Lilje:) Skrevet 28. februar 2013 #2281 Skrevet 28. februar 2013 Det aller verste av de tørre leppene gikk over etter noen dager etter kuren, og ble helt normale etter noe over en uke etter som jeg kan huske. Jeg vet ikke hva slags behandlinger jeg skal ta, jeg må høre litt rundt og sjekke tenker jeg. For et par år siden tok jeg fruktsyrebehandlinger hos hudpleier, og ble godt fornøyd med det, men kvisene kom tilbake etter behandlingene var over da, men nå er det jo liksomk ikke noen kviser som kommer tilbake tenker jeg da. Vil bare ha huden jevnere og finere, og bli kvitt de siste restene. Og som sagt disse merkene, men de må vel kanskje forsvinne før jeg begynner med disse behandlingene. Vil prøve både fruktsyre og laser hvis en av delene ikke funker så bra. Jeg har slutta å røyke for to år siden, så da tenker jeg at jeg sparer såpass på det at jeg kan legge unna penger til å ta laser etterhvert Jeg har også brukt enormt mye penger for å bli kvitt kvisene. Lommepenger fra jeg var ti år gammel, og penger frem til nå. Mangfoldige tusen! Jeg bryr meg ikke så voldsomt om utseende ellers, men kvisene har alltid plaga meg veldig. Mennesker uten kviser har ingen idè om hvor plagsomt det kan være. Men nå har jeg fått tatt denne kuren da, og det har hjulpet masse, så da slipper jeg nok å bruke like mye penger og stress på kviser som jeg har gjort før. Jeg tenker litt på alle pengene jeg har brukt jeg også, men prøver å ikke tenke på det. Det kunne vært værre, -vi kunne ha hatt et eller annet enda værre, og alle har noe de er misfornøyd med. Dog syns jeg at folk uten kviser er sinnsykt heldige som slipper det...får bare prøve å tenke positivt og tenke at vi faktisk har funnet noe som hjelper mot kvisene - endelig! åssen er du i huden nå? Har du disse røde merkene? Hva har du tenkt på gjøre senere? Og hvordan renser du huden nå, vask, kremer osv? Takk for svar Hvis jeg var deg så ville jeg i hvert fall ventet så lenge som mulig med behandlinger enda så utålmodig du måtte være! Huden er veldig skjør etter en slik kur, og du vil ikke skade den mer. Bruk heller penger på en god foundation og concealer så lenge. Etter sommeren er sikkert en fin tid å begynne så smått å tenke på å ta slike behandlinger. Selv har jeg prøvd både fryktsyrer og kjemisk peeling hos hudpleier. Dette var for å få bukt med kvisene (som så klart ikke hjalp) Så jeg synes det er vanskelig å si om det vil hjelpe på arr. Huden min er klar og fin. Kan telle én bitteliten hudorm i hele ansiktet. Og jeg hadde sikkert 100 da jeg startet på Iso. Kvisene er helt borte. Kvisene jeg har hatt har gitt meg søkk i huden, i kinnene og i pannen. Etter hva jeg har lest er det Fraxel-laser eller restylane som kan fikse det. Heller mer mot laseren, men man trenger mange behandlinger. Tenker å dra til en konsultasjon etter sommeren Foreløbig bruker jeg kun en rens fra decléor til å fjerne sminken om kvelden. Ingenting om morgenen. Bare A-derma kremen. Den kommer til å bli for heavy nå som jeg er ferdig. Så jeg aner ikke hva jeg skal gjøre nå med hudpleie-rutiner :S Har rens fra MD stående, og også en fra Jan Marini, men begge disse inneholder syrer. Så kan ikke bruke de.... Hmmm.. Hva er dine rutiner nå? Tips: Hvis du quoter så er det lettere å se at du har svart (Da får man notification)
Gjest Sengaia Skrevet 1. mars 2013 #2282 Skrevet 1. mars 2013 Takk for svar Hvis jeg var deg så ville jeg i hvert fall ventet så lenge som mulig med behandlinger enda så utålmodig du måtte være! Huden er veldig skjør etter en slik kur, og du vil ikke skade den mer. Bruk heller penger på en god foundation og concealer så lenge. Etter sommeren er sikkert en fin tid å begynne så smått å tenke på å ta slike behandlinger. Selv har jeg prøvd både fryktsyrer og kjemisk peeling hos hudpleier. Dette var for å få bukt med kvisene (som så klart ikke hjalp) Så jeg synes det er vanskelig å si om det vil hjelpe på arr. Huden min er klar og fin. Kan telle én bitteliten hudorm i hele ansiktet. Og jeg hadde sikkert 100 da jeg startet på Iso. Kvisene er helt borte. Kvisene jeg har hatt har gitt meg søkk i huden, i kinnene og i pannen. Etter hva jeg har lest er det Fraxel-laser eller restylane som kan fikse det. Heller mer mot laseren, men man trenger mange behandlinger. Tenker å dra til en konsultasjon etter sommeren Foreløbig bruker jeg kun en rens fra decléor til å fjerne sminken om kvelden. Ingenting om morgenen. Bare A-derma kremen. Den kommer til å bli for heavy nå som jeg er ferdig. Så jeg aner ikke hva jeg skal gjøre nå med hudpleie-rutiner :S Har rens fra MD stående, og også en fra Jan Marini, men begge disse inneholder syrer. Så kan ikke bruke de.... Hmmm.. Hva er dine rutiner nå? Tips: Hvis du quoter så er det lettere å se at du har svart (Da får man notification) Hei igjen, og takk for svar Ja, jeg får smøre meg med litt tålmodighet tror jeg Da er det nok lettere ån se på huden hva den kan tåle og hva den trenger. Huden min tåler egentlig ekstremt mye! Har aldri trengt solkrem e.l.. Så heldig du er som er helt kvisefri! Samme her omtrent, men har lkitt hudormer. Men når jeg ser på bilder fra før jeg begynte på kuren så er det som natt og dag! Er SÅ glad for at jeg tok den kuren! Har du fått sånne røde merker? Jeg har etter råd fra hudlegen brukt asan som ansiktsvask, også bruker jeg en krem fra clinique om natta, og biotherm om dagen. De siste dagene har jeg funnet fram produktene mine fra MD og bruker en rensemelk fra MD som er for alle hudtyper, og prøver litt med et serum som også er for alle hudtyper. Jeg tok bilder for noen dager siden av huden, så ser jeg igjen om noen dager om det er blitt bedre eller verre.
Lilje:) Skrevet 1. mars 2013 #2283 Skrevet 1. mars 2013 Hei igjen, og takk for svar Ja, jeg får smøre meg med litt tålmodighet tror jeg Da er det nok lettere ån se på huden hva den kan tåle og hva den trenger. Huden min tåler egentlig ekstremt mye! Har aldri trengt solkrem e.l.. Så heldig du er som er helt kvisefri! Samme her omtrent, men har lkitt hudormer. Men når jeg ser på bilder fra før jeg begynte på kuren så er det som natt og dag! Er SÅ glad for at jeg tok den kuren! Har du fått sånne røde merker? Jeg har etter råd fra hudlegen brukt asan som ansiktsvask, også bruker jeg en krem fra clinique om natta, og biotherm om dagen. De siste dagene har jeg funnet fram produktene mine fra MD og bruker en rensemelk fra MD som er for alle hudtyper, og prøver litt med et serum som også er for alle hudtyper. Jeg tok bilder for noen dager siden av huden, så ser jeg igjen om noen dager om det er blitt bedre eller verre. Så bra du er fornøyd! Husker du var litt fortvilet en periode fordi du ikke helt fikk de resultatene du kanskje hadde ønsket. Men uansett, om det så bare hadde hjulpet litt, så er det uansett verdt det tenker jeg! Ja, jeg har røde merker jeg også. Ikke så mange, (har mest disse små søkkene). Men det er som du beskriver, litt som tomme kviser, som gjør at huden ikke er så glatt som den kunne ha vært. Aner ikke hvilken krem jeg skal kjøpe nå. Kanskje jeg skal bestille meg noe fra iherb. Det er jo naturlige ting Bestilte nettopp en øyekrem derfra. Har ikke prøvd den da. Også har jeg bestilt en rose hip oil som jeg fikk i posten idag. Det står blant annet "This oil can be used to aid in skin cell renewal to replinish a healthy glow and helps skin damage". Den skal gi både næring og fukt og være pleiende for skadet hud. Så tenker det kan være godt slik huden er nå, og kanskje hjelpe på arr, som nettopp er skadet hud.
