Gå til innhold

Da har jeg begynt på isotretinoin orifarm (roaccutane)

Fremhevede innlegg

Skrevet

Av bivirkninger har jeg ikke merket stort enda igrunn. Ble veldig tørr i ansiktet etter noen dager, og siden da har jeg brukt særlig Effaclar H, samt en vaselin-lignende alt-mulig-salve på spesielle partier. Var mye ute i sprengkulda i helgen, brukte kuldekrem, og huden er jo super smooth! Leppene var litt tørre før jeg begynte på kuren, og har brukt lipstick hele tiden, så har ikke merket om de har blitt tørre pga tbl... vet ikke. Håper virkelig de virker på meg også de her tablettene! Hvordan tørre lepper har dere forresten? Jeg kjenner antydninger om jeg ikke smører meg etter noen timer, men de er egentlig sånn som de pleier å være midt på vinteren, småtørre. Det jeg har merket mest, var da jeg plutselig fikk veldig tørre øyne her om dagen, så måtte skaffe meg øyendråper. Uvant opplevelse forrsten!

Ellers lurer jeg på hva tiden vil vise! Er så utolmodig...

Sykt tørre lepper! Må smøre de hvert kvarter omtrent. Hvor tørre og flakete de er varierer litt, noen ganger gjør det litt vondt å smile/gape. Problemet er at de er så såre, og jeg finner egentlig ingenting som hjelper mot akkurat det, kun mot tørrheten. Har også munnsår i hver munnvik som jeg har hatt siden november/desember, de forsvinner aaaaldri. Ikke så såre lenger, men de er der.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ble gravid under kuren, dessverre. Send meg pm om du vil :klem:

Sender deg PM om jeg får en positiv test, tok en igår og den var kanskje positiv skjønner du. Det var en svak, men likevel litt for tydelig strek i tillegg til den kontrollstreken, så velger å vente enda en uke for å være sikker. Skulle hatt mens for to uker siden, har ikke stresset men hvem vet..? Takk for klem :)

Anonym poster: 8e55cb85eeeda5eed98f3b0ace1ad2d8

Skrevet

Sender deg PM om jeg får en positiv test, tok en igår og den var kanskje positiv skjønner du. Det var en svak, men likevel litt for tydelig strek i tillegg til den kontrollstreken, så velger å vente enda en uke for å være sikker. Skulle hatt mens for to uker siden, har ikke stresset men hvem vet..? Takk for klem :)

Anonym poster: 8e55cb85eeeda5eed98f3b0ace1ad2d8

Nå er det oftest slik at en svak strek også er positiv, den trenger ikke å være like sterk som kontrollstreken. Tror ikke du trenger å vente en uke, om to-tre dager vil streken bli merkbart mørkere, om du er gravid. Bedre å finne det ut så fort som mulig, tenker jeg? Håper på falsk positiv test for din del.

Skrevet

Hm, sånn sett, ja. Mener noen sa at røde merker ble mer framtredende lengre, men jeg vet ikke selv, har ikke testet det ut. Nå er jeg gravid og kan uansett ikke bruke syrer på huden, men jeg skal altså ikke være bastant for dere andre etter iso. :)

Ser ingen grunn til at du ikke kan bruke fruktsyrer. Men du må gjøre som du føler selv:)

Skrevet

Ser ingen grunn til at du ikke kan bruke fruktsyrer. Men du må gjøre som du føler selv:)

Skrubben inneholder salisylsyre, og da holder jeg meg unna.

Beklager, ferdig med avsporingen nå, folkens! :)

Skrevet

Da er det min fjerde dag med 3 tbl/dag i stedet for 2. Våknet opp med skikkelig stive og ømme albuer :frustrert: AU. Fikk strukket og bøyd de en del ganger, og det gikk sakte men sikkert over. Dro på trening idag, tenkte jeg måtte prøve igjen siden jeg har blitt så sliten og tiltaksløs den siste tiden. Begynte å gå fort på møllen, for så å prøve å jogge litt. Var stiv i hoftene og fremsiden av leggene, var ubehagelig. Men ga faen og fortsatte, og det ble litt bedre når jeg ble varm.

