Gå til innhold

Da har jeg begynt på isotretinoin orifarm (roaccutane)

Fremhevede innlegg

Skrevet

Får krysse fingrene :) Jeg er ved godt mot, men føler meg mye eldre fordi jeg blir støl bare av å gå mer enn 10 min av gangen! Det er nesten flaut :)

Men konkluderte for meg selv idag at jeg er nesten nesten helt kvitt ulumskhetene i huden, bare merkene og den bleke huden igjen :D

Jeg har prøvd litt bare idag, merket ikke noe for denne dagen men kommer til å fortsette å strekke på kroppen, og "varme opp" når jeg skal på butikken og lignende :)

Kort svar, skal legge meg. Natta alle sammen! Nå kan vi trøste oss med at vi blir ferdig med kuren i år :) Har regnet og funnet ut at jeg blir kanskje ferdig til april, føles lenge til.

Heldig du da, som er ferdig kanskje en gang i April. Jeg er ikke ferdig før i juli.. Men må ta tiden til hjelp.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

For noen dager siden (fredag) begynte jeg også på denne kuren.. er veldig spent på hvordan det kommer til å gå med tanke på bivirkningene. er det noe jeg ikke har tid til nå, så er det å bli deprimert! fra neste uke skal jeg i barnehagepraksis i 6 uker. og det krever jo litt.. så håper ikke kuren går ut over mine prestasjoner! :grine:

legen min sa jeg skulle ta 350 tabletter tilsammen. de to første ukene skal jeg ta 2 tabletter hver dag, og etter de ukene skal jeg ta 3 tabletter hver dag. merker man bivirkningene fortere når man har gått opp til 3 tabletter daglig?

jeg er veldig glad i å trene. trener styrketrening ca. 4 dager i uken, og svømmer en dag i uken. håper dette skal gå bra! men med tanke på svømmingen, jeg svømmer jo i klor, og det er vel kanskje ikke det beste med tanke på den tørre huden jeg kommer til å få? er det noen andre med erfaringer her?

og en siste ting, er det noen som har gått opp i vekt på denne kuren?

Skrevet

Hei!

For noen dager siden (fredag) begynte jeg også på denne kuren.. er veldig spent på hvordan det kommer til å gå med tanke på bivirkningene. er det noe jeg ikke har tid til nå, så er det å bli deprimert! fra neste uke skal jeg i barnehagepraksis i 6 uker. og det krever jo litt.. så håper ikke kuren går ut over mine prestasjoner! :grine:

legen min sa jeg skulle ta 350 tabletter tilsammen. de to første ukene skal jeg ta 2 tabletter hver dag, og etter de ukene skal jeg ta 3 tabletter hver dag. merker man bivirkningene fortere når man har gått opp til 3 tabletter daglig?

jeg er veldig glad i å trene. trener styrketrening ca. 4 dager i uken, og svømmer en dag i uken. håper dette skal gå bra! men med tanke på svømmingen, jeg svømmer jo i klor, og det er vel kanskje ikke det beste med tanke på den tørre huden jeg kommer til å få? er det noen andre med erfaringer her?

og en siste ting, er det noen som har gått opp i vekt på denne kuren?

Velkommen!

Du sier du skal ta 350 kapsler, akkurat det samme som meg. Hvor mye veier du?

• Liker 1
Skrevet

Velkommen!

Du sier du skal ta 350 kapsler, akkurat det samme som meg. Hvor mye veier du?

Veier rett over 60 kg. Hva med deg?

Har du gått på kuren lenge eller?

Skrevet

Veier rett over 60 kg. Hva med deg?

Har du gått på kuren lenge eller?

