Gå til innhold

Da har jeg begynt på isotretinoin orifarm (roaccutane)

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Satt ute i sola i to timer en kveld med solfaktor 50. Etter å ha lest her blir jeg nesten redd.

Anonymous poster hash: 5d0f6...74d

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skal ha åpen neseoperasjon i starten av juni. Går det fint å starte på roaccutane et par dager etter operasjonen? Noen som vet? :heiajente:

Anonymous poster hash: 7aa60...2dd
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skal ha åpen neseoperasjon i starten av juni. Går det fint å starte på roaccutane et par dager etter operasjonen? Noen som vet? :heiajente:

Tror jeg ville snakket med legen om det gitt, men min umiddelbare respons er nei.

Anonymous poster hash: 3b159...78e

Skrevet

Hvis det er flere enn meg som savner et snev av farge på denne kuren, men ikke kan bruke self tan fordi det da vises så fordømt godt at man er tørr også på kroppen; Clarins har laget en ny selvbruner man kan blande i sin egen fuktighetskrem, og iblandet A-dermakremen min har jeg fått en litt gyllen farge i stedet for gjennomsiktig. Det hjalp godt på humøret :)

• Liker 1
Skrevet

Hei

Har gått på iso-kuren i 2,5 måneder nå. Startet med kun en tablett daglig, økte til to etter 1 mnd, men til nå har jeg jo da kun tatt ca 60 tabletter så har lang vei igjen..

Har en del bivirkninger som alle andre, dvs tørre lepper, svært tørre øyner, tørr hodebunn, lite energi osv. Men etter å ha lest mye av denne lange tråden er det en ting til jeg har som bivirkning som jeg ikke har sett noen andre nevne..

Økt svette.. ?! Å da aller helst ansiktssvette. Jeg kan sitte på jobb å nesten fryse litt, men likevel kommer det en liten svettebart, samt at øyenbrynene mine blir våte... Dette er nærmest konstant.. Tror ikke så mange ser det altså, men det er svært plagsomt... Ingen andre som har dette? :/

AnonymBruker
Skrevet

Tror jeg ville snakket med legen om det gitt, men min umiddelbare respons er nei.

Er planen det! Noen andre som har vært i samme båt?

• Liker 1
Skrevet

Satt ute i sola i to timer en kveld med solfaktor 50. Etter å ha lest her blir jeg nesten redd.

Anonymous poster hash: 5d0f6...74d

Så lenge du ikke blir brent, er det nok ikke farlig. Det kommer også litt an på hvor langt i kuren du er. Jeg er ca halvveis, og huden min er kjempetynn, nesten gjennomsiktig. Må rett og slett finne fram tynne klær og store hatter til i sommer. Men det er sikkert individuelt hvor sart hud man får. :)

Skrevet

Hei,

Bivirkninger er noe herk, men forhåpentlig roer det seg for deg.

1. Sol på huden vil ikke ødelegge virkningen av tablettene, men det er jo enormt stor sjanse for pigmentforandringer etc. Når man da blir så lett solbrent i tillegg, så er det bare å styre klar mener nå jeg. Ble hjemme fra fjellpåske mens kjæresten reiste avgårde, bare fordi jeg oppdaget at jeg selv med faktor 50 ikke tålte en time med snø og sol... . Kjipt, men det er heldigvis bare for en kort periode :)

2. dette vet jeg faktisk ikke, men opplevde selv at jeg etter ca 3,5 mnd fikk en gigastor cyste. Fikk ikke tatt tablettene 1 dag pga manglende mat, og dagen etter hadde jeg en svær cystekvise på ene kinnet. Om det er en sammenheng aner jeg ikke... .

3. Jeg spurte legen min om det med sukker etter en cookiesmell i julen. Fikk beskjed om at det ville gå helt fint, men dette er kanskje individuelt? Selv blir jeg ekstra tørst av mye sukker (har sjekket for diabetes), og prøver å være ekstra nøye på mye vann... . Du får bare tenke at du må øke vanninntaket tenker jeg?

Takk for svar! :) Jeg er egentlig mest redd for å miste mitt sosiale liv i sommer fordi jeg må sitte inne når alle andre er ute, men man kommer sikkert langt med høy faktor, hatt og lette klær, samt holde seg unna sola kl. 10-14. Legen min var svært avslappet til dette, men jeg ser jo hvor lite sol jeg tåler allerede nå i mai. Bekymret...

Vann, ja! Jeg drikker mer enn før, men ikke alltid like flink til å gjøre det jevnt. Skal prøve å bli flinkere til både det, og å kutte ned på sukker. Alkohol er ikke noe problem, for den ene gangen jeg har prøvd ble jeg så fyllesjuk at det ikke frister til gjentakelse. Kan være på fest uten også! Rusa på...isotretinoin, hahaha. XD

AnonymBruker
Skrevet

Herreguud :( jeg har bare gått én uke på isotritinoin og jeg ser helt JÆ.... ut... MASSE kviser overalt på steder jeg aldri har hatt en kvise før, kjempetørr hud på hake og neseparti (allerede begynt å flasse...). Jeg føler allerede at jeg kvier meg for å gå ut døra! Hvordan skal dette bli?? :sjokkert:

Anonymous poster hash: 8c80f...a82
Skrevet

Herreguud :( jeg har bare gått én uke på isotritinoin og jeg ser helt JÆ.... ut... MASSE kviser overalt på steder jeg aldri har hatt en kvise før, kjempetørr hud på hake og neseparti (allerede begynt å flasse...). Jeg føler allerede at jeg kvier meg for å gå ut døra! Hvordan skal dette bli?? :sjokkert:

Huff... Men du kommer nok til å bli bedre ganske snarlig. Så er du god en stund, men igjen før du aner det har du nytt utbrudd igjen, dessverre. Som regel er det slik det er. Jeg er på 2 måneder nå og fikk plutselig 2 store kviser midt i pannen. Å i pannen har jeg aldri kviser ellers :( Helt forferdelig!! Får håpe det blir verdt det tilslutt :)

AnonymBruker
Skrevet

Samme erfaring hadde jeg også. Huden så verre ut enn noen gang de første ukene. Det skal bedre seg.

Anonymous poster hash: 137a6...e08

Skrevet

Jeg fikk også et utbrudd nå 2 mnd inn i kuren. Har bare ett råd: Ikke pell! Jeg klarte ikke å dy meg, og nå er haka mi en stor blodutredelse uten hud. For en dust jeg er. :(

• Liker 1
Skrevet

Klarer heller ikke å la ver å plukke.. å på noen av kvisene kommer det ingen verdens ting ut av så ender bare med sår og tidenes hevelser.... :/ Håper det går fort over og at det ikke blir arr ..

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk også et utbrudd nå 2 mnd inn i kuren. Har bare ett råd: Ikke pell! Jeg klarte ikke å dy meg, og nå er haka mi en stor blodutredelse uten hud. For en dust jeg er. :(

Klarer heller ikke å la ver å plukke.. å på noen av kvisene kommer det ingen verdens ting ut av så ender bare med sår og tidenes hevelser.... :/ Håper det går fort over og at det ikke blir arr ..

Jeg er også en som plukker :/ gjorde denne tabben jeg også.. er så utrolig vanskelig å la være! Har noen av dere erfaring med sånn blackhead remover verktøy? Kan man bruke dem på kviser også?

Skrevet

Gikk først på Tetracycline et halvt år, og nå Ery Max et halvt år. Sist jeg var hos hudlegen sa han at huden min var blitt veldig bra og at jeg skulle begynne å trappe ned, noe jeg er helt uenig i. Har fortsatt kviser her og der, og masse hudomer som ikke vil bort. Har også masse kviser på ryggen som nesten bare er blitt verre. Har ikke sånne "megastorekviser", men problemet er at det aldri vil bli HELT borte. Vurderer å dra til privat hudlege og få resept på Isotretinoin, noen som tror jeg vil få dette? Har gått på antibiotika mye lengre enn man skal, er så lei, og det er jo heller ikke bra i lengden.. Har også gått på Diane, dette har heller ikke funket.

Vurderer å dra til Oslo Hudlegesenter, noen som har en bra hudlege å anbefale meg?

Kan virkelig anbefale Morten Sandberg ( Oppsal hudlegekontor) jeg hadde og bare noen få kviser -men de var alltid der. Fikk kur av ham. Han er offentlig så da slipper du å bruke 1500 kr i mnd på lege ( husk at medisinen er passe dyr også) er jo et par mnd med venteliste, men er jo bare greit å begynne på kuren etter sommeren. Er ikke så praktisk å være lysømfintelig. :P

AnonymBruker
Skrevet

Er dere tørre på hele kroppen, eller er det kun på leppene? Er man så tørr i huden at man ikke kan bruke noe sminke feks.?

Vurderer å starte på Iso - har fått klarsignal fra hudlegen.

AnonymBruker
Skrevet

Er dere tørre på hele kroppen, eller er det kun på leppene? Er man så tørr i huden at man ikke kan bruke noe sminke feks.?

Vurderer å starte på Iso - har fått klarsignal fra hudlegen.

Hos meg er det hele kroppen, men ansiktet og lepper som er verst. Bruker a-derma på kroppen, og serum og krem for tørr hud, pluss cc-cream. Foundation kunne jeg kun bruke første måned, men så så deg rart ut....

Gjest Happyface87
Skrevet

Jeg lurer på noe, håper noen kan svare :) Jeg er enormt plaget med whiteheads og fulle porer og er aldri helt kvisefri (kan sminke meg til jeg ser ok ut, men). Jeg har mye talg på brystet og er veldig plaget sv kviser der (har ikke kunne gått med t-skjorte/kjole på mange år) og jeg er 87-modell. Er også plaget av kviser på hals/nakke/hårfeste/rygg/armer

Unngår melk og hvete i kosten, spiser mye grønt og er så sunn jeg klarer.

Har prøvd utklemming hos hudpleier, syrekur, teterycal (eller hva de heter), basiron og så og si all hudpleie i verden.

Tror dere ISO vil hjelpe på meg? Og kan lege skrive ut resept, eller må jeg til hudlege?

Skrevet (endret)

Jeg lurer på noe, håper noen kan svare :) Jeg er enormt plaget med whiteheads og fulle porer og er aldri helt kvisefri (kan sminke meg til jeg ser ok ut, men). Jeg har mye talg på brystet og er veldig plaget sv kviser der (har ikke kunne gått med t-skjorte/kjole på mange år) og jeg er 87-modell. Er også plaget av kviser på hals/nakke/hårfeste/rygg/armer

Unngår melk og hvete i kosten, spiser mye grønt og er så sunn jeg klarer.

Har prøvd utklemming hos hudpleier, syrekur, teterycal (eller hva de heter), basiron og så og si all hudpleie i verden.

Tror dere ISO vil hjelpe på meg? Og kan lege skrive ut resept, eller må jeg til hudlege?

Jaaaa! Jeg var og full av hvite nupper i hele panna!Alt er borte nå ❤️😊😊

Jeg hadde flere år med ymse greier fra fastlege, hudpleie og masse kosttilskudd uten nytte. Sorry altså, men mye hudpleie er bare lureri. Ta en iso kur! :)

Endret av Mona26
Gjest Happyface87
Skrevet

Jaaaa! Jeg var og full av hvite nupper i hele panna! Alt er borte nå ❤️😊😊Ta en iso kur! :)

Men kan vanlig lege skrive ut resept? Jeg gruer meg! Tenk om jeg ikke får begynne på den sv legen :(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...