Gå til innhold

Da har jeg begynt på isotretinoin orifarm (roaccutane)

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har vært utrolig stiv i armer og skuldrene mine idag. Merket det når jeg spist og skulle riste på ketchup flasken, fy faen det gjorde seriøst vondt. Missliker tanken på at dette faktisk kan skyldes denne kuren. Noen råd hvis dette fortsetter? Det er vondt enda, i armene...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har vært utrolig stiv i armer og skuldrene mine idag. Merket det når jeg spist og skulle riste på ketchup flasken, fy faen det gjorde seriøst vondt. Missliker tanken på at dette faktisk kan skyldes denne kuren. Noen råd hvis dette fortsetter? Det er vondt enda, i armene...

Jeg fikk en tidagerskur med betennelsesdempende.. Det hjelper, men jeg har fortsatt vondt i knærne og korsryggen. Gå til legen din og spør om betennelsesdempende :-)

Skrevet

Hei alle sammen,

ca 1 år siden jeg slutter med roaccutane,

ville bare fortelle dere at huden vil fortsatt være tynn i en laaang tid fremover, den er forsatt ganske tynn, men ikke som før. jeg pleide å ha utrolig tykk hud. Moral of the story = vær ganske forsiktig etter kuren fordi hvis du får skader kan det fort bli til et stort stygt arr

Hvilken effekt hadde du av kuren? Ble du fornøyd? Forandra kvisene seg mye i løpet av kuren / etterpå?

Har du fortsatt tynn hud bare i ansikt/hender eller generelt over hele kroppen?

Skrevet

Hei dere! Nå har jeg ikke skrevet noe på lenge :lillesky:

Har vært sykemeldt fordi smertene i knærne og korsryggen ble for ille, så har ikke gått med sminke på 14 dager, og det ser helt jævelig ut (beklager språket) :sjokkert:

Begynte i november, og er ferdig medio april, gleder meg til det. :laugh:

Liten oppdatering fra meg! Håper alle dere som er her inne, gamle som nye er fornøyde (evt er som meg; ser lys i enden av tunnelen) :icon_lol:

Kan jeg spørre om du er sykemeldt pga kne/ryggsmerter pga iso? er det fortsatt ille? mtp du er jo bare halvveis i kuren. Men wow, herlig å være halvveis da!

Kjenner meg igjen i "jævlig uten sminke" -uttrykket!

Skrevet

Kan jeg spørre om du er sykemeldt pga kne/ryggsmerter pga iso? er det fortsatt ille? mtp du er jo bare halvveis i kuren. Men wow, herlig å være halvveis da!

Hvordan går det med deg, My-my?

Har du gått lenge?

Skal gå lenge, antall kapsler totalt?

Birvirkninger?

Effekt?

Generelt?

Lykke til, isåfall :)

Skrevet

Ååh nå kjenner jeg jo selv skikkelig hva dere som har nevnt det, mener med stiv og støl!

Skrevet

Ååh nå kjenner jeg jo selv skikkelig hva dere som har nevnt det, mener med stiv og støl!

Ja, det er ikke gøy. Jeg er snart 2 måneder ut i behandlingen, og skal enda gå i 4 måneder (!), dette må bare gi seg etter hvert, ellers så vet ikke jeg.

Skrevet

Kan noen hjelpe meg?

Hvordan regner man helt nøyaktig ut hvor mange mg/kg man kommer opp i?

Jeg husker ikke helt hvordan jeg regnet det ut, prøvde å regne litt på det for litt siden, og da kom jeg til 125mg/kg.

Jeg veier 50kg, og skal ta 300-350 kapsler.

Heyyy, jeg veier 2-3 kilo mer enn deg!!! skjønner meg ikke helt på disse tallene heller, men jeg tar en kapsel per dag, gjør du også det? Jeg får et inntrykk at de aller fleste tar flere kapsler, enn bare en...

Skrevet

Hvordan går det med deg, My-my?

Har du gått lenge?

Skal gå lenge, antall kapsler totalt?

Birvirkninger?

Effekt?

Generelt?

Lykke til, isåfall :)

Høres ikke godt ut denne stiv/stølheten deres :frown: påvirker jo dagliglivet det.