Jeg er kun 50kilo, tar 2 kapsler daglig og skal fortsette med det helt til jeg er ferdig med denne kuren. Om en uke så er jeg faktisk 2 måneder ut i behandlingen. Hører mange sier: Tiden går så tregt etc, men til meg så har den så absolutt ikke gjort det. Disse 2 månedene jeg snart har gått på kuren, har gått sykt fort, og nå har jeg kun en kviser i panna, pluss noen på hake området. Håper jeg blir kvitt denne kvisa jeg har i panna uten å få den erstattet med en ny en, for da kan jeg si at jeg er kvise fri i panna, første gangen på 3 år. Det er helt tydelig at denne kuren fungerer positivt på min hud, Har ikke fått en ny kvise på 5 dager nå, og har kun hatt et utbrudd, i begynnelsen av kuren. Så dukker det selvsagt opp en eller annen kvise om dagene, men jeg har fått HÅP, og er utrolig positivt innstilt til at dette skal gå min vei. Gleder meg til å se flere resultater utover behandlingstiden jeg har igjen. Skal gå tilsammen rundt 6 måneder, tilsvarer at jeg er ferdig en gang i juni.

Lykke til, håper du holder oss oppdatert :)

Skrevet

Jeg er kun 50kilo, tar 2 kapsler daglig og skal fortsette med det helt til jeg er ferdig med denne kuren. Om en uke så er jeg faktisk 2 måneder ut i behandlingen. Hører mange sier: Tiden går så tregt etc, men til meg så har den så absolutt ikke gjort det. Disse 2 månedene jeg snart har gått på kuren, har gått sykt fort, og nå har jeg kun en kviser i panna, pluss noen på hake området. Håper jeg blir kvitt denne kvisa jeg har i panna uten å få den erstattet med en ny en, for da kan jeg si at jeg er kvise fri i panna, første gangen på 3 år. Det er helt tydelig at denne kuren fungerer positivt på min hud, Har ikke fått en ny kvise på 5 dager nå, og har kun hatt et utbrudd, i begynnelsen av kuren. Så dukker det selvsagt opp en eller annen kvise om dagene, men jeg har fått HÅP, og er utrolig positivt innstilt til at dette skal gå min vei. Gleder meg til å se flere resultater utover behandlingstiden jeg har igjen. Skal gå tilsammen rundt 6 måneder, tilsvarer at jeg er ferdig en gang i juni.

Lykke til, håper du holder oss oppdatert :)

Men er det slik at man får masse nye kviser de første ukene? drastisk mye eller?

åå, men det er jo bra! bra det virker for deg :) gleder meg til noen mnd selv, har lyst å se effekten NÅ. menmen, får ta tiden til hjelp, og håpe på det beste :laugh:

hvilke bivirkninger har du hatt?

tusen takk! og det skal jeg :danse: spennende å lese om andre som går på det samme, føler meg ikke så alene da! lykke til selv :biggrin:

Skrevet

Dagens gledesrop herifra: jeg har fått så utrolig fint hår!! Fra megafett til superfint! :danse: og selvsagt kjekt med kommentarer om at andre også har lagt merke til det, hehe.

Skrevet

Men er det slik at man får masse nye kviser de første ukene? drastisk mye eller?

åå, men det er jo bra! bra det virker for deg :) gleder meg til noen mnd selv, har lyst å se effekten NÅ. menmen, får ta tiden til hjelp, og håpe på det beste :laugh:

tusen takk! og det skal jeg :danse: spennende å lese om andre som går på det samme, føler meg ikke så alene da! lykke til selv :biggrin:

Så hyggelig med andre nye her! Godt å være i gang, ikke sant? Kviseutbruddet er bare å ta som det kommer. Var igrunn ikke så veldig drastisk for meg egentlig, men skulle tydeligvis ikke så veldig mye til før jeg følte for å gjemme meg og syns jeg så fæl ut :/ Og èn kommentar, så var det gjort. Heldigvis har det blitt bedre, men ikke helt over enda for min del.

Ellers er det bare å ta tiden til hjelp, og jeg tenker ivertfall at nå er jeg på vei (3 uker), og målet nås en gang der fremme. Men var veldig utolmodig, særlig den første uka. Venter spent på resultater etterhvert.

