Gå til innhold

Da har jeg begynt på isotretinoin orifarm (roaccutane)

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ja, jeg roste Artelac i skyene. Bruker jeg den morgen, midt og til kvelds så ser det ikke ut som om jeg har grått i flere timer.. ;)

Takk, da skal jeg kjøpe disse! :) Er knall rød på øynene når jeg våkner, og svir. Også utover dagen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uke 3 i behandlingen (1 tablett daglig).

Går overraskende bra. Ingen bivirkninger siden sist. Bør jeg forøvrig kontakten hudlegen for å høre hvor lenge jeg skal gå på dette? Er det vanlig å vite hvor lenge behandlingen skal vare?

Skrevet

Hei dere!

Jeg har nå startet på mitt tredje brett med piller, tar 2,3,2,3,2,3 tabl. Eneste jeg har merket av bivirkninger er noe tørre lepper og noe tørr hud i ansiktet, har også fått en voldsom oppblomstring med masse betente kviser i ansiktet mitt som klør, (slike jeg alltid har hatt)

Håper dette roer seg ned..

Jente 23, 161 cm høy og 53 kg

Skrevet (endret)

Hei!

Jeg er plaget med kviser, og har vært plaget i over 2 år.. Begynner å bli skikkelig lei, for å si det sånn. De kvisene jeg får blir veldig store, hovend og kjempe røde.. Jeg var hos hudlege for nesten 2 år siden, og han skrev ut resept til Tetralysal, antibiotika. Jeg fikk høre for litt siden, at man ike skal gå så lenge på Tetralysal, men legen min har skrevet ut resept til meg i snart 2 år, uten å si noe... Noe som gjorde meg forbannet. Tetralysal har litt virkning på huden min, når jeg tar tablettene, men med en gang jeg slutter, så kommer kvisene tilbake igjen. Jeg har søkt og lest mye på internett de siste månedene, hver eneste dag!! Så plutselig fant jeg noe som het ISO, isotretinoin orifarm. Det som før het roaccutane.

Jeg leste også på klara-klok at en lege mente at disse tablettene fjernet både kviser, selvsagt, men også rødeheten, stemmer det?

Jeg blir veldig rød og får veldig fort arr, etter kvisene. Stilles det krav til hvem som kan begynne på denne behandlingen? Jeg har lest om alle bivirkningene, og det tok meg lang tid for å bestemme meg, men jeg er villig til å prøve det, hvis jeg får lov??

Jeg er nemmelig dritt lei av disse urenhetene, og det svekker selvbildet og selvtilliten min kjempe mye.. :(

Håper dere kan gi meg de svarerne jeg ønsker

fjerner disse tablettene rødheten i kviser og huden?

Håper på svar snarest mulig, har hudlege time om 1uke, og skal spørre om jeg kan begynne på ISO.

MVH sliten gutt, 16.

Endret av 96ern
Skrevet

fjerner disse tablettene rødheten i kviser og huden?

Håper på svar snarest mulig, har hudlege time om 1uke, og skal spørre om jeg kan begynne på ISO.

MVH sliten gutt, 16.

Jeg har gått på disse tablettene ca 1 mnd og har ikke merket forskjell på rødheten, men røde merker forsvinner som oftest av seg selv så lenge man ikke får nye kviser der hele tiden. Men dette er noe som tar tid.

Det er alt jeg kan svare ihvertfall.

Du bør fokusere på å først bli kvitt kvisene før du fokuserer på arr og merker. Disse kan du dekke til med produkter, siden det ikke er så "vanlig" at gutter bruker sminke så kan du gjøre litt reseach på hva som ser naturligst ut, og vil du ikke at noen skal se at du bruker sminke så bruk tid på å finne en farge som matcher huden din helt. Eller noe som bare demper rødheten uten at du dekker det helt.

Lykke til hos hudlegen!

Skrevet

Hei, Går på Iso. legger ut et bilde fra utviklingen min, fra uke 2 (øverst), uke 5 og uke 6. Uke to-tre var værst. I det siste har det gått veldig sakte, jeg tar 2 tabletter i 1 uke, så 1 tablett 1 uke, 2, 1 osv...Legger ut som AB siden jeg føler meg ganske så fæl , som dere sikkert kan skjønne:/:(

Anonym poster: b2dfd22ae461052c3db9d754913352ff

post-37809-0-93484000-1354053731_thumb.j

Skrevet

Hei, Går på Iso. legger ut et bilde fra utviklingen min, fra uke 2 (øverst), uke 5 og uke 6. Uke to-tre var værst. I det siste har det gått veldig sakte, jeg tar 2 tabletter i 1 uke, så 1 tablett 1 uke, 2, 1 osv...Legger ut som AB siden jeg føler meg ganske så fæl , som dere sikkert kan skjønne:/:(

Man ser jo at du er blitt bedre :) Ser også at du har litt annerledes kviser enn meg, jeg har store kviser slik at jeg får sånne harde kuler i huden, har fått en voldsom oppblomstring. Lurer på om jeg må innom hudlegen og få noen stikk med kortison :(

Skrevet

Jeg merker jeg har to, små underjordiske nå. Har mest røde flekker i hårfestet igrunn, ikke helt som på bildet over. Anywho, jeg er ekstatisk her, nå føler jeg det kommer ut!

Skrevet

Ja her var det bedring! Håper iso tar knekken på siste rest ila kuren ;)

Jeg har også annerledes type kviser, du kan bruke mine for det de er verdt; det ser ikke ut til at dine gir deg arr. Du er tøff som poster, forresten, har hatt "lyst" til det flere ganger selv men tør ikke. For det er fakta, kviser ser ikke bra ut :P

Jeg har nå to røde kinn, de er røde av merkene etter mange, plutselige dype kviser jeg fikk. Men kan telle på én hånd antall kviser igjen, det går sikkert opp og ned en stund før det forhåpentligvis forsvinner for alltid ;)

Skal til hudlegen denne uken, gruer meg nesten.

Forteller dere om bivirkningene? Siden jeg har fått så mange er jeg så redd for at han ikke vil la meg fortsette.. Hehe. Men det går nok bra.

Skrevet

Etter 6-7 uker etter jeg slutta med kuren har jeg da begynt litt igjen for å komme opp i 140-150 mg/kg. Da jeg slutta 2/10 var jeg oppe i ca 122 mg/kg. Bivirkninger under kuren var noen kviseutbrudd, voldsomt tørre lepper og hud, hår, øyne osv, Og sliten og nedstemt. Men ellers slapp jeg unna :) Resultatet var skuffende... Men de røde prikkene som ligner på kviser er glatte arr, og ellers har jeg noen "dypere" arr i kinna. Så bedre er det hvertfall! Jeg er nok en av få som ikke har fått sånn kjempeforandring, men ifølge hudlegen vil det bli mye bedre med tiden.

Nå får jeg ikke bruke fruktsyrer eller laser. Han sa at han kunnse se på ansiktet mitt at jeg hadde brukt litt fruktsyre, fordi arrene var mørkere enn de hadde trengt å være. Jeg skal visst bare skylde med lunkent vann, eventuelt vaske med litt asan e.l. og en mild fuktighetskrem. Det var overraskende! Men det hørtes jo logisk ut nå å ikke behandle huden så hardt. Jeg kunne heller ta laser og fruktsyre om et års tid. Har noen fått samme beskjedene?

Jeg har ikke den rødheten jeg tror dere andre snakker om, den hadde jeg under kuren. Men det er de røde arrene. Hva gjør dere andre med de? Tar dere ansiktsdamp, ansiktsmaske e.l. etter/i kuren? Lurer på om det bare kan irritere huden enda mer, eller om det kan være bra....

Nå tar jeg to uker med ISO, så er jeg snart oppe i maksdose :D

Skrevet (endret)

Jeg har gått på disse tablettene ca 1 mnd og har ikke merket forskjell på rødheten, men røde merker forsvinner som oftest av seg selv så lenge man ikke får nye kviser der hele tiden. Men dette er noe som tar tid.

Det er alt jeg kan svare ihvertfall.

Du bør fokusere på å først bli kvitt kvisene før du fokuserer på arr og merker. Disse kan du dekke til med produkter, siden det ikke er så "vanlig" at gutter bruker sminke så kan du gjøre litt reseach på hva som ser naturligst ut, og vil du ikke at noen skal se at du bruker sminke så bruk tid på å finne en farge som matcher huden din helt. Eller noe som bare demper rødheten uten at du dekker det helt.

Lykke til hos hudlegen!

Takk for svar! :)

Har også hørt at de røde merkene forsvinner etterhvert, heldigvis. Men som du sier, tror jeg må fokusere på å bli kvitt de kvisene jeg har, fordi det kommer jo nye røde merker hele tiden, samt noen blir blekere!

Kjenner jeg gleder meg til å komme til hudlegen neste uke, så jeg kan begynne med behandling. Kommer til å holde dere oppdatert hvilken behandling jeg får osv:)

Endret av 96ern
Skrevet

Takk for svar! :)

Har også hørt at de røde merkene forsvinner etterhvert, heldigvis. Men som du sier, tror jeg må fokusere på å bli kvitt de kvisene jeg har, fordi det kommer jo nye røde merker hele tiden, samt noen blir blekere!

Kjenner jeg gleder meg til å komme til hudlegen neste uke, så jeg kan begynne med behandling. Kommer til å holde dere oppdatert hvilken behandling jeg får osv:)

Håper du får hjelp, for dette er ikke moro nei :(

Jeg selv ble fortalt at å fokusere på å bli kvitt merker var et dødt løp uten å bli kvitt grunnen til dem først, så det er det jeg selv gjør nå :)

Skrevet

Begynner å bli litt tørr i ansiktet og flasser så vidt bittelitt på brystet. Noen tips til hva jeg kan gjøre?

Skrevet

Begynner å bli litt tørr i ansiktet og flasser så vidt bittelitt på brystet. Noen tips til hva jeg kan gjøre?

