Gå til innhold

Da har jeg begynt på isotretinoin orifarm (roaccutane)

Fremhevede innlegg

Skrevet

Kjipings :( hadde du mye/svært mye kviser i utgangspunktet?

Egentlig ikke sånn kjempemye (en del var det selvfølgelig) håper bare de kan slutte å poppe opp:(

Anonym poster: b2dfd22ae461052c3db9d754913352ff

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Flere som merker at de blir slappe av disse kapslene, eller er det bare noe jeg føler?

Jeg sover og slapper av mye mere enn det jeg bruker. Jeg årker ikke å bli igjen etter skole tid å være med venner, årker ikke lekser, data eller noe som helst. Spiser 1-2 måltid om dagen, og som regel legger jeg meg rett etter skolen å sover til 2-3 om natta og står opp... Denne uken har bare gått i soving og vært slapp så å si hele tiden. Begynner allerede å bli veldig lei, og har kanskje 5-6 måneder igjen av behandlingen.

Råd & tips?

Endret av 96ern
Skrevet

Flere som merker at de blir slappe av disse kapslene, eller er det bare noe jeg føler?

Jeg sover og slapper av mye mere enn det jeg bruker. Jeg årker ikke å bli igjen etter skole tid å være med venner, årker ikke lekser, data eller noe som helst. Spiser 1-2 måltid om dagen, og som regel legger jeg meg rett etter skolen å sover til 2-3 om natta og står opp... Denne uken har bare gått i soving og vært slapp så å si hele tiden. Begynner allerede å bli veldig lei, og har kanskje 5-6 måneder igjen av behandlingen.

Råd & tips?

Jeg var også slapp for ett par måneder siden. Jeg tror det er bare en periode, så blir det borte. Det var sånn med meg i hvertfall. Har merket ellers at jeg får en bivirkning en periode, så går den over og erstattes av en annen. Var også deprimert i begynnelsen, og nå føler det igjen, slitsomt. Heldigvis har jeg en drøy måned igjen.

Prøv å slappe av mer, drikke nok og spise sunt med masse grønt : )

Gjest snyball
Skrevet

ENDELIG skal jeg få time hos hudlege om ikke så lenge. Fant en hudlege hvor ventetiden er på ca. 1 måned.

Jeg gruer meg veldig etter å ha lest alle bivirkningene i denne tråden. Dere som snakker om at dere får røde merker, er det merker som bare dukker opp, eller er det arr etter kviser? Føler dere at de røde merkene forsvinner?

Hvordan er det å sminke seg? Kan se for meg at det blir veldig lekkert hvis man flasser mye og har veldig tørr hud.

Renser dere ansikt morgen og kveld som vanlig?

Skrevet

ENDELIG skal jeg få time hos hudlege om ikke så lenge. Fant en hudlege hvor ventetiden er på ca. 1 måned.

Jeg gruer meg veldig etter å ha lest alle bivirkningene i denne tråden. Dere som snakker om at dere får røde merker, er det merker som bare dukker opp, eller er det arr etter kviser? Føler dere at de røde merkene forsvinner?

Hvordan er det å sminke seg? Kan se for meg at det blir veldig lekkert hvis man flasser mye og har veldig tørr hud.

Røde merker er en skade i huden, de går vekk, men det kan ta opptil et år. I alle fall flere måneder.

Jeg renser i utgangspunktet bare én gang hver dag, men det er ofte jeg slurver og ikke gjør det på flere dager. Jeg liker å la huden være litt i fred, tror det er lurt.

Du har helt rett i at foundation kan se mindre bra ut, i alle fall på nært hold. Derfor peeler jeg huden av og til, med mild peeling, selvfølgelig. Selv om det er flassete og du ikke føler deg veldig fresh i noen måneder, så er det likevel absolutt verdt det. Bivirkningen som er aller mest vanlig, er tørre lepper. Du må bare smøre masse.Mine flasser mindre nå enn tidligere, bivirkningene er verst i begynnelsen. De aller fleste får tørre slimhinner og øyne, og noen får vondt i muskulaturen.

Har så å si ingen plager, bortsett fra leppene. Helt overkommelig, gjør meg ingenting å ta disse pillene i 5-6 mnd.

Skrevet

Så bra du fant en hudlege som ikke har ventetid i det uendelige! Vær forbredt på at du får utbrudd. Min hudlege så til meg at det muligens kunne bli litt verre de første 2-4 ukene. Vel, her sitter jeg etter over to måneder og har fremdeles utbrudd. De værste varte i to måneder. De siste dagene har det begynt å bli bedre. Jeg var nok uheldig også, men bare vær forbredt på at det kan skje. Jeg ble litt tatt på sengen av at det tok så lang tid før utbruddene ga seg. MEN etter å ha lest tråden, så har de fleste kun utbrudd en mindre periode :))

Røde merker kommer av arrene etter utbruddene, pluss at huden blir skjør og tynn, så hvis du har gamle arr, så vil de synes bedre.

Sminke er ikke så veldig moro. Jeg bruker MD-pudder og conceler. Det funker greit. MEn jeg går sjelden hele dagen med sminke, KUN når jeg må (altså er i offentligheten). Så det vil si at jeg renser nok huden min litt for ofte, men jeg føler den har det best når der en cleen. Derfor blir det hvertfall morgen og kveld, men også ofte midt på dagen/ettermiddagen.

:)

Skrevet

Flere som har ujevn hud etter kvisene? Det er akkurat som "klumper", eller "kuler" i huden, som ikke vil forsvinne. Det kjennes ut akkurat som hud, men de vil ikke trekke seg tilbake og derfor gjør den huden min veldig bulkete og ujevn :( Noen som har noen tips om hvordan dette skal fikses? Tviler sterkt på at roa vil fikse dette, i og med at dette faktisk ikke er kviser.

Ellers så er det ikke mye nytt å oppdatere enda. Fortsatt litt i frustrasjon, kommer nye kviser enda. Men bivirkningene etter jeg trapper opp til 2 kapsler, er ikke mye forskjell fra 1 kapsel, faktisk!! Den eneste bivirkningen jeg har for øyeblikket, er tørre lepper. Leppene har selvsagt blitt noe tørrere nå som jeg har trappet opp dosen, men greier fint å overleve :) Tror jeg er en av de heldige når det gjelder bivirkningene, heldigvis :)

Skal også til hudlegen på mandagen, for en kontroll. Vil oppdatere om hvordan dette går når den dagen kommer.

Lykke til. :)

Skrevet

Egentlig burde jeg ikke lese her nå merker jeg... har nettopp begynt på Iso, 3 kapsler daglig. Våkner hver morgen med skrekk og gru og sjekker speilet... prøver å forberede meg på tidenes utbrudd. Nei, er positiv! Skal være positiv!

Skrevet

Prøver å spre litt positiv stemning her jeg (selv om jeg vet det bare handler om meg selv): jeg er halvveis! Og tilnærmet kvisefri, har tre små djevler i panna, og jeg kunne ikke brydd meg mindre om de. Ikke hatt så få kviser på fire år.

Utålmodig som jeg er, ser jeg hele tiden på ulike måter å behandle de røde merkene på. Om noen av dere tidligere iso-brukere har erfaringer med laser, kjempisk peeling ++, så del gjerne erfaringene deres her! Så også tidligere (Sengaia?) at man måtte vente et helt år før man starter med fruktsyrer. ALT for lenge å vente! Gjelder det all syre, eller kun de heavy behandlingene hos hudpleier? Har så lyst til å kjøpe en peeling med fruktsyre før det har gått et år..

Skrevet

Prøver å spre litt positiv stemning her jeg (selv om jeg vet det bare handler om meg selv): jeg er halvveis! Og tilnærmet kvisefri, har tre små djevler i panna, og jeg kunne ikke brydd meg mindre om de. Ikke hatt så få kviser på fire år.

Utålmodig som jeg er, ser jeg hele tiden på ulike måter å behandle de røde merkene på. Om noen av dere tidligere iso-brukere har erfaringer med laser, kjempisk peeling ++, så del gjerne erfaringene deres her! Så også tidligere (Sengaia?) at man måtte vente et helt år før man starter med fruktsyrer. ALT for lenge å vente! Gjelder det all syre, eller kun de heavy behandlingene hos hudpleier? Har så lyst til å kjøpe en peeling med fruktsyre før det har gått et år..

Gratulerer masse med å være halvveis! Når du sier det skal jeg bare gå to mnd. til selv. Hmm.. Tiden går fort.

Jeg bruker fruktsyre så det koster etter, dvs. sånn pensling som de bruker i salong, ca. ukentlig. Kan på ingen måte kalles heavy. Av og til tar jeg kornpeelingen til MD og blander den med rens også. Jeg blander den igrunn alltid med rens, den er litt grov for min smak. Vil tro at glykolsyreserum, som har lavere konsentrasjon enn penslingen, skulle gå finfint.

Kjemisk peeling, dvs. TCA osv. ville jeg ventet med. Kanskje ikke så mye som et år, men i alle fall 6 mnd. Det utføres av sykepleiere eller leger, mange hudpleieresalonger har en sånn. Vet ikke on du har prøvd sterke peelinger, men det er ikke særlig godt. Må være grusomt å ta det rett etter man er ferdig med isotretinoin.

Ja. Synes du skal kjøpe deg et serum. Om huden din tåler det kan du igrunn begynne å bruke det nå, evt. rett etter du er ferdig med kuren.

Skrevet

Takk for at du svarte ;)

Fikk streng beskjed fra hudlege om at det var alt for aktivt under kuren. Også kremer med syrer var fy-fy. Jeg kunne knapt skrubbe huden forsiktig etterhvert, så kvisekrem ville ha svidd av meg det tynne hudlaget jeg hadde igjen :P

Skrevet

Jeg er på min 3pakke med tabletter, og allerede er huden min helt reen! håper det holder seg slikt :)

Skrevet

Noen som vet hvor lenge etter isoslutt man kan ta sol?

Skrevet

Gratulerer masse med å være halvveis! Når du sier det skal jeg bare gå to mnd. til selv. Hmm.. Tiden går fort.

Jeg bruker fruktsyre så det koster etter, dvs. sånn pensling som de bruker i salong, ca. ukentlig. Kan på ingen måte kalles heavy. Av og til tar jeg kornpeelingen til MD og blander den med rens også. Jeg blander den igrunn alltid med rens, den er litt grov for min smak. Vil tro at glykolsyreserum, som har lavere konsentrasjon enn penslingen, skulle gå finfint.

Kjemisk peeling, dvs. TCA osv. ville jeg ventet med. Kanskje ikke så mye som et år, men i alle fall 6 mnd. Det utføres av sykepleiere eller leger, mange hudpleieresalonger har en sånn. Vet ikke on du har prøvd sterke peelinger, men det er ikke særlig godt. Må være grusomt å ta det rett etter man er ferdig med isotretinoin.

Ja. Synes du skal kjøpe deg et serum. Om huden din tåler det kan du igrunn begynne å bruke det nå, evt. rett etter du er ferdig med kuren.

Interessant! Tror jeg står over under kuren, men deilig at jeg slipper å vente så lenge!

Skrevet

Babyblue som startet denne tråden snakket om nattlysolje, som hadde hjulpet henne mye under denne kuren, og selvsagt generelt. Hun postet en link til nattlysoljen hun brukte, men jeg glemte desverre å kopiere den og lagre den, også finner jeg den ikke igjen.

Er det flere som bruker nattlysolje? Det er noe jeg absolutt vil prøve :)

Skrevet

Jeg skal inn til kontroll hos hudlegen klokka 17:00, i dag! Går mange følelser i kroppen nå, men håper hudlegen er positiv og gir meg gode tilbake meldinger på huden.. 41 dager siden jeg startet på denne behandlingen, og økte til 2 kapsler daglig (20mg) for akkurat 1 mnd siden. Det vil vell si at jeg har tatt 48 kapsler.

Skrevet

Jeg går på bare 1tablet (20 mg) per dag, men blir litt beskymra, se på denne videoen her:

Anonym poster: e421815f5169bbda1319808be14c9218

Skrevet

Da har jeg "endelig" bestemt meg for å forhåpentligvis starte på iso jeg også. Er 27 år gammel og har slitt med kviser siden 10-års alderen, med litt opphold her og der. Har prøvd alle mulige slags hudpleieprogrammer samt produkter uten at det har hjulpet, føler bare jeg har kastet penger ut vinduet. Eneste som har hjulpet var p-pillen Yasmine, men den ga meg angstanfall så den måtte jeg bare slutte med... Er nå et halvt års tid siden jeg sluttet på denne, og huden har sett helt jævlig ut siden da.

Jeg har vegret meg for å gå til hudlege, da jeg har tenkt at det er så utrolig mye pes med det. Så jeg har ikke prøvd antibiotika, men jeg ønsker heller ikke dette ut fra alle de negative erfaringene jeg har hørt folk rundt omkring har hatt om dette, hvor kvisene alltid kommer tilbake igjen når man slutter. Ønsker bare å bli kvitt problemet en gang for alle.

Vil nok ikke karakteriseres som worst case scenario, sliter heldigvis ikke med dype akner. Er mest "normale" kviser spredt rundt i ansiktet, hovedsaklig i kinn og på hake. Har også en del på ryggen.

Vet noen om det likevel er håp for meg å få iso? Selvom jeg ikke har prøvd antibiotika først eller har kjempe masse kviser? Er så redd for å måtte betale i dyre dommer for privat hudlege, også ender jeg opp med å gå derfra tomhendt :/

Skrevet

Jeg går på bare 1tablet (20 mg) per dag, men blir litt beskymra, se på denne videoen her:

Anonym poster: e421815f5169bbda1319808be14c9218

Nå ble jeg også bekymret.......

• Liker 1
Skrevet

Da har jeg "endelig" bestemt meg for å forhåpentligvis starte på iso jeg også. Er 27 år gammel og har slitt med kviser siden 10-års alderen, med litt opphold her og der. Har prøvd alle mulige slags hudpleieprogrammer samt produkter uten at det har hjulpet, føler bare jeg har kastet penger ut vinduet. Eneste som har hjulpet var p-pillen Yasmine, men den ga meg angstanfall så den måtte jeg bare slutte med... Er nå et halvt års tid siden jeg sluttet på denne, og huden har sett helt jævlig ut siden da.

Jeg har vegret meg for å gå til hudlege, da jeg har tenkt at det er så utrolig mye pes med det. Så jeg har ikke prøvd antibiotika, men jeg ønsker heller ikke dette ut fra alle de negative erfaringene jeg har hørt folk rundt omkring har hatt om dette, hvor kvisene alltid kommer tilbake igjen når man slutter. Ønsker bare å bli kvitt problemet en gang for alle.

Vil nok ikke karakteriseres som worst case scenario, sliter heldigvis ikke med dype akner. Er mest "normale" kviser spredt rundt i ansiktet, hovedsaklig i kinn og på hake. Har også en del på ryggen.

Vet noen om det likevel er håp for meg å få iso? Selvom jeg ikke har prøvd antibiotika først eller har kjempe masse kviser? Er så redd for å måtte betale i dyre dommer for privat hudlege, også ender jeg opp med å gå derfra tomhendt :/

Jeg kjenner meg veldig igjen i det du beskriver. Jeg har også hatt kviser så lenge jeg kan huske, av og på i perioder. Slutta ikke etter tenårene, men fortsatte inn i voksenårene, jeg er nå 29. Ikke testa antibiotika, og ingenting av hudpleie har funka. Eneste jeg merket, var at sol hadde en fantastisk effekt, og jeg var tilnærmet kvisefri og sommerbrun i sommerhalvåret:) helt fantastisk. Mens de kom snikende på høsten.. Ellers skulle jeg ønske at jeg tidligere hadde turt å ta opp temaet med legen, så jeg hadde fått gjort noe på et tidligere tidspunkt.

Jeg ble paff og overrasket da hudlegen med en gang foreslo Iso, som jeg ikke hadde hørt om engang. Kom hjem med skriv om mulige bivirkninger og graviditets-panikk-lesning. Han kikka på ansiktet mitt, brystet og ryggen og så at jeg har en del kviser som ikke går bort uannsett hva, og at det popper opp nye. Men vannvittig ille er det dog ikke. Siden vi er i voksenåra så er det jo hormonbetinget, og kvisene vil jo ikke bare gå bort av seg selv lenger. Hadde jeg vært deg- kom deg til hudlegen! jeg gikk via fastlegen, var ikke så ille ventetid for meg, men det kan du jo sjekke ut.

Mulig de er forskjellige de her hudlegene, og at noen ikke vil skrive ut..? han jeg var til var ivertfall stikk motsatt, virka som han så problemet (nesten mer enn meg selv!), var negativ til antibiotika pga dårlig langtidseffekt og mente Iso var meget bra i det lange løp mot kvisene. Så jeg gikk ut derfra med et smil! Får bare se hvordan dette går nå :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...