Gjest Sengaia Skrevet 1. mars 2013 #2284 Skrevet 1. mars 2013 Så bra du er fornøyd! Husker du var litt fortvilet en periode fordi du ikke helt fikk de resultatene du kanskje hadde ønsket. Men uansett, om det så bare hadde hjulpet litt, så er det uansett verdt det tenker jeg! Ja, jeg har røde merker jeg også. Ikke så mange, (har mest disse små søkkene). Men det er som du beskriver, litt som tomme kviser, som gjør at huden ikke er så glatt som den kunne ha vært. Aner ikke hvilken krem jeg skal kjøpe nå. Kanskje jeg skal bestille meg noe fra iherb. Det er jo naturlige ting Bestilte nettopp en øyekrem derfra. Har ikke prøvd den da. Også har jeg bestilt en rose hip oil som jeg fikk i posten idag. Det står blant annet "This oil can be used to aid in skin cell renewal to replinish a healthy glow and helps skin damage". Den skal gi både næring og fukt og være pleiende for skadet hud. Så tenker det kan være godt slik huden er nå, og kanskje hjelpe på arr, som nettopp er skadet hud. Kanskje det kan være lurt å prøve øyekremen fra iherb før du kjøper mer, så du får sett om du liker det merket? Jeg har brukt masse fra decleor, og jeg syns andre er bedre... men det er mange som er fornøyd med decleor da! Men jeg syns liksom at man betaler vel mye for gode lukter (produktene fra decleor lukter fantastisk!) altså, det kan være at det har funka på meg da... jeg har prøvd så mye forskjellig. Men jeg syns billigere merker kan være vel så bra. Men jeg har den white c+ natt-kremen fra decleor som jeg bare har brukt litt av, jeg får vel bruke opp den etterhvert, så gir jeg tilbakemelding etterhvert Jeg var litt frustrert en stund over at jeg ikke ble så fornøyd med resultatet, men jeg er glad for at jeg tok kuren, og tror jammen huden har blitt bedre siden jeg ble ferdig med kuren litt mer robust hud nå så, og laser, så blir det sikkert kjempebra! Også får jeg ikke alle de nye kvisene som poppa ut som popkorn før. Så jeg burde egentlig være veldig fornøyd :D men jeg så mange filmer fra youtube av folk som ble helt plettfrie etter kuren, så jeg hadde vel altfor høye forventninger. Men som sagt; er veldig fornøyd nå, og glad for at jeg har vært gjennom ISOhelvetet :D
Skjønningen Skrevet 2. mars 2013 #2285 Skrevet 2. mars 2013 Skjønningen: jeg har bare hørt at man skal ta blodprøver, ikke urinprøver... jeg trodde at man bare trengte å ta graviditetstest for å få ny resept, men det kan sikkert være litt forskjellig. Las om isotretinoin på nettet nå (helsenett-sider) og der stod det igjen at man kun skal ta urinprøver før utlevering av resepter, og blodprøver nå og da dersom det gis forespørsel om det fra hudlegen. Herregud, kan de ikke alle sammen bare mene det samme? Tror jeg må ringe og høre til uka igjen, for jeg vil ikke risikere at jeg har gjort feil likevel og så får jeg ikke ny resept når jeg trenger det.