Når det gjelder svømming, vet ikke, men ser for meg at klor oppi tørr og sår (særlig ansikts)hud... kan bli au, også om man får små sår i huden.

Du får holde oss oppdatert hvordan det går!

Skrevet

Så hyggelig med andre nye her! Godt å være i gang, ikke sant? Kviseutbruddet er bare å ta som det kommer. Var igrunn ikke så veldig drastisk for meg egentlig, men skulle tydeligvis ikke så veldig mye til før jeg følte for å gjemme meg og syns jeg så fæl ut :/ Og èn kommentar, så var det gjort. Heldigvis har det blitt bedre, men ikke helt over enda for min del.

Ellers er det bare å ta tiden til hjelp, og jeg tenker ivertfall at nå er jeg på vei (3 uker), og målet nås en gang der fremme. Men var veldig utolmodig, særlig den første uka. Venter spent på resultater etterhvert.

Når det gjelder svømming, vet ikke, men ser for meg at klor oppi tørr og sår (særlig ansikts)hud... kan bli au, også om man får små sår i huden.

Du får holde oss oppdatert hvordan det går!

Ja, har ventet lenge på dette! Deilig å være i gang!

Så bra det har blitt bedre! Og tenk på at du mest sannsynlig aldri får slike kommentarer og føler for å gjemme deg igjen! :troest::biggrin:

Ja det er det jeg også tenker.. får prøve å se hvordan det går med kloren! blir heldigvis snart vår om noen mnd, og da er jo ikke luften så kald og tørr lengre. kanskje ikke huden blir så tørr da. :glare: er hvertfall lov å håpe! :rolleyes:

det skal jeg, føler jeg kommer til å bli aktiv her inne! har enda ikke fått noen bivirkninger. men har tatt forhåndsregler og smører meg med fet fuktighetskrem og lipsyl konstant!

Skrevet

Kjennes ut som jeg har fått en slags betennelse i skulderen og bak mot ryggen på høyre side.. Det er en skjærende, ilende smerte hver gang jeg løfter motsatt arm, og på hvert utpust. Det er ganske ille. Utrolig ømt å ta på det stedet også, hvis jeg trykker lett på det. :( Har tatt 4 voltarol idag uten bedring..

Skrevet

Var hos hudlegen i går, han sier at slik jeg ser ut nå er jeg ikke kandidat for ISO. Han sendte med meg en lapp om at jeg burde prøve basiron, og bare fortsette på antibiotika i noen måneder til, og så kunne vi se hvordan det ble. Etter det skulle jeg prøve Diane...

Koselig å ha sett jævlig ut uten å få ISO, når antibiotikaen holder det i sjakk er jeg ikke dårlig nok for ISO. Huden min er jo langt fra bra. Men MEN dere...

Skrevet

Det beste du kan nå gjøre er vell å ta tiden til hjelp ja. Men tror du skal være glad for at du fikk denne behandlingen, ingen som er så heldig, må nesten tenke litt sånn. :)

Jeg var litt skeptisk før jeg begynte på denne kuren, tok meg tid til å lese hele dette forumet, og var i tenke boksen i noen måneder. Men angrer ikke et lite sekund en gang! Den første uken så merket jeg faktisk bivirkningene snike seg innpå meg ganske fort, og jeg tok kun 1 kapsel om dagen da, ble litt nervøs egentlig. Merket disse tørre leppene kun etter 3-4 dager, etterfulgt av tørr hud i ansiktet og hodepine. Jeg hadde masse kviser på ryggen og litt både i ansikt og pannen da jeg startet. Så fikk jeg dette utbruddet alle snakker om, kom mange kviser på ryggen, mange i hodebunn og noen flere i ansiktet. Ikke noe veldig drastisk, men jeg merket det og følte meg ekkel når dette urbruddet var på det værste, desverre. Men etter slutten på uke 2, begynnelsen av uke 3 så begynte dette å roe seg ned, og kvisene trekket seg tilbake. Det var nok det verste jeg har merket på denne behandlingen, har kun hatt dette utbruddet i begynnelsen av behandlingen, og nå er jeg snart ferdig med 2 måneder(!) 4 måneder igjen!

