Gå til innhold

Da har jeg begynt på isotretinoin orifarm (roaccutane)

Fremhevede innlegg

Skrevet

Nok er merkelig spørsmål fra deres gamle venn, professoren. Sliter dere med tørre negler? Ikke at jeg er velsignet med verdens flotteste klør fra naturens side (i motsetning til mamma. Faen asså). Kan ikke ha neglelakk og de fliser seg konstant. Hva tror dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er veldig usikkert, egentlig. Jeg veier 52kg, og fikk beskjed om å begynne med 1 kapsel hver dag. Så skal jeg øke dosen etter nyttår. Men fikk ingen beskjed om hvor mange mg jeg skulle ha.. Må spørre hudlegen når jeg er på kontroll neste gang :)

Hvordan går det med deg, Lilje?

Tatt mange kapsler?

Gått lenge på kuren?

Virkning på huden?

Bivirkninger?

Bleket de røde merkene? (hvis du har det)

Lykke til :)

Okei, takk for svar! :)

Jeg har hatt en veldig bra virkning på huden. Huden min har vært helt fri for kviser i ca 1,5 mnd nå. (Utenom en betent som kom for en uke siden, men forsvant etter 2 dager) De underjordiske og betente kvisene jeg fikk før jeg begynte på iso kunne vare flere uker. Så jeg er veldig fornøyd!

Jeg vet ikke hvor mange kapsler jeg har tatt, har ikke fått regnet på det. Men jeg har gått på kuren siden 1 september. Gikk på 1 kapsel per dag i etpar uker tror jeg det var, også gikk jeg opp til 2.

Har nesten ikke tørr hud, ikke slik at det plager meg i hvert fall. Men er avhengig av å smøre med A-Derma sin krem i ansikt. Elsker den. Kroppen smører jeg ikke en gang. Leppene må jeg smøre hele tiden med Carmex. Og jeg har de siste ukene blitt veldig tørr på øynene. Spesielt når jeg våkner. De er helt vanskelig å åpne om morgenen fordi de er så tørre :S Ubehagelig. Men det mest plagsomme nå er ømme og stive ledd og muskler. ER SÅ LEI!! Knærne, ryggen, hoftene, skuldrene og bak ved hælen.

Jeg håper i hvert fall det er isoen sin feil, og at jeg ikke har fått så mye plager med kroppen. (Er nemlig litt plaget med korsrygg og knær fra før)

Jeg merker ingen forskjell på de rød merkene. :/

Masse lykke til videre! :)

Skrevet

Nok er merkelig spørsmål fra deres gamle venn, professoren. Sliter dere med tørre negler? Ikke at jeg er velsignet med verdens flotteste klør fra naturens side (i motsetning til mamma. Faen asså). Kan ikke ha neglelakk og de fliser seg konstant. Hva tror dere?

Er det i tuppene? Har du gått så lenge på kuren at neglene kan ha vokst ut "isopåvirket"? Hvis du skjønner hva jeg mener? Haha:P For tuppene kan jo ikke bli tørre av at du begynte på iso. Det samme med håret. Tuppene i håret blir jo ikke påvirket av isoen, men det som vokser ut etter at man begynte på Iso, kan. :) Neglene mine er helt forferdelig nå. Men jeg er avhengig av å gå med neglelakk hvis de skal holde seg noen lunde fine!

Skrevet (endret)

Så meg i speilet i sta. Det som ødelegger mye av utseende mitt føler jeg er haka.. Dekket over haka for å se, og da har jeg jo bare 3 kviser i ansiktet + noen få i panna... Har dere ikke noe som kan få rødheten i kvisene jeg har på haka til å forsvinne.. Jeg er oppgitt for tiden!!

Ellers har kvisene roet seg litt på ryggen. De er ikke fullt så vonde og store lengre. Ser en liten forbedring i kuren nå, bare etter 16 dager. Men ser kun forbedring på ryggen sålangt..

