Gå til innhold

Da har jeg begynt på isotretinoin orifarm (roaccutane)

Fremhevede innlegg

Gjest snyball
Skrevet

Da har jeg vært på min første månedskontroll. Har gått 5 uker på pillene, og merker egentlig ikke så stor forskjell foreløpig. Føler meg litt glattere i huden, og at porene er mindre. Men kvisene popper fram som vanlig. Jeg er overraskende lite tørr i ansiktet?! Trodde det skulle bli mye verre.

Jeg glemte å si ifra til kontordama i dag da jeg kom, at jeg hadde time. Så jeg satt der og blomstret, og til slutt kontaktet jeg henne. Da sa hun at jeg skulle ha sagt i fra :P Derfor fikk jeg bare ta blodprøven. Fikk 2 ord med hudlegen på gangen. Jeg spurte om jeg skulle øke dosen (har bare tatt 2 daglig hittil). Han reagerte med: "hvorfor skulle du det?!?!?". Så sa jeg for å få litt fortgang. Da sa han at han ikke råder noen av pasientene sine å ta 3 tab daglig, fordi det medfører bare verre bivirkninger, og ingen fortgang.

Det virker som min hudlege sier det stikk motsatte av alt det jeg har lest i denne tråden :P

Jeg byttet jo også til Yasminelle fra Microgynon da jeg startet på ISO, etter oppfordring fra hudlegen. Føler meg SÅ mye bedre i humøret, lettere til sinns og alt det der.(selv om ansiktet fortsatt er kvisete). Virker som at yasminelle er mye bedre for meg. Så det er bra :)

Videoannonse
Annonse
Gjest snyball
Skrevet

Er der nogen, der kan anbefale nogle gode øjendråber til trætte og tørre øjne?

Jeg bruker Oculac :) Fungerer greit! Særlig nå som jeg har blitt flinkere til å bruke briller, og ikke linser hele tiden :)

Skrevet

Da har jeg vært på min første månedskontroll. Har gått 5 uker på pillene, og merker egentlig ikke så stor forskjell foreløpig. Føler meg litt glattere i huden, og at porene er mindre. Men kvisene popper fram som vanlig. Jeg er overraskende lite tørr i ansiktet?! Trodde det skulle bli mye verre.

Jeg glemte å si ifra til kontordama i dag da jeg kom, at jeg hadde time. Så jeg satt der og blomstret, og til slutt kontaktet jeg henne. Da sa hun at jeg skulle ha sagt i fra :P Derfor fikk jeg bare ta blodprøven. Fikk 2 ord med hudlegen på gangen. Jeg spurte om jeg skulle øke dosen (har bare tatt 2 daglig hittil). Han reagerte med: "hvorfor skulle du det?!?!?". Så sa jeg for å få litt fortgang. Da sa han at han ikke råder noen av pasientene sine å ta 3 tab daglig, fordi det medfører bare verre bivirkninger, og ingen fortgang.

Det virker som min hudlege sier det stikk motsatte av alt det jeg har lest i denne tråden :P

Jeg byttet jo også til Yasminelle fra Microgynon da jeg startet på ISO, etter oppfordring fra hudlegen. Føler meg SÅ mye bedre i humøret, lettere til sinns og alt det der.(selv om ansiktet fortsatt er kvisete). Virker som at yasminelle er mye bedre for meg. Så det er bra :)

Min også! Han synes det er galskap med de som går på flere enn 2 av dagen :fnise:

Jaja, legene om det.

Jeg kjenner humørsvingninger som fy til tider, vært slik siden jeg startet på siste p-pille, frister og lete etter noe hudvennlig. Yasminelle skal sjekkes ut, har hørt om Yasmin. (Diane jeg ikke tåler.)

Gjest snyball
Skrevet

Min også! Han synes det er galskap med de som går på flere enn 2 av dagen :fnise:

Jaja, legene om det.

Jeg kjenner humørsvingninger som fy til tider, vært slik siden jeg startet på siste p-pille, frister og lete etter noe hudvennlig. Yasminelle skal sjekkes ut, har hørt om Yasmin. (Diane jeg ikke tåler.)

Min hudlege sa at det var yasminelle, yasmin og diane som var bra for jenter som lett får kviser. Jeg har dårlig erfaring med både yasmin og diane, og sa at det ikke var så aktuelt. Han sa at yasminelle inneholder færre hormoner, og at jeg kanskje ville like det merket bedre. Foreløpig virker det bra, selv om jeg merker at syklusen min må tilpasse seg litt :) Føler meg hvertfall mye bedre i humøret!

Skrevet

Hei

Jeg merker jeg blir veldig lett rød i ansiket (på kinnene),

rødmer lett...flere har påpekt dette "hvorfor er du så rød". Kan dette være en birvirkning fra kuren?

Har flere opplevd dette? help!!!

Gjest snyball
Skrevet

Hei

Jeg merker jeg blir veldig lett rød i ansiket (på kinnene),

rødmer lett...flere har påpekt dette "hvorfor er du så rød". Kan dette være en birvirkning fra kuren?

Har flere opplevd dette? help!!!

jepp, all the time :P synes i grunn det ser litt fresht ut!

• Liker 1
Skrevet (endret)

jepp, all the time :P synes i grunn det ser litt fresht ut!

I hate it!!! hvertfall når folk absolutt må påpeke det. Allerede er jeg veldig lys, blir lett solbrent, men pleide ikke å bli rød 24/7!! :( håper det går bort

Endret av B18
Skrevet

Alie90: Takk for tips:) Jeg er faktisk ikke helt sikker på hvor lenge jeg skal gå på kuren, men tror hudlegen sa noe om 4-5 mnd. Får høre med han når jeg skal til kontroll om et par uker. Er veldig nervøs på å evt gå opp til 3 stk om dagen.. Er det noen her som har noe erfaring med at bivirkningene ble mye verre da?

Noen som også har erfart økt håravfall slik som jeg har?

Skrevet

Oppdatering fra meg!

Har gått på iso i over 3 mnd nå, 3 tbl for det meste. Begynte så annenhver dag 3/4 i to uker, og går nå på 4 for dagen. Ja, syns det er mye! Bivirkningene er forsåvidt greie nå, bortsett fra har blødd neseblod annenhver dag den siste uken.. Når passer det å blø naseblod sånn plutselig liksom?! Øynene mine var kjempetørre, trøtte og småvonde i starten og noe jeg tenkte på nesten hele tiden...prøvde både Artelac og Systane (som jeg trodde eneste fordel var at de varte i 6 mnd kontra de andre som kun er holdbar i en måned?) uten at jeg syns det hjalp så veldig mye. Heldigvis har det verste gitt seg, nå tenker jeg ikke så mye på øynene lenger. Så for min del svinger de her bivirkningene. Bortsett fra leppene, de blir bare tørrere. Men akkurat nå er iso veldig levelig for min del :) Ja, forresten, snakker om rødhet i ansiktet- merker det veldig godt! Særlig utover dagen, og viss jeg i tillegg er varm er det jo enda ille! Blodårene mine har virkelig poppet frem, og ser ut som jeg trener hardt og har lav fettprosent ;) haha! Fasinerende å se på, særlig på beina.

Ellers er jeg ikke kvisefri enda... men de har virkelig tonet seg ned, og vises ikke noe særlig på avstand. Selv om det varierer en del fra dag til dag. Har noen på kinnene og halsen, samt brystet, og merker de vises litt mer på ryggen enda (som legen sa var de seigeste). Vet man ikke skal pille på kvisene, men mine er så skjøre av og til og plutselig er jeg borti, river av det tørre og blir sår... har et par slike nå, men iforhold til før så tørrer de opp nokså kjapt.

Håret er jeg fortsatt veldig fornøyd med! Har fått finere hud på overarmene (!), der jeg hadde litt nuppete hud før. Viser ingen/lite svarte prikker i ansiktet/nasen lenger, og ser ikke ut som jeg har kjempeporer lenger! yes!

Skrevet

Fikk 2 ord med hudlegen på gangen. Jeg spurte om jeg skulle øke dosen (har bare tatt 2 daglig hittil). Han reagerte med: "hvorfor skulle du det?!?!?". Så sa jeg for å få litt fortgang. Da sa han at han ikke råder noen av pasientene sine å ta 3 tab daglig, fordi det medfører bare verre bivirkninger, og ingen fortgang.

Ja, de virker så forskjellige disse hudlegene! Han legen jeg går til virker litt chill i grunn, ser hver pasient an. Så lenge man tåler det, så hvorfor ikke. Men han hadde en fyldig gjennomgang første timen om alle bivirkningene som med stor sannsynlighet ville komme, og spørte om "jeg var klar"?! Har også fått utdelt for mer enn en måned, så jeg slipper å gå tom før neste time, og at intervallene blir litt lenger enn at jeg er innom hver måned, noe jeg syns er veldig greit.

Skrevet

Er det noen som vet om hvilke butikker som selger oljefri-solkrem?

er det noen her som bruker det:)

Skrevet

Er det noen som vet om hvilke butikker som selger oljefri-solkrem?

er det noen her som bruker det:)

Dette lurer jeg også på!

Hvilken solkrem? Spiller det kanskje ingen rolle..?

Jeg må gå på kuren over sommeren, selv om jeg egentlig skulle være ferdig i mai :(

Skrevet

Dette lurer jeg også på!

Hvilken solkrem? Spiller det kanskje ingen rolle..?

Jeg må gå på kuren over sommeren, selv om jeg egentlig skulle være ferdig i mai :(

Jeg føler det spiller en stor rolle. Hver gang jeg er innom apoteket, så får jeg streng beskjed å bruke oljefri fuktighetskrem. Og da tenker jeg at det samme gjelder også solkrem? De aller fleste solkremer virker ganske oljete og kanskje de tetter porene.

Skrevet

Jeg føler det spiller en stor rolle. Hver gang jeg er innom apoteket, så får jeg streng beskjed å bruke oljefri fuktighetskrem. Og da tenker jeg at det samme gjelder også solkrem? De aller fleste solkremer virker ganske oljete og kanskje de tetter porene.

Skulle hatt en solbeskyttelse som man kan sminke over, uten at huden føles klissete.. Må sjekke om det finnes noe lurt der ute :)

(Er litt utdatert på den fronten)

• Liker 2
Skrevet

Hva med denne solkremen (pudderet)? Ser at en del andre mineralsminkemerker har noe tilsvarende. Vet ikke om det er bra nok for stranden, men til hverdags kanskje?

Skrevet (endret)

Hva med denne solkremen (pudderet)? Ser at en del andre mineralsminkemerker har noe tilsvarende. Vet ikke om det er bra nok for stranden, men til hverdags kanskje?

Den ser bra ut, men pudder ser ikke fint ut på sikkelig tørr hud, hadde vært best om det var i krem-form og som kan kjøpes i Norge

Endret av B18
Skrevet

Den ser bra ut, men pudder ser ikke fint ut på sikkelig tørr hud, hadde vært best om det var i krem-form og som kan kjøpes i Norge

Det er sant, har alt glemt hvordan iso-huden er ;) nå bestiller jo jeg mine på feelunique, men er fornøyd med decleor sin, jeg bruker spf 50. Litt klissete, men går fint an å sminke seg over, og den trekker da inn etterhvert. John masters organic har også en jeg liker (heter noe med mineral sunscreen, men er flytende). Må jobbes inn litt, men fungerer fint. Nå som jeg bruker solkrem hver dag ønsker jeg litt snille ingredienslister. Nå inneholder kanskje begge olje, litt usikker. Men tipser nå uansett.

Skrevet (endret)

Jeg har brukt denne http://www.lookfanta...l/10570202.html to sommere nå. Den er uten fett etc og er veldig tynn i konsistensen. Den er anbefalt for folk som har mallorca akne prone skin, og jeg har alltid slitt med mallorca akne når det er sterk sol pga den høye talgproduksjonen min på bryst og rygg. Men jeg tenker at jeg trenger en solkrem med høyere solfaktor også, som kanskje er litt "tykkere". Noen som har noen å anbefalle her? Fant denne også: http://www.saras.no/...105-105-8-d.htm , men den inneholder visst noen Vitamin A. VEt at dette er noe man ikke skal ta kosttilskudd på, men tror dere det gjør noe at den inneholder noe Vitamin A? Skal man også unngå solkremer med olje når man går på kuren?

Jeg har også ett spørsmål angående blackheads. Jeg hadde masse store porer på brystet, og nå ser jeg at de har begynt å utvikle seg itl mange små blackheads. Det er veldig fristene å klemme på de, men vet man ikke skal klemme/pelle når man går på kuren. Har noen noe erfaring med blackheads, "tømmer" disse seg av seg selv etterhvert?

Takk for svar:)

Endret av determeg
Skrevet

Hei igjen! Kommer med en liten oppdatering av postitiv karakter denne gangen:) Nå har jeg gått på Iso i 2 mnd og ei uke, og først NÅ begynner jeg å merke stor bedring. Hurra! Dukker fremdeles opp ei kvise i ny og ned, men kan ikke sammenlignes med tidligere.

Rødmen er der fremdeles, og dukke ropp i tide og utide. Dette er bare noe jeg må leve med, men enig med dere over; sjenerende når folk kommenterer.

Bivirkningene har ikke blitt noe værre ved å øke fra 2 til 3 tabl. daglig, men leddsmertene er konstant til stede. Voltaren hjelper som gull! Uten det hadde jeg ikke fortsatt med kuren. Neseblodet er slitsomt, spes ettersom jeg er forskjølet og snyter med minst én gang hvert 5 min. Men men.

Ryggen og brystet er prikkfritt! Herlig:) Eksemen jeg hadde på hendene er helt borte, det samme med alle småsårene. Hendene er faktisk helt polerte!

Produktene jeg bruker er:

Lepper: Eucerin soothing skin balm (GULL VERDT!!!!!! Anbefales samtlige!!!)

Hender: Eucerin Dry Skin Repear hand creme - absorberes tvert og etterlater hendene silkemyke.

Ansikt: La Roche-posay Hydraphase intense riche - gir masse fuktighet, tilstopper ikke porer og etterlater huden myk og fin.

Alt dette kjøpes på apotek!

Smil:)

Gjest snyball
Skrevet

Så bra du merker forbedringer, Nuppeline! :)

Har noen forsøkt å søke om refusjon? Jeg regnet litt på det, og hvis det er sånn at man får dekket 90% når det overstiger 1600, så får man ikke så mye igjen. Hvis jeg skal gå på det i ca. 5 måneder, med 2 tab daglig, blir det ca. 2500kr. Det er 900 kr jeg kan få 90% av. Det nesten mer styr enn det er verdt. For det er vel bare for selve medikamentet man får tilbake for, ikke konsultasjonene hos hudlegen, blodprøver osv?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...