Jeg bruker en babyvaskeklut, den glatte siden fremfor den med litt ru overflate, dynker den i lunken vann og tørker over ansiktet (der hvor det flasser) slik at det forsvinner. Det hjelper meg å bli kvitt flassende hud, og jeg synes det føles mildere mot huden enn å bruke skrubbekremer. Noen har tilogmed advart meg mot å skrubbe for mye på huden under kuren pga sensitiv hud- men dette er veldig individuelt og ikke en fasit. Brukte skrubb i begynnelsen selv, men det gjorde det bare verre for min del.

Så påfører jeg fuktighetskrem. Noen ganger har jeg litt olje på vaskekluten også.

Noen har sikkert andre tips,men det er dette jeg gjør og er fornøyd med :)

Skrevet (endret)

Var hos hudlegen idag og han sa at ved å se på huden min kunne han tørre å si at han nesten helt 100% sikkert garanterer denne kuren vil hjelpe meg, for det var skjedd så store forandringer og merkene har begynt å blekne litt allerede! :juble:

Men det er fortsatt altfor tidlig å bli "vant" til en glatt hud, jeg er fullt klar over det selv om jeg må juble litt ekstra og sukke litt ekstra når det går fremover og bakover :)

Jeg skal nå bruke 2tabl hver dag, men at han sa at hvis det blir verre bivirkninger enn de er nå så går jeg tilbake til 1-2-1-2, og når vi får svar på blodprøvene gir han beskjed om det skulle være noen endringer :) Alt i alt meget fornøyd med kuren så langt :)

Endret av minibelle
Skrevet

Sånt bra at kuren fungerer på deg, godt å høre:)

Har du lang tid før du er ferdig med kuren?

Lykke til videre!

Skrevet

Jeg skal gå på 400 tabl totalt, har gått på dette i 1 mnd. Har lav dose, så det kommer til å ta litt tid før jeg er ferdig. Men den som venter på noe godt.. :P

Skrevet

Vi skal ta samme dose minibelle :) Men jeg er jo på en høyere dose enn deg, gikk opp til tre tabletter allerede etter to uker. Var på kontroll i går, og hudlegen mente at ting gikk framover, og tvilte på at jeg kom til å få et stort utbrudd nå (men forbereder meg på det verste). Jeg har virkelig opplevd stor forbedring, og hun mente at de røde merkene stort sett vil forsvinne. Det håper jeg, for de er omtrent like skjemmende som selve kvisene, og de er veldig synlige, spesielt i kinnene der jeg har hatt to klynger med kviser på hver side :/

Bivirkningsmessig har jeg foreløpig vært utrolig heldig, men de sniker seg sakte på ;) Tror ikke kulda hjelper på, hendene begynner å bli tørre, og har noe som kan minne om utslett flere steder. Flassingen i hodebunnen ga seg heldigvis kjapt, håper det holder seg slik. Ellers har jeg begynt å flasse litt i ansiktet, så foundation begynner å bli litt kinkig. Leppene er veldig tørre, flasser og har fått munnsår. Har gått til innkjøp av prolip, håper det hjelper. Det verste er at de føles så såre, svir litt - flere som har det slik? Har jevnt over vært flink til å smøre meg med rike kremer, i tillegg til at hodebunnen dynkes med olje de få gangene jeg trenger å vaske håret, så kanskje det har litt å si og:) Litt stiv i hoftene også (og ellers i kroppen, men sånn går det når man sitter krokrygget over en pult konstant i flere uker;)

Skrevet

I morgen skal jeg øke til 3tbl. Lurer på åssen det blir. Jeg har sprukket i leppa merker jeg, og de som var blitt så fine :( Ellers merker jeg nesten ingenting. Litt tørrere i øynene og litt flass mellom brynene. Hudlegen påstår at det er ham som vurderer hvor lenge man skal gå på dem, jeg har regnet ut om jeg tar tre mnd fom. nå med 100mg, så er jeg oppe i 360 piller. Er det lite, synes dere?

Skrevet

Misunner dere som går på denne kuren, for å være ærlig. Jeg sa for 2 uker siden på dette forumet, at jeg ikke hadde mange kviser, men en del arr. Dette kan jeg endre på nå, desverre. For hver dag og hver natt kommer det 3-4 nye røde, synlige kviser. Jeg blir oppgitt og deprimert.. Har ikke ord, kan ikke sette ord på hvor jævli jeg har det nå.

Men samtidlig så utrolig glad for at jeg har hudlege time på tirsdagen neste uke. Jeg håper h*n har noen gode råd og tips til videre behandling.. Jeg har holdt ut i over 2 år med kviser, men kroppen min sier nok nå. Jeg greier rett og slett ikke dette mere. Påvriker meg kanskje mere enn det brude også. Føler det er så urettferdig at noen skal gå hele livet uten urenheter i det hele tatt, mens noen må liide som faen.. Årker ikke å skrive mere, er bare deprimert for tiden.

Kommer ikke til å oppdatere noe mere før jeg er på bedringens vei, greier det bare ikke.

Lykke til, til alle som er på denne kuren. Håper dere får fin hud og selv blir fornøyd:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...