plix Skrevet 9. mai 2013 #2541 Skrevet 9. mai 2013 Det går en interessant dokumentar om roaccutane og kviser på FEM nå. om bivirkninger og alt...blir skremt jeg. Noen andre som ser på? Anonym poster: 540e3636ab16eab11437d86506e74d4b Nei, men skulle gjerne sett reprise eller på nett! Hva het programmet? Ikke bli så skremt, vi lever alle sammen;) At noen får verre bivirkninger enn andre er noe vi vet, for alle reagerer forskjellige. Det som gjennomsnittet opplever er tørre lepper og litt ekstra tørr hud. Synd jeg ikke så på FEM i kveld..
plix Skrevet 9. mai 2013 #2542 Skrevet 9. mai 2013 Fant! "Kviser til besvær" Reprise lørdag kl. 22:05, kanal FEM. Håper jeg har mulighet. Jeg leser noen av dere holder dere unna alkohol; ødelegger alkohol kuren? Jeg har aldri vært et partymenneske, men noen fester har det blitt. (1 gang annethvert til hver mnd) Tåler mindre (les:billigere turer ut på byen eller vors), og drikker jeg mer enn mine 3-5 enheter alkohol blir jeg sengeliggende tror jeg nok. Alltid stoppet etter 3, men i en veldig morsom tur ut drakk jeg 5, resulterte i en veeeeeldig redusert minibelle dagen derpå. Men ikke merket noe på huden?
Gjest snyball Skrevet 9. mai 2013 #2543 Skrevet 9. mai 2013 Det går en interessant dokumentar om roaccutane og kviser på FEM nå. om bivirkninger og alt...blir skremt jeg. Noen andre som ser på? Anonym poster: 540e3636ab16eab11437d86506e74d4b Jeg så reklamen for programmet. Hva var det som kom fram som gjorde at du ble skremt?
Nuppeline Skrevet 9. mai 2013 #2544 Skrevet 9. mai 2013 Ja, det er litt nedtur. Enda ei ny kvise i dag, i ansiktet. Huff, det er så jævlig at det her skal skje meg akkurat nå. Jeg var så skråsikker på at de gode resultatene som jeg fikk i starten, ville vedvare. Hvis det er noen her som har gått på iso og fått kviser opp til et par uker før pilleslutt, men som likevel ble kvisefri etter kuren - skrik ut, vær så snill! Ikke kvisefri, og kun 3 uker igjen. Pokker heller. I mitt siste innlegg for ca 1 uke siden, skrøyt jeg over hvor polert og fin jeg var. Det tok knapt 4 dager før det plutselig dukket opp 4 kviser på rappen!! Slag i trynet, bokstavelig talt.. Vonde, store og underjordiske kviser spredt rundt om. Er bekymret nå Hudlegen sa at man skal ikke fortsette direkte på kur nr 2 uten opphold imellom, så han kommer ikke til å skrive ut flere resepter. I tillegg går han av med pensjon, og jeg er hans siste pasient. Skal neppe forundre meg om jeg bli plassert bakerst på ventelisten til en ny hudlege. Ser flere går på flere kurer sammenhengende. Merkelig at de har så ulik praksis. Men ja; oppgitt og frustrert. Mulig jeg tar sorgene på forskudd, men hadde virkelig trua på at NÅ var de borte! Den gang ei. Så er det bare å være tålmodig og krysse fingrene. Ser med skrekk og gru på å gjennomgå enda en runde med et bivirkningshelv**, men det ser ikke særlig lyst ut akkurat nå. Håper det retter seg opp fort til deg!!! Hører flere sier at virkningen fortsetter lenge etter endt kur. Får stole på det...
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2013 #2545 Skrevet 10. mai 2013 Jeg så reklamen for programmet. Hva var det som kom fram som gjorde at du ble skremt? Det at folk ender opp med depresjoner, dårlige psykisk helse, og selvmordstanker under og noen også etter kuren. Nå har jeg jo hørt om dette før, men jeg forstår ikke hvordan en medisin kan gi sånne effekter - da må den jo påvirke signalstoffer i hjernen på et eller annet vis. Bivirkningene varierer fra person til person, men jeg er en HELT frisk jente, utenom disse kvisene på ryggen og brystet, og vil heller ha de enn depresjoner og dårlig psykisk helse. Skal snart på kuren tror jeg, forteller legene dere ordentlig om hvordan medisinen funker og hva bivirkningene er? Synes legen min tok det ganske lett: "fungerer ikke tetracyclinene går vi på isotrionin".. Vil jo at dette skal funke uten komplikasjoner. Anonym poster: 540e3636ab16eab11437d86506e74d4b
Gjest snyball Skrevet 10. mai 2013 #2546 Skrevet 10. mai 2013 (endret) Det at folk ender opp med depresjoner, dårlige psykisk helse, og selvmordstanker under og noen også etter kuren. Nå har jeg jo hørt om dette før, men jeg forstår ikke hvordan en medisin kan gi sånne effekter - da må den jo påvirke signalstoffer i hjernen på et eller annet vis. Bivirkningene varierer fra person til person, men jeg er en HELT frisk jente, utenom disse kvisene på ryggen og brystet, og vil heller ha de enn depresjoner og dårlig psykisk helse. Skal snart på kuren tror jeg, forteller legene dere ordentlig om hvordan medisinen funker og hva bivirkningene er? Synes legen min tok det ganske lett: "fungerer ikke tetracyclinene går vi på isotrionin".. Vil jo at dette skal funke uten komplikasjoner. Anonym poster: 540e3636ab16eab11437d86506e74d4b Min hudlege tok det veldig lett. Han sa at bivirkningene var veldig omdiskutert, og at det med depresjoner ikke er bevist. Husk at de er pålagt å skrive ned ALT av bivirkninger folk opplever under kuren. Det er jo ikke sikkert at alle bivirkningene som står i pakningsvedlegget faktisk kommer av Iso. Selv leste jeg denne tråden opp og ned i mente før jeg startet, pluss mye ellers rundt på nettet. Så jeg vil si at jeg var forberedt på det meste, og var veldig klar over den lille informasjonen jeg fikk av min hudlege. Min personlige mening om depresjon på denne kuren: Jeg tror at de som har lett for å bli deprimert, og som kanskje allerede er litt deprimert vil lettere bli det under kuren. Det varierer jo hvordan huden reagerer på denne kuren, og noen får et ekstremt utbrudd i starten, andre merker nesten ikke forskjell. Det kan være at man blir litt deprimert fordi det kommer flere kviser i starten, og for noen underveis. Jeg tror også det er en fordel å gå på denne kuren nå som det er lysere tider, hvis man har en tendens til å bli litt vinterdeprimert. Tror bivirkninger som tørr hud, tørre lepper etc oppleves verre når det er minusgrader ute. Dersom du skulle bli deprimert er det bare å kontake hudlegen med en gang Det beste er nok å kvitte seg med den frykten før du begynner på kuren. Jeg er også helt frisk. Det eneste jeg har opplevd av bivirkninger nå etter 7 uker: -Tørre lepper (ganske overkommelig. Smører med purelan etter en anbefaling fra en annen i tråden:) -Litt tørre øyne. Har droppet kontaktlinser for sikkerhets skyld -KNUSKtørt hår til tider. Litt positivt og, fordi det finnes ikke fett for en femmer.. -Har hatt litt stikkende smerte i brystet et par ganger. Det står som en veldig, veldig sjelden bivirkning. Så tipper det bare er noe muskulært. Hadde det for mange år siden og, og da testet legene meg for alt mulig, og så det ikke var noe farlig. Thats it. Er nesten ikke tørr på huden og i ansiktet. Synes for øvrig det er veldig rart. Lykke til Det går nok bra! Endret 10. mai 2013 av snyball 1
Gjest snyball Skrevet 10. mai 2013 #2547 Skrevet 10. mai 2013 Fant! "Kviser til besvær" Reprise lørdag kl. 22:05, kanal FEM. Håper jeg har mulighet. Jeg leser noen av dere holder dere unna alkohol; ødelegger alkohol kuren? Jeg har aldri vært et partymenneske, men noen fester har det blitt. (1 gang annethvert til hver mnd) Tåler mindre (les:billigere turer ut på byen eller vors), og drikker jeg mer enn mine 3-5 enheter alkohol blir jeg sengeliggende tror jeg nok. Alltid stoppet etter 3, men i en veldig morsom tur ut drakk jeg 5, resulterte i en veeeeeldig redusert minibelle dagen derpå. Men ikke merket noe på huden? Jeg tror det er det at leveren er ekstra utsatt når man går på Iso, og at da er ikke alkohol så veldig bra. Alkohol er jo i utgangspunktet ikke bra for levra. Hudlegen sa til meg at alt er relativt når jeg spurte om alkohol, så det kan man jo sikkert diskutere. Jeg drikker hvertfall veldig sjeldent, og med måte under kuren Merker at jeg blir litt ekstra slapp dagen der på, men kan ikke si jeg har merket noe på huden.
muffin26 Skrevet 10. mai 2013 #2548 Skrevet 10. mai 2013 Tror nok de som sliter med depresjoner er deprimert fra før av. 1
My-my Skrevet 10. mai 2013 #2549 Skrevet 10. mai 2013 Det at folk ender opp med depresjoner, dårlige psykisk helse, og selvmordstanker under og noen også etter kuren. Nå har jeg jo hørt om dette før, men jeg forstår ikke hvordan en medisin kan gi sånne effekter - da må den jo påvirke signalstoffer i hjernen på et eller annet vis. Bivirkningene varierer fra person til person, men jeg er en HELT frisk jente, utenom disse kvisene på ryggen og brystet, og vil heller ha de enn depresjoner og dårlig psykisk helse. Skal snart på kuren tror jeg, forteller legene dere ordentlig om hvordan medisinen funker og hva bivirkningene er? Synes legen min tok det ganske lett: "fungerer ikke tetracyclinene går vi på isotrionin".. Vil jo at dette skal funke uten komplikasjoner. Anonym poster: 540e3636ab16eab11437d86506e74d4b Mange kilder og mange tanker ang om iso gir depresjon/selvmordstanker eller ei, og man velger selv hva man vil høre på. Forskningen har ivertfall ikke vist noen sammenheng enda, og jeg velger å tro på den. Så vil det selvsagt være skrekkhistorier og div div, men jeg velger å tro på forskning og erfaring, ikke enkelthistorier. Hudlegen min tok ikke lett på iso på første møte: Han gikk gjennom hele bivirkningsregla og forsiktighetsreglene, og spurte meg flere ganger at jeg virkelig hadde forstått hva kuren (kunne) innebære. Men som flere her sier: Iso er ofte overkommelig, med litt planlegging og tålmodighet. Om det er verdt det??
My-my Skrevet 10. mai 2013 #2550 Skrevet 10. mai 2013 Ser flere går på flere kurer sammenhengende. Merkelig at de har så ulik praksis. Er det noen som har gått på flere/to kurer sammenhengende?
Gjest Sengaia Skrevet 11. mai 2013 #2551 Skrevet 11. mai 2013 Hei! Nå er det fem måneder siden jeg var ferdig med kuren. Vil gjerne gi dere litt oppdateringer: Under omtrent hele kuren så jeg verre ut enn noen gang. Da kuren var ferdig var jeg fortsatt veldig rød og hadde en del røde arr som lignet litt på kviser uten innhold. Måned for måned etter kuren er huden bedre enn noen gang! Det føltes veldig håpløst under kuren med bivirkninger og null fremgang, men jeg har ei venninne som sa at kuren ikke funka før tre måneder ETTER kuren for henne, så det ga meg litt mot. Og nå er jeg fornøyd! Jeg har litt hudormer og arr enda, men det kan ikke måles med sånn det var før! Og det blir stadig bedre! Nå mangler det bare å ta litt laser eller noe for å ta arrene og det. Noen som har tips/råd til hva jeg burde prøve? Lykke til videre, ikke mist håpet selvom det ikke blir bedre under kuren! 1
Skjønningen Skrevet 12. mai 2013 #2552 Skrevet 12. mai 2013 Ikke kvisefri, og kun 3 uker igjen. Pokker heller. I mitt siste innlegg for ca 1 uke siden, skrøyt jeg over hvor polert og fin jeg var. Det tok knapt 4 dager før det plutselig dukket opp 4 kviser på rappen!! Slag i trynet, bokstavelig talt.. Vonde, store og underjordiske kviser spredt rundt om. Er bekymret nå Hudlegen sa at man skal ikke fortsette direkte på kur nr 2 uten opphold imellom, så han kommer ikke til å skrive ut flere resepter. I tillegg går han av med pensjon, og jeg er hans siste pasient. Skal neppe forundre meg om jeg bli plassert bakerst på ventelisten til en ny hudlege. Ser flere går på flere kurer sammenhengende. Merkelig at de har så ulik praksis. Men ja; oppgitt og frustrert. Mulig jeg tar sorgene på forskudd, men hadde virkelig trua på at NÅ var de borte! Den gang ei. Så er det bare å være tålmodig og krysse fingrene. Ser med skrekk og gru på å gjennomgå enda en runde med et bivirkningshelv**, men det ser ikke særlig lyst ut akkurat nå. Håper det retter seg opp fort til deg!!! Hører flere sier at virkningen fortsetter lenge etter endt kur. Får stole på det... Ja, vi får stole på det! :/ Trist at du også opplevde akkurat det samme som meg. Jeg skrøt også noe fælt her inne, og dagen etterpå var det flust av kviser igjen. Må jo nesten flire av den dårlige karmaen. Men men. Når det er sagt så har jeg nå blitt kvitt de nye jeg fikk i ansiktet og ingen nye der på to dager. Puh. De to store jeg har på ryggen holder også på å tørke inn. Ja, vi får bare klamre oss til håpet om at virkningen varer lengre enn vi tror, og at dette her ikke er noe å tenke på. Jeg skal be om en ny resept så jeg kommer over 100 mg pr. kg. siden jeg har hørt at det er den anbefalte endelige dosen. Utrolig trist at du ikke vil ha den samme anledningen. Hvis du havner langt bak i køen igjen så anbefaler jeg deg å oppsøke en privat hudlege. En god del dyrere for konsultasjonene, men du trenger ikke mange av dem, og det er bedre enn å vente i opp mot ett år. Krysser fingrene for oss begge to, i første omgang!
Skjønningen Skrevet 12. mai 2013 #2553 Skrevet 12. mai 2013 (endret) Hei! Nå er det fem måneder siden jeg var ferdig med kuren. Vil gjerne gi dere litt oppdateringer: Under omtrent hele kuren så jeg verre ut enn noen gang. Da kuren var ferdig var jeg fortsatt veldig rød og hadde en del røde arr som lignet litt på kviser uten innhold. Måned for måned etter kuren er huden bedre enn noen gang! Det føltes veldig håpløst under kuren med bivirkninger og null fremgang, men jeg har ei venninne som sa at kuren ikke funka før tre måneder ETTER kuren for henne, så det ga meg litt mot. Og nå er jeg fornøyd! Jeg har litt hudormer og arr enda, men det kan ikke måles med sånn det var før! Og det blir stadig bedre! Nå mangler det bare å ta litt laser eller noe for å ta arrene og det. Noen som har tips/råd til hva jeg burde prøve? Lykke til videre, ikke mist håpet selvom det ikke blir bedre under kuren! Tusen takk for betryggende ord, og så flott at det går bedre og bedre for deg! Edit: Tenkte jeg skulle spørre om det er noen her som har erfaringer med å ta tattovering snart etter avsluttet kur? Jeg vurderer nemlig dette, men så lurer jeg på om det kan være en dårlig idé siden huden er såpass tynn som den er nå? Trenger den tid til å bygge seg opp igjen før jeg setter i gang med noe sånt , eller er det bare å peise på? Noen som vet? Endret 12. mai 2013 av Skjønningen
Gjest Sengaia Skrevet 12. mai 2013 #2554 Skrevet 12. mai 2013 Tusen takk for betryggende ord, og så flott at det går bedre og bedre for deg! Edit: Tenkte jeg skulle spørre om det er noen her som har erfaringer med å ta tattovering snart etter avsluttet kur? Jeg vurderer nemlig dette, men så lurer jeg på om det kan være en dårlig idé siden huden er såpass tynn som den er nå? Trenger den tid til å bygge seg opp igjen før jeg setter i gang med noe sånt , eller er det bare å peise på? Noen som vet? Jeg tror det er lurt å vente en stund, hudlegen jeg ikk til sa at det kunne ta et år før jeg kunne begynne med fruktsyrer osv. Et år før den er "tykk nok" igjen.
plix Skrevet 12. mai 2013 #2555 Skrevet 12. mai 2013 Jeg har også begynt å få kviser her og der igjen! Sånne "små" som likevel ikke kan plukkes på, for de er langt under huden. I ansiktet! Har det med økt sol ute, kanskje? Uansett nedtur.
96ern Skrevet 13. mai 2013 #2556 Skrevet 13. mai 2013 Hei igjen folkens! Det er vell en god stund siden jeg sist hadde en oppdatering. Hvis noen husker meg, så husker dere kanskje at jeg var veldig fornøyd etter 3-4 måneder meg kuren. Nå er jeg i min siste månde, og jeg er enda mer fornøyd, dette er helt magisk !!!! Jeg går nå på 3 tabletter daglig, noen dager 2 når jeg føler for det. Akkurat nå, så har jeg vell ingen kviser, har vært så og si kvisefri i 3 måneder, bare noen små her og der som forsvinner på mindre enn 24 timer. Det jeg har slitt med, er disse røde merkene, som mange av dere også sliter med.. Men nå blekes de til som bare det, føler jeg lever et nytt liv. Når jeg går ute med venner nå, er det ikke noe å å bekymre seg for, jeg bekymret meg alltid får at folk skulle se på meg, og at de røde merkene lyste opp, men nå er det ikke sånn mere, heldigvis :D! Jeg har 20+- tabletter igjen, og regner med jeg er ferdig innen en ukes tid. Men jeg lurer litt på hvor mange MG/KG jeg kommer opp i. Jeg husker ikke helt hvordan man skal regne det ut, så håper noen av dere kan regne det for meg. Veier 52kg og har snart tatt 300 tabletter. Når jeg nok mg/kg? Lykke til, alle sammen !
plix Skrevet 13. mai 2013 #2557 Skrevet 13. mai 2013 Hei igjen folkens! Det er vell en god stund siden jeg sist hadde en oppdatering. Hvis noen husker meg, så husker dere kanskje at jeg var veldig fornøyd etter 3-4 måneder meg kuren. Nå er jeg i min siste månde, og jeg er enda mer fornøyd, dette er helt magisk !!!! Jeg går nå på 3 tabletter daglig, noen dager 2 når jeg føler for det. Akkurat nå, så har jeg vell ingen kviser, har vært så og si kvisefri i 3 måneder, bare noen små her og der som forsvinner på mindre enn 24 timer. Det jeg har slitt med, er disse røde merkene, som mange av dere også sliter med.. Men nå blekes de til som bare det, føler jeg lever et nytt liv. Når jeg går ute med venner nå, er det ikke noe å å bekymre seg for, jeg bekymret meg alltid får at folk skulle se på meg, og at de røde merkene lyste opp, men nå er det ikke sånn mere, heldigvis :D! Jeg har 20+- tabletter igjen, og regner med jeg er ferdig innen en ukes tid. Men jeg lurer litt på hvor mange MG/KG jeg kommer opp i. Jeg husker ikke helt hvordan man skal regne det ut, så håper noen av dere kan regne det for meg. Veier 52kg og har snart tatt 300 tabletter. Når jeg nok mg/kg? Lykke til, alle sammen ! Så fint å høre at det er goood oppturer på gang, vi har vært noen nå som ikke er så helt i hundre over kuren i det siste For å regne ut mg/kg, tar du først antall tabl*mg pr tabl, og så deler du svaret med din vekt. Altså 300 X 20mg= 6000mg totalt 6000mg: 52 kg = 115mg Altså 115mg/kg for din del (Vi veier det samme, jeg vil ende opp med herlige 153mg/kg )
Alie90 Skrevet 14. mai 2013 #2558 Skrevet 14. mai 2013 Får man mærker på håndryggen efter det dér iso-eksem??
My-my Skrevet 14. mai 2013 #2559 Skrevet 14. mai 2013 Er det noen som har gått på flere/to kurer sammenhengende? Jeg kommer til å komme opp i 150 mg/kg, som var i øverste del (120-150 mg/kg sa han var vanlig). Ifølge hudlegen jeg var til her om dagen, så kunne man komme opp i 180 mg/kg dersom man ikke var helt fornøyd med resultatet. For meg har det gått sakte men sikkert, og han sa at han ville jeg skulle ha den siste mnd uten nye kviser, og da evt forlenge kuren. Hei! Nå er det fem måneder siden jeg var ferdig med kuren. Vil gjerne gi dere litt oppdateringer: Under omtrent hele kuren så jeg verre ut enn noen gang. Da kuren var ferdig var jeg fortsatt veldig rød og hadde en del røde arr som lignet litt på kviser uten innhold. Måned for måned etter kuren er huden bedre enn noen gang! Det føltes veldig håpløst under kuren med bivirkninger og null fremgang, men jeg har ei venninne som sa at kuren ikke funka før tre måneder ETTER kuren for henne, så det ga meg litt mot. Og nå er jeg fornøyd! Jeg har litt hudormer og arr enda, men det kan ikke måles med sånn det var før! Og det blir stadig bedre! Lykke til videre, ikke mist håpet selvom det ikke blir bedre under kuren! Så hyggelig å høre at det går mye bedre!! Husker jeg las her inne da du gikk på turen, og ikke hadde de store oppturene, så veldig kjekt å høre at huden har ordnet seg etterhvert! Ting tar visst tid Hei igjen folkens! Det er vell en god stund siden jeg sist hadde en oppdatering. Hvis noen husker meg, så husker dere kanskje at jeg var veldig fornøyd etter 3-4 måneder meg kuren. Nå er jeg i min siste månde, og jeg er enda mer fornøyd, dette er helt magisk !!!! Jeg går nå på 3 tabletter daglig, noen dager 2 når jeg føler for det. Akkurat nå, så har jeg vell ingen kviser, har vært så og si kvisefri i 3 måneder, bare noen små her og der som forsvinner på mindre enn 24 timer. Lykke til, alle sammen ! Så kjekt å høre!! Og for en herlig følelse Har begynt å få den mer og mer selv, og det er jo, ja, magisk! (Vi veier det samme, jeg vil ende opp med herlige 153mg/kg ) Jeg fikk vel egentlig bare lyst å gi deg en klem Minibelle! Og dere andre også, som ikke ser de helt store forbedringene akkurat nå! Hvordan går det? 9 mnd høres veldig lenge ut, men det er jo ikke så lenge igjen nå?! Skal selv ivertfall gå ut juli, og evt litt til om hudlegen såg det som nødvendig. Håpte først å bli ferdig til før sommeren, men men. Får man mærker på håndryggen efter det dér iso-eksem?? Jeg har hatt diverse små-eksem, samt en del sår på hendene, som jeg fortsatt har merker av, men de forsvinner sakte men sikkert. Faktisk er hendene mine veldig fine akkurat nå Har inntrykk av at så lenge ikke eksemet får utvikle seg voldsomt, eller setter seg irritasjon eller infeksjon, så vil det forsvinne fint etter hvert. Har du mye eksem eller? Har heldigvis ikke hatt så veldig ille av det selv.
Gjest snyball Skrevet 15. mai 2013 #2560 Skrevet 15. mai 2013 Hva bruker dere av hårprodukter? Håret mitt er så tørt at jeg tror det kan ta fyr i sola snart Og hvilken concealer bruker dere? Jeg bruker en fra Bare Minerals, men føler ikke den dekker så bra. Har såå mange røde arr i ansiktet nå. Vakkert syn.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå