor (30/50) at jeg fikk ingen farge. Da jeg søkte om refundering så slang jeg med en kvittering på Epiduo, som jeg skulle bruke etter endt iso-behandling. Fikk iallefall tilbakebetalt for den.
My-my Skrevet 4. mai 2013 #2517 Skrevet 4. mai 2013 Hei! Ikke meg du spør, men jeg ble ferdig på iso i fjor. Jeg smurte fet salve (vaselin, bacimycin, kokosolje) oppi nesa med en qtip! Rullet den rundt oppi der, fungerte supert Da jeg søkte om refundering så slang jeg med en kvittering på Epiduo, som jeg skulle bruke etter endt iso-behandling. Fikk iallefall tilbakebetalt for den. Å takk for svar! At jeg ikke har tenkt på det Qtip altså, det skal testes. Må manne meg opp litt, for syns slike nasegreier er litt ekkelt... Så bra om man kan få refundert kremer også da! Bare så dumt jeg har kastet de fleste av de kvitteringene... Hvordan har epiduo funket? Blir ikke det for hardt for huden rett etter kuren eller? Hvordan går det med deg forresten?? Er jo en stund siden du var ferdig minnes jeg å huske!
finkel Skrevet 4. mai 2013 #2518 Skrevet 4. mai 2013 Å takk for svar! At jeg ikke har tenkt på det Qtip altså, det skal testes. Må manne meg opp litt, for syns slike nasegreier er litt ekkelt... Så bra om man kan få refundert kremer også da! Bare så dumt jeg har kastet de fleste av de kvitteringene... Hvordan har epiduo funket? Blir ikke det for hardt for huden rett etter kuren eller? Hvordan går det med deg forresten?? Er jo en stund siden du var ferdig minnes jeg å huske! Du får frem alle slike kvitteringer for resepter du har tatt ut om du spør på apoteket! Jeg gjorde det etter pilleslutt, så fikk jeg skrevet ut alle reseptene på ett ark (må ta ut på samme apotek da). Jeg brukte ikke epiduo lenge, siden jeg ble gravid en liten stund etter pilleslutt, og det ikke kan tas da. Jeg brukte det ikke hver kveld, fordi huden var så skjør, og bare et tynt lag. Har fått noen små kviser nå i ettertid, og noen bittesmå sorte prikker her og der, men det kan og være hormonelt betinget. I snitt 2-3 minikviser i mnd kanskje, så kan vel ikke klage! Og de er bittesmå, knapt noe i de i det hele tatt. Så veldig stor forskjell, jeg er absolutt fornøyd! Var ferdig i juli, så det begynner å bli en stund siden, ja... Huden er fremdeles ganske sensitiv (blir lett rød ved påføring av krem/sminke), og er mye tørrere enn den var før iso. Da var jo hele t-sonen blank utpå ettermiddagen, det er det ingen fare for lengre!
Alie90 Skrevet 4. mai 2013 #2519 Skrevet 4. mai 2013 Smører du vaseline akkurat ved inngangen i nesen? Jeg blir sår langt inni nesen... (sånn at jeg rekker dårlig til...æsj) og plutselig løsner det og blør mye neseblod Ja, jeg smører også inde i næsen med vaseline - så langt, jeg kan nå. Men den qtiper et godt trick. Det vil jeg også prøve.
Alie90 Skrevet 4. mai 2013 #2520 Skrevet 4. mai 2013 Må følge opp med innlegg om meg også da : ) Har i to uker nå tatt 1 pille om dagen (veier 62 kg), og i går begynte jeg med 1+2, dvs annenhver dag. Dette skal jeg ta i to uker til, før jeg skal ta 2 piller hver dag. Så langt: Fortsatt fet hud og fett hår (noe seigere enn vanlig) Tørre lepper, sprukne munnviker Flass kom for alvor i dag, nese og hake Ikke hatt noe voldsomme utbrudd, men ingen tydelig bedring heller. 32 år gammel, hatt kviser siden jeg var 13, og i voksen alder rosacea. Jeg ber til gudene om at dette please må funke, og er veldig optimistisk. Kommer til å gå i kjelleren om dette ikke går................ Happy thoughts Blir en annerledes sommer i skyggen og med fint lite vin, men jeg er bare såååå motivert. Velkommen i klubben! 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå