Gå til innhold

Da har jeg begynt på isotretinoin orifarm (roaccutane)

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hva bruker dere av hårprodukter? Håret mitt er så tørt at jeg tror det kan ta fyr i sola snart :sjokkert: Og hvilken concealer bruker dere? Jeg bruker en fra Bare Minerals, men føler ikke den dekker så bra. Har såå mange røde arr i ansiktet nå. Vakkert syn. :)

Jeg er rigtig glad for Aussie's '3 minutter miracle - reconstructor'. Jeg bruger den hårkur, hver gang jeg vasker hår, og den gør en stor forskel!

Og så har jeg købt en billig udgave af argan oil serum, som jeg bruger, når håret ser lidt tørt ud og jeg ikke lige har tid til at vaske det (er i øvrigt helt vild med, at jeg ikke får fedtet hår længere! ;) ).

Jeg har ikke prøvet de dyre mærker, men nu tænkte jeg, jeg lige ville se, hvad al den hype gik ud på. Jeg synes, det giver håret et velplejet udseende, men det plejer vel ikke i dybden. Eller hvad?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kommer til å komme opp i 150 mg/kg, som var i øverste del (120-150 mg/kg sa han var vanlig). Ifølge hudlegen jeg var til her om dagen, så kunne man komme opp i 180 mg/kg dersom man ikke var helt fornøyd med resultatet. For meg har det gått sakte men sikkert, og han sa at han ville jeg skulle ha den siste mnd uten nye kviser, og da evt forlenge kuren.

Jeg fikk vel egentlig bare lyst å gi deg en klem Minibelle! Og dere andre også, som ikke ser de helt store forbedringene akkurat nå! :klem: Hvordan går det? 9 mnd høres veldig lenge ut, men det er jo ikke så lenge igjen nå?!

Skal selv ivertfall gå ut juli, og evt litt til om hudlegen såg det som nødvendig. Håpte først å bli ferdig til før sommeren, men men.

Jeg har hatt diverse små-eksem, samt en del sår på hendene, som jeg fortsatt har merker av, men de forsvinner sakte men sikkert. Faktisk er hendene mine veldig fine akkurat nå :skya: Har inntrykk av at så lenge ikke eksemet får utvikle seg voldsomt, eller setter seg irritasjon eller infeksjon, så vil det forsvinne fint etter hvert. Har du mye eksem eller? Har heldigvis ikke hatt så veldig ille av det selv.

Takk for klemmen! Går helt ok, bivirkningene har trappet ned et hakk, mens små og større kviser dukker opp her og der. Er ikke så overlykkelig over den utviklingen, kan man si :grine:

Men!! det er som jeg skrev til Skjønningen, vi vet ikke resultat før noen mnd etter avsluttet kur ;) Klooorer meg fast til den altså :P Det absolutt verste er borte, og det er jeg uansett evig takknemlig over når det kommer til resultatet så langt.

Tror nok også eksemet forsvinner, mitt- som jeg har på hendene, kommer og går. Smører mye så det er ikke som å ta på sandpapir :)

Hva bruker dere av hårprodukter? Håret mitt er så tørt at jeg tror det kan ta fyr i sola snart :sjokkert: Og hvilken concealer bruker dere? Jeg bruker en fra Bare Minerals, men føler ikke den dekker så bra. Har såå mange røde arr i ansiktet nå. Vakkert syn. :)

Jeg bruker GloMinerals sin camouflage (?), den er veldig, veldig dekkende. Synd jeg har ila de siste mnd blitt så blek at ingen av de matcher 100%, blander de to jeg har så det går likevel på et vis ;)

Gleder meg til å få litt farge tilbake, slik at jeg kan bruke den(de) uten å tenke på å skulle blande litt først ;)

Skrevet

Det jeg helt egentlig dukket i tråden for, denne gangen, er en gladnyhet på vegne av meg selv.

Det er farlig å skrive/si slikt, ettersom andre kan ha en helt annen effekt.

Men tror nesten ikke jeg klarer å la være, er for glad.. :biggrin:

For noen uker siden prøvde jeg meg på en ny sort, mot mine røde merker etter alle ulumskhetene som fikk herje fritt på kinnene mine før jeg endelig fikk meg selv avgårde til hudlegen. De har blitt gradvis blekere i løpet av de siste mnd, uten tvil. Men de var fortsatt rød og hissig etter hvert ansiktvask, eller hver gang jeg på et vis masserte området.

Jeg begynte å smøre noe som heter Tamuni oil på de verste hver kveld før jeg la meg. Dette er ca 2 uker siden idag, og idag spurte kjæresten min "si meg, Minibelle, bruker du sminke hele tiden eller?".

Han, av alle, så at de hadde blitt en hel del blekere på kort tid! :biggrin: Har selv studert nærmere de siste dagene, og syntes de var blitt så publikumsvennlig sammenlignet bar noen uker siden :ler:

Jeg ser bare ikke at dette kan være tilfeldig, men NOE har skjedd siden jeg begynte med den stinkbomben av en olje :plystre:

:bolledeig:

Gjest snyball
Skrevet

Jeg er rigtig glad for Aussie's '3 minutter miracle - reconstructor'. Jeg bruger den hårkur, hver gang jeg vasker hår, og den gør en stor forskel!

Og så har jeg købt en billig udgave af argan oil serum, som jeg bruger, når håret ser lidt tørt ud og jeg ikke lige har tid til at vaske det (er i øvrigt helt vild med, at jeg ikke får fedtet hår længere! ;) ).

Jeg har ikke prøvet de dyre mærker, men nu tænkte jeg, jeg lige ville se, hvad al den hype gik ud på. Jeg synes, det giver håret et velplejet udseende, men det plejer vel ikke i dybden. Eller hvad?

Ok, da skal jeg prøve den:) Jeg har bare brukt shampo og balsam fra Bedhead, og det har ikke vært særlig bra!

Jeg bruker GloMinerals sin camouflage (?), den er veldig, veldig dekkende. Synd jeg har ila de siste mnd blitt så blek at ingen av de matcher 100%, blander de to jeg har så det går likevel på et vis ;)

Gleder meg til å få litt farge tilbake, slik at jeg kan bruke den(de) uten å tenke på å skulle blande litt først ;)

Takk for tips!:) Bestiller du den på nett? Vanskelig det med concealer altså.

Det jeg helt egentlig dukket i tråden for, denne gangen, er en gladnyhet på vegne av meg selv.

For noen uker siden prøvde jeg meg på en ny sort, mot mine røde merker etter alle ulumskhetene som fikk herje fritt på kinnene mine før jeg endelig fikk meg selv avgårde til hudlegen. De har blitt gradvis blekere i løpet av de siste mnd, uten tvil. Men de var fortsatt rød og hissig etter hvert ansiktvask, eller hver gang jeg på et vis masserte området.

Jeg begynte å smøre noe som heter Tamuni oil på de verste hver kveld før jeg la meg. Dette er ca 2 uker siden idag, og idag spurte kjæresten min "si meg, Minibelle, bruker du sminke hele tiden eller?".

Han, av alle, så at de hadde blitt en hel del blekere på kort tid! :biggrin: Har selv studert nærmere de siste dagene, og syntes de var blitt så publikumsvennlig sammenlignet bar noen uker siden :ler:

Jeg ser bare ikke at dette kan være tilfeldig, men NOE har skjedd siden jeg begynte med den stinkbomben av en olje :plystre:

Olalala!! Det hørtes veldig interessant ut! Men du er ferdig på kuren, eller? Vet du om man kan bruke den oljen underveis? Jeg får fnatt av de røde merkene......

Skrevet

Takk for tips! :) Bestiller du den på nett? Vanskelig det med concealer altså.

Olalala!! Det hørtes veldig interessant ut! Men du er ferdig på kuren, eller? Vet du om man kan bruke den oljen underveis? Jeg får fnatt av de røde merkene......

Ja, den bestilte jeg på nett ;)Her er linken, jeg fant ut at de har 20% rabatt på GloMinerals nå ;) Jeg bruker Natural, det er en lys sak. Og blander med Golden Honey tror jeg :)

Nei har ennå ut juli før jeg er ferdig, så er ennå i underkant av 2 mnd med disse tablettene :/ Så jeg bruker den oljen nå, under kuren :P

Skrevet

Meget interessant! Kunne være, den skulle undersøges nærmere..! :)

Gjest snyball
Skrevet

Har du forresten lest et sted at den kan hjelpe på arr?:) Hvor får man tak i denne oljen?

Skrevet

Har du forresten lest et sted at den kan hjelpe på arr? :) Hvor får man tak i denne oljen?

Hmm tror jeg leste et sted at den hjelper mot diverse skader i huden, her fant jeg en lenke til noe om denne oljen :)

Jeg fikk kjøpt den hos Iherb, selvfølgelig :fnise: Handler litt annet goodie derifra, så vet at siden er trygg :)Tamanu oil

MEN! Det er nesten for godt til å være sant, ennå, så syntes det var skummelt å fortelle om dette. Men ser virkelig ikke hva ellers det skulle være, ettersom merkene bleknet i rekordfart mot tidligere. Helt utrolig :) Borte er de ikke, men de er langt i fra like rød som da jeg startet med denne stinkbomben :P (Jeg synes lukta er fæl)

Skrevet

Hallo igjen søte og forventningsfulle.

3,5 mnd inn i kuren, og femdeles popper det opp underjordiske og vonde hesligheter. Nå har jeg nettopp fått besøk av tanta, hvilket ikke gjør saken bedre... Er det sånn at man alltid må forvente å få oppbluss omkring perioden? Hvordan er det hos dere?

Teller 3 nye kviser som har dukka opp det siste døgnet nå:( Men når det er sagt; en viss bedring har det absolutt vært. Har fått flere kommentarer på ansiktet den siste tiden, og jeg har gradvis kutta ut foundation. Absolutt fremskritt, men langt ifra fornøyd.

Ellers ser, og føler jeg meg, som en 95 år gammel dame med leddgikt. Akillesene, korsryggen og skuldrene tar nuven av all energi. Smerter fra morgen til kveld, og det knaskes voltaren. Styrketrening er det bare å glemme.

Annen sak; har t naboer av meg går/har nettopp gått på ISO. Ei gikk i 6,5 mnd sammenhengende, hvilket min hudlege sier er forbudt da det tærer sånn på levra. Hu andre fikk resepten via fastlegen, og behøvde ikke noe henvisning til hudlege. Hva i alle dager er dette for praksis?! Her koster jeg på hundrevis av kroner i hudlegetimer og blodprøver og fandens oldemor, mens nærmeste nabo får resept slengt etter seg uten spørsmål?! :kjefte:

Gjest snyball
Skrevet

Hmm tror jeg leste et sted at den hjelper mot diverse skader i huden, her fant jeg en lenke til noe om denne oljen :)

Jeg fikk kjøpt den hos Iherb, selvfølgelig :fnise: Handler litt annet goodie derifra, så vet at siden er trygg :)Tamanu oil

MEN! Det er nesten for godt til å være sant, ennå, så syntes det var skummelt å fortelle om dette. Men ser virkelig ikke hva ellers det skulle være, ettersom merkene bleknet i rekordfart mot tidligere. Helt utrolig :) Borte er de ikke, men de er langt i fra like rød som da jeg startet med denne stinkbomben :P (Jeg synes lukta er fæl)

wee, da har jeg bestilt den hjem. Det blir spennende :P Jeg brukte jo egentlig den "magiske" kremen fra Decleor før, og den ga også resultat! Men hudlegen sa jeg ikke kunne bruke den under kuren. Så satser på at en uskyldig olje bør gå bra :)

Hallo igjen søte og forventningsfulle.

3,5 mnd inn i kuren, og femdeles popper det opp underjordiske og vonde hesligheter. Nå har jeg nettopp fått besøk av tanta, hvilket ikke gjør saken bedre... Er det sånn at man alltid må forvente å få oppbluss omkring perioden? Hvordan er det hos dere?

Teller 3 nye kviser som har dukka opp det siste døgnet nå :( Men når det er sagt; en viss bedring har det absolutt vært. Har fått flere kommentarer på ansiktet den siste tiden, og jeg har gradvis kutta ut foundation. Absolutt fremskritt, men langt ifra fornøyd.

Ellers ser, og føler jeg meg, som en 95 år gammel dame med leddgikt. Akillesene, korsryggen og skuldrene tar nuven av all energi. Smerter fra morgen til kveld, og det knaskes voltaren. Styrketrening er det bare å glemme.

Annen sak; har t naboer av meg går/har nettopp gått på ISO. Ei gikk i 6,5 mnd sammenhengende, hvilket min hudlege sier er forbudt da det tærer sånn på levra. Hu andre fikk resepten via fastlegen, og behøvde ikke noe henvisning til hudlege. Hva i alle dager er dette for praksis?! Her koster jeg på hundrevis av kroner i hudlegetimer og blodprøver og fandens oldemor, mens nærmeste nabo får resept slengt etter seg uten spørsmål?! :kjefte:

Jeg er snart 2,5 mnd inn i kuren, og får også fortsatt kviser. I Jeg er helt fin på brystet og ryggen (som var litt plaget før), men ansiktet ser ikke ut. Mest på grunn av arr og røde merker. Har kanskje 3-4 kviser av gangen. Veldig slitsomt! Men krysser fingrene for at det blir bedre jeg og :)

Det hørtes veldig rart ut, ja! Det virker som at legene har veldig ulik praksis... Min hudlege sa jeg kanskje måtte gå på den i 3-4 mnd. Det ser virkelig ikke sånn ut! Han hevder også at vekten ikke har noe å si.. Jeg skjønner ikke noe jeg, skulle ønske alle hadde felles retningslinjer.

Gjest Earth
Skrevet

Vil bare dele min erfaring med Roaccutane.

Jeg fullførte min kur på ca 450 tabl i januar.

Bivirkningene jeg hadde under kuren var tørr hud, blødde noe neseblod og var noe tørr i øynene. Slet også mye med atopisk eksem, men det er noe jeg har hatt i alle år, og det ble forsterket av kuren.

Jeg hadde en betennelse i huden på grunn av hormoner, og det ble store innebygde kviser som det ikke gikk ann å poppe. Hadde mange slike rundt haken og i kinnene.

Nå ca 4 mnd senere, (etter fullført kur) har jeg en del røde arr i ansiktet etter kvisene, men har ikke fått noe mer betennelse i huden. En og annen kvise dukker opp, i forbindelse med den irriterende uka i måneden.

Jeg er veldig glad for at jeg tok til meg motet og bestemte meg for å gå på denne kuren. Den har hjulpet meg utrolig mye, og det er så herlig å ikke måtte fly rundt med dekkstift i vesken hele tiden, i frykt for at de store byllene skulle komme til syne.

Ønsker dere alle lykke til videre

Skrevet

ser, og føler jeg meg, som en 95 år gammel dame med leddgikt. Akillesene, korsryggen og skuldrene tar nuven av all energi. Smerter fra morgen til kveld, og det knaskes voltaren. Styrketrening er det bare å glemme.

Voltaren ja. Fant også ut at det måtte inn i "dietten" nå. Har bare gått tre uker på kur, håper virkelig ikke jeg må spise de i seks måneder :( Også litt krise med tanke på at jeg er gruppetreningsinstruktør i styrketrening. Krysser fingre for kortvarig vondter.

Slenger også inn kjapp status at selv om det fortsatt er kviser å se, er huden generellt bedre. Huden tørr, men går stort sett greit, nyter det fremfor spilblank fet hud jeg hadde før. Hva gjelder lepper er jeg AVHENGIG av Purelan (brystvortekrem), TAKK til det tipset her. Hadde ikke sett ut uten.

Håper ellers alle har det greit og kom seg godt gjennom solas fremtreden som var og kanskje med litt alkoholer på menyen?! :fnise:

• Liker 1
Skrevet

Da har jeg sluttet på medisinen. Første dagen min av er også forbi nå, gitt. Det er litt skummelt å være ferdig, og jeg gruer meg til dagene fremover... er så redd for at det skal komme nye kviser slik at jeg tror det ikke har funka på meg. Ser likevel bra ut hittil og jeg er strålende fornøyd. Nå må bare de røde arrene og eksemen forsvinne! :)

Skrevet

Da har jeg sluttet på medisinen. Første dagen min av er også forbi nå, gitt. Det er litt skummelt å være ferdig, og jeg gruer meg til dagene fremover... er så redd for at det skal komme nye kviser slik at jeg tror det ikke har funka på meg. Ser likevel bra ut hittil og jeg er strålende fornøyd. Nå må bare de røde arrene og eksemen forsvinne! :)

Gratulerer, og lykke til! :) Håper det fungerer for deg!!

Kan nevne at jeg merker så utrolig godt at huden er skjør nå.. Det svir hver gang jeg rører huden, og jeg har ikke brukt skrubb på huden heller. Men for 3-4 dager siden vasket jeg ansiktet litt grundigere for å bli kvitt all sminken, og da brukte jeg vaskeklut for å være sikker på at alt forsvant fortest mulig. Synes sminken sitter for godt "fast" i huden :P Mulig jeg må se litt mer på å finne milde ansiktrensere også, who knows?

Skrevet

Kan nevne at jeg merker så utrolig godt at huden er skjør nå.. Det svir hver gang jeg rører huden, og jeg har ikke brukt skrubb på huden heller. Men for 3-4 dager siden vasket jeg ansiktet litt grundigere for å bli kvitt all sminken, og da brukte jeg vaskeklut for å være sikker på at alt forsvant fortest mulig. Synes sminken sitter for godt "fast" i huden :P Mulig jeg må se litt mer på å finne milde ansiktrensere også, who knows?

Det der kjenner jeg også altfor godt til. :fnise: Jeg brukte et ansiktsvann fra La Roche Posay, og selv om jeg elsker resten av serien, så fikk jeg syke brannmerker i ansiktet av den som forble i en ukes tid. Var nødt til å bruke noe slikt i tillegg til rens, fordi alle de milde rensene som er bra for huden ikke fjerner sminke i tilstrekkelig grad. Etter alt det vonde så kjøpte jeg en sminkefjerner som jeg bruker etter at jeg har vasket ansiktet, og den er sykt bra. Det er en kremet sminkefjerner som man ikke behøver å vaske av. Jeg legger dagkremen rett oppå og huden blir herlig myk av det. :) Den heter "A-derma sensifluid", og fåes kjøpt på apoteket. :)

Skrevet

Jeg brukte rensevannet til Decleor under kuren (bruker det forsåvidt fortsatt) og var veldig fornøyd med det. Kan også anbefale rensemelk + toner fra Decleor, dog ikke prøvd under kuren. Men om du synes det er vanskelig å få fjernet sminken ordentlig med dette kan det hende det er litt dumt, siden å gni masse med bomul kan være hardt for huden? Hvis ikke har Dermalogica Precleanse - prøvde det en gang for flere år siden, husker det som veldig oljete i konsistensen, og veldig fin for å fjerne sminke på en skånsom måte. Dyr er den, men forhåpentligvis også drøy :)

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Hvordan er huden deres etter endt kur? Jeg var selv ferdig for ca 2 mnd siden og sitter her og har det lite bra. Komedonene kommer mer og mer frem igjen og hadde kviseutbudd bak ørene og nedover halsen igjen forrige uke.Kviseutbruddet varte denne gangen kun noen dager, (gikk tilbake fortere enn før) og ikke fullt så mye, men det bekymrer meg veldig. Er dette normalt etter kur for deretter og stabiliserer det seg til det bedre igjen? Virkestoffene er jo ute av kroppen.. :( .

Huden min var ekstremt feit og ble kun litt tørr de siste dagene av kuren. Den ble aldri helt tørket ut.

Jeg har lyst å gå på en kur nr 2 før det blir ille igjen siden jeg merker jeg sliter allerede. Men jeg vet ikke hvor lang pause det bør være mellom kurene. Hørt alt fra 8 uker til nærmerer 1 år.

Har ikke mulighet å kontakte hudlegen siden han er vekke en god stund. Jeg spør kun her fordi jeg er urolig.

Anonym poster: 787c733054bd761d99bd5bd981639206

Skrevet

Jeg brukte rensevannet til Decleor under kuren (bruker det forsåvidt fortsatt) og var veldig fornøyd med det. Kan også anbefale rensemelk + toner fra Decleor, dog ikke prøvd under kuren. Men om du synes det er vanskelig å få fjernet sminken ordentlig med dette kan det hende det er litt dumt, siden å gni masse med bomul kan være hardt for huden? Hvis ikke har Dermalogica Precleanse - prøvde det en gang for flere år siden, husker det som veldig oljete i konsistensen, og veldig fin for å fjerne sminke på en skånsom måte. Dyr er den, men forhåpentligvis også drøy :)

Det der kjenner jeg også altfor godt til. :fnise: Jeg brukte et ansiktsvann fra La Roche Posay, og selv om jeg elsker resten av serien, så fikk jeg syke brannmerker i ansiktet av den som forble i en ukes tid. Var nødt til å bruke noe slikt i tillegg til rens, fordi alle de milde rensene som er bra for huden ikke fjerner sminke i tilstrekkelig grad. Etter alt det vonde så kjøpte jeg en sminkefjerner som jeg bruker etter at jeg har vasket ansiktet, og den er sykt bra. Det er en kremet sminkefjerner som man ikke behøver å vaske av. Jeg legger dagkremen rett oppå og huden blir herlig myk av det. :) Den heter "A-derma sensifluid", og fåes kjøpt på apoteket. :)

Tusen takk for gode tips, dere to :blomst:

Visste ikke hvilke av disse jeg skulle prøvd først, kanskje den billigste? ;)

Skrevet (endret)

Ja, så var tiden kommet for en liten oppdatering:

Vært mer i solen for alvor de siste dagene, og har vært godt innsmurt i solkrem. (Solfaktor 30) Men første dagen måtte jeg inn igjen etter 5 minutter, det sved på huden! Smurt inn riktig, latt det trekke inn.. Men neida, solen ble for sterk. Hadde da bare ansiktet i solen, resten av kroppen var dekket av klær over solkremen.

Idag var jeg en times tid, mest i skyggen men også litt i direkte sollys. Angrer! Hele ansiktet flasser, jeg smører og smører men ikke at det hjelper. Smører forsåvidt også godt med fuktighetskrem ellers, selvsagt. Huden er ikke rød, den ble "bare" utsatt for solen. Er sikker på at jeg ikke er brent heller, for som nevnt, det er ikke rødt eller noe svie. Skjønner ingenting, leste at noen av dere hadde vært i syden under kuren uten problemer.

Jeg har også for første gang i hele mitt liv opplevd å få soleksem!

Kan det virkelig være noe annet enn kuren? For jeg har ALDRI opplevd lignende. Har dere også dette problemet, når det har vært sol? :klo:

Endret av minibelle
Gjest Sengaia
Skrevet

Jeg har slitt med kviser og uren hud siden jeg var 10 år. Nå er jeg 26 år. Jeg gikk på roaccutan i fjor, ferdig i midten av desember.. Det hjalp veldig. Nå har jeg bare litt hudormer og litt "glinsende" hud av og til, men er så utrolig mye bedre. Nå et halvt år senere har jeg en del ujevnheter i huden, arr tror jeg. Og bittelitt kviser, men bare en av og til. Huden var grusom under HELE kuren, men ble bare bedre og bedre etter kuren, og nå er den så fin og glatt som den aldri har vært før!! :D Bortsett fra ujevnheter og noe arr.

I dag var jeg på en hudklinikk for å sjekke mulighetene til å bruke laser. De anbefalte ikke det nå om sommeren, men de anbefalte isåfall noe å sprøyte inn i huden for å "fylle ut" ujevnhetene. Jeg tror det het "restylane". Er det noen her som har erfaringer med det? Hun som anbefalte dette sa at i svært sjeldne tilfeller kunne man få betennelse og/eller at noen av innsprøytningene kune skape "buler" utover. Jeg ble veldig skeptisk, og har hørt mye forskjellig om sånne behandlinger med laser og innsprøytninger. Er det noen her som vil dele erfaringer?

Jeg setter utrooolig stor pris på svar!! :blomst:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...