My-my Skrevet 2. mars 2013 #2286 Skrevet 2. mars 2013 (endret) Las om isotretinoin på nettet nå (helsenett-sider) og der stod det igjen at man kun skal ta urinprøver før utlevering av resepter, og blodprøver nå og da dersom det gis forespørsel om det fra hudlegen. Herregud, kan de ikke alle sammen bare mene det samme? Tror jeg må ringe og høre til uka igjen, for jeg vil ikke risikere at jeg har gjort feil likevel og så får jeg ikke ny resept når jeg trenger det. Urinprøver for å sjekke at du ikke er gravid (evt kan det taes av blodprøve også, noe som ble gjort på meg første gangen. Etterhvert er det lettere å sjekke det vha urinprøve), noe de er meget oppfølgende på mtp fosterskade. Får selv leksjon om det både av legen og på apoteket hver gang... når gravisitetstesten er negativ får man ny resept. Blodprøver underveis for å sjekke om isoen tar litt vel knekken på lever/kolesterol, som er en vanlig bivirkning, og tenker legen gir beskjed om evt stopp/endret dosering dersom prøvene viser noe som tilsier det, (noen som har opplevd det??) men (tenker jeg) dette er ikke avgjørende for å få ny resept. Hadde vi vært gutter hadde jo dette med utlevering av iso vært mye enklere! Endret 2. mars 2013 av My-my 1
My-my Skrevet 2. mars 2013 #2287 Skrevet 2. mars 2013 Lilje:) har rett! Datteren min begynte på ISO i fjor i April, vi reiste til 'syden' i juli. Det var 40 varmegrader og stekende sol. Hun brukte høy faktor, satt under parasollen en del midt på dagen, og det gikk kjempefint. Hun ble ikke brent i det hele tatt, og var glad for at mange av kvisene da var borte. Særlig på ryggen, siden man går i bikini. Dessuten så bruker de jo ISO de som bor på sydligere breddegrader også, de flytter jo ikke til Norge for å bruke medisinen. Enda ikke funnet ut av dette med sol... kan man sole seg mens man går på iso? om man bruker høyhøy faktor, unngår de verste timene osv? eller bør man bare unngå solen tvert og dekke seg til helt? Noen som har (tatt disse forholdsreglene selvsagt) fått noenlunde farge mens de har gått på iso??
Lilje:) Skrevet 2. mars 2013 #2288 Skrevet 2. mars 2013 Enda ikke funnet ut av dette med sol... kan man sole seg mens man går på iso? om man bruker høyhøy faktor, unngår de verste timene osv? eller bør man bare unngå solen tvert og dekke seg til helt? Noen som har (tatt disse forholdsreglene selvsagt) fått noenlunde farge mens de har gått på iso?? Dette kan jeg svare på! Selvfølgelig er dette forskjellig fra person til person, hvilken hudtype man har osv. Jeg tåler mye sol, blir veldig brun om sommeren, og har generelt solt meg ganske mye opp gjennom årene. I sommer gikk jeg på 1 tbl/dagen og dro til syden. Hadde veldig godt grunnlag (Hadde vært i syden rett før jeg begynte på Iso også). Brukte normal faktor i ansiktet (rundt 15 spf), og satt litt mer under parasoll enn vanlig (og brukte solhatt en del). Jeg ble ikke mer brent enn vanlig, men jeg flasset eksremt mye fortere. Men det verste av alt var at jeg et halvt år etterpå har fått 3 mørke pigmentflekker i hårfestet. (Typisk det stedet man enten glemmer å smøre, eller solkremen forsvinner pga svette osv). Dette er ikke gøy!! (Hadde ingen pigmentflekker før dette) Så vær forsiktige med sol og Iso! Jeg hadde aldri latt være å dra til syden pga Iso, men vil si at man BØR holde seg unna solen så godt det lar seg gjøre. Bruker man høy faktor og tar forhåndsregler vil jeg tro man er safe. Men ikke ta solarium.
loffen Skrevet 2. mars 2013 #2289 Skrevet 2. mars 2013 (endret) Enda ikke funnet ut av dette med sol... kan man sole seg mens man går på iso? om man bruker høyhøy faktor, unngår de verste timene osv? eller bør man bare unngå solen tvert og dekke seg til helt? Noen som har (tatt disse forholdsreglene selvsagt) fått noenlunde farge mens de har gått på iso?? Datteren min brukte faktor 30, lå og solte seg uten å bli brent, men satt under parasollen de timene da sola stod på det høyeste. Det er jo varmt og deilig der også. Solhatt er en fin investering. Hun hadde det bare deilig, dekket seg ikke til og badet som normalt i sjøen. edit: Hun har forresten en veldig lys hudtype og blir lett brent uten høy faktor. Brukte 30spf i hele ferien, selv etter å ha blitt brun. Endret 2. mars 2013 av loffen
plix Skrevet 2. mars 2013 #2290 Skrevet 2. mars 2013 Jeg kan nevne at jeg ikke har måtte vise frem urinprøve/negativ graviditetstest, men har tatt en blodprøve. Er nå akkurat over halvveis (:D), og hørte aldri resultatene fra blodprøvene. Regner med alt var ok da? Vet dere kanskje ikke vet svaret på blodprøven, men tenker mer om dere får svar på om alt var normalt eller ikke Ellers kan jeg rapportere om økning av komedoner, som det så fint heter. Utenom det har jeg ingenting utenom merker i huden
plix Skrevet 2. mars 2013 #2291 Skrevet 2. mars 2013 Ånei, kan jeg ikke ta solarium under noen omstendigheter`? Vurderte å ta noen minutter i uken fremover, skal i et større selskap snart og er helt utrolig gjennomsiktig i huden Blodårer og annet lyser gjennom, ser ut som jeg har en kjempetykk kondom over hele kroppen istedenfor hud
plix Skrevet 3. mars 2013 #2292 Skrevet 3. mars 2013 Leser jeg for mye på nett, nå i natten? Googlet Accutane, og bl.a dukket denne opp: http://hubcloud.hubpages.com/hub/Foods-to-avoid-while-taking-Accutane Skal fikse skikkelig link på pcen isteden, men ikke nå. Hva tror dere? Jeg lever som før, ergo brutt noe av det som står der.
plix Skrevet 3. mars 2013 #2293 Skrevet 3. mars 2013 Leser jeg for mye på nett, nå i natten? Googlet Accutane, og bl.a dukket denne opp: http://hubcloud.hubpages.com/hub/Foods-to-avoid-while-taking-Accutane Skal fikse skikkelig link på pcen isteden, men ikke nå. Hva tror dere? Jeg lever som før, ergo brutt noe av det som står der.
96ern Skrevet 3. mars 2013 #2294 Skrevet 3. mars 2013 Jeg kan nevne at jeg ikke har måtte vise frem urinprøve/negativ graviditetstest, men har tatt en blodprøve. Er nå akkurat over halvveis (:D), og hørte aldri resultatene fra blodprøvene. Regner med alt var ok da? Vet dere kanskje ikke vet svaret på blodprøven, men tenker mer om dere får svar på om alt var normalt eller ikke Ellers kan jeg rapportere om økning av komedoner, som det så fint heter. Utenom det har jeg ingenting utenom merker i huden Jeg har kun tatt en blodprøve. Jeg er nå 3 mnd ut i kuren, og skal gå omtrent 6 mndr. Skal ta en blodprøve nå til uken. Men joda, det er rett som du sier. Jeg fikk heller ikke noe svar på blodprøven min, og spurte hudlegen, og han sa det at hvis man ikke får noe svar er alt OK.
langbein86 Skrevet 3. mars 2013 #2295 Skrevet 3. mars 2013 Lurer på hva som skjer hvis man ved ett uhell blir gravid? Blir man tvunget til abort da eller?
finkel Skrevet 3. mars 2013 #2296 Skrevet 3. mars 2013 (endret) Lurer på hva som skjer hvis man ved ett uhell blir gravid? Blir man tvunget til abort da eller? I følge hudlegen min ved oppstart, så er man omtrent pliktet til å ta abort, men vet ikke om det var skremselstaktikk. Jeg ble gravid på slutten av kuren, men var ikke i kontakt med hudlegen, kun fastlege, pga dette. Ble ikke tvunget til å ta abort av legen, men hun var enig i at det var en tungtveiende grunn. Hun prøvde aldri å få meg til å ombestemme meg. Jeg fikk aldri beskjed om å levere urinprøve til hudlegen etter avsluttet kur, så de vet ingen ting om at jeg ble gravid og valgte abort. Endret 3. mars 2013 av finkel 1
96ern Skrevet 3. mars 2013 #2297 Skrevet 3. mars 2013 2dager til jeg er 3mnd ut i behandlingen og det tilsvarer halveis, allerede !! Ikke mye annet å fortelle om. Jeg har så å si ingen kviser, og noen røde merker bleknes til (:D) av bivrikninger har kun tørre lepper og tørr hud i ansiktet!! Tror jeg er en av de heldige når det kommer til bivirkninger Lykke til, alle!
Belle de Jour Skrevet 4. mars 2013 #2298 Skrevet 4. mars 2013 Leser jeg for mye på nett, nå i natten? Googlet Accutane, og bl.a dukket denne opp: http://hubcloud.hubp...taking-Accutane Skal fikse skikkelig link på pcen isteden, men ikke nå. Hva tror dere? Jeg lever som før, ergo brutt noe av det som står der. Jeg har ikke blitt fortalt noe av det der (unntatt alkohol) av hudlegen, så da antar jeg at det ikke gjør noe. Er forøvrig litt nervøs for blodprøven jeg skal ta neste uke, har vært på studietur... Også lurte jeg på om du fant noen løsning på utslettene du fikk på hendene dine (tror det var du som fikk det?)? Har ganske stygge utslett selv, og selv om de ikke er så plagsomme annet enn litt svie ved håndvask/smøring er de jo ikke så veldig pene. Under to uker igjen nå, gleder meg så innmari mye til å bli ferdig :D
plix Skrevet 4. mars 2013 #2299 Skrevet 4. mars 2013 Jeg har ikke blitt fortalt noe av det der (unntatt alkohol) av hudlegen, så da antar jeg at det ikke gjør noe. Er forøvrig litt nervøs for blodprøven jeg skal ta neste uke, har vært på studietur... Også lurte jeg på om du fant noen løsning på utslettene du fikk på hendene dine (tror det var du som fikk det?)? Har ganske stygge utslett selv, og selv om de ikke er så plagsomme annet enn litt svie ved håndvask/smøring er de jo ikke så veldig pene. Under to uker igjen nå, gleder meg så innmari mye til å bli ferdig :D Ja det er borte nå Jeg smurte tykke lag med en shea butter-basert håndkrem, og hadde hansker over, et par netter (Korrekt evt ca 4 netter før det begynte å gå bort) Og nå som jeg smører og smører har det holdt seg borte Og etter hver håndvask smører jeg fortsatt litt olje eller krem alt ettersom hva som ligger i nærheten, men det er ikke noe nytt pga dette utslettet. Har måtte gjort det en god stund før det ble et utslett, for å hindre at huden sprekker opp. Den linken der hadde jeg heldigvis glemt, for det hadde nesten uansett vært for mye å holde styr på
Belle de Jour Skrevet 4. mars 2013 #2300 Skrevet 4. mars 2013 Ja det er borte nå Jeg smurte tykke lag med en shea butter-basert håndkrem, og hadde hansker over, et par netter (Korrekt evt ca 4 netter før det begynte å gå bort) Og nå som jeg smører og smører har det holdt seg borte Og etter hver håndvask smører jeg fortsatt litt olje eller krem alt ettersom hva som ligger i nærheten, men det er ikke noe nytt pga dette utslettet. Har måtte gjort det en god stund før det ble et utslett, for å hindre at huden sprekker opp. Den linken der hadde jeg heldigvis glemt, for det hadde nesten uansett vært for mye å holde styr på Så bra, da satser jeg på at sheasmør gjør susen her også Har prøvd å blande det med avocadoolje og bruke som kroppskrep, kanskje det funker på utslettet også
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå