Gå til innhold

Da har jeg begynt på isotretinoin orifarm (roaccutane)

Fremhevede innlegg

Skrevet

Nei min lukter ikke tran, men hadde en olje en gang (jojobaolje) som luktet tran- grusomt :P Den var ikke gammel, men noe galt var det for kjøpte ny i annet merke og alt var ok der. Så kanskje din er en "utgått" sak? Ikke vet jeg :vetikke:

Okei, jeg overdreiv kanskje litt. Ikke tran, men fikk litt assosiasjoner til tran likevel :P Men virker som e-oljen fra Jason og den fra Now Foods har ganske forskjellig innhold, så satser på at den er som den skal! Så litt på kommentarer på iHerb, og et par nevnte at den lukta litt vondt. Kombinasjonen e-olje og aloe vera-gel hjelper forøvrig bra på den tørre huden. Haka mi var som sandpapir forrige uke, nå er den mye mindre sandpapir.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hohhh! Har vært veldig aktiv idag, vært ute hele dagen, i kulda!! Kom hjem for litt siden og var i så godt humør at jeg gjorde noe jeg ikke har gjort på lenge. Jeg har ikke sett meg i speile uten pudder i ansiktet på lenge, flere uker, fordi det har vært så ille. Men siden humøret var på topp i kveld, så gjorde jeg faktisk det. Jeg merket en ting med en gang!! Jeg hadde masse røde merker på haka, men på venster siden av haka, har noen av de røde merkene forsvunnet bare, de er ikke der mere. Ble utrolig sjokkert, samtidlig veldig happy! :D

Men når jeg smørte på fuktighetskrem på huden, i ansikte så svei det som faen, det var seriøst vondt. Noen som har noen tips angående dette? Vil ikke at det skal være vondt hver gang jeg har på fuktighetskrem. Var også veldig, veldig stiv i maska, helt sykt!

Håper jeg får flere positive overaskelser i nærmeste framtid.

Endret av 96ern
Skrevet

Hohhh! Har vært veldig aktiv idag, vært ute hele dagen, i kulda!! Kom hjem for litt siden og var i så godt humør at jeg gjorde noe jeg ikke har gjort på lenge. Jeg har ikke sett meg i speile uten pudder i ansiktet på lenge, flere uker, fordi det har vært så ille. Men siden humøret var på topp i kveld, så gjorde jeg faktisk det. Jeg merket en ting med en gang!! Jeg hadde masse røde merker på haka, men på venster siden av haka, har noen av de røde merkene forsvunnet bare, de er ikke der mere. Ble utrolig sjokkert, samtidlig veldig happy! :D

Men når jeg smørte på fuktighetskrem på huden, i ansikte så svei det som faen, det var seriøst vondt. Noen som har noen tips angående dette? Vil ikke at det skal være vondt hver gang jeg har på fuktighetskrem. Var også veldig, veldig stiv i maska, helt sykt!

Håper jeg får flere positive overaskelser i nærmeste framtid.

Hvilken fuktighetskrem bruker du? Jeg har kjempegod erfaring med både Effaclar H fra LRP og A-Derma. Hadde seriøst aldri klart meg uten en av disse på denne kuren. Så lenge jeg har smørt meg morgen og kveld har jeg ikke vært tørr og flassete i ansiktet på de 5 månedene jeg har gått på kuren. De er milde (spesielt A-Derma som også er for atopisk eksem). Den beroliger også huden.

Skrevet (endret)

Igår var jeg hos hudlegen på sjekk. Han sa jeg så fin ut i huden :) Jeg har tatt 240 kapsler og han ville jeg skulle ta 100 til. Da er jeg altså oppe i 340 kapsler. Spurte om jeg kunne begynne på 3 om dagen (gikk på 2) og han sa jeg kunne prøve det hvis jeg ville. Men at jeg måtte se an kroppen. Jeg veier 50 kg.

Spurte også angående solarium. Han sa at alle bivirkninger forsvant helt etter 4 uker. Da skal stoffet være ute av kroppen. Så etter 4 uker var det trygt å begynne svakt med solarium, og også trygt å bli gravid. Jeg spurte om dette 2 ganger, og sa også at jeg hadde hørt opp til 6 måneder fra andre. Han ble litt irritert og sa at "Nei, det er fastsatt, og nedskrevet at det er 4 uker". Og at annen info ikke var oppdatert. Glede for meg :D

Så spurte jeg angående laserbehandlinger for akne, og det burde jeg vente 1 år med sa han.

Hvis kroppen min tåler 3 for dagen er jeg ferdig om ca én måned. Jeg begynte 1. september, så er klar for å bli ferdig nåå!! :)

Endret av Lilje:)
Skrevet

Igår var jeg hos hudlegen på sjekk. Han sa jeg så fin ut i huden :) Jeg har tatt 240 kapsler og han ville jeg skulle ta 100 til. Da er jeg altså oppe i 340 kapsler. Spurte om jeg kunne begynne på 3 om dagen (gikk på 2) og han sa jeg kunne prøve det hvis jeg ville. Men at jeg måtte se an kroppen. Jeg veier 50 kg.

Spurte også angående solarium. Han sa at alle bivirkninger forsvant helt etter 4 uker. Da skal stoffet være ute av kroppen. Så etter 4 uker var det trygt å begynne svakt med solarium, og også trygt å bli gravid. Jeg spurte om dette 2 ganger, og sa også at jeg hadde hørt opp til 6 måneder fra andre. Han ble litt irritert og sa at "Nei, det er fastsatt, og nedskrevet at det er 4 uker". Og at annen info ikke var oppdatert. Glede for meg :D

Så spurte jeg angående laserbehandlinger for akne, og det burde jeg vente 1 år med sa han.

Hvis kroppen min tåler 3 for dagen er jeg ferdig om ca én måned. Jeg begynte 1. september, så er klar for å bli ferdig nåå!! :)

Så bra både du og hudlegen ser bedring i huden din : ))

Jeg veier også kun 50kilo, og han sa jeg skulle opp i totalt 300 kapsler. Men jeg tørr rett og slett ikke å øke dosen til 3 kapsler, og hudelegen min anbefalte meg ikke det heller. Han mente jeg skulle fortsette på 2 kapsler til jeg er ferdig. Du kan selvsagt prøve, det er nok bare å trappe ned hvis bivirkningene blir for ille.

Glad da jeg leste dette med soling som du nevnte!! Trodde jeg måtte vente til desember før jeg kunne te solarium, og det har vært en hard prøve på tålmodigheten min, helt ærlig. Håper du kan oppdatere oss litt i ettertid når du er ferdig med denne behandlingen også, hadde vært fint :)

Lykke til !

Skrevet

Det kan være, jeg mente kombinasjonen syre og røde merker, jeg. Las her på tråden at en hudlege hadde sagt det Husker ikke hvem som skrev det.

Ja, det er det jeg sier, syrer i form av AHA, som er en måte å eksfoliere på, hjelper mot røde merker, i likhet med andre typer peeling. Det stimulerer til cellevekst, vil tro det er derfor det får prosessen til gå fortere.

Skrevet

Hvilken fuktighetskrem bruker du? Jeg har kjempegod erfaring med både Effaclar H fra LRP og A-Derma. Hadde seriøst aldri klart meg uten en av disse på denne kuren. Så lenge jeg har smørt meg morgen og kveld har jeg ikke vært tørr og flassete i ansiktet på de 5 månedene jeg har gått på kuren. De er milde (spesielt A-Derma som også er for atopisk eksem). Den beroliger også huden.

Nå bruker en kun en Dove fuktighetskrem man får kjøpt i dagligvarebutikker. Den funket som bare det i begynnelsen, men merker huden min blir tørrere og tørrere.. Får brukte jeg en fra Oriflame, den funket den! Men vil gjerne prøve noe nytt :)

Skrevet

Jeg veier også kun 50kilo, og han sa jeg skulle opp i totalt 300 kapsler. Men jeg tørr rett og slett ikke å øke dosen til 3 kapsler, og hudelegen min anbefalte meg ikke det heller. Han mente jeg skulle fortsette på 2 kapsler til jeg er ferdig. Du kan selvsagt prøve, det er nok bare å trappe ned hvis bivirkningene blir for ille.

