Gå til innhold

Da har jeg begynt på isotretinoin orifarm (roaccutane)

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg går på bare 1tablet (20 mg) per dag, men blir litt beskymra, se på denne videoen her:

Anonym poster: e421815f5169bbda1319808be14c9218

Si det. Du får ta det opp med hudlegen! Ellers tenker jeg i utgangspunktet at legene har såpass erfaring med medikamentet at de har erfart at/hva som funker... og både for og imot, virkning/bivirkning.

Jeg begynte forresten med 3 om dagen, noe hudlegen ikke stusset på i det hele. Skal spørre av ren nysgjerrighet neste gang hvorfor jeg begynte rett på full dose og ikke skulle trappe opp etterhvert.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjære Isotretinoinvenner. I dag er jeg sår rundt leppene, sånn rød under, samt disse gode, gamle sprekkene. Noen som har noen tips? Er der noen som har fått intens kløe på hendene? Jeg skal ha eksamen om to dager også, det er synd på meg akkurat nå synes jeg :(

Skrevet

Jeg kjenner meg veldig igjen i det du beskriver. Jeg har også hatt kviser så lenge jeg kan huske, av og på i perioder. Slutta ikke etter tenårene, men fortsatte inn i voksenårene, jeg er nå 29. Ikke testa antibiotika, og ingenting av hudpleie har funka. Eneste jeg merket, var at sol hadde en fantastisk effekt, og jeg var tilnærmet kvisefri og sommerbrun i sommerhalvåret:) helt fantastisk. Mens de kom snikende på høsten.. Ellers skulle jeg ønske at jeg tidligere hadde turt å ta opp temaet med legen, så jeg hadde fått gjort noe på et tidligere tidspunkt.

Jeg ble paff og overrasket da hudlegen med en gang foreslo Iso, som jeg ikke hadde hørt om engang. Kom hjem med skriv om mulige bivirkninger og graviditets-panikk-lesning. Han kikka på ansiktet mitt, brystet og ryggen og så at jeg har en del kviser som ikke går bort uannsett hva, og at det popper opp nye. Men vannvittig ille er det dog ikke. Siden vi er i voksenåra så er det jo hormonbetinget, og kvisene vil jo ikke bare gå bort av seg selv lenger. Hadde jeg vært deg- kom deg til hudlegen! jeg gikk via fastlegen, var ikke så ille ventetid for meg, men det kan du jo sjekke ut.

Mulig de er forskjellige de her hudlegene, og at noen ikke vil skrive ut..? han jeg var til var ivertfall stikk motsatt, virka som han så problemet (nesten mer enn meg selv!), var negativ til antibiotika pga dårlig langtidseffekt og mente Iso var meget bra i det lange løp mot kvisene. Så jeg gikk ut derfra med et smil! Får bare se hvordan dette går nå :)

Åh, litt deilig å høre at det er håp for meg og da! Men føler det avhenger veldig av hvilken hudlege man kommer til, om de velger å gi deg det eller ikke...

Har tenkt å ringe og bestille time etterpå og høre om de har noe ledig denne uken. Selvfølgelig er jo huden min i en "bra" periode akkurat nå, men får ikke håpe det er utslagsgivende... Får heller forklare legen hvordan den er ellers :P

Men så fint at du fikk det så lett! Lykke til :D

Skrevet

Si det. Du får ta det opp med hudlegen! Ellers tenker jeg i utgangspunktet at legene har såpass erfaring med medikamentet at de har erfart at/hva som funker... og både for og imot, virkning/bivirkning.

Jeg begynte forresten med 3 om dagen, noe hudlegen ikke stusset på i det hele. Skal spørre av ren nysgjerrighet neste gang hvorfor jeg begynte rett på full dose og ikke skulle trappe opp etterhvert.

Jeg har ikke alvorlig akne, jeg har medium, hvis du skjønner?

Han ba meg ta 1 tablett pga jeg veier 52kg!

Jeg blir beskymra, siden jeg vil ha kvisene borte får alltid, og ikke bare under kuren.

Skrevet

Jeg blir beskymra, siden jeg vil ha kvisene borte får alltid, og ikke bare under kuren.

Ei som veier 52kg bør kanskje starte litt forsiktig. Mulig han har tenkt å øke dosen etterhvert? Hvis han ikke nevner det, spør ham.
Skrevet

Kjære Isotretinoinvenner. I dag er jeg sår rundt leppene, sånn rød under, samt disse gode, gamle sprekkene. Noen som har noen tips? Er der noen som har fått intens kløe på hendene? Jeg skal ha eksamen om to dager også, det er synd på meg akkurat nå synes jeg :(

:klem: Ja det er helt klart synd på deg! Jeg er redd jeg ikke har de beste tipsene. Men da hendene mine var på sitt tørreste var det i grunnen bare intens smøring med L'Occitaine sin håndkrem, samt det å være påpasselig med å bruke votter ute, som hjalp. Har lest om noen i tråden her som har kjøpt kortisonkremer på apoteket (tror jeg det var), og ment at det hjalp. Rundt leppene har jeg også vært sår rundt, må bare roe ned ansiktsmimikken, og smøre godt. Kanskje det er best at du bare fokuserer på fukt framover?

Skrevet

Jeg har dessverre ikke så mye annet å komme med, enn :troest: og :klemmer:

samt tanker om en bedre tid fremover. Syns tipset om kortisonkrem, så fet hudkrem og hansker over natta hørtes veldig bra ut for tørre/vonde hender, mulig det hjelper mot kløe også. Ellers er vel forebygging et stikkord, fukte hele tiden og håpe på å unngå de verste episodene.

Men vi er tøffe! Tenk på hva vi lider oss igjennom :tommelopp:

Skrevet

Jeg tipper hudlegen har en plan, og at du neppe kommer til å kun gå på en tbl hele kuren. Men det må du jo spørre han om, hva han tenker. Ellers tipper jeg at om man er liten og lett er man mer redd for bivirkninger, mens har man mer fett å fordele det på, går det greiere...? selv med høyere dose.

Uannsett så var det en amerikansk videosnutt, man vet ingenting om kilder og hvem som står bak osv, om det er noe i det. Og man må jo alltid veie virkningen av medikamentet opp mot bivirkningene, det skal jo være til å leve med.

Skrevet

Jeg tipper hudlegen har en plan, og at du neppe kommer til å kun gå på en tbl hele kuren. Men det må du jo spørre han om, hva han tenker. Ellers tipper jeg at om man er liten og lett er man mer redd for bivirkninger, mens har man mer fett å fordele det på, går det greiere...? selv med høyere dose.

Uannsett så var det en amerikansk videosnutt, man vet ingenting om kilder og hvem som står bak osv, om det er noe i det. Og man må jo alltid veie virkningen av medikamentet opp mot bivirkningene, det skal jo være til å leve med.

Mannen i videosnutten er en amerikansk hudlege, så kilden virker pålitlig. Men hvor man kapsler tar dere? er det flere her som bruker 1tablet daglig?

Skrevet

Babyblue som startet denne tråden snakket om nattlysolje, som hadde hjulpet henne mye under denne kuren, og selvsagt generelt. Hun postet en link til nattlysoljen hun brukte, men jeg glemte desverre å kopiere den og lagre den, også finner jeg den ikke igjen.

Er det flere som bruker nattlysolje? Det er noe jeg absolutt vil prøve :)

Jeg bruker nattlysolje, gjort det i snart 1 år. Selv om de ikke tok knekken på urenhetene, så har de vært en stor hjelp både der og på andre områder ;)

Jeg kjøper de billig fra iherb: Super primrose 120 kapsler

De selger også en annen med 250 kapsler, men der må du ta flere kapsler daglig så super-versjonen er bedre.

Mitt tips er Purelan :P Det er den eneste jeg har personlig vært fornøyd med nå som leppene mine er helt "ødelagte", de andre lypsylene fra apotek og nettet har ikke gitt samme effekten. Purelan er brystvortekrem egentlig, men super til lepper i vår forfatning. Googler du så ser du at det er flere som bruker dette, jeg ramlet over en artikkel tilfeldig om å bruke denne som lypsyl- var skeptisk men hadde en liggende fra amme-perioden min :P Testet, og vips hadde jeg endelig en å erstatte min "hvert tiende minutt"-lypsyl. Den jeg brukte før var kjempegod, men når leppene ble så såre og tørre som de ble så måtte jeg finne noe som var mye drøyere i bruk :)

Skrevet

Så, en liten oppdatering om noen er interessert!

Ettersom jeg har gått ned 7 kg under kuren så ser det ut til at jeg må redusere antall tabletter, men dette gjør jeg ikke noe med selv- jeg tar det bare opp neste gang jeg skal ha resept.

Er på andre esken (a 100 tabl i), og er nesten helt kvisefri igjen. De røde merkene er så svake nå at jeg trenger ikke concealer før foundation, noe som er en helt ny verden :) De få kvisene jeg får er veldig "tørre", det er noe jeg kan leve med.

Bivirkningene er fortsatt der, om noen husker så skrev jeg at jeg hadde fått full pakke- alt utenom denne energiløsheten (som igjen kan føre til en mild depresjon om man ikke passer på).

Men har innsett at det er en sammenheng med denne kuren og immunforsvaret mitt, har vært så og si konstant syk etter jeg begynte, med svingninger til skikkelig influensa i ny og ne. Leser ingen som har skrevet noe om dette (via google ihvertfall), så må nesten spørre om jeg er den eneste? Jeg tror ikke det er en tilfeldighet, men alt er mulig. Denne kuren tar hardt i kroppen, uten tvil.

Da jeg begynte å gå ned i vekt tenkte jeg med meg selv at jeg skulle ta alle tablettene som var ment i starten, men med mindre jeg går opp igjen så tror jeg ikke det er så lurt- kroppen min har virkelig ikke godt av disse tablettene :fnise:

Skrevet

Noen som vet hvor lenge etter isoslutt man kan ta sol?

Jeg mener å huske at det er snakk om minst 6 mnd, for både sol og behandlinger som er aktive på huden. Så lenge som mulig pga huden skal gjenopprettes etter dette, og er veldig skjør og blir lettere skadet om man er uheldig.

Jeg er ingen pålitelig kilde, men det er det jeg mener å ha fått med meg. :vetikke:

Skrevet

Åh, litt deilig å høre at det er håp for meg og da! Men føler det avhenger veldig av hvilken hudlege man kommer til, om de velger å gi deg det eller ikke...

Har tenkt å ringe og bestille time etterpå og høre om de har noe ledig denne uken. Selvfølgelig er jo huden min i en "bra" periode akkurat nå, men får ikke håpe det er utslagsgivende... Får heller forklare legen hvordan den er ellers :P

Men så fint at du fikk det så lett! Lykke til :D

Du må fortelle hvordan det gikk etterhvert da! Håper det ordner seg :)

Skrevet

Jeg mener å huske at det er snakk om minst 6 mnd, for både sol og behandlinger som er aktive på huden. Så lenge som mulig pga huden skal gjenopprettes etter dette, og er veldig skjør og blir lettere skadet om man er uheldig.

Jeg er ingen pålitelig kilde, men det er det jeg mener å ha fått med meg. :vetikke:

:( Orker ikke vente helt til etter sommeren med å føle meg vel! Er helt grå og blass i huden.. Får så mye dårligere selvtillit av å være så bleik!

Skrevet

Dere er så fine! :):klem: Det er godt vi har et sted å klage og få støtte. Tipper jeg blir værende her etter jeg er ferdig også, haha, vi må passe på dem som henger etter mtp. antall tabletter.

Skrevet

:( Orker ikke vente helt til etter sommeren med å føle meg vel! Er helt grå og blass i huden.. Får så mye dårligere selvtillit av å være så bleik!

helt enig... grå men samtidig rød, blass og flassende... Men var det ikke noen her inne som hadde sola seg, med høy faktor, men likevel fått farge..? ikke solarium vel og merke... Jeg som hadde planlagt en sydentur denne våren, får se hva som skjer med den.. sitte i skyggen med faktor 50?! hoho...

Skrevet

helt enig... grå men samtidig rød, blass og flassende... Men var det ikke noen her inne som hadde sola seg, med høy faktor, men likevel fått farge..? ikke solarium vel og merke... Jeg som hadde planlagt en sydentur denne våren, får se hva som skjer med den.. sitte i skyggen med faktor 50?! hoho...

I sommer begynte jeg på Iso før jeg dro 3 uker til syden. Tok bare 1 tbl. Solte meg meg fakor 30 i ansiktet. Ble ikke særlig brent. Ca ingenting. 4-5 mnd etterpå fikk jeg 4 pigmentflekker i hårfestet. Og jeg tåler mye sol, og har ikke pigmentflekker fra før..! OMG. Så IKKE sol dere når dere går på Iso! :sjokkert:

Skrevet

Dere er så fine! :):klem: Det er godt vi har et sted å klage og få støtte. Tipper jeg blir værende her etter jeg er ferdig også, haha, vi må passe på dem som henger etter mtp. antall tabletter.

Ja, det er veldig godt å kunne klage så mye man vil her inne! Ting som andre blir lei av å høre om og gjerne bagatelliserer. "Jeg er så tørr på leppene!" Hvem er ikke det om vinteren.. "Åh, har såå vondt i ryggen" Blabla. "MÅ. HA. LEPOMADE. NÅ! Hvor er den? Ser du den??" Nå igjen.. "Åå, er så tørr i ansiktet, ser du det??" Javel..tenker folk. :fnise:

Skrevet

Hvor mange kapsler tar dere per dag?

Skrevet

Ja, det er veldig godt å kunne klage så mye man vil her inne! Ting som andre blir lei av å høre om og gjerne bagatelliserer. "Jeg er så tørr på leppene!" Hvem er ikke det om vinteren.. "Åh, har såå vondt i ryggen" Blabla. "MÅ. HA. LEPOMADE. NÅ! Hvor er den? Ser du den??" Nå igjen.. "Åå, er så tørr i ansiktet, ser du det??" Javel..tenker folk. :fnise:

Story of my life! "Vondt i hoftene" - sikkert fordi du har vært litt stillesittende i det siste. Og det er vel strengt tatt ingen andre enn jeg som ser at jeg er tørr. Det verste er om jeg blir kysset av kjæresten, og jeg bare hvor er leppepomaden min! Har bestilt 6 stk fra iHerb nå, satser på at de holder en stund!

Men speaking of brunfarge osv. Føler du ikke det hjelper med et bra solpudder? Jeg har et fra Mac som jeg elsker, gir akkurat passe med glød nå som alle er vinterbleike uansett. Heldigvis for meg er det ikke så viktig med brunfarge, har i utgangspunktet ganske fin glød, og tror nesten jeg kommer til å sky sola litt så lenge jeg har så mange røde merker. Og for merkene har jeg begynt å smøre en blanding av aloe vera-gel og e-vitaminolje over, under krem. Håper det gir en liten effekt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...