Endret av 96ern
Skrevet

Så meg i speilet i sta. Det som ødelegger mye av utseende mitt føler jeg er haka.. Dekket over haka for å se, og da har jeg jo bare 3 kviser i ansiktet + noen få i panna... Har dere ikke noe som kan få rødheten i kvisene jeg har på haka til å forsvinne.. Jeg er oppgitt for tiden!!

Ellers har kvisene roet seg litt på ryggen. De er ikke fullt så vonde og store lengre. Ser en liten forbedring i kuren nå, bare etter 16 dager. Men ser kun forbedring på ryggen sålangt..

Du må være tålmodig! Ikke se etter forandringer i speilet hver dag. Tenk så lenge du skal gå på dette greiene her. Hudlegen sa til meg at det ville mest sannsynlig ta 2 måneder før jeg så noen forandring da jeg begynte med 1 kapsel. Jeg gikk forresten på 1tbl/dagen i 1,5 mnd. Så gikk jeg på 1-2-1-2 i en uke før jeg gikk opp til 2. Har ikke fått noen av disse "utbruddene" som mange får når de går opp på antall tbl.

Fant også ut at jeg har tatt 174 tabletter så langt ;)

Skrevet

Kan dette være noe for deg?

http://www.dermalogica.no/Default.aspx?ID=346&ProductID=PROD661

"Redness relief fra Dermalogica skal roe ned irritert hud og nøytralisere rødme. Den kan virke dempende på irritert aknehud"

Jeg vet ingenting om den uten om det lille jeg leste. Vet ikke om den kan brukes når man går på iso heller. Men du kan jo sjekke det ut :)

Skrevet

Dere som veier rundt 50 kg, hvor mange mg skal dere da? Var det sånn at alle skulle ha minst 120 mg/kg? Eller blir det som oftest mer? Tenkte å prøve å regne ut når jeg er ferdig med denne kuren her.

Da jeg fikk første resept, regnet hudlegen ut i fra at jeg var 60 kg, siden jeg da veide 57kg. Nå veier jeg 51kg, lurer på om jeg bør si ifra..?

Uansett, med mine 57kg ville jeg hatt totalt 140mg pr kg ca. Nå ser jeg det blir 156mg pr kg om jeg ikke går opp igjen. Kanskje ikke helt anbefalt? Men jeg vil heller ha for mye enn for lite, er så vant til at ingenting fungerer at når denne kuren er over så regner jeg nesten med at alt kommer tilbake :fnise: For SÅ optimistisk er altså jeg ;) Tror jeg har delt pessimisten i meg før..

Jess, neglene mine har alltid vært litt skrøpelige ift resten av familien, men nå er de virkelig ute å kjøre.. Må file og klippe de kort hele tiden, men merker og ser at hele neglen er tørr, og ikke bare uti spissene om du skjønner :P

Skrevet

Er det i tuppene? Har du gått så lenge på kuren at neglene kan ha vokst ut "isopåvirket"? Hvis du skjønner hva jeg mener? Haha:P For tuppene kan jo ikke bli tørre av at du begynte på iso. Det samme med håret. Tuppene i håret blir jo ikke påvirket av isoen, men det som vokser ut etter at man begynte på Iso, kan. :) Neglene mine er helt forferdelig nå. Men jeg er avhengig av å gå med neglelakk hvis de skal holde seg noen lunde fine!

Kan hende du har rett, men det er jo også mulig at neglene fuktes og næres av huden. Og det er jo ikke det den er flinkest til i disse dager.

Det er godt jeg ikke er alene. Forhåpentligvis blir det bedre når jeg er ferdig. Jeg polerete dem og smører dem med olje eller krem, det hjalp litt. Nå har jeg aprikoskremen til Dior :)

Skrevet (endret)

Da jeg fikk første resept, regnet hudlegen ut i fra at jeg var 60 kg, siden jeg da veide 57kg. Nå veier jeg 51kg, lurer på om jeg bør si ifra..?

Uansett, med mine 57kg ville jeg hatt totalt 140mg pr kg ca. Nå ser jeg det blir 156mg pr kg om jeg ikke går opp igjen. Kanskje ikke helt anbefalt? Men jeg vil heller ha for mye enn for lite, er så vant til at ingenting fungerer at når denne kuren er over så regner jeg nesten med at alt kommer tilbake :fnise: For SÅ optimistisk er altså jeg ;) Tror jeg har delt pessimisten i meg før..

Jess, neglene mine har alltid vært litt skrøpelige ift resten av familien, men nå er de virkelig ute å kjøre.. Må file og klippe de kort hele tiden, men merker og ser at hele neglen er tørr, og ikke bare uti spissene om du skjønner :P

Det er sånn jeg har det. Da har vi funnet årsaken. Vasket hjemme her forleden, ALLE knakk. Som jeg sa just, jeg polerte dem og smører, og det hjelper. Grunnen til at de fliser seg er at de er tørre :)

Edit: Jeg selv tror ikke det har noe å si at du får så mange mg/kg. Selvfølgelig er det best å begrense dette siden det er sterkt på kroppen, men det er jo ikke snakk om mye. Jeg er også på vei ned i vekt (måtte det holde seg stabilt i jula!). Men ellers er det slik at om du kommer over 150, vil der ikke være en signifikant forskjell fra om du holder deg mellom 120-150.

Endret av Professor Orm
Skrevet

Hvordan fungerer dette med alkohol inntak, når du er på denne kuren?

Jeg skal feste 2,4 og 5 juledag, og derfor lurer på om hvor mye alkohol kroppen min kan ta inn, eller går det bra uansett? Trenger svar på dette :P

Skrevet

Jeg skal feste 2,4 og 5 juledag, og derfor lurer på om hvor mye alkohol kroppen min kan ta inn, eller går det bra uansett? Trenger svar på dette :P

Jeg hører en del forskjellig, alt fra ingen alkohol i det hele tatt, til at man skal være forsiktig (hvor grensa går er litt vanskelig å si). Drikker selv flere glass vin i ny og ne, og har også vært på noen fester med mer også. Formen er fin, men det er selvfølgelig umulig å vite hvordan ting ser ut på innsiden. Lurt er det uansett å bruke litt lenger tid på hvert glass, og drikke vann imellom. For min del blir det tradisjon tro juleøl og akevitt i jula, i tillegg til noen fester, men siden det sjelden er snakk om fyllekuler satser jeg på at det går bra;)

Skrevet

Dropp flatfylla.. Spesielt når det er snakk om så få dager mellom hver gang. Jeg sier ikke du trenger å være totalt avholden, men drikk så lite som mulig. I verste fall pådrar du deg permanent leverskade, og hvis leverprøvene dine er dårlige vil jeg tro dermatologen vil nedjustere dosen din eller la være å skrive ut mer. Du gjør bare ting verre for deg selv.

For å si det sånn, det går IKKE bra uansett..

Gjest BabyBlue
Skrevet

Endelig kan jeg gå julen i møte med fin hud :danse: Husker i fjor da huden min var tørr og jævlig og leppene mine var knusktørre. I tillegg var jeg sliten og deppa... Og i år slipper jeg dette! Er så glad for det at dere aner ikke!

Ønsker dere alle andre en god jul, og til dere som er på kuren: husk å smøre inn huden godt med fuktighetskrem eller olje i god tid før dere skal ta på dere finstasen eller vise nakne armer. En lett eksfoliering skader heller ikke, bare sørg for å ta det lenge før slik at du ikke sitter og spiser ribbe med rød og irritert hud :laugh:

Når det gjelder stygge negler funker det veldig bra å bytte ut håndsåpen, spesielt om man bruker en med uttørkende ingredienser. Jeg tok DENNE såpen i såpedispenseren noen måneder tilbake, og har aldri hatt så fine negler og myke hender før :sjokkert: Kan anbefales på det sterkeste, i tillegg til å gni oljer av forskjellige slag på hender og inn i neglebånd. Gjør det til en vane å smøre inn hendene og lepper før dere legger dere. Liker selv veldig godt jojoba og kokkosolje.

Kan også anbefale å spise en skje med olivenolje hver dag, eller å ta kapsler med nattlysolje. Alt for å forebygge tørr hud. Kan også være en ide å bytte ut dusjgel med dusjolje, f.eks den fra l'occitane. Den er kjempegod!

Skrevet

Hva slags fuktighetskrem anbefaler dere, de på apotektet sa jeg burde bruke en vannbasert og ikke fettbasert. Men min hud er ekstrem tørr nå, og jeg bruker nivea creme (originalen), er dette dårlig??

Skrevet

Noe jeg merket nettopp!! Jeg har aldri blødd nese blod før, ikke som jeg kan huske iallefall. Det hendte meg for en halvtime siden, da jeg bare satt og hørte musikk.. Sånn helt plutselig kjente jeg at det begynte å renne fra nesen, trodde jeg hadde begynt å blir forkjølet med det samme, men nei da (!). Holdt på 5 minutter før de ga seg, helt utrolig hva disse kapslene gjør med kroppen din :P

Skrevet

HJELP!

Har vært flnk jente og holdt meg unna alkohol forresten, ikke så ille som "flere"skal ha det til :) Men så er jeg litt lei av byen og fylla da :icon_lol:

Så til mine to små problemer: som absolutt alle andre her flasser jeg, men nå har jeg rundt neseroten og på overarmene fått harde små flekker. :glare: Det er flass, men kan minne litt om psoriasis. Hvis dere skjønner? Smører med Decubal´en min flere ganger om dagen, men nå som jeg skal tilbake på jobb må jeg ha på meg sminke. Da fungerer jo ikke det.. Noen som har noen tips? Har prøvd å eksfoliere, men det fungerer så-så.

Nummer to, jeg har 27 tabletter igjen, og skal ikke til hudlegen før den 7. januar, når jeg tar tre om dagen, betyr det at jeg mangler 9 tabletter, på 3 dager.. Skal jeg senke dosen slik at jeg tar to tabletter, eller skal jeg bare kutte ut å ta medisinene disse dagene?

HJELP!!

Håper alle har hatt en fin jul :nisselue:

Skrevet

Hvor mye betaler dere for kontrollen i måneden? Ønsker svar fra både dere som går til privat, og dere som går til offentlig :)

Anonym poster: b6bfa7bb12cbc0f139bbd812fc22a944

Skrevet

Jeg betaler rundt 800. Dyrt, men jeg slapp ventelista. Det får bare være. Offentlige går under frikortsystemet tror jeg. Ellers blir det 380.

Skrevet

Hva slags fuktighetskrem anbefaler dere, de på apotektet sa jeg burde bruke en vannbasert og ikke fettbasert. Men min hud er ekstrem tørr nå, og jeg bruker nivea creme (originalen), er dette dårlig??

Hvis den er ekstremt tørr, og nivea funker, fortsett med den. Tørr hud trenger fett i tillegg til fukt.

Skrevet

HJELP!

Har vært flnk jente og holdt meg unna alkohol forresten, ikke så ille som "flere"skal ha det til :) Men så er jeg litt lei av byen og fylla da :icon_lol:

Så til mine to små problemer: som absolutt alle andre her flasser jeg, men nå har jeg rundt neseroten og på overarmene fått harde små flekker. :glare: Det er flass, men kan minne litt om psoriasis. Hvis dere skjønner? Smører med Decubal´en min flere ganger om dagen, men nå som jeg skal tilbake på jobb må jeg ha på meg sminke. Da fungerer jo ikke det.. Noen som har noen tips? Har prøvd å eksfoliere, men det fungerer så-så.

Nummer to, jeg har 27 tabletter igjen, og skal ikke til hudlegen før den 7. januar, når jeg tar tre om dagen, betyr det at jeg mangler 9 tabletter, på 3 dager.. Skal jeg senke dosen slik at jeg tar to tabletter, eller skal jeg bare kutte ut å ta medisinene disse dagene?

HJELP!!

Håper alle har hatt en fin jul :nisselue:

Jeg ville tatt dem slik du skal, det gjør ikke noe med 3 dager uten. Det er antall tabletter totalt som teller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...