Gå til innhold

Da har jeg begynt på isotretinoin orifarm (roaccutane)

Fremhevede innlegg

Skrevet

Så bra, da satser jeg på at sheasmør gjør susen her også ;) Har prøvd å blande det med avocadoolje og bruke som kroppskrep, kanskje det funker på utslettet også :)

Jeg har også blitt "frelst" på avocado-oljen ;) Og jeg moser avocado fra butikken og bruker som ansiktsmaske nå og da, det er veldig stor forskjell på tørrheten i ansiktet nå sammenlignet før jeg begynte. Kommer til å fortsette slik som nå en god stund fremover ;)

Videoannonse
Annonse
Gjest snyball
Skrevet

Hvordan synes dere det er å holde seg unna alkhohol i så mange måneder? I mitt studentliv skjer det så mye hele tiden, og jeg tror det kan bli en utfordring å motstå fristelser på disse pillene :vetikke: I tillegg er det ikke så stas å fortelle folk at jeg går på dem, hvis det blir et tilfelle..

Skrevet

Hvordan synes dere det er å holde seg unna alkhohol i så mange måneder? I mitt studentliv skjer det så mye hele tiden, og jeg tror det kan bli en utfordring å motstå fristelser på disse pillene :vetikke: I tillegg er det ikke så stas å fortelle folk at jeg går på dem, hvis det blir et tilfelle..

Jeg prøver å leve som normalt også ang alkohol, bare tar det litt mer med ro og begrenser meg... "planlegger" litt. Har faktisk unngått alkohol flere ganger også, typisk midt i uka og vi samles ute og jeg vanligvis ville tatt en øl. Ellers prøver heller å kose meg med den ene eller de to en gang nå og da, istedet for å hive innpå. Men blir en real fest til sommeren når jeg er ferdig!! Jeg har enda ikke fortalt noen andre enn kun de nære at jeg går på tbl, og har ikke fått noen spørsmål eller hint heller. Syns også det evt blir greiere og heller si det etterhvert som kvisene blir færre og kuren funker.. men var ikke så kult i starten da det var bombenedslag i ansiktet :( Ellers har jeg en del bivirkninger, røde og rennende øyne feks, som ikke alltid er så lett å "skjule" og det kan jo se ut som jeg griner vel mye, haha, har kun fått kommentarer på det fra de nære... men tipper andre har lagt merke til det. Godt pollen-sesongen kommer snart ;)

Skrevet (endret)

Så, etter å ha vært ferdig med antibiotikaen et par uker nå, har den dårlige huden meldt sin ankomst igjen. Nå håper jeg at jeg får lov å forsøke Diane, etter det bærer dette videre mot iso... fack. Er derimot litt usikker om jeg får begynne på iso i det hele tatt, hudlegen sier ikke huden (til og med sånn den er nå) er gale nok for å få lov! Åhhrs, blir frustrert!

Endret av Miah
Skrevet

Så, etter å ha vært ferdig med antibiotikaen et par uker nå, har den dårlige huden meldt sin ankomst igjen. Nå håper jeg at jeg får lov å forsøke Diane, etter det bærer dette videre mot iso... fack. Er derimot litt usikker om jeg får begynne på iso i det hele tatt, hudlegen sier ikke huden (til og med sånn den er nå) er gale nok for å få lov! Åhhrs, blir frustrert!

Hvordan er huden din nå da? Tror det er ganske forskjellig fra hudlege til hudlege. Jeg fikk jo, som nevnt et par ganger i tråden, begynne på iso før jeg i det hele tatt var ferdig med tetra. Nå var jo mitt tilfelle litt spesielt siden jeg fikk dette akutte utbruddet i hele ansiktet, men poenget er at det er en del hudleger som skjønner at det bare er dust å gå flere ganger på antibiotika. Jeg kom til legen, passe desperat, og ganske bestemt på at tetra ikke fungerte og ikke kom til å fungere. Heldigvis tok legen meg på alvor. Mulighet for å gå til en annen lege? Hvis du får muligheten til iso så anbefaler jeg det på det sterkeste. Mye bedre å ta den nå og bli ferdig enn å knote med diverse antibiotika og p-piller som tydeligvis ikke gir langvarig virkning. Jeg er sykt klar for å bli ferdig, men det har også gått helt fint. Det høres veldig dramatisk her når vi lister opp alle bivirkningene, men blir det for ille er det jo bare å slutte :)

Skrevet

Hei,

har lest igjennom hele forumet her, så jeg slenger meg like så godt på :)

Jeg har slitt med cystic akne i ca 9-10 år. Har gått på Isotretinoin i ca 11 dager nå, og har hatt en del bivirkninger allerede, stive ledd, tørre lepper, trøtt dagen lang og fått et skikkerlig utbrudd med vonde byller :( Men de siste 3 dagene så har jeg merket at jeg har mistet uvanlig mye øyevipper når jeg skal fjerne sminken! Er redd for at dette skal fortsette.... Begynner å minske:O Er det noen her som har erfaring med dette ? Cathy

Skrevet

Jeg tar det litt med ro. Jeg har droppet noen fester. Har vell gått 3 måneder idag, og festet 7 ganger eller noe sånt. Merket det veldig etter sist helg, mye mere enn vanlig. Var helt ferdig, sto opp 6 om kveldden og spiste ikke på over 1 døgn... Aldri vært slik før, så frykter det har noe med Roa å gjøre :/

Jeg skal i allefall prøve å greie med uten mye fester, en eller en gangen nå, så heller ta av i sommer når den tid kommer :)

Skrevet

Hei,

Jeg har slitt med cystic akne i ca 9-10 år. Har gått på Isotretinoin i ca 11 dager nå, og har hatt en del bivirkninger allerede, stive ledd, tørre lepper, trøtt dagen lang og fått et skikkerlig utbrudd med vonde byller :( Men de siste 3 dagene så har jeg merket at jeg har mistet uvanlig mye øyevipper når jeg skal fjerne sminken! Er redd for at dette skal fortsette.... Begynner å minske:O Er det noen her som har erfaring med dette ? Cathy

Velkommen :)

Det er alltid begynnelsen som er et helvete, men er bare å bite tennene sammen, så vil du se resultater etter en stund ): Å smøre seg med tålmodighet er noe av det aller viktigste når man er på ISO. Du kan se resultater etter 1uke, og noen må vente til mnd 3, og kanskje 4 også (!!) Men bare det å være på denne behandlingen må vell føles litt godt, eller hva?

Trist å høre at du sliter med så mye bivirkninger, allerede. Jeg har dessverre ikke mye tips å komme med angående stive ledd og lignende.

Lykke til :)

Skrevet

Jeg er langt ifra avholds, men kan ikke drikke mer enn 3 usle øl hvis jeg vil unngå den verste hangoveren dagen derpå. Men går fint å drikke, bare ikke overdrive :) Alt med måte, tror jeg. Hudlegen sa jeg ikke trengte å drikke hver helg, men litt nå og da skader ikke. Velger å tro ham :fnise:

Skrevet (endret)

Hei,

Velkommen til "iso-tråden" :P Som du nok har lest, de første ukene er som oftest de verste. Kan gå opp og ned før det forhåpentligvis trekker seg tilbake. Jeg kan trøste deg med at de fleste bivirkninger finnes det hjelpemidler til.

Når det kommer til sminken, så har jeg ikke opplevd å miste masse vippehår plutselig. Utenom når det skjer pga naturens gang, som nå i det siste :P Kan faktisk hende dette er tilfeldig? Om ikke, så kan du se på mascaraer, om det finnes noen typer som sliter mindre på vippene og er lettere å fjerne? Evt ikke gni over øynene, men skylle vippene så mye at mascaraen er max oppløst før det fjernes?

(Har også lest her på KG om noen som smurte castor oil på vippene hver kveld før leggetid, og merket positiv effekt på vippene i form av både vekst og kvalitet.)

Endret av minibelle
Skrevet

Velkommen :)

Det er alltid begynnelsen som er et helvete, men er bare å bite tennene sammen, så vil du se resultater etter en stund ): Å smøre seg med tålmodighet er noe av det aller viktigste når man er på ISO. Du kan se resultater etter 1uke, og noen må vente til mnd 3, og kanskje 4 også (!!) Men bare det å være på denne behandlingen må vell føles litt godt, eller hva?

Trist å høre at du sliter med så mye bivirkninger, allerede. Jeg har dessverre ikke mye tips å komme med angående stive ledd og lignende.

Lykke til :)

Hei! :) takk for svar! Ja det føles absolutt godt å være i gang med behandlingen, skulle gjort det for mange år siden. Men bedre sent enn aldri! Jeg er villig til å gjøre mye for å bli kvisefri, så jeg skal nok greie meg igjennom denne kuren. Håper jeg!

Jeg forventet en del bivirkninger siden jeg undersøkte mye på nettet i forkant. Men jeg må si jeg får litt hetta når håret begynner å falle av! :P

Hvor langt er du ute i kuren ?

Skrevet

Velkommen til "iso-tråden" :P Som du nok har lest, de første ukene er som oftest de verste. Kan gå opp og ned før det forhåpentligvis trekker seg tilbake. Jeg kan trøste deg med at de fleste bivirkninger finnes det hjelpemidler til.

Når det kommer til sminken, så har jeg ikke opplevd å miste masse vippehår plutselig. Utenom når det skjer pga naturens gang, som nå i det siste :P Kan faktisk hende dette er tilfeldig? Om ikke, så kan du se på mascaraer, om det finnes noen typer som sliter mindre på vippene og er lettere å fjerne? Evt ikke gni over øynene, men skylle vippene så mye at mascaraen er max oppløst før det fjernes?

(Har også lest her på KG om noen som smurte castor oil på vippene hver kveld før leggetid, og merket positiv effekt på vippene i form av både vekst og kvalitet.)

Hei Minibelle :)

Takk for tips! Skal sjekke opp om det kan være Mascaraen jeg bruker. Har brukt den bestandig så det hadde vært veldig rart, i tillegg så er jeg veldig forsiktig når jeg fjerne sminken. Men når det plutselig bare faller vipper av bare jeg tar på dem, så er jeg ganske sikker på at det har noe med kuren å gjøre. Jeg får bare krysse fingrene på at ikke alle detter av, så skal jeg nok overleve! hehe :P

Har forresten droppet mascaraen i dag, så få se om det hjelper! :P

Hvor langt i kuren har du kommet? er du fornøyd med resultater ect?

Skrevet

Hei Minibelle :)

Takk for tips! Skal sjekke opp om det kan være Mascaraen jeg bruker. Har brukt den bestandig så det hadde vært veldig rart, i tillegg så er jeg veldig forsiktig når jeg fjerne sminken. Men når det plutselig bare faller vipper av bare jeg tar på dem, så er jeg ganske sikker på at det har noe med kuren å gjøre. Jeg får bare krysse fingrene på at ikke alle detter av, så skal jeg nok overleve! hehe :P

Har forresten droppet mascaraen i dag, så få se om det hjelper! :P

Hvor langt i kuren har du kommet? er du fornøyd med resultater ect?

Håper du finner ut av det ;) Ingen vil vel gå rundt uten vipper! :)

I forrige uke begynte jeg på eske nr 3, dvs jeg er akkurat kommer litt over halvveis :) Utgangspunktet var veldig fælt, ut av intet ble kinnene og ryggen veldig angrepet av dype kviser, og på et halvt år så jeg ingen annen utvei enn å gå til lege med dette. Ble bare verre og verre, og den siste tiden klarte jeg ikke være sosial :P Alltid hatt flere urenheter i ansiktet enn de fleste rundt meg, men de har sminken skjult, og det var av den milde typen. Samt noen områder forsvant etter puberteten, så da jeg begynte på spiral skjedde det noe negativt med huden igjen.

Resultatet, etter flere opp og nedturer siden oktober i fjor, er nå en helt glatt hud :) Mange røde merker i det området jeg var mest angrepet, men de blekner i takt med hudfargen min :laugh: Gleder meg så veldig til jeg er ferdig, og spøkelseslooken forsvinner! For ikke mange ukene siden blusset det litt opp igjen, men det forsvant. Litt flere komedoner nå, men de forsvinner fort. Ser optimistisk på det :)

Konklusjonen er at jeg har fått et nytt liv, trenger ikke 15-30 minutter kun på å skjule de verste hver morgen lengre, noe som i seg er en kjempestor oppgradering av hverdagen! :danse:

Skal ta ca 400 tabletter, mest sannsynlig litt mindre pga vekt, så jeg får se.. Håper du også blir like fornøyd :laugh:

Skrevet

Håper du finner ut av det ;) Ingen vil vel gå rundt uten vipper! :)

I forrige uke begynte jeg på eske nr 3, dvs jeg er akkurat kommer litt over halvveis :) Utgangspunktet var veldig fælt, ut av intet ble kinnene og ryggen veldig angrepet av dype kviser, og på et halvt år så jeg ingen annen utvei enn å gå til lege med dette. Ble bare verre og verre, og den siste tiden klarte jeg ikke være sosial :P Alltid hatt flere urenheter i ansiktet enn de fleste rundt meg, men de har sminken skjult, og det var av den milde typen. Samt noen områder forsvant etter puberteten, så da jeg begynte på spiral skjedde det noe negativt med huden igjen.

Resultatet, etter flere opp og nedturer siden oktober i fjor, er nå en helt glatt hud :) Mange røde merker i det området jeg var mest angrepet, men de blekner i takt med hudfargen min :laugh: Gleder meg så veldig til jeg er ferdig, og spøkelseslooken forsvinner! For ikke mange ukene siden blusset det litt opp igjen, men det forsvant. Litt flere komedoner nå, men de forsvinner fort. Ser optimistisk på det :)

Konklusjonen er at jeg har fått et nytt liv, trenger ikke 15-30 minutter kun på å skjule de verste hver morgen lengre, noe som i seg er en kjempestor oppgradering av hverdagen! :danse:

Skal ta ca 400 tabletter, mest sannsynlig litt mindre pga vekt, så jeg får se.. Håper du også blir like fornøyd :laugh:

Det er helt forferdelig hvordan det skal gå utover selvtilliten:( Har sliti selv med det siden jeg kom i 14 års alderen, så det blir vel snart rundt 10 år med kviser. Det var ikke så ille de første årene, men etter alt jeg har prøvet ut av produkter, antibiotica ect.. så er det akkurat som jeg bare har blitt verre. Har utviklet seg til store byller som jeg får rundt hakepartiet. Sliter ikke med kviser generellt på kroppen, men er ille nok å ha det midt i fleisen.

Jeg har slitt veldig med selvtillit, depresjon og vært lite sosial til tider det har vært på det verste! Har låst meg inne for meg selv alt for mange ganger! så nå håper jeg virkelig denne kuren kan fjerne det for godt! - vipper eller ikke vipper :P Da hadde jeg fått et nytt liv selv! Jeg hører så mye positivt om denne kuren så jeg håper det funker! Gleder meg til sommeren når jeg kan gå på stranden uten sminke! Gud for en følelse! :D

Jeg er mest sannsynlig ferdig i slutten av juni. Når regner du med å være ferdig? Jeg tar 2*20mg om dagen, åssen er det med deg? hører det er noen som tar 3*20mg hver dag.

Skrevet

Jeg har rosacea, så går på min andre kur nå. Holdt et år etter første kuren, da jeg nettopp måtte starte på ny.

Jeg har meget tørre lepper, som jeg smører med kildekritikk, og tørr hud i ansiktet som jeg smører med rosaliac. Begge får kjøpt på apoteket. Har ingen andre bivirkninger foreløpig. Håper jeg er fin til sommeren:)

Skrevet

Jeg tar det litt med ro. Jeg har droppet noen fester. Har vell gått 3 måneder idag, og festet 7 ganger eller noe sånt. Merket det veldig etter sist helg, mye mere enn vanlig. Var helt ferdig, sto opp 6 om kveldden og spiste ikke på over 1 døgn... Aldri vært slik før, så frykter det har noe med Roa å gjøre :/

Jeg skal i allefall prøve å greie med uten mye fester, en eller en gangen nå, så heller ta av i sommer når den tid kommer :)

Festet 7 ganger i løpet av 3 måneder? Det hørtes veldig mye ut syntes jeg. Jeg drikker ikke i det hele tatt når jeg går på ISO jeg..

Skrevet

Festet 7 ganger i løpet av 3 måneder? Det hørtes veldig mye ut syntes jeg. Jeg drikker ikke i det hele tatt når jeg går på ISO jeg..

Det er kanskje litt mye når jeg tenker meg om, men hudlegen min nevnte ikke noe om alkohol under kuren, men det sier vell seg selv når disse tablettene tar på leveren så mye som de gjør, så skal man selvsagt holde seg unna alkohol.

Tok på veldig mye sist gang jeg drakk, så skal prøve å holde meg unna for en stund nå, og heller se fram til en sommer uten kviser og masse festing : ))

Må vell ta blodprøver i denne uken også, for å se hvordan det ligger an.

Skrevet

Hei! :) takk for svar! Ja det føles absolutt godt å være i gang med behandlingen, skulle gjort det for mange år siden. Men bedre sent enn aldri! Jeg er villig til å gjøre mye for å bli kvisefri, så jeg skal nok greie meg igjennom denne kuren. Håper jeg!

Jeg forventet en del bivirkninger siden jeg undersøkte mye på nettet i forkant. Men jeg må si jeg får litt hetta når håret begynner å falle av! :P

Hvor langt er du ute i kuren ?

Nå er jeg 3 måneder ut i behandlingen, noe som tilsvarer halveis for meg. Jeg er vell ferdig i begynnelsen av Juni, må vell opp i litt over 300 kapsler for å nå nok mg/kg. Tar 2*20mg hver dag, og skal fortsette med det til jeg er ferdig.

Må bare si at jeg angrer ikke et eneste sekund på at jeg tok denne avgjørelsen å begynne på ISO. Jeg hadde masse kviser i ansikt, panne, hodebunn og ryggen når jeg startet og det ble også værre de første 3 ukene, med det kjente utrudde veldig mange får. Men etter 3uker roet det seg ned, og kvisene forsvant. Etter det har jeg ikke hatt noen utbrudd :o Kun 1 eller annen kvise iblant. Atm har jeg faktisk ingen aktive kviser i ansiktet, og har ikke hatt det på en liten stund. De kvisene som dukker opp, forsvinner innen 1 døgn, før så kunne de være på huden i 1 mnd :o

Huden min er glatt og fin føler jeg, men sliter såklart (!) med de røde merkene, som ligner kviser. Noen har bleknet til, men er fortsatt noen i hakepartiet og i pannen. Så håper jeg blir kvisefri helt til jeg er ferdig, så kan disse merkene forsvinne fortest mulig :)

ISO har gjort livet mitt bedre, rett og slett :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...