Glad da jeg leste dette med soling som du nevnte!! Trodde jeg måtte vente til desember før jeg kunne te solarium, og det har vært en hard prøve på tålmodigheten min, helt ærlig. Håper du kan oppdatere oss litt i ettertid når du er ferdig med denne behandlingen også, hadde vært fint :)

Lykke til !

Så lenge du "bare" skal ta 300 kommer du ikke til å gå på det særlig mye lenger enn oss som tar 3/dag og totalt 400. Det er nå en liten trøst i alle fall.

Og vær nå greie og hør på gamle professoren. Vær forsiktig med solarium, det gjør mye mer skade enn godt. Hvis dere på liv og dø må, beskytt ansiktet deres. Kan ikke ende opp med ei ny gruppe om å ha pigmentflekker og rynkete hud heller, det er nok hudproblemer på oss nå synes jeg.

• Liker 1
Skrevet

Ja, det er det jeg sier, syrer i form av AHA, som er en måte å eksfoliere på, hjelper mot røde merker, i likhet med andre typer peeling. Det stimulerer til cellevekst, vil tro det er derfor det får prosessen til gå fortere.

Hm, sånn sett, ja. Mener noen sa at røde merker ble mer framtredende lengre, men jeg vet ikke selv, har ikke testet det ut. Nå er jeg gravid og kan uansett ikke bruke syrer på huden, men jeg skal altså ikke være bastant for dere andre etter iso. :)

Skrevet

Lykke til !

Andre dagen min med 3 tabletter nå. Kjenner jeg gruer meg til bivirkningene.... Men! Én måned til nå... Og det er uansett ikke sikkert at jeg får noe mer bivirkninger! :) Oppdaterer dere.

Er veldig trøtt og sliten i det siste. Skikkelig slapp. Sover til 12 de dagene jeg kan (ganske ofte da jeg har lite obligatorisk på skolen) og er relativt lat ellers.... Noen fler som er det samme? Har bare lyst å chille hjemme på sofaen hele tiden. Tror dere det er Isoen?

Skrevet

Nå bruker en kun en Dove fuktighetskrem man får kjøpt i dagligvarebutikker. Den funket som bare det i begynnelsen, men merker huden min blir tørrere og tørrere.. Får brukte jeg en fra Oriflame, den funket den! Men vil gjerne prøve noe nytt :)

Tror jeg ville byttet krem! :) Spør på apoteket etter prøver. Jeg har prøver i massevis både fra hudlege og forskjellige apoteker. Har i lang tid fremover nå, så trenger ikke kjøpe på en liten stund, pluss at jeg får testet dem ordentlig ;)

Skrevet

Andre dagen min med 3 tabletter nå. Kjenner jeg gruer meg til bivirkningene.... Men! Én måned til nå... Og det er uansett ikke sikkert at jeg får noe mer bivirkninger! :) Oppdaterer dere.

Er veldig trøtt og sliten i det siste. Skikkelig slapp. Sover til 12 de dagene jeg kan (ganske ofte da jeg har lite obligatorisk på skolen) og er relativt lat ellers.... Noen fler som er det samme? Har bare lyst å chille hjemme på sofaen hele tiden. Tror dere det er Isoen?

Jeg og merket dette, som jeg nevnte tidligere i tråden. Jeg var slapp litt over en hel uke. Der jeg sov så og si hele tiden! Jeg skulket en dag på skolen, bare for å sove. Med en gang jeg kom hjem fra skolen måtte jeg legge meg, var så sliten og gadd ikke noe, rett og slett. Sov opp til 14 timer hver dag. Men dette har heldigvis gått over nå da. Jeg presset meg selv til å være våken, begynte også med Omega 3 tilskudd, og spise litt sunnere. Pluss MYE frisk luft. Dette vil hjelpe deg også, er jeg overbevist om.

Men joda, jeg tror dette skyldes ISO-kuren

Takk for svar, forresten :)

Skrevet

Jeg og merket dette, som jeg nevnte tidligere i tråden. Jeg var slapp litt over en hel uke. Der jeg sov så og si hele tiden! Jeg skulket en dag på skolen, bare for å sove. Med en gang jeg kom hjem fra skolen måtte jeg legge meg, var så sliten og gadd ikke noe, rett og slett. Sov opp til 14 timer hver dag. Men dette har heldigvis gått over nå da. Jeg presset meg selv til å være våken, begynte også med Omega 3 tilskudd, og spise litt sunnere. Pluss MYE frisk luft. Dette vil hjelpe deg også, er jeg overbevist om.

Men joda, jeg tror dette skyldes ISO-kuren

Takk for svar, forresten :)

Kunne sikkert sovet 24 timer i strekk. Må tvinge meg opp kl 12.. Er på skolen bare 1-2 ganger i uken.. Bare når jeg MÅ. Har alltid vært litt lat, men dette var da måte på. Hjelper sikkert ikke på at jeg måtte slutte å trene pga smerter i muskler og ledd. Trente 4-5 ganger i uken før dette. Hadde ikke hatt ork til å trene nå uansett :S

Bra det gikk over for deg! Den private hudlegen jeg gikk til før jeg begynte hos offentlig hudlege sa at jeg ikke fikk ta NOE kosttilskudd. Og dette var før jeg spurte om det. Ikke jerntilskudd som jeg pleier å ta, ikke proteinpulver som jeg bruker når jeg trener, ikke omega 3, ingenting. Har omega 3 og nattlysolje klar i iherb-handlekurven min som jeg skal bestille og begynne på ca den dagen jeg avslutter Isokuren. Vil bygge meg opp igjen!

Eller burde jeg bare begynne med det allerede nå? Vet ikke helt hva jeg skal stole på lenger jeg...

Skrevet

Kunne sikkert sovet 24 timer i strekk. Må tvinge meg opp kl 12.. Er på skolen bare 1-2 ganger i uken.. Bare når jeg MÅ. Har alltid vært litt lat, men dette var da måte på. Hjelper sikkert ikke på at jeg måtte slutte å trene pga smerter i muskler og ledd. Trente 4-5 ganger i uken før dette. Hadde ikke hatt ork til å trene nå uansett :S

Bra det gikk over for deg! Den private hudlegen jeg gikk til før jeg begynte hos offentlig hudlege sa at jeg ikke fikk ta NOE kosttilskudd. Og dette var før jeg spurte om det. Ikke jerntilskudd som jeg pleier å ta, ikke proteinpulver som jeg bruker når jeg trener, ikke omega 3, ingenting. Har omega 3 og nattlysolje klar i iherb-handlekurven min som jeg skal bestille og begynne på ca den dagen jeg avslutter Isokuren. Vil bygge meg opp igjen!

Eller burde jeg bare begynne med det allerede nå? Vet ikke helt hva jeg skal stole på lenger jeg...

Hvis man IKKE skulle ha tatt kosttilskudd, omega 3, proteinshaker og lignende, så har det nok stått det på ISO pakken, og dette arket du får med. Noen hudleger er mere forsiktige, enn de burde være. Jeg har tatt omega 3 iallefall, merker ingen forskjell på at jeg tar det, og jeg er neppe den første som tar noe kosttilskudd mens jeg er på ISO. Hørte ikke noe snakk om dette til hudlegen min. Så vet ikke helt hva jeg skal tru, men sålenge jeg ikke har blitt frarådet det, eller at det påvirker meg fysisk, så fortsetter jeg nok bare med kosttilskudd :)

Skrevet

Jeg og vil helst bare sove, er utrolig slapp og tiltaksløs. Har vondt i rygg og skuldre, samt stive hofter, men prøver litt lett trening. Kanskje det hjelper litt på slappheten. Nå begynner studiene for fullt, så håper litt rutine får meg til å føle meg bedre, for det er ikke gøy å ha det sånn. Passe kjedelig å bare sove eller surfe på nettet, men er ikke i humør til så mye annet heller.

Angående kosttilskudd, det er åpenbart delte meninger. Det var jeg som nevnte det med tran til hudlegen, og virka ikke som at det var så ille. Unngår det pga a-vitamin, men tror jeg skal skaffe andre oljer som ikke er tilsatt vitamin a.

Skrevet

Skal til hudlege om litt over en uke, har gått på antibiotika i tre måneder nå. Nå oppfører huden min seg ganske greit, det som gjør at den ikke ser sunn ut er alle arrene. Vet dermed ikke om det er verdt å både bruke penger og tid på ISO nå. Har mest lyst til å se hvordan huden min velger å oppføre seg etter en liten tid unna antibiotika, og heller begynne på syrebehandlinger og ta tiden til hjelp.

Noen som vet om jeg kan bare si til hudlegen at jeg vil se hvordan det går uten antibiotikaen? Sånn jeg ser ut nå tror ikke ærlig talt han vil sette meg på ISO heller. Har absolutt ingen kviser, men hvite hudormer (de jævlene) har jeg.

(Kommer til å savne antibiotikaen, jeg som alltid er syk har ikke vært syk siden jeg begynte på antibiotika...)

Skrevet

Har en stund hatt en mistanke, men nå blir jeg bare mer og mer sikker. Hvis det viser seg å være tilfelle, utrolig nok, nøyaktig hva ville du gjort først om du ble gravid under kuren??

Anonym poster: 8e55cb85eeeda5eed98f3b0ace1ad2d8

Skrevet

Har en stund hatt en mistanke, men nå blir jeg bare mer og mer sikker. Hvis det viser seg å være tilfelle, utrolig nok, nøyaktig hva ville du gjort først om du ble gravid under kuren??

Ville fått det bekreftet (graviditetstest), så hadde jeg nok tenkt at dette kan jeg dessverre ikke beholde... og kontaktet legen.

Skrevet

Liten oppdatering fra meg! Da har jeg gått på iso og 3tbl i 1 1/2 uke, og tiden har gått så sakte...

Har ikke merket store forskjellene, merker jeg har fått litt mere hissig og markerte kviser på de verste kvisene i ansiktet, særlig på hals og kinn. Så prøver å dekke til med klær og hår... Har ikke kikka så mye i speilet og heller oversett utbruddene, og ble litt overrasket da mamma kommenterte det med en gang hun så meg i helga... ble jo nesten litt deppa. Men jeg tenker det ikke er så ille, (enda..) kunne vært verre, og håper på det beste. Har også fått noen utbrudd på ryggen, og en kvise på låret.

Av bivirkninger har jeg ikke merket stort enda igrunn. Ble veldig tørr i ansiktet etter noen dager, og siden da har jeg brukt særlig Effaclar H, samt en vaselin-lignende alt-mulig-salve på spesielle partier. Var mye ute i sprengkulda i helgen, brukte kuldekrem, og huden er jo super smooth! Leppene var litt tørre før jeg begynte på kuren, og har brukt lipstick hele tiden, så har ikke merket om de har blitt tørre pga tbl... vet ikke. Håper virkelig de virker på meg også de her tablettene! Hvordan tørre lepper har dere forresten? Jeg kjenner antydninger om jeg ikke smører meg etter noen timer, men de er egentlig sånn som de pleier å være midt på vinteren, småtørre. Det jeg har merket mest, var da jeg plutselig fikk veldig tørre øyne her om dagen, så måtte skaffe meg øyendråper. Uvant opplevelse forrsten!

Ellers lurer jeg på hva tiden vil vise! Er så utolmodig...

Skrevet (endret)

Jeg ble gravid under kuren, dessverre. Send meg pm om du vil :klem:

Endret av finkel

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...