Jeg har bare gått på iso i snart 3 uker, 3 piller for dagen. Fikk vite at jeg mest sannsynlig kom til å gå i 6mnd, så er igrunn forberedt på det, samt at jeg unne øke til 4 etterhvert om jeg ikke hadde for mye bivirkninger. Jeg merker at det haster ikke..

Hva jeg har merket til nå. Jo, hadde en særlig kjip uke en uke inn i kuren, da det føltes som om masse dritt viste seg i trynet plutselig. I tillegg til at jeg var sliten, hadde vondt i hodet hver dag, tørre øyne, klødde vannvittig på hele kroppen og var i elendig humør, og måtte faktisk grine da. Akkurat det var det nok flere grunner til, men det hjalp ikke med kviser og flere små kjipe bivirkninger som ble til et større uhyre.

Nå er det mest tørre øyner som plager meg, drypper øyedråper hver dag, men føler av og til at det ikke hjelper... huden er ikke så tørr, smører morgen og kveld. Leppene er heldigvis myke enda, men absolutt tørre, flasser av og til, og føler jeg smører de hele tiden. Er blitt en vane det. Er veldig tørr og rød i hodebunnen, og tenkte jeg skulle teste hodebunnsgele som jeg har kjøpt. Har ikke vasket håret på fire dager, og det er enda ikke fett! èn gladmelding ivertfall :Nikke: Ellers er det vel for tidlig å prate om effekter. Men syns utbruddet ikke er så hissig lenger, og syns det bare har dukket opp bittesmå kviser nå. Ser ut som de begynner å tørke ut på en måte, veldig lett å pille på, men som jeg ikke skal, og jeg er så redd for arr :frown: Hvordan dere pleier peele? klut og vann?

Ellers krysser jeg fingrene for at bivirkninger holder seg slik det er nå, for det er igrunn greit. Pleier de å øke utover, selv om man ikke øker dosen? virker slik med noen av dere eller?

Skrevet

Jeg har nå gått på 3 tbl for dagen i 10 dager, og merker bivirkningene mer enn da jeg gikk på 2 for dagen. Leppene er blitt ENDA tørrere, må ha lepomade på KONSTANT. De er veldig såre, og har sprekker, og det var de ikke på 2tbl (bare veldig tørre).. Har også begynt å flasse på nesen og rundt, og har enda mer tørre, litt vonde skorper inni nesen.

Jeg har blitt enda mer stiv og øm i muskler og ledd. Men jeg har stått på snowboard de siste dagene, så det er godt mulig jeg er støl fra det og at ikke dét har blitt verre pga jeg har gått opp på antall tabletter. Øynene er like tørr som før. Kjøpte øyedråper; oculac for 2 dager siden, og det virker faktisk som om de hjelper.

Lykke til alle sammen, heldigvis er vi sammen om dette :D

Skrevet

Heyyy, jeg veier 2-3 kilo mer enn deg!!! skjønner meg ikke helt på disse tallene heller, men jeg tar en kapsel per dag, gjør du også det? Jeg får et inntrykk at de aller fleste tar flere kapsler, enn bare en...

Hei, B18.

Jeg har som sagt gått på kuren snart i 2måneder, og veier kun 50 kilo, ja. Hudlegen sa jeg skulle ta 1 kapsel daglig den første måneden, og hvis alt var bra med tanke på bivirkninger skulle jeg øke til 2 kapsler daglig, som jeg har gjort nå. Synes det er veldig rart at du skal KUN ta en kapsel daglig, dette synes jeg du skal ta seriøst opp med hudlegen din. Effekten kan bli misslykket ved lav dose, ikke får å skremme deg, men det er faktisk sant.

Hvis det blir sånn at hudlegen sier at du ikke kan øke til 2 kapsler daglig, synes jeg du skulle ha vurdert å bytte hudlege, men dette får selvsagt du selv avgjøre og tenke på.

Skrevet

Høres ikke godt ut denne stiv/stølheten deres :frown: påvirker jo dagliglivet det.

Jeg har bare gått på iso i snart 3 uker, 3 piller for dagen. Fikk vite at jeg mest sannsynlig kom til å gå i 6mnd, så er igrunn forberedt på det, samt at jeg unne øke til 4 etterhvert om jeg ikke hadde for mye bivirkninger. Jeg merker at det haster ikke..

Hva jeg har merket til nå. Jo, hadde en særlig kjip uke en uke inn i kuren, da det føltes som om masse dritt viste seg i trynet plutselig. I tillegg til at jeg var sliten, hadde vondt i hodet hver dag, tørre øyne, klødde vannvittig på hele kroppen og var i elendig humør, og måtte faktisk grine da. Akkurat det var det nok flere grunner til, men det hjalp ikke med kviser og flere små kjipe bivirkninger som ble til et større uhyre.

Nå er det mest tørre øyner som plager meg, drypper øyedråper hver dag, men føler av og til at det ikke hjelper... huden er ikke så tørr, smører morgen og kveld. Leppene er heldigvis myke enda, men absolutt tørre, flasser av og til, og føler jeg smører de hele tiden. Er blitt en vane det. Er veldig tørr og rød i hodebunnen, og tenkte jeg skulle teste hodebunnsgele som jeg har kjøpt. Har ikke vasket håret på fire dager, og det er enda ikke fett! èn gladmelding ivertfall :Nikke: Ellers er det vel for tidlig å prate om effekter. Men syns utbruddet ikke er så hissig lenger, og syns det bare har dukket opp bittesmå kviser nå. Ser ut som de begynner å tørke ut på en måte, veldig lett å pille på, men som jeg ikke skal, og jeg er så redd for arr :frown: Hvordan dere pleier peele? klut og vann?

Ellers krysser jeg fingrene for at bivirkninger holder seg slik det er nå, for det er igrunn greit. Pleier de å øke utover, selv om man ikke øker dosen? virker slik med noen av dere eller?

Bivirkninger kommer og går. En bivirkning kan gjerne bli byttet ut med en annen etter en en stund. Jeg øket jo til 2 kapsler daglig for 3 uker siden. Var veldig nervøs for at jeg skulle få mange bivirkninger osv, men det eneste jeg har merket nå er tørrere lepper, ikke noe annet.

Hvis man øker doser, da får man selvsagt merket disse birvirkningene sterkere, noe som er ganske logisk. Men for meg spiller det ingen rolle om jeg er ferdig 5 måneder eller 4 måneder, så jeg velger å bli på 2 kapsler daglig, for å slippe bivirkninger og kanskje værre utbrudd.

Jeg peeler huden 2 ganger i måneden, bare får å få vekk død hud og hudceller. Det er ikke anbefalt å peele huden når man er på denne kuren, fordi huden blir tynn, men det er mange som gjør det uten problemer. Men hvis huden din er veldig tynn, så vil jeg ikke anbefale deg å peele i det hele tatt.

Når jeg peeler vasker jeg og renser ansiktet helt, før jeg påfører litt av en veldig mild peeling, og masserer rundt i ansiktet i noen minutter. Masserer veldig rolig, vasker ansiktet i kaldt vann etterpå og påfører en fuktighetskrem.

Kan selvsagt peele med en myk klut eller litt bomull, for å være på den sikre siden.

Skrevet

Jeg har nå gått på 3 tbl for dagen i 10 dager, og merker bivirkningene mer enn da jeg gikk på 2 for dagen. Leppene er blitt ENDA tørrere, må ha lepomade på KONSTANT. De er veldig såre, og har sprekker, og det var de ikke på 2tbl (bare veldig tørre).. Har også begynt å flasse på nesen og rundt, og har enda mer tørre, litt vonde skorper inni nesen.

Jeg har blitt enda mer stiv og øm i muskler og ledd. Men jeg har stått på snowboard de siste dagene, så det er godt mulig jeg er støl fra det og at ikke dét har blitt verre pga jeg har gått opp på antall tabletter. Øynene er like tørr som før. Kjøpte øyedråper; oculac for 2 dager siden, og det virker faktisk som om de hjelper.

Lykke til alle sammen, heldigvis er vi sammen om dette :D

Tørre lepper er vel den mest kjente bivirkningen alle opplever. Jeg merket at leppene ble mye tørrere når jeg øket til 2 kapsler daglig. Jeg brukte en enkel lipsyl i begynnelsen av kuren, de 2 første ukene tror jeg. Når jeg gikk tom, ble jeg sløv med å kjøpe ny, og hør her folkens:

Jeg har IKKE brukt noe på leppene de siste 5-6 ukene, brukte kun de 2 første ukene. Men merker at jeg trenger noe på leppene nå, begynt å mistet hud og blør også en del nå, så er på tide nå kjenner jeg.

Alle er selvsagt sammen om dette :)

Lykke til!

Skrevet

Ja, kan knapt røre skuldrene! Gikk på ski i går, og kjenner det i dag..tungt med trening både pga vonde muskler/ledd og pga at jeg er så slapp. Så kanskje jeg er litt dum som skal spørre om å få øke dosen i morgen til 4 om dagen, men tanken på å bli ferdig frister så innmari mye akkurat nå. Men prøver litt lett trening, tøying og litt avspenningsøvelser, kanskje det hjelper litt?

Skrevet

Hei, B18.

Jeg har som sagt gått på kuren snart i 2måneder, og veier kun 50 kilo, ja. Hudlegen sa jeg skulle ta 1 kapsel daglig den første måneden, og hvis alt var bra med tanke på bivirkninger skulle jeg øke til 2 kapsler daglig, som jeg har gjort nå. Synes det er veldig rart at du skal KUN ta en kapsel daglig, dette synes jeg du skal ta seriøst opp med hudlegen din. Effekten kan bli misslykket ved lav dose, ikke får å skremme deg, men det er faktisk sant.

Hvis det blir sånn at hudlegen sier at du ikke kan øke til 2 kapsler daglig, synes jeg du skulle ha vurdert å bytte hudlege, men dette får selvsagt du selv avgjøre og tenke på.

Det er derfor jeg spurte!! siden jeg så den videon at lav-dosering..Men jeg har tatt det opp med min hudlege! og han sa, hvor mange kapsler man tar om dagen avgjør ikke resultatet, men totaldose (300-350 ) er det som avgjør!!!!

Skrevet (endret)

Nå blir jeg litt beskymret, jeg er på min 2 måned nuu. Men kan jo øke dosen selv om hudlegen sier nei , eller er dette fy fy! lol..

Endret av B18
Skrevet

Ja, er på grunn av knær og korsrygg. Jobber i butikk, så det ble ganske ille. Ligget hele perioden, stille som en mus. Allikevel merker jeg at jeg er helt ødelagt! Skal tilbake på jobb i morgen, så får vi se om det er bedre da. Men enn så lenge så er det fortsatt ille, bedre - selvfølgelig, men ille..

Sminker meg tilogmed når det bare er mannebein og meg, klarer ikke å vise meg uten. Litt krise, men satser på at jeg blir "pen" til vi reiser på ferie i mars.. *krysser fingrene*

Skrevet

Nå blir jeg litt beskymret, jeg er på min 2 måned nuu. Men kan jo øke dosen selv om hudlegen sier nei , eller er dette fy fy! lol..

hvorfor fikk du ikke øke dosen? pga blodprøveverdier eller?

Skrevet

hvorfor fikk du ikke øke dosen? pga blodprøveverdier eller?

Nei

pga jeg veier 52-53 (tror jeg), og legen mente 1kapsel hitill er nok får meg. Men han har jo tidligere nevnt at dosen kommer til å økes, men det er ikke NÅ.

Skrevet

Ja, det er ikke gøy. Jeg er snart 2 måneder ut i behandlingen, og skal enda gå i 4 måneder (!), dette må bare gi seg etter hvert, ellers så vet ikke jeg.

Får krysse fingrene :) Jeg er ved godt mot, men føler meg mye eldre fordi jeg blir støl bare av å gå mer enn 10 min av gangen! Det er nesten flaut :)

Men konkluderte for meg selv idag at jeg er nesten nesten helt kvitt ulumskhetene i huden, bare merkene og den bleke huden igjen :D

Ja, kan knapt røre skuldrene! Gikk på ski i går, og kjenner det i dag..tungt med trening både pga vonde muskler/ledd og pga at jeg er så slapp. Så kanskje jeg er litt dum som skal spørre om å få øke dosen i morgen til 4 om dagen, men tanken på å bli ferdig frister så innmari mye akkurat nå. Men prøver litt lett trening, tøying og litt avspenningsøvelser, kanskje det hjelper litt?

Jeg har prøvd litt bare idag, merket ikke noe for denne dagen men kommer til å fortsette å strekke på kroppen, og "varme opp" når jeg skal på butikken og lignende :)

Kort svar, skal legge meg. Natta alle sammen! Nå kan vi trøste oss med at vi blir ferdig med kuren i år :) Har regnet og funnet ut at jeg blir kanskje ferdig til april, føles lenge til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...