Den siste uken har jeg fått 3 kviser eller noe sånt, en litt stor og 2 jeg ikke gidder å bry meg om. Så dette går fremover, og jeg er veldig positiv til denne, og ser veldig frem til sommeren nå :)

Bivirkninger-

- Tørr i ansiktet ( Brukt kun en fet fuktighetskrem )

- Tørre lepper ( Bruker kun en lypsyl )

- Hodepine ( Kun den første uken )

- Neseblod ( Kun en gang, faktisk på julaften )

- Nedstemt ( Vet ikke helt, men kan godt være at dette kun skyldes kvisene, og ikke kuren )

Ellers har jeg ikke hatt noen bivirkninger, kan fint leve med dette i 4 måneder til, uten stress i det hele tatt.

:)

Skrevet

Kjennes ut som jeg har fått en slags betennelse i skulderen og bak mot ryggen på høyre side.. Det er en skjærende, ilende smerte hver gang jeg løfter motsatt arm, og på hvert utpust. Det er ganske ille. Utrolig ømt å ta på det stedet også, hvis jeg trykker lett på det. :( Har tatt 4 voltarol idag uten bedring..

Jeg hadde/har betennelse i begge knærne og i korsryggen. Fantastisk vondt. Mitt tips: kom deg til fastlegen så fort som bare det. Så slipper du at det blir verre. Jeg fikk betennelsesdempende, og 10 dager sykemelding. Og det hjalp på den verste smerten.

Vi har jo ikke væske i putene mellom knoklene, så de skraper sammen og danner en betennelse.

Kostet meg 36.60,- for dicklofenack (tror jeg det skrives) og 180,- for legetimen - virkelig verdt et forsøk. PS: den er ikke bare betennelsesdempende men også noe smertestillende og ikke noe problem å bruke dammen med ISO.

Langt svar, men håper det kan være til noe hjelp Lilje :-D

Skrevet

Da var mine 2 første piller tatt! Har svidd av en del gryn i dag på diverse hudpleie sånn at huden min forhåpentligvis ikke får helt noia :P Så nå er jeg kjempe spent på om jeg får noe særlig bivirkninger, samt hvor fort de eventuelt kommer.

Hudlegen min skrev forresten ut en resept på 100 tabletter til meg, sånn at jeg selv kan styre om jeg skal ta 2 eller 3 tabletter. Men når jeg kom til apoteket fikk jeg ikke lov til å få mer enn 60 stykker av gangen, side det er så skadelig for fosteret, som dama bak disken begrunnet det med. Kan de virkelig nekte meg dette når jeg faktisk har resept fra hudlegen? Hun maste i ett om hvor viktig det er med dobbel prevensjon og at det er sååå skadelig for fosteret, tror hun gjentok seg selv 10 ganger. Som om jeg ikke vet det, har jo ikke akkurat bestilt resepten på nettet og ikke fått noe informasjon om produktet :glare: Men men, skal jo uansett til kontroll om en måned, så får bare be om ny resept da.

Gjest Sengaia
Skrevet

Hei dere!

Lenge siden jeg har skrevet noe her nå...

Ser det er mange som skriver om at dere nettopp har begynt på kuren. Lykke til, hold ut! Jeg ser jeg var heldig med bivirkningene selvom jeg syns kuren var slitsom! Jeg hadde tørre lepper, hår, hud, øyne osv, tynn hud, og litt mer nedstemt enn jeg pleier å være. Men ikke fysisk vondt noe sted. Jeg brukte peeling og sånn rett etter kuren, og jeg skjønte ikke hvorfor de røde merkene aldri forsvant og var så veldig mørkerøde. Siste kontroll etter 7-8 uker etter endt kur, sa hudlegen at han kunne se at jeg brukte sterke ting, jeg brukte fruktsyrer og peeling. Han sa jeg ikke måtte bruke dette før et års tid. At jeg bare måtte vaske med asan, og bruke en mild fuktighetskrem. Etter jeg da slutta med peeling og fruktsyre ble de røde flekkene (som er arr på en måte) mye lysere. Men de er fortsatt der, og ganske plagsomme. De ville gå bort etter noen måneder, eller et år, noe sånt. Men jeg er veldig utålmodig! jeg har prøvd forskjellige kremer som skal være bra for sånne røde flekker, men uten at det har hatt noen særlig effekt. Jeg kjøpte en ny i dag fra clinique som visstnok skulle være bra, en fuktighetskrem uten olje, med mye fukt som trenger raskt inn i huden. Arrghh, jeg er så utolmådig! Jeg fikk tips om snegleslim, men hørte også at det kunne være noe tull... er det noen her som har erfaring med noe som kan hjelpe mot røde flekker? jeg tenker å ta laser kanskje, og fruktsyrer når huden er tykkere (et år ca). Jeg har et par kviser nå, men det kan komme av altfor mye sjokolade i det siste... plagene som sjenerer meg nå vil visst bli bedre og bedre, -men som sagt er jeg utålmodig, syns et år er en evighet, og skulle så gjerne bli hvertfall bare LITT bedre til våren... ellers etter endt kur er tørre lepper, og bivirkninger ellers helt borte. Men litt tynn hud da, og litt tørt hår, men det har blitt mye bedre! Og huden er mye glattere! jeg angrer ikke i det hele tatt for at jeg tok denne kuren :) Jeg er visst et tilfelle som er litt "uheldig" i forhold til en del andre, så jeg vil ikke skremme noen, men det er som sagt bare disse røde flekkene... jeg skal spille i teater til våren, og jeg vil så gjerne ha de bort! Ja ja, huden er nesten fri for kviser og mye glattere hvertfall :)

Men tar gjerne imot tips om noen har noen? :blomst:

Skrevet

Heldig du da, som er ferdig kanskje en gang i April. Jeg er ikke ferdig før i juli.. Men må ta tiden til hjelp.

Ja, heldig og heldig, vet ikke ennå :) Men håper jeg er ferdig til da, kun om jeg øker fra 2 kapsler om dagen til 3. Men sånn som det ser ut så kan dette drøye til mai- fortsatt kortere tid enn for deg men.. vi får bare se.

Åh så dumt :( For det er akkurat slik jeg også har det, samt i hoftene.. Sitter godt og er vondt. Å varme opp/strekke har ikke for meg vært hjelpsomt. Kanskje litt, men merker ikke den store forskjellen. Synd bivirkninger som dette går mer utover hverdagen enn tørr hud, men jommen ser jeg personlig at det er verdt det, er godt igang :)

Idag fikk jeg en stoor kvise, føles som krise men -herregud satt i perspektiv er det ingenting mot hva jeg har måtte slite med før. Har blitt bortskjemt med "kun" å dekke til merker, så da blir det ekstra godt lagt merke til om noen popper opp på dette tidspunktet..

På ryggen er det verre, men ennå noen mnd igjen :) Har sålangt tatt snart 200 kapsler- bare 200 ca igjen. Har ikke gått opp i vekt ennå så mulig jeg må ned på antall kapsler totalt (har gått ned 7-9kg ca under kuren, og blitt der, noe som gjør at jeg kommer kanskje oppi ca 160mg pr kg- høres mye ut..)

Skrevet

Jeg hadde/har betennelse i begge knærne og i korsryggen. Fantastisk vondt. Mitt tips: kom deg til fastlegen så fort som bare det. Så slipper du at det blir verre. Jeg fikk betennelsesdempende, og 10 dager sykemelding. Og det hjalp på den verste smerten.

Vi har jo ikke væske i putene mellom knoklene, så de skraper sammen og danner en betennelse.

Kostet meg 36.60,- for dicklofenack (tror jeg det skrives) og 180,- for legetimen - virkelig verdt et forsøk. PS: den er ikke bare betennelsesdempende men også noe smertestillende og ikke noe problem å bruke dammen med ISO.

Langt svar, men håper det kan være til noe hjelp Lilje :-D

Tusen takk for svar :) Utrolig kjipt at det skal gjøre så vondt for oss! Ikke til om at dette er heftige greier, nei..Det føles som om jeg burde dra til legen, men samtidig har jeg mye studiedager (fri, hehe) fra skolen nå, så jeg trenger ikke stresse, er mye hjemme på sofaen. Også har jeg bare under en måned igjen! Betennelsen vil vel slippe når jeg slutter på kuren? Går på 3 tabletter for dagen og veier kun 50 kg, så det er nok litt sterk dose for meg.

Ja, heldig og heldig, vet ikke ennå :) Men håper jeg er ferdig til da, kun om jeg øker fra 2 kapsler om dagen til 3. Men sånn som det ser ut så kan dette drøye til mai- fortsatt kortere tid enn for deg men.. vi får bare se.

Åh så dumt :( For det er akkurat slik jeg også har det, samt i hoftene.. Sitter godt og er vondt. Å varme opp/strekke har ikke for meg vært hjelpsomt. Kanskje litt, men merker ikke den store forskjellen. Synd bivirkninger som dette går mer utover hverdagen enn tørr hud, men jommen ser jeg personlig at det er verdt det, er godt igang :)

Idag fikk jeg en stoor kvise, føles som krise men -herregud satt i perspektiv er det ingenting mot hva jeg har måtte slite med før. Har blitt bortskjemt med "kun" å dekke til merker, så da blir det ekstra godt lagt merke til om noen popper opp på dette tidspunktet..

På ryggen er det verre, men ennå noen mnd igjen :) Har sålangt tatt snart 200 kapsler- bare 200 ca igjen. Har ikke gått opp i vekt ennå så mulig jeg må ned på antall kapsler totalt (har gått ned 7-9kg ca under kuren, og blitt der, noe som gjør at jeg kommer kanskje oppi ca 160mg pr kg- høres mye ut..)

Jeg tenker at det beste er å være mest mulig i ro, slik at ikke leddene gnisser mot hverandre. Tenker hvis det er mangel på væske mellom leddene, så er det best med minst mulig friksjon. Jeg har selv trent og stått på snowboard de siste 2 ukene, og det var etter det jeg fikk vondt. Så klart blir det noe annet med forsiktig uttøying, men tenker ikke det hjelper.. Men hva vet vel jeg :klo:

Så bra at du ser bedringer! Ingenting er bedre enn det! :D

Skrevet (endret)

Er det noen som synes at arrene ble bedre under kuren? A-vitamin-syren skal jo også stimulere kollagenproduksjonen i huden som igjen virker positivt på arrhealingen, men selv synes jeg at arrene synes bedre nå enn før.. :klaske: Hva med dere andre?

Jeg har også fått mørkere ringer rundt øynene. Kan det være fordi huden blir tynnere og at arr og blodårer dermed synes bedre? Kan huden bli mye tynnere? Damen i resepsjonen hos hudlegen min sa at hun aldri hadde hørt at huden ble tynnere under Iso. At det ikke gikk an..

Endret av Lilje:)
Gjest BabyBlue
Skrevet

Arrene mine er MYE bedre nå, men det tok noen måneder før huden mistet det gjennomsiktige utseendet.

Gjest BabyBlue
Skrevet

Tror jeg skal ta obagi blue peel for å gjøre huden så fin som mulig, da blir jeg seende ut som en smurf, men ikke noe å gjøre med det :laugh:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...