Ellers er øynene blitt enda tørrere (og jeg glemte å kjøpe øyedråper idag....), og har begynt å flasse på nesen uansett hvor mye jeg smører. Men,men jeg overlever! :jolie:

Skrevet

Da er det min fjerde dag med 3 tbl/dag i stedet for 2. Våknet opp med skikkelig stive og ømme albuer :frustrert: AU. Fikk strukket og bøyd de en del ganger, og det gikk sakte men sikkert over. Dro på trening idag, tenkte jeg måtte prøve igjen siden jeg har blitt så sliten og tiltaksløs den siste tiden. Begynte å gå fort på møllen, for så å prøve å jogge litt. Var stiv i hoftene og fremsiden av leggene, var ubehagelig. Men ga faen og fortsatte, og det ble litt bedre når jeg ble varm.

Ellers er øynene blitt enda tørrere (og jeg glemte å kjøpe øyedråper idag....), og har begynt å flasse på nesen uansett hvor mye jeg smører. Men,men jeg overlever! :jolie:

Har selv fått veldig tørre øyne. Eller, de føles forferdelig trøtte og såre ut, ikke sånn sandpapiraktig, jeg myser mye og vil egentlig bare lukke dem. Har brukt Systane øyedråper noen ganger daglig de siste dagene, men føler ikke helt at det hjelper... Noen andre med erfaringer?

Ellers kan det jo hende det er en sammenheng med at jeg også tydeligvis har blitt trøtt og sliten for tiden, muligens av iso :/

Skrevet

Forteller dere om iso til de rundt dere? Jeg har kun fortalt det til mamma, for hun merket visst disse utbruddene på meg, ellers er det ikke noe jeg flagger rundt med. Hadde det jo vært litt annereledes hadde jeg vært midt i puberteten og kviser hadde vært litt mer vanlig. Men siden jeg er 29, er ikke kviser og iso noe jeg har lyst å snakke om i lunsjen akkurat! Men får se om noen kommenterer det etterhvert...

Skrevet

Forteller dere om iso til de rundt dere? Jeg har kun fortalt det til mamma, for hun merket visst disse utbruddene på meg, ellers er det ikke noe jeg flagger rundt med. Hadde det jo vært litt annereledes hadde jeg vært midt i puberteten og kviser hadde vært litt mer vanlig. Men siden jeg er 29, er ikke kviser og iso noe jeg har lyst å snakke om i lunsjen akkurat! Men får se om noen kommenterer det etterhvert...

Jeg fortalte det til mamma, pappa, kjæresten min, og de 3 beste venninnene mine da jeg skulle begynne. Alle vet hvor plaget jeg har vært av huden min, og de har liksom fulgt meg på veien alle sammen :) Ellers forteller jeg det til alle det faller seg naturlig å fortelle det til. F.eks hvis folk skulle spurt om jeg ble med på grisefylla, da sier jeg at jeg ikke kan pga jeg går på en medisin og at jeg ikke kan drikke alkohol. Da kommer så klart spørsmålet: "Å? Hvilken medisin da? Hvorfor det?" Men har ikke noe imot å fortelle det til noen. Jeg er 22. Faktisk når jeg forteller det til folk jeg ikke kjenner så godt så svarer de: "Hæ? aknemedisin? Hvorfor går du på det?" :fnise:

Skrevet

Har selv fått veldig tørre øyne. Eller, de føles forferdelig trøtte og såre ut, ikke sånn sandpapiraktig, jeg myser mye og vil egentlig bare lukke dem. Har brukt Systane øyedråper noen ganger daglig de siste dagene, men føler ikke helt at det hjelper... Noen andre med erfaringer?

Ellers kan det jo hende det er en sammenheng med at jeg også tydeligvis har blitt trøtt og sliten for tiden, muligens av iso :/

Jeg merker de tørre øynene mest om morgenen. Kan nesten ikke åpne de... Veldig ubehagelig. Ellers blir jeg fort rød og svir på øynene når jeg er ute i vind. Eneste øyedråpene jeg har prøvd var sånne "kunstige tårer" som jeg kjøpte på apoteket. Synes egentlig ikke det hjalp noe særlig.. Så vet ikke! :bond:

Skrevet

Skrubben inneholder salisylsyre, og da holder jeg meg unna.

Beklager, ferdig med avsporingen nå, folkens! :)

M.D sin? Visste jeg ikke. Den synes jeg uansett er ganske grov, trodde det var snakk om serum. Uansett, gjør som du vil, og hvis du finner noe som funker, for all del, del det med oss :)

Ja, nå var vi ferdig.

Skrevet

Jeg nevner det til alle jeg måtte føle for å nevne det til. Får litt blandede reaksjoner, noen mener at det er totalt unødvendig og rister på hodet, jeg har ikke hatt " veldig alvorlig akne". Men tro meg, det er nødvendig, jeg er drittlei av 8 år med kviser og hudormer som kommer og går hele tiden. Alle venninnene mine har fått fin hud nå, bortsett fra meg. Jeg er veldig testosteronsensiv. Diane hjalp noe, men med en gang jeg sluttet fikk jeg utbrudd. Tar jeg ikke denne kuren, blir jeg aldri kvitt problemet, og i og med at jeg elsker å plukke på ting vil jeg ende med ice-pick scars i hele ansiktet.

Skrevet

Dukket plutselig opp mange ting jeg lurer på her...

Noen som har bestilt fra cheapsmells.com? Syns de var en hel del billigere! Hvordan blir det da med frakt, toll, (evt moms) hvor mye man kan handle hver gang osv?? Enda ikke helt skjønt det, blir vel det samme med iherb.

Skrevet

Dukket plutselig opp mange ting jeg lurer på her...

Noen som har bestilt fra cheapsmells.com? Syns de var en hel del billigere! Hvordan blir det da med frakt, toll, (evt moms) hvor mye man kan handle hver gang osv?? Enda ikke helt skjønt det, blir vel det samme med iherb.

En hel del billigere enn hva?

Skrevet (endret)

En hel del billigere enn hva?

Tenkte bla. å kjøpe den Decleor hydra floral mask. Koster rundt 300,- på norske nettsteder, mens 150 på cheapsmells.com?

Hvilke nettsteder evt bruker dere? Kikka litt på blivakker.no...

Endret av My-my
Skrevet (endret)

Tenkte bla. å kjøpe den Decleor hydra floral mask. Koster rundt 300,- på norske nettsteder, mens 150 på cheapsmells.com?

Hvilke nettsteder evt bruker dere? Kikka litt på blivakker.no...

Leste feil

Bruker vanligvis Feelunique, men så at masken kostet 200 kr der, så da er Cheapsmells billig! :) Feelunique betaler tilbake moms og toll og har fri frakt, vet ikke om Cheapsmells gjør det, og hvordan det er med frakten der? Du kan handle for 200 kr, da slipper du moms/toll.

Endret av Lilje:)
Skrevet

Hei :)

Har nå gått 2 uker på denne kuren. Jeg ble værre etter den første uka. Utbrudd spesielt i panna.. Nå er jeg knust tørr på lepper og hud, noe som ikke kom som en stor overasskelse. Leppene er dehydrert HELE tiden, og må smøre konstant. Jeg er veldig tørr i, på, rundt nesa. Huden på nesa har liksom sprukket opp, gøøy igrunn.. Flasser også mellom øyenbrynene, haka, og rundt nesa. Har vel egentlig ingen andre symptomer enn det.

Håper virkelig det er verdt det :)

Anonym poster: 9c8a39bd7431357fc63fa5d0f132db89

• Liker 1
Skrevet (endret)

Som jeg nevnte bruker jeg nå kun en Dove fuktighetskrem, og vil gjerne prøve noe nytt. Noen som har noen annbefalinger til fuktmasker og lignende? (:

Kommer med en oppdatering etter hvert.

Endret av 96ern
Skrevet

Lurer litt på det samme. Har vært tilhenger av Matis delicate moisturising cream for tørr hud, men nå er jeg VELDIG tørr, så den fungerer rett og slett ikke. Bruker Decleor fuktmaske om kvelden, kanskje jeg skal prøve meg på decleor night balm for tørr hud om natten??

Jeg fikk noen anbefalinger av hudlegen:

- Effaclar

- Physiogel AI

Har noen har dere prøvd disse kremene? Har de noen virkning? :vetikke:

Skrevet

Lurer litt på det samme. Har vært tilhenger av Matis delicate moisturising cream for tørr hud, men nå er jeg VELDIG tørr, så den fungerer rett og slett ikke. Bruker Decleor fuktmaske om kvelden, kanskje jeg skal prøve meg på decleor night balm for tørr hud om natten??

Jeg fikk noen anbefalinger av hudlegen:

- Effaclar

- Physiogel AI

Har noen har dere prøvd disse kremene? Har de noen virkning? :vetikke:

Effaclar synes jeg fungerer veldig bra. Har hamstret prøver når jeg har vært på apoteket. Gjør det du/dere også og prøv forskjellige kremer! Har aldri vært noe fan av greier fra apoteket, men har ikke brukt annet på denne kuren. Bytter mellom A-derma og Effaclar. Ville aldri brukt Dove e.l..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...