Gå til innhold

Da har jeg begynt på isotretinoin orifarm (roaccutane)

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har ikke skrevet her før.. Men jeg er på min siste pakke med isotretinoin nå, skulle ta 400 kapsler til sammen. Jeg veier 54 kg og er 170 høy. Super fornøyd med resultatet!! :)

Men, dersom dere sliter med tørre lepper folkens!! Kjøp Nuxe Lip Balm! De har den på Apotek1.

Den er FANTASTISK, kan klare meg med å smøre inn leppene 3 ganger daglig. Den er ganske tjukk, og holder kjempelenge.. Med andre lipsyler har jeg smørt opptil flere ganger i timen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

FAEN!

Noe jeg merket nettopp!

Jeg begynner å flasse på begge sidene av kinnene mine, og under haka..

Hvilken fuktighetskremer bruker dere? Kom med noen tips, værsåsnill.. :P

Ettersom hva jeg har forstått, er det vanlig med en "oppblomstring av kviser", dette vil gi seg om et par uker. Selv flasser jeg noe i pannen og på nesen, men bruker som tidligere nevnt Eucerin med 5% karbamid, dette holder huden min fuktig, og jeg er svært avhengig av det da jeg er mye ute i kulda med hundene mine. Kremen har redusert tørr hud og flassing.

Ser også at det er nevnt at en bør bruke Asan i ansiktet, jeg er helt enig. Bruker kun asan eller lunkent vann. MD får jeg elvblest av og det er i utgangspunktet et veldig sterkt produkt for ansiktet, så dette bør man nok styre unna når man går på Iso. Snakker kun av egen erfaring og råd fra hudlegen min.

Skrevet (endret)

Jeg skal på apoteket på onsdag, så da skal jeg velge kjøpe Eucerin med 5% Karbamid, og jeg skal også prøve denne Nuxe Lip Balm, som du sier er god, magetaske:)

Hadde tørre lepper dag 2-3 etter jeg begynte på kuren, med når jeg våknet i dag, så var ikke leppene tørre i det hele tatt! :) Så bruker kun en enkel Lypsyl nå, så får jeg ta med en tur på apoteket neste uke!

Vet dere om noen produkter som kan dempe rødheten i kvisene?

Mine er isåfall ufattelig røde. Ser ut som jeg har haka fullt av kviser og litt av ansiktet fullt av kviser, men egentlig er det bare noen der... Men de er så veldig røde, og synlige så det ser ut som det er værre og flere en det egentlig er..

EDIT; Rette noen skrivefeil.

Endret av 96ern
Skrevet

Jeg skal på apoteket på onsdag, så da skal jeg velge kjøpe Eucerin med 5% Karbamid, og jeg skal også prøve denne Nuxe Lip Balm, som du sier er god, magetaske:)

Hadde tørre lepper dag 2-3 etter jeg begynte på kuren, med når jeg våknet i dag, så var ikke leppene tørre i det hele tatt! :) Så bruker kun en enkel Lypsyl nå, så får jeg ta med en tur på apoteket neste uke!

Mine er isåfall ufattelig røde. Ser ut som jeg har haka fullt av kviser og litt av ansiktet fullt av kviser, men egentlig er det bare noen der... Men de er så veldig røde, og synlige så det ser ut som det er værre og flere en det egentlig er..

Du må få deg en concealer med grønt i. Gå på parfymerier, de har det nok :)

Skrevet

Har plutselig fått masse sår på hendene! Ser ut som utslett og så klør det litt. :( Noen andre som har sånn?

Skrevet

Hvordan olje bruker du? Jeg trodde det kunne gjøre det verre, tette igjen porer osv...? :vetikke:

Jeg bruker mandeloljen min mest, og bruker Jasons olje med vitamin e-olje og diverse andre oljer tilsatt. Jeg er kjempefornøyd :) Mandeloljen er minst gris, så den kan jeg bruke på morgenen om jeg må tørke over ansikt med vann, mens den andre bruker jeg noen ganger i uken til kvelds- over kvisemerkene.

Fant ingen fakta-kilder som kunne virke pålitelig, utenom denne. Altså fakta på at olje ikke tetter porer- men det har jeg ikke merket noe til. Jeg vet at urenhetene ikke kommer som bruk av oljer, og jeg unngår mineraloljen helt. Men mineraloljen er ikke helt fyfy, kommer an på bruk. Det er den som sies og spesielt tette porer, men husker ikke fakta-siden. Bruk google ;) Jeg gjorde bare et kjapt søk for deg nå og plukket opp de øverste :)

Bruker du fuktighetskrem? Jeg bruker en lett fukrighetskrem fra biotherm, jeg syns den er god, men jeg vet ikke om det er parfyme i den...

Pga oljebruken min har jeg ikke trengt mye fuktighetskrem, men nå som jeg steppet opp doseringen må jeg supplere med krem. Har ikke funnet en erstatter for favoritten min ennå :(

FAEN!

Noe jeg merket nettopp!

Jeg begynner å flasse på begge sidene av kinnene mine, og under haka..

Hvilken fuktighetskremer bruker dere? Kom med noen tips, værsåsnill.. :P

Det er masse tips i hele tråden, men husk at noen kremer fungerer "hest" på noen, mens andre må ha litt andre ting. Her må du bare prøve deg frem, håper den kremen gir deg mindre tørr hud ;)

Den rødheten hadde jeg også, og det er noe som er en del av effekten med kuren for noen. Jeg smører litt over, men tiden er mest effektivt når det står på vil jeg tro- hvis du blir å ha samme prosess som meg så vil rødheten bli til rosa skygger om 1 mnd :)

Skrevet

Har plutselig fått masse sår på hendene! Ser ut som utslett og så klør det litt. :( Noen andre som har sånn?

Jeg har det ikke sånn(og kanskje jeg slipper), men leste midt i tråden engang om noen som hadde det slik, og at det så ut som et kjempeutbrudd av eksem med sår. Husker ikke sidetall, men her ordrett:

Jeg fikk utslett på hendene. Når jeg sa det til legen smilte han litt og sa "åja, det vanlige isotretinoin-utslettet". Jeg ble anbefalt å kjøpe en kuldekrem, av alle ting, som heter Ceridal. Den er utrolig bra mot tørre hender, enten med eller uten utslett! Det tok ikke mange dagene før utslettet og sårene var borte, den er bare fantastisk. Dyr er den heller ikke, koster 129,- ellerno på apoteket.
Skrevet

Fant en liten artikkel om ansiktsoljer, hvor den ene oljen som er vist frem er en "gammel slager" på baderomshyllen min ; ) Fra minmote.no da, men slenger en link til den likevel :)

Gjest Sengaia
Skrevet

Jeg har også sånn, men jeg lurer litt på om det kommer av at jeg vasker hendene i ALTFOR varmt vann... når jeg har gått på iso så vasker jeg hendene av en eller annen grunn med glovarmt vann :S gikk på iso fra juni - oktober, da var det sånn. Jeg kom på 123/mg kg iso, vil opp i 150 mg/kg, så går litt til på det nå, og nå er det tilbake at jeg vasker hendene i glovarmt vann... merkelig :S

Gjest Sengaia
Skrevet

Jeg bruker mandeloljen min mest, og bruker Jasons olje med vitamin e-olje og diverse andre oljer tilsatt. Jeg er kjempefornøyd :) Mandeloljen er minst gris, så den kan jeg bruke på morgenen om jeg må tørke over ansikt med vann, mens den andre bruker jeg noen ganger i uken til kvelds- over kvisemerkene.

Fant ingen fakta-kilder som kunne virke pålitelig, utenom denne. Altså fakta på at olje ikke tetter porer- men det har jeg ikke merket noe til. Jeg vet at urenhetene ikke kommer som bruk av oljer, og jeg unngår mineraloljen helt. Men mineraloljen er ikke helt fyfy, kommer an på bruk. Det er den som sies og spesielt tette porer, men husker ikke fakta-siden. Bruk google ;) Jeg gjorde bare et kjapt søk for deg nå og plukket opp de øverste :)

Pga oljebruken min har jeg ikke trengt mye fuktighetskrem, men nå som jeg steppet opp doseringen må jeg supplere med krem. Har ikke funnet en erstatter for favoritten min ennå :(

Det er masse tips i hele tråden, men husk at noen kremer fungerer "hest" på noen, mens andre må ha litt andre ting. Her må du bare prøve deg frem, håper den kremen gir deg mindre tørr hud ;)

Den rødheten hadde jeg også, og det er noe som er en del av effekten med kuren for noen. Jeg smører litt over, men tiden er mest effektivt når det står på vil jeg tro- hvis du blir å ha samme prosess som meg så vil rødheten bli til rosa skygger om 1 mnd :)

Takk for svar :)

Skrevet

Du må få deg en concealer med grønt i. Gå på parfymerier, de har det nok :)

Jeg har søkt litt på nettet nå og prøvd å finne en grønn concealer, men jeg fant ingenting... Jeg er jo gutt, og bruker ikke sminke til vanlig.. haha:p

Vet du om noen nettsider som selger concealer med grønt i? :)

Takk for svar forresten :D

Skrevet

Jeg fikk en form for eksem på hendene mine, smurte de faktisk inn med lipsyl, og nå er hendene mine glatte og fine :) Det ga seg fort :)

Støtter meg til minibelle, effekten av produktene kan være individuell :)

Gjest Sengaia
Skrevet

Bestiller dere produkter fra nettet? Nå kutter jeg ut å bruke såpe overhodet. Så får jeg se hvordan det fungerer :) Jeg håper så at de røde arra forsvinner :hakeslepp: Har noen andre hatt røde arr som har gått bort? Jeg har lyst til å prøve mandelolje som du snakker om, minibelle.. hvordan får jeg tak i den, bestiller du den på nettet?

Skrevet (endret)

Fy faen for noen resultater!

Har gått på dette siden 12. november, og de røde arrene og kvisene er nesten alt borte. Får, i motsetning til i starten, svært få kviser i det hele tatt. Jeg går kun på 1 tablett daglig, så tydelig at mengden ikke er avgjørende her. Tok blodprøve torsdag, og den viste - i motsetning til sist da - normale blodverdier. Skal til ny sjekk 7. januar hos hudlegen, for å se om jeg skal øke tablettmengden. Tok et bilde av ansiktet nettopp, og ikke siden 13-årsalderen har huden vært så kvise/arrfri!

Det eneste jeg sliter med er fryktelig tørr hud og tørre lepper. Jeg må nok hanke inn noen kremer. Ellers har jeg hatt få bivirkninger, dog med unntak av litt smerter i musklene etter trening.

Endret av Odriks
Skrevet

Bestiller dere produkter fra nettet? Nå kutter jeg ut å bruke såpe overhodet. Så får jeg se hvordan det fungerer :) Jeg håper så at de røde arra forsvinner :hakeslepp: Har noen andre hatt røde arr som har gått bort? Jeg har lyst til å prøve mandelolje som du snakker om, minibelle.. hvordan får jeg tak i den, bestiller du den på nettet?

Bruker du vanlig såpe når du vasker deg? Det skal du absolutt IKKE bruke. Vanlig såpe blir alt for sterkt for huden, såpass høy pH-verdi. Og den forverrer som regel røde merker/arr, urenheter og skaper også sår.. Det du kan prøve er Asan intimvask, kjøpes i dagligvarebutikker. 400ML for 60.- eller noe sånt. Jeg kjøpte den i går, og brukte den i går kveld og i morges. Gir ingen nagative vrikninger på min hud, så lang i allefall :))

Noen kviser etterlater seg disse røde merkene du snakker om, det gjør urenhetene mine også.. Jeg har hatt urenheter i over 2 år nå, og de første røde merkene jeg fikk i panna har bleket seg nå og blitt til normal hudfarge (: Sålenge det ikke er arr, så blekes de. Kan ta fra noen måneder, til 1år. :)

Håper dette hjalp deg litt iallefall:)

Lykke til :)

Skrevet

Fy faen for noen resultater!

Har gått på dette siden 12. november, og de røde arrene og kvisene er nesten alt borte. Får, i motsetning til i starten, svært få kviser i det hele tatt. Jeg går kun på 1 tablett daglig, så tydelig at mengden ikke er avgjørende her. Tok blodprøve torsdag, og den viste - i motsetning til sist da - normale blodverdier. Skal til ny sjekk 7. januar hos hudlegen, for å se om jeg skal øke tablettmengden. Tok et bilde av ansiktet nettopp, og ikke siden 13-årsalderen har huden vært så kvise/arrfri!

Det eneste jeg sliter med er fryktelig tørr hud og tørre lepper. Jeg må nok hanke inn noen kremer. Ellers har jeg hatt få bivirkninger, dog med unntak av litt smerter i musklene etter trening.

Ahh! Jeg blir så utrolig glad når jeg leste dette innlegget :D Jeg er selv 1.74 høy, og veier 52 kilo. Så hudlegen sa jeg måtte begynne med 1 kapsel daglig. Men jeg skal også på sjekk 4 januar, rundt der. Så skal jeg få økt dosen til 2-3 kapsler daglig, som han sa. Hvis alt gikk som det skulle, selvsagt:)

Har gått på denne kuren i 5 dager nå. Har selvsagt ikke merket noen forbedring, men tar tiden til hjelp.

Har fått flere urenheter som jeg har tidligere nevnt, men ikke kommen flere over sist natt.

Bivirkninger;

- Tørre lepper ( Bruker kun en lypsyl nå, men skal kjøpe Nuxe Lip Balm neste uke.

- Tørr i ansiktet, veldig tørr! ( Bruker Oriflame Silk Beauty Body Cream, funker fint for meg.

- Hodepine de siste dagene.

- Flasser i ansikt.

- Begynner å få tørr hodebunn..

Ellers så er humøret på topp og venter spent på å se resultater! :danse:

Glad for at dette virket på deg, og lykke til videre! :)

Skrevet (endret)

Det har faktisk hjulpet med apobase, det skyldes sannsynligvis tørrhet som jeg har klødd på.

96ern: http://www.clinique....ctor/index.tmpl

Trodde den var grønn, mulig den var det før. Mente å huske at Clinique hadde en.

Endret av Professor Orm
Gjest Sengaia
Skrevet

Bruker du vanlig såpe når du vasker deg? Det skal du absolutt IKKE bruke. Vanlig såpe blir alt for sterkt for huden, såpass høy pH-verdi. Og den forverrer som regel røde merker/arr, urenheter og skaper også sår.. Det du kan prøve er Asan intimvask, kjøpes i dagligvarebutikker. 400ML for 60.- eller noe sånt. Jeg kjøpte den i går, og brukte den i går kveld og i morges. Gir ingen nagative vrikninger på min hud, så lang i allefall :))

Noen kviser etterlater seg disse røde merkene du snakker om, det gjør urenhetene mine også.. Jeg har hatt urenheter i over 2 år nå, og de første røde merkene jeg fikk i panna har bleket seg nå og blitt til normal hudfarge (: Sålenge det ikke er arr, så blekes de. Kan ta fra noen måneder, til 1år. :)

Håper dette hjalp deg litt iallefall:)

Lykke til :)

Jeg bruker ikke vanlig såpe, jeg har brukt asan jeg også :) Men tenker å prøve å bare bruke vann en stund. Det var det hudlegen sa; enten bare vann, eller asan. Men de røde flekkene etter kvisene er vel arr... eller? Håper så veldig at de blekner helt! Jeg har hatt kviser siden jeg var 10 år, nå er jeg 25... så jeg er LEI kan du si... jeg har tatt kuren, 400 kapsler, og kom da opp i 123mg iso/kg. Jeg veier 64 kg. Jeg vil gjerne opp i i underkant av 150 mg iso/kg, så nå har jeg hittil tatt 60, tar 30 til tror jeg, da er jeg oppe i ca 150. Jeg ble egentlig ferdig 2. oktober. Da forsvant etterhvert tørr hud, lepper, øyne osv. Når jeg begynte igjen nå 22. november merker jeg hvor plagsomt det var... 4 måneder med dette, -jeg er glad jeg kom meg så greit gjennom de månedene! Bare 10 dager igjen nå :icon_lol: Hvor mye skal du opp i?

Jeg må si resultatet ble dårligere enn forventa... men jeg tror jeg er et "uheldig" tilfelle... men får ta tida til hjelp, det kan jo være at det blir bedre og bedre tiden etter kuren :) LITT har det hvertfall hjulpet :)

Skrevet

Jeg bruker ikke vanlig såpe, jeg har brukt asan jeg også :) Men tenker å prøve å bare bruke vann en stund. Det var det hudlegen sa; enten bare vann, eller asan. Men de røde flekkene etter kvisene er vel arr... eller? Håper så veldig at de blekner helt! Jeg har hatt kviser siden jeg var 10 år, nå er jeg 25... så jeg er LEI kan du si... jeg har tatt kuren, 400 kapsler, og kom da opp i 123mg iso/kg. Jeg veier 64 kg. Jeg vil gjerne opp i i underkant av 150 mg iso/kg, så nå har jeg hittil tatt 60, tar 30 til tror jeg, da er jeg oppe i ca 150. Jeg ble egentlig ferdig 2. oktober. Da forsvant etterhvert tørr hud, lepper, øyne osv. Når jeg begynte igjen nå 22. november merker jeg hvor plagsomt det var... 4 måneder med dette, -jeg er glad jeg kom meg så greit gjennom de månedene! Bare 10 dager igjen nå :icon_lol: Hvor mye skal du opp i?

Jeg må si resultatet ble dårligere enn forventa... men jeg tror jeg er et "uheldig" tilfelle... men får ta tida til hjelp, det kan jo være at det blir bedre og bedre tiden etter kuren :) LITT har det hvertfall hjulpet :)

Du kan gått prøve vanlig vann når du vasker ansiktet, for noen blir også asan for sterkt.Hvis det er røde merker du har, så er det ikke arr, og disse vil blekes til med tiden. Jeg har sånne underjordiske kviser, røde og veldig synlige. Noen blir også veldig store, og tar tid før de forsvinner. Har du noe lignende?

Isåfall, hvis du har sånne som jeg har, så vil nok de røde merkene blekes etter hvert. Men dette kan ta alt fra kort tid, til veldig lang tid. Tok nesten 2 år før ene store, røde merket jeg hadde i pannen forsvant. Men som sagt, det forsvant tilslutt! :D

Disse merkene er utrolig frustrerende, det er jeg helt klar over.. Men det positive med denne typen kviser er at den ikke etterlater seg mye arr, men merker. Noe som vil blekes til vanlig hudfarge med tiden. Så det er nok bare å ta tiden til hjelp.

Men selvsagt finnes det flere kremer på markedet som kan hjelpe deg med å få fjernet disse merkene fortere. Denne her kremen har fått utrolig mange positive tilbake meldinger. Mange som har brukt denne mot disse røde merkene, enkelte kviser etterlater seg. Skal visst funke veldig, veldig bra:)

http://www.blivakker.no/49c1c1ab-fa1b-4f06-b184-ed08dc74d2c9/product/DEC0093/decleor-aroma-white-c-recovery-brightening-night-cream-50ml?gclid=CO-xhb67jbQCFeN4cAodWlwAjg

Jeg er nok bare i startfasen av denne kuren enda, svelget nettopp min 5 kapsel.. Men har ikke fått noen beskjed om hvor mye jeg skal opp i enda, men skal som sagt på kontroll hos hudlegen i begynnelsen av Januar. Skal spørre og grave litt da:) Btw; Jeg er 1.74 høy, og 52 kilo.

Hudlegen regnet med at jeg måtte være på denne kuren fra 3-4 måneder, så får vi se hva det blir til :)

Jeg er iallefall veldig fornøyd med at jeg begynte på denne kuren, bivirkningen er dritt, men heller disse bivirkningene i noen måneder, enn kviser i mange år :D Holder meg positiv.

Synd å høre at du ikke fikk det resultatet du hadde håper på :( Men det finnes mange andre måter per dags dato, så man kan bli kvitt alle kvisene. Ta deg enda en tur til hudlegen kanskje (?) og høre hva h*n har å anbefale deg, og sette det opp til videre behandling:) Håper du også blir fornøyd med huden og bli kvitt alle kvisene etterhvert ! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...