langbein86 Skrevet 16. mars 2013 #2381 Skrevet 16. mars 2013 Da har jeg endelig fått tak i La Roche Posay - Effaclar H !! Gleder meg til å få testet den i kveld Hva syntes du om kremen? Selv syntes jeg den var litt fet, må bruke pudder for å ikke bli så blank.. Men skal gi den litt tid. Er hvertfall ikke så tørr, så det er bra:)
96ern Skrevet 16. mars 2013 #2382 Skrevet 16. mars 2013 (endret) Hva syntes du om kremen? Selv syntes jeg den var litt fet, må bruke pudder for å ikke bli så blank.. Men skal gi den litt tid. Er hvertfall ikke så tørr, så det er bra:) Jeg er faktisk enig med deg, Langbein. Denne kremen virker veldig fet,. Men som du sier, vi har nettopp begynt på den, så vil bruke opp det jeg har av den, så kanskje jeg også endrer konklusjon Endret 16. mars 2013 av 96ern 1
B18 Skrevet 16. mars 2013 #2383 Skrevet 16. mars 2013 Hei igjen Jeg har nå fått sår i begge munnvikene, og dette gjør sinnsykt vondt når jeg smører på fuktighetskrem.. Merker at bare flere og flere bivirkninger kommer nå, huffassa.. Har dere noen erfaring med sår i munnvikene?? Jaa, jeg har også fått sår i munnvikene. Jeg bruker "dr.lip" fra Vita, den funker fint. Den koster 99,- tror jeg...
Belle de Jour Skrevet 18. mars 2013 #2384 Skrevet 18. mars 2013 Finoto! Er strålende fornøyd med resultatet, og håper det holder seg slik. Det har vært ganske hardt de siste ukene, med konstant tørre og såre øyne, helt vannvittig tørre lepper og tørr og skjør hud. For ikke å snakke om skuldrene! Er litt spent på hvor lang tid det tar før bivirkningene går over, men ifølge legen er det ganske kort halveringstid. Skal i hvert fall behandle huden slik jeg har gjort under kuren til den roer seg ned, så skal jeg prøve ut den Aroma White-kremen fra Décleor. Kan godt oppdatere her litt på hvordan det går med de røde merkene mine:) 2
My-my Skrevet 18. mars 2013 #2385 Skrevet 18. mars 2013 Finoto! Er strålende fornøyd med resultatet, og håper det holder seg slik. Det har vært ganske hardt de siste ukene, med konstant tørre og såre øyne, helt vannvittig tørre lepper og tørr og skjør hud. For ikke å snakke om skuldrene! Er litt spent på hvor lang tid det tar før bivirkningene går over, men ifølge legen er det ganske kort halveringstid. Skal i hvert fall behandle huden slik jeg har gjort under kuren til den roer seg ned, så skal jeg prøve ut den Aroma White-kremen fra Décleor. Kan godt oppdatere her litt på hvordan det går med de røde merkene mine:) Grattis!!! Må være godt å være kvisefri, og snart også bivirkningsfri! Har du mye røde merker? Eller har de fleste kvisene bare skrumpet inn uten å etterlate seg røde merker? Hadde du kviser bare i ansiktet, eller rygg og bryst også? Merker jeg blir så glad på alles vegne her inne! Vet jo hvordan det er å ha kviser..
Belle de Jour Skrevet 18. mars 2013 #2386 Skrevet 18. mars 2013 Grattis!!! Må være godt å være kvisefri, og snart også bivirkningsfri! Har du mye røde merker? Eller har de fleste kvisene bare skrumpet inn uten å etterlate seg røde merker? Hadde du kviser bare i ansiktet, eller rygg og bryst også? Merker jeg blir så glad på alles vegne her inne! Vet jo hvordan det er å ha kviser.. Takk for det! Har dessverre veldig mange røde merker, men heldigvis mener hudlegen at de fleste/alle kommer til å gå bort. Huden kjennes i hvert fall ganske glatt når jeg stryker over den Det var også litt av grunnen til at jeg fikk starte på iso, nemlig at kvisene jeg har hatt har blitt i evigheter og etterlatt seg merker. Så er jo litt spent...hadde ingen på ryggen faktisk, kun i ansiktet. Enig med det siste du sier, og jeg kommer nok fortsatt til å følge med videre i tråden
Gjest snyball Skrevet 19. mars 2013 #2387 Skrevet 19. mars 2013 Jeg ringte til hudlegen i dag, og fikk time i MORGEN! Gruer meg så mye. Jeg har en ekkel følelse, og ser for meg at han sier jeg ikke har "ille" nok hud. Har riktig nok ikke acne av den verste arten, men det er ille nok for meg. Og etter å ha prøvd alt mulig i snart 10 år, vil jeg begynne på isotretinoin. Har noen tips til hvordan jeg eventuelt kan overbevise hudlegen? Frykter å bli avvist... Da vet jeg ikke hva jeg skal gjøre!
finkel Skrevet 19. mars 2013 #2388 Skrevet 19. mars 2013 (endret) Jeg ringte til hudlegen i dag, og fikk time i MORGEN! Gruer meg så mye. Jeg har en ekkel følelse, og ser for meg at han sier jeg ikke har "ille" nok hud. Har riktig nok ikke acne av den verste arten, men det er ille nok for meg. Og etter å ha prøvd alt mulig i snart 10 år, vil jeg begynne på isotretinoin. Har noen tips til hvordan jeg eventuelt kan overbevise hudlegen? Frykter å bli avvist... Da vet jeg ikke hva jeg skal gjøre! Forklar ham alt du har prøvd? Om du har prøvd antibiotika uten hell, kan det godt hende du får prøve iso. Og, om du får merker av kvisene, er det enda større sjanse, samt om du er du voksen (dvs ferdig med ungdomskvisene), kan det veie opp for at det trengs noe sterkere. Jeg fikk fordi jeg var 24 år og fikk røde merker, ikke nødvendigvis fordi jeg hadde så mange kviser i antall. Endret 19. mars 2013 av finkel
Gjest snyball Skrevet 20. mars 2013 #2389 Skrevet 20. mars 2013 Da har jeg vært hos hudlegen, og har akkurat svelget mine to første tabeletter! Skummelt! Besøket hos hudlegen var i grunn ganske komisk. Jeg fortalte at jeg har hatt uren hud siden jeg fylte 13, altså snart 10 år siden. Jeg har gått på yasmin, diane, tetracycliner*3, basiron, dalacin, differin, nattlysolje etc. Alt mulig. Han spurte om jeg gikk på p-piller nå, og da sa jeg at jeg har gått på microgynon siden jeg ble 17. Da begynte han å snakke om at jeg burde bytte p-pille, fordi microgynon ikke er bra for jenter som lett får kviser. Micogynon fører visst nok til enda flere kviser, og gjør ikke hudtilstanden noe bedre. Han sa jeg burde bytte til diane, yasmin eller yasminelle. Jeg så for meg at jeg NOK en gang kom til en lege, denne gangen en hudlege, som ville prakke på meg diane eller tetracycliner... Jeg sa jeg ikke er interessert i å begynne på diane og yasminelle en gang til. Legene mine har alltid sagt til meg at microgynon er pilla med minst hormoner, og er derfor det beste alternativet for at huden ikke skal bli påvirket av for mange hormoner. Det endte opp med at jeg og hudlegen ble enig om at jeg skal bytte til yasminelle, som også har lite hormoner, men som er mye bedre for meg som lett får kviser. Så sa han at jeg burde begynne på isotretinoin. Jeg ble så glad!! Han sa jeg ikke kom til å måtte gå på det i mer enn 3-4 måneder! Jeg ble litt sjokkert, fordi sånn jeg har forstått det ut ifra mange av dere, så går det på alvorlighetsgraden og vekt. Jeg sa jeg veier 80 kg, og han sa det ikke hadde noe betydning, og at han visste hva han drev med:P Jeg er ganske spent på om jeg blir bra etter 3-4 måneder.. Jeg skal ta 2 tabeletter daglig. Jeg spurte han hva jeg skulle gjøre med rensing og smøring av huden. Han sa jeg IKKE måtte finne på å bruke fuktighetskrem på kviser i framtiden, og at jeg heller ikke skulle gjort det tidligere. Ble litt forvirret I tillegg så ufarliggjorde han bivirkningene, og sa jeg med lite sannsynlighet ville oppleve noe annet enn tørr hud, tørre lepper, tørre øyne og tørr nese. Jeg lurer derfor på hvordan jeg i praksis skal rense og fukte huden min. For jeg må jo fjerne mineralsminken (som jeg kommer til å bruke hvis det lar seg gjøre). I tillegg når huden blir så tørr som en innskrumpa svamp, så kommer jeg til å smøre den.. Har som sagt tatt mine to første, og er KJEMPESPENT.
Nuppeline Skrevet 20. mars 2013 #2390 Skrevet 20. mars 2013 (endret) Howdy! Melder meg inn i klubben! Kjekt å lese her før jeg begynte på ISO. Mange nyttige tips, råd og erfaringer:) Takktakk! Er nå 1 mnd inn i kuren, 20mgx2, og jaggu har jeg smertelig erfart bivirkningsproblemene....! Ingen tvil om at dette er hard kost for en stakkar skrott. Det berømte "utbruddet" som flere har nevnt tidligere i tråden har eksplodert i full blomst. Ikkeno gøy... Men ettersom jeg har forstått er det veldig vanlig. Biter tenner og (TØRRE!) lepper sammen inntil videre. For de som skulle være interessert, har jeg følgende bivirkningsliste å dele med dere:intens kløe i hodebunnen. Klødde hele natten på dag 3, - like før jeg reiv av meg huet. Kjøpte effektiv shampo som tok rotta på kløen asap. Nå opplever jeg kun bittelitt kløe innimellom.Tørre lepper kom umiddelbart. Nå smøres de konstant. Mister heller bussen/kommer for sent til jobb dersom jeg har glemt leppesalven min.Hadde litt korsryggsmerter i forkant av oppstart. Smertene ble etterhvert uuuuuu-utholdelige. Klarte knapt gå, stå eller ligge. Har nå gjennomgått en Voltarolkur, og ryggen er 90% bra.Eksem på hendene. Smører med Hydrokortisonsalve 2 ganger daglig. Denne får jeg ikke bruke mer enn en uke, og ettersom en uke har gått, så vet jeg sannelig ikke hva jeg skal gjøre videre, for eksemen er ikke borte..:/Sprukne og såre hender. Skal ingenting til før jeg får en rift, og sårene gror saaaaaakte...telle nå 21 små sår/rifter/sprekker på hendene.Ansiktshuden er veldig tynnOpplever periodevis rødming og hetefølelse. Spesielt i varme omgivelser, men det kan dukke opp helt plutselig. Har fått mange spørsmål om jeg har vært på fjelltur og sola meg i det siste...(!).Periodevis kvalme, spesielt på bussen. Dette har jeg aldri vært plaget med før, og setter meg skikkelig ut av spill.Ofte hodepine (heller ikke noe jeg har vært plaget meg tidligere).Periodevis nedstemt, men jeg forsøker å tenke at dette er bivirkninger, så jeg graver meg ikke ned i deppafølelsen.Blør veldig lett neseblod.Også ja; føler jeg har mindre energi nå enn før, men vet ikke helt om dette er bare innbildning, eller om det muligens har en sammenheng? Hva med dere? - og for å gjøre listen helt komplett, så har trynet i løpet av de siste 3-4 dagene altså blusset opp i et krater av underjordiske og vonde kviser. Herlig. Foreløpig null bedring altså, kun bivirkninger... Hurra! (det som ikke dreper deg gjør deg sterkere?! ) Endret 20. mars 2013 av Nuppeline
Alie90 Skrevet 20. mars 2013 #2391 Skrevet 20. mars 2013 Hei igjen Jeg har nå fått sår i begge munnvikene, og dette gjør sinnsykt vondt når jeg smører på fuktighetskrem.. Merker at bare flere og flere bivirkninger kommer nå, huffassa.. Har dere noen erfaring med sår i munnvikene?? Jeg har længe døjet med sår i mundvigene med jævne mellemrum. Lægen sagde først, at jeg skulle smørre det med Fuscidin-creme, men det blev det meget værre af! Men ellers kan jeg anbefale at få fat i noget steroid-creme. Det fjerner mine mundsår over-night!
Alie90 Skrevet 20. mars 2013 #2392 Skrevet 20. mars 2013 Howdy! Melder meg inn i klubben! Kjekt å lese her før jeg begynte på ISO. Mange nyttige tips, råd og erfaringer:) Takktakk! Er nå 1 mnd inn i kuren, 20mgx2, og jaggu har jeg smertelig erfart bivirkningsproblemene....! Ingen tvil om at dette er hard kost for en stakkar skrott. Det berømte "utbruddet" som flere har nevnt tidligere i tråden har eksplodert i full blomst. Ikkeno gøy... Men ettersom jeg har forstått er det veldig vanlig. Biter tenner og (TØRRE!) lepper sammen inntil videre. For de som skulle være interessert, har jeg følgende bivirkningsliste å dele med dere:intens kløe i hodebunnen. Klødde hele natten på dag 3, - like før jeg reiv av meg huet. Kjøpte effektiv shampo som tok rotta på kløen asap. Nå opplever jeg kun bittelitt kløe innimellom.Tørre lepper kom umiddelbart. Nå smøres de konstant. Mister heller bussen/kommer for sent til jobb dersom jeg har glemt leppesalven min.Hadde litt korsryggsmerter i forkant av oppstart. Smertene ble etterhvert uuuuuu-utholdelige. Klarte knapt gå, stå eller ligge. Har nå gjennomgått en Voltarolkur, og ryggen er 90% bra.Eksem på hendene. Smører med Hydrokortisonsalve 2 ganger daglig. Denne får jeg ikke bruke mer enn en uke, og ettersom en uke har gått, så vet jeg sannelig ikke hva jeg skal gjøre videre, for eksemen er ikke borte..:/Sprukne og såre hender. Skal ingenting til før jeg får en rift, og sårene gror saaaaaakte...telle nå 21 små sår/rifter/sprekker på hendene.Ansiktshuden er veldig tynnOpplever periodevis rødming og hetefølelse. Spesielt i varme omgivelser, men det kan dukke opp helt plutselig. Har fått mange spørsmål om jeg har vært på fjelltur og sola meg i det siste...(!).Periodevis kvalme, spesielt på bussen. Dette har jeg aldri vært plaget med før, og setter meg skikkelig ut av spill.Ofte hodepine (heller ikke noe jeg har vært plaget meg tidligere).Periodevis nedstemt, men jeg forsøker å tenke at dette er bivirkninger, så jeg graver meg ikke ned i deppafølelsen.Blør veldig lett neseblod.Også ja; føler jeg har mindre energi nå enn før, men vet ikke helt om dette er bare innbildning, eller om det muligens har en sammenheng? Hva med dere? - og for å gjøre listen helt komplett, så har trynet i løpet av de siste 3-4 dagene altså blusset opp i et krater av underjordiske og vonde kviser. Herlig. Foreløpig null bedring altså, kun bivirkninger... Hurra! (det som ikke dreper deg gjør deg sterkere?! ) Jeg er på min 3. uge, og jeg er netop ved at blive VANVITTIG af kløe i min hovedbund /skalp! Hvad hedder den shampoo, du har fundet?
Nuppeline Skrevet 20. mars 2013 #2393 Skrevet 20. mars 2013 Jeg er på min 3. uge, og jeg er netop ved at blive VANVITTIG af kløe i min hovedbund /skalp! Hvad hedder den shampoo, du har fundet? Den heter Fungoral. Fås kjøpt på apotek:)
Skjønningen Skrevet 20. mars 2013 #2394 Skrevet 20. mars 2013 Helt sykt at folk får så mange bivirkninger på 40mg daglig. Jeg merka ingenting på den dosa, annet enn tørre lepper og noen små, tørre partier på henda. Jeg er ikke store jenta heller, veier bare i underkant av 60 kg. På 60 mg har jeg derimot merka de der merkelige hetetoktene selv, og jeg kan bli periodevis svimmel og ør ( mild hodepine). Øynene mine er av og til litt røde, også. Det betyr derimot veldig lite. Fikk aldri det der syke kviseutbruddet som folk snakker om, jeg. Tror jeg har vært veldig heldig. Ansiktet mitt er mykt og kvisefritt og har vært det siden slutten av første uka. Ryggen er ikke særlig fin enda, da. Tror den trenger mye lengre tid på seg enn ansiktet. Er ca. en måned og en uke inn i kuren og startet på 60mg for fire dager siden. Krysser fingra for at det holder seg som det er. Jeg kunne lett ha gått på denne kuren i mer enn 6 måneder om det fortsetter som det har til nå.
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2013 #2395 Skrevet 21. mars 2013 Hei! Jeg var ferdig med kuren for ei uke siden og jeg er strålende fornøyd. Ingen bivirkninger utenom tørre lepper, så jeg var nok en av de heldige. Merker for øvrig nå at de tørre leppene begynner å bli mindre tørre. Så mitt spørsmål til dere er egentlig bare når dere merket at bivirkningene forsvant etter endt kur? Anonym poster: 086fac063abe4d6cb30db3a427bd95b1
Skjønningen Skrevet 24. mars 2013 #2396 Skrevet 24. mars 2013 Folkens, er det helt ulovlig å klype kviser når man går på isotretinoin? Og i såfall hvorfor? Våkna i dag med fem nye kviser og ble så forskrekket at jeg fjerna dem husrtig som f. Har jo ikke hatt kviser siden jeg starta på kuren, så jeg ble litt satt ut. Nå sitter jeg her med fine røde merker i trynet, og det ser ikke ut som de har tenkt å forsvinne med det samme.
finkel Skrevet 24. mars 2013 #2397 Skrevet 24. mars 2013 (endret) Folkens, er det helt ulovlig å klype kviser når man går på isotretinoin? Og i såfall hvorfor? Våkna i dag med fem nye kviser og ble så forskrekket at jeg fjerna dem husrtig som f. Har jo ikke hatt kviser siden jeg starta på kuren, så jeg ble litt satt ut. Nå sitter jeg her med fine røde merker i trynet, og det ser ikke ut som de har tenkt å forsvinne med det samme. Hudlegen sa det ikke var lov, men for meg var det uaktuelt. Jeg kjøpte meg sterile, syltynne nåler på apotek (stor pakke, var rimelig), og klemte med rene fingre. Fungerte finfint, og de forsvant raskt etterpå. Endret 24. mars 2013 av finkel
Skjønningen Skrevet 24. mars 2013 #2398 Skrevet 24. mars 2013 Da skal jeg prøve å være litt mer forsiktig neste gang jeg klyper. Jeg brukte litt makt denne gangen for jeg var så fortvilet. Jeg passer alltid på at jeg er ren på fingrene og vasker alltid over med klorhexidin etterpå.
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2013 #2399 Skrevet 27. mars 2013 Andre her som også går på Diane? Noen som har hatt effekt av det? Anonym poster: 31ebb2b889959e5273bdb940e4e4de21
Skyld Skrevet 27. mars 2013 #2400 Skrevet 27. mars 2013 90 piller igjen, så er jeg ferdig, blir 350 til sammen. Har ennå noen kviser av den store, langt under huden typen på siden av ansiktet, men det var utbruddene jeg fikk på kinn og hake som var værst og der har jeg ikke fått en ny kvise siden leeenge siden. Arrene har fått tid til å gro, så huden føles så glatt og klar der at det er nesten skummelt. Så langt har det vært få med bivirkninger, noe tørre lepper, litt tørre øyne, tørr i nesen, noe som medførte til at huden der lett sprakk så jeg fikk lett sårskorper som klødde, og noen tørre områder på hender og armer, som heldigvis ikke klødde. Null problemer med energi eller ledd, har trent uten problemer. Jeg har fått differin, som jeg skal begynne på når jeg nærmer meg slutten av kuren, noen andre som også har fått det? Er det noe ala aberella, hvorav syren gjør at huden blir tynn og flasser, slik at man lettere blir kvitt kvisearr?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå