Gå til innhold

Da har jeg begynt på isotretinoin orifarm (roaccutane)

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Gått 1 mnd på denne kuren nå. Kommer ikke til å oppdatere stort, folkens. Desverre!

Trodde at det begynte å bli bedre, men nå har jeg fått kviser på brystpartiet også. Itillegg til mye i ansiktet, pannen og ryggen. Skal ringe hudlege i morgen, får å høre om jeg kan øke dosen til 3 kapsler daglig. Nå er jeg kun på 1 kapsel daglig, (20mg). Frustrerende at det skal komme nye kviser hele tiden, og mange røde merker, som de etterlater seg. Faan åsså, har ikke ord.

Bivirkninger:

- Tørre lepper

- Hodepine (første uken)

- neseblod (1 gang)

Ellers har jeg ikke hatt noen bivirkninger, men kan ikke se noen forbedring, tvert i mot. Dette føles jævlig for meg, akkurat nå. Unnskyld til dere ute der, som jeg egentlig ville oppmuntre, men har bare gått 1 mnd enda. Mye kan skje på de neste 4-5 månedene.

Lykke til.

Endret av 96ern
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Har også tatt et bilde av haka mi, etter 1 månede. Glemte dessverre å ta et bilde før jeg begynte på denne kuren. Jeg kommer til å legge ut bilder når jeg nærmer meg slutten.

Endret av 96ern
Skrevet

Gått 1 mnd på denne kuren nå. Kommer ikke til å oppdatere stort, folkens. Desverre!

Trodde at det begynte å bli bedre, men nå har jeg fått kviser på brystpartiet også. Itillegg til mye i ansiktet, pannen og ryggen. Skal ringe hudlege i morgen, får å høre om jeg kan øke dosen til 3 kapsler daglig. Nå er jeg kun på 1 kapsel daglig, (20mg). Frustrerende at det skal komme nye kviser hele tiden, og mange røde merker, som de etterlater seg. Faan åsså, har ikke ord.

Bivirkninger:

- Tørre lepper

- Hodepine (første uken)

- neseblod (1 gang)

Ellers har jeg ikke hatt noen bivirkninger, men kan ikke se noen forbedring, tvert i mot. Dette føles jævlig for meg, akkurat nå. Unnskyld til dere ute der, som jeg egentlig ville oppmuntre, men har bare gått 1 mnd enda. Mye kan skje på de neste 4-5 månedene.

Lykke til.

Skjønner at det er kjipt, men håper du ikke mister motet! Jeg trenger sikkert ikke minne deg på alle i tråden som har opplevd det samme, og som gikk i flere måneder på høyere dose enn deg før resultatene kom. Men det er kanskje greit med en påminnelse? :) Selv dominerer merkene mine veldig, og andre ser sikkert ikke forskjell på de og kvisene. Er veldig spent på om alt går bort, jeg er i hvert fall forberedt på laser, sliping, alt egentlig. Kan ikke gå rundt sånn, er såpass rødt at jeg ikke får dekket til med sminke (i hvert fall ikke med den tørre og flassende huden jeg har nå). Kommer til å være veldig utålmodig på å få begynt behandling etter kuren, men må nok vente til etter sommeren før jeg begynner med noe som helst effektivt. Vet ikke om du blir så oppmuntret, men vi er i hvert fall flere som er lei:)

Skrevet

Så fantastisk å finne en "klubb" her inne med samme problemstilling! Ble glad da jeg så at det fortsatt er aktivitet her inne, og intressant å lese både om dere som nettopp er i gang, har gått noen mnd og dere etter endt kur. Har inntrykk av at dette er noe som kommer til å funke, og hudlegen var meget ivrig på mine vegne. Jeg skal hente tablettene til uka, og da er jeg i gang. Ikke prøvd antibiotika tidligere, men nå er jeg 29 og forferdelig lei av kviser og uren hud. Hjelper kuren mot svarte prikker også? bare forsvinner de?

Har noen spm. Jeg er meget aktiv til vanlig, treningsmessig, og har lest at de som er aktive ofte føler mer stivhet i muskler...noen som kjenner seg igjen? jeg trener mye og håper selvsagt å kunne fortsette det.

Angående hårfjerning- hvordan er det? voksing tenker jeg er no-no under kuren? hva med barbering, noen som har måttet endre rutiner? jeg liker å være glatt, og pleier å barbere meg ofte til vanlig, så det kan bli et problem. Har også vokset ansiktet pga uønsket hårvekst, særlig på haka, og ser vel for meg at jeg kommer til å bli litt ape under kuren....uff. Noen andre med hårvekstproblemer som har erfart noe? Mye prat om tørre slimhinner og tørre neser... noen som har merket noe problemer der nede eller mtp gutter?

Blir sommer når jeg er ferdig med kuren... bare å hoppe i det.. takknemlig for svar og synspunkter! Føler med dere alle andre også :klemmer:

Lene :5:

Anonym poster: 488d6cc337f7753a562d7ee3e50381a5

Jeg vokser så det koster etter, det går som smurt. Vokser leggene jevnlig. Haka og deler av brynene tar jeg også. Ikke prøvd under armene eller der nede, så det vet jeg ikke så mye om. Barbering ville jeg ikke vært redd for i alle fall.

Prøv deg frem. Jeg tør ikke love noe, vil ikke at du skal bli sur på meg om du får en eller annen reaksjon ;)

Skrevet

Jeg vokser så det koster etter, det går som smurt. Vokser leggene jevnlig. Haka og deler av brynene tar jeg også. Ikke prøvd under armene eller der nede, så det vet jeg ikke så mye om. Barbering ville jeg ikke vært redd for i alle fall.

Prøv deg frem. Jeg tør ikke love noe, vil ikke at du skal bli sur på meg om du får en eller annen reaksjon ;)

Aha, det var jo en lettelse å høre, kanskje tørrheten forhåpentligvis holder seg til ansikt og hender. Får jo bare prøve meg frem. Er så klar for å hente resepten, skjønner ikke hvorfor jeg enda må vente noen dager...

Skrevet

Har også tatt et bilde av haka mi, etter 1 månede. Glemte dessverre å ta et bilde før jeg begynte på denne kuren. Jeg kommer til å legge ut bilder når jeg nærmer meg slutten.

Høres kjipt ut :( Håper det er en dårlig periode før den gode kommer, og at du kommer tilbake med bedre erfaringer etterhvert.

Skrevet

Takk for deres omtanke, folkens!

Jeg har nå trappet opp til 2 kapsler daglig, og skal til hudlegen hos kontroll neste mandag. Håper det han sier er positivt, og vil gjerne trappe opp til 3 kapsler daglig, men veier kun 52kilo, så er det da mulig?

Hvordan regner man ut når man er ferdig? La oss si at jeg tar 2 kapsler daglig helt til jeg er ferdig, når er jeg da ferdig? - Jeg er 1.75cm høy, og veier 52kilo. Noen som kan hjelpe meg med det?

AnonymBruker
Skrevet

Har gått tre månder nå, det er bedre, men det popper stadig opp nye kviser, som holder seg leenge og er veldig rød ofte- faen jeg som trodde at det skulle slutte å vokse kviser nå som jeg har gått så lenge, og at det var i den tidligere fasen (etter cirka en månde, og jeg så forjævlig ut) at kvisenelageret "tømtes".. når skal de slutte å komme frem. Tar 2 kapseler hver dag 1 uke og 1 kapsel i den andre uken. men neida... Hærre æ e så lei!;(

Anonym poster: b2dfd22ae461052c3db9d754913352ff

Skrevet

Har gått tre månder nå, det er bedre, men det popper stadig opp nye kviser, som holder seg leenge og er veldig rød ofte- faen jeg som trodde at det skulle slutte å vokse kviser nå som jeg har gått så lenge, og at det var i den tidligere fasen (etter cirka en månde, og jeg så forjævlig ut) at kvisenelageret "tømtes".. når skal de slutte å komme frem. Tar 2 kapseler hver dag 1 uke og 1 kapsel i den andre uken. men neida... Hærre æ e så lei!;(

Anonym poster: b2dfd22ae461052c3db9d754913352ff

Kjipings :( hadde du mye/svært mye kviser i utgangspunktet?

Skrevet

Er det noen her som bruker en kvisekrem (epiduo, skinoren, lignende) itilegg mens man tar medisinen?

Skrevet

Er det noen her som bruker en kvisekrem (epiduo, skinoren, lignende) itilegg mens man tar medisinen?

Fikk streng beskjed fra hudlege om at det var alt for aktivt under kuren. Også kremer med syrer var fy-fy. Jeg kunne knapt skrubbe huden forsiktig etterhvert, så kvisekrem ville ha svidd av meg det tynne hudlaget jeg hadde igjen :P

Skrevet

Da har jeg registrert meg selv her inne. Glemte å si noe om huden nå- jeg har ekstremt fet hud, oljete konsistens som er ekkelt å ta på, i tillegg til kviser og urenheter. Særlig i ansiktet og T-sonen, men også på ryggen og brystet :( Har tidligere brukt massse uttørkende produkter, men nå har jeg kuttet ut det, og "gleder" meg igrunn til å få tørrere hud! Hadde dere andre også oljete/fet hud før? ble dere også meget tørre i huden av kuren? Leste om håret også, mitt blir meget fort fett, så gjør ikke noe om det også forssvinner. Prøver å være positiv, og "gleder" meg bare til å komme i gang og komme steg videre.

-Lene :5:

Hei!

Jeg var veldig aktiv og trente 4-5 ganger i uken før jeg begynte på Iso. I hovedsak styrketrening. Ca 2 måneder inn i kuren måtte jeg fryse abonnementet mitt og slutte å trene pga ømme muskler og ledd. Verker i korsrygg og knær, og er stiv enkelte steder. F.eks hofter. Har vært nesten 2 måneder uten trening nå. For min del var det, det riktige valget og ta, fordi jeg følte ikke det var bra å belaste kroppen med styrketrening når jeg følte det sånn. Gleder meg veldig til jeg kan starte på igjen, og bivirkningene gir seg. DET MÅ DE. Ellers har jeg kun tørre lepper, og er stiv i maska om jeg ikke smører meg med krem i ansiktet morgen og kveld. Smører ikke kroppen og er ikke tørr der. Shaver som normalt. Eneste forskjellen er at jeg blir veeeldig rød når jeg napper brynene. Men gjør det før jeg legger meg, så er det problemet løst til neste dag :)

Skrevet

Jeg får nesten ikke dekket noe av utgiftene av Iso pga årsskfitet nå..Tenkte ikke på det da jeg begynte!

Er jo 90% av kostnadene over 1600 kr, hvert kalanderår.. Kommer ikke til å overstige 1600kr i 2013, og overstiger så vidt (om jeg i det hele tatt gjør det) i 2012...

BUMMER!! :sur:

Skrevet

Takk for deres omtanke, folkens!

Jeg har nå trappet opp til 2 kapsler daglig, og skal til hudlegen hos kontroll neste mandag. Håper det han sier er positivt, og vil gjerne trappe opp til 3 kapsler daglig, men veier kun 52kilo, så er det da mulig?

Hvordan regner man ut når man er ferdig? La oss si at jeg tar 2 kapsler daglig helt til jeg er ferdig, når er jeg da ferdig? - Jeg er 1.75cm høy, og veier 52kilo. Noen som kan hjelpe meg med det?

Blir ikke helt 100% riktig, regnet som om du hadde tatt 2 kapsler daglig, og skulle ha 130mg per kg kroppsvekt. Du vil da måtte gå på det rett i overkant av 5 og en halv mnd.

Jeg er faktisk veldig usikker på dette med dosering, hvilke konsekvenser det får om du går på større doser enn normalt. Tror du kan oppleve sterkere bivirkninger hvis du øker, ikke sikkert du gjør ting bedre for deg selv.

Skrevet

Jeg får nesten ikke dekket noe av utgiftene av Iso pga årsskfitet nå..Tenkte ikke på det da jeg begynte!

Er jo 90% av kostnadene over 1600 kr, hvert kalanderår.. Kommer ikke til å overstige 1600kr i 2013, og overstiger så vidt (om jeg i det hele tatt gjør det) i 2012...

BUMMER!! :sur:

Såg etter i papirene, og ja, får refundert 90% over 1600 kr, som er en egen egenandel. Flaks i uflaks for min del, å begynne rett på nyåret istedet for noen mnd før årsslutt. Hva pleier hver tblkur pr måned ca å koste?

Skrevet

Blir ikke helt 100% riktig, regnet som om du hadde tatt 2 kapsler daglig, og skulle ha 130mg per kg kroppsvekt. Du vil da måtte gå på det rett i overkant av 5 og en halv mnd.

Jeg er faktisk veldig usikker på dette med dosering, hvilke konsekvenser det får om du går på større doser enn normalt. Tror du kan oppleve sterkere bivirkninger hvis du øker, ikke sikkert du gjør ting bedre for deg selv.

Forskjellige måter å gjøre det på virker det som, jeg skal begynne med 3 kapsler fra starten av. Syns nesten det virker litt skummelt etter å ha hørt andres erfaringer... eller? Noen andre som har gått på 3 eller mer hele tiden?

Ellers virker det som større doser enn normalt over tid, dvs sluttdosen, ikke har noen ekstra virkning.

Skrevet

Forskjellige måter å gjøre det på virker det som, jeg skal begynne med 3 kapsler fra starten av. Syns nesten det virker litt skummelt etter å ha hørt andres erfaringer... eller? Noen andre som har gått på 3 eller mer hele tiden?

Ellers virker det som større doser enn normalt over tid, dvs sluttdosen, ikke har noen ekstra virkning.

Det går jo å begynne slik som du gjorde også. Men det er lurest å trappe opp pga bivirkningene, så ser man liksom hvordan man tåler medikamentet. Jeg begynte selv med 2, nå tar jeg 3 kapsler daglig.

Det er ikke vist noen signifikant forskjell mellom dem som tar 120mg og dem som tar 150mg per kilo kroppsvekt. Men der er noen som ikke responderer på medikamentet, og da må de ta ei runde til.

Skrevet

Begynte med to, men økte til tre etter to uker, og det funka fint for meg. synes å ha lest om noen tidligere i tråden som begynte rett på tre uten nevneverdige problemer. Blir det for ille bivirkninger så kutter du ned:)

Skrevet

Begynte med to, men økte til tre etter to uker, og det funka fint for meg. synes å ha lest om noen tidligere i tråden som begynte rett på tre uten nevneverdige problemer. Blir det for ille bivirkninger så kutter du ned:)

Men jeg tenker at det må da være en grunn for at noen hudleger anbefaler å starte bare med èn? Som tilvenning i stedet for kick-start?

Glemte å spørre hudlegen noe særlig mer om det... Husker bare at jeg skulle se det an, og heller gå ned til 2 tbl om jeg merka for mye. Han hadde visst mye erfaring med bruk av iso, så det må da være en grunn for at han anbefaler det slik...

Skrevet

Hei der :)

Jeg har lest denne tråden for andre gang, og føler jeg er i litt samme posisjon som du var. Har hatt enorme utbrudd de siste 2 månedene etter jeg begynte på ISO, mest i kinnene, langs og under kjeven og nedover halsen.

Det er først nå, etter 2 månender og 10 dager for å være eksakt at jeg muuulignes kanskje ser at huden under har klarnet litt opp. Det er litt vanskelig å se, fordi utrbuddene, gamle og nye kviser og arrene er meget synlige. Men jeg håper det er tilfellet at det er noe positivt som skjer i huden snart.

Hvor lang tid tok det for deg før alle utbruddene trakk seg tilbake? Jeg får fremdeles ganske mange nye jævler nemlig. Tok det lang tid før huden din var "glatt" i form av at det ikke var masse utstikkende kviser? Og hvor mange piller tok du? Jeg går nå på to og tre annenhver dag.

Håper du kan svare :blomst:

Det er bare jeg selv som merker at huden er bedre da. på utsiden synes det ikke litt engang :P har fortsatt kviser som er på vei. og som kommer og går. men underhuden, hvis jeg kan kalle det det(?) er hvertfall klarnet opp veldig. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...