Gå til innhold

Da har jeg begynt på isotretinoin orifarm (roaccutane)

Fremhevede innlegg

Skrevet

Litt off-topic! Jeg har det siste året vært veldig plaget med kviser over hele ansiktet, de poppet opp hele tiden, nå den siste tiden har det roet seg ned, men kvisene har etterlatt små røde flekker overalt i ansiktet og huden ser uren ut selv om kvisene er borte. Hva kan jeg gjøre for å få bort disse røde flekkene?

Anonym poster: 24962027f9356650cda9ec880001e1c2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Smører deg med tålmodighet. Flekkene går heldigvis vekk, men det kan ta flere måneder.

Skrevet

Smører deg med tålmodighet. Flekkene går heldigvis vekk, men det kan ta flere måneder.

Noen av flekkene har jeg hatt i seks måneder og det virker ikke som at de har tenkt å gå bort med det første. Kjedelig at de ikke går bort, for selv om jeg ikke har kviser lenger, ser det ut som at jeg har masse kviser :(

Skrevet

Noen av flekkene har jeg hatt i seks måneder og det virker ikke som at de har tenkt å gå bort med det første. Kjedelig at de ikke går bort, for selv om jeg ikke har kviser lenger, ser det ut som at jeg har masse kviser :(

Det kan faktisk ta oppimot et år, det varierer fra person til person. Det hjelper å eksfoliere, feks. med fruktsyrer og kjemiske peelinger. Fysisk peeling fungerer også :)

Skrevet

Jeg har også røde flekker etter kvisene, og noen av de har vært i rundt 2år nå:( De blir svakere, det kan jeg love deg, men ta tiden til hjelp. Jeg bruker selv en peeling nå, og merker forskjell bare ett 3ganger :))

Bruker Cosmica sin ansikts-peeling og en mild fuktighetskrem, også fra Cosmica:) Anbefales. (Uten parfyme)

Finnes på apoteket til en billig penge:)

Skrevet

Det kan faktisk ta oppimot et år, det varierer fra person til person. Det hjelper å eksfoliere, feks. med fruktsyrer og kjemiske peelinger. Fysisk peeling fungerer også :)

Tusen takk for tips. Jeg bruker skrubb fra MD, bruker den 1 gang i uka. Kan jeg brukte den oftere?

Jeg har også røde flekker etter kvisene, og noen av de har vært i rundt 2år nå :( De blir svakere, det kan jeg love deg, men ta tiden til hjelp. Jeg bruker selv en peeling nå, og merker forskjell bare ett 3ganger :))

Bruker Cosmica sin ansikts-peeling og en mild fuktighetskrem, også fra Cosmica:) Anbefales. (Uten parfyme)

Finnes på apoteket til en billig penge:)

Uff da. Jeg vet hvor kjedelig det er å ha disse prikkene overalt i ansiktet og veldig frustrerende at det tar så lang tid før de går bort. Aldri hørt om Cosmica før, må kanskje teste det ut ja, takk :)

Skrevet

Tusen takk for tips. Jeg bruker skrubb fra MD, bruker den 1 gang i uka. Kan jeg brukte den oftere?

Uff da. Jeg vet hvor kjedelig det er å ha disse prikkene overalt i ansiktet og veldig frustrerende at det tar så lang tid før de går bort. Aldri hørt om Cosmica før, må kanskje teste det ut ja, takk :)

Bare så dere vet det, jeg har også røde flekker, og har selvfølgelig gjort research på det. Husk på at det ikke er arr, bare en skade som huden trenger å reparere.

Nå som jeg går på roaccutan tenker jeg ikke så mye på dem, man tar ett problem av gangen

Jeg synes du kan bruke skrubben så ofte du vil så lenge huden ikke blir irritert. Noe smart jeg selv fant på (som sikkert flere gjør) er å blande den med rensen, den er litt for grov i seg selv, i alle fall for meg. Jeg ville ikke gjort det to ganger daglig, det tror jeg er for mye. Ellers kan du bare prøve deg frem :)

Skrevet (endret)

Litt motivasjon: Jeg er straks 3 måneder inn i kuren nå og er for øyeblikket helt kvisefri!!! :bolledeig: Har ikke hatt en eneste kvise på 3-4 uker nå. Komedonene som jeg slet med i panne og kinn samt hake, klemte jeg ut for etpar dager siden. Huden min var blitt så klar utenom disse komedonene (Så ut som de kom mer og mer ut på en måte). Så da klemte jeg de like så godt ut alle sammen. Ble veldig rød etterpå, men nå er det røde etter klemmingen nesten borte, og jeg kan ikke huske huden min så glatt som den er nå, noen gang. Er gøy å rense huden nå, fordi den føles så glatt og fin når jeg tar på den! :rolleyes:

Har mange arr på kinn og panne etter kvisene, som gjør huden ruglete og rødprikkete. Men som du sier Professor Orm: Ett problem om gangen! :)

edit: skrivefeil

Endret av Lilje:)
Skrevet (endret)

Aha! Jeg har tatt tabletter i 3 uker +1dag idag :) Men det sier deg ikke hvor langt i kuren jeg har kommet, da ;p Husker ikke hvor mange tabl jeg har tatt, men tar forts 2-1-2-1-2-1-2.. Lurer på om jeg får øke dosen snart.

Kan jeg spørre deg hvor mye du veier? Du trenger så absolutt ikke å svare dersom du ikke ønsker det. Grunnen til at jeg spør, er fordi jeg lurer på hva det er som avgjør hvor mange tabl du skal ta om dagen?

Selv er jeg 1.60 cm høy og veier 53 kg, jeg har hatt store innebygde kviser som har klødd og gitt betennelse på haken, tinningen og på halsen, ryggen, men ikke mange av gangen. Jeg fikk høre at de som veier 60 kg pleier å få 3 tbl daglig, jeg skal ha 2 den ene dagen og 3 den andre dagen, står på 20 mg / tabl. Så det jeg lurer på er: Har jeg egentlig fått en veldig sterk dosering?? Skal gå på det i 4 mnd.

Dette er tredje dagen min på kuren, har tatt totalt 8 tb på disse tre dagene :)

Ikke merket noe til bivirkninger enda, :)

Endret av Scampi
Skrevet

Bare så dere vet det, jeg har også røde flekker, og har selvfølgelig gjort research på det. Husk på at det ikke er arr, bare en skade som huden trenger å reparere.

Nå som jeg går på roaccutan tenker jeg ikke så mye på dem, man tar ett problem av gangen

Jeg synes du kan bruke skrubben så ofte du vil så lenge huden ikke blir irritert. Noe smart jeg selv fant på (som sikkert flere gjør) er å blande den med rensen, den er litt for grov i seg selv, i alle fall for meg. Jeg ville ikke gjort det to ganger daglig, det tror jeg er for mye. Ellers kan du bare prøve deg frem :)

Hvis du skal bruke denne Cosmica ansikts-peelingen, så holder det å begynne med 2-3 ganger i uken, for å se hvordan huden din faktisk reagerer. Den skal IKKE tas hver dag. har du sensitiv hud så helst prøve en mild peeling. Jeg bruker peeling 4 ganger i uken, og denne peelingen kan jeg anbefale for tynn og sensitiv hud:D Jeg har tatt den fire ganger no, og små arr kommer sakte men sikkert bort og rødheten i arrene blir mindre synlige.

Løp og kjøp:)

Skrevet

Hvis du skal bruke denne Cosmica ansikts-peelingen, så holder det å begynne med 2-3 ganger i uken, for å se hvordan huden din faktisk reagerer. Den skal IKKE tas hver dag. har du sensitiv hud så helst prøve en mild peeling. Jeg bruker peeling 4 ganger i uken, og denne peelingen kan jeg anbefale for tynn og sensitiv hud:D Jeg har tatt den fire ganger no, og små arr kommer sakte men sikkert bort og rødheten i arrene blir mindre synlige.

Løp og kjøp:)

Det er veldig individuelt hvor ofte man skal bruke peelingen. Hvis du blander bittelitt i rensen hver dag, så kan det gå. Men full peeling, det går ikke, med mindre det er glykolsyreserum fra M.D

Jeg regner med at denne anonyme brukeren klarer å finfint finne ut hva som fungerer og ikke. Greit for meg å vite om denne peelingen når jeg selv skal fjerne flekkene mine.

Skrevet (endret)

Kan jeg spørre deg hvor mye du veier? Du trenger så absolutt ikke å svare dersom du ikke ønsker det. Grunnen til at jeg spør, er fordi jeg lurer på hva det er som avgjør hvor mange tabl du skal ta om dagen?

Selv er jeg 1.60 cm høy og veier 53 kg, jeg har hatt store innebygde kviser som har klødd og gitt betennelse på haken, tinningen og på halsen, ryggen, men ikke mange av gangen. Jeg fikk høre at de som veier 60 kg pleier å få 3 tbl daglig, jeg skal ha 2 den ene dagen og 3 den andre dagen, står på 20 mg / tabl. Så det jeg lurer på er: Har jeg egentlig fått en veldig sterk dosering?? Skal gå på det i 4 mnd.

Dette er tredje dagen min på kuren, har tatt totalt 8 tb på disse tre dagene :)

Ikke merket noe til bivirkninger enda, :)

Så merkelig dosering du har fått, for hudlegen sa til meg at jeg ikke skal trappe opp på 3 tabl før blodprøve nr 2 er tatt, pga vekt og litt diverse. Jeg er omtrent som deg, 162cm og 55kg. Men var prøvene fine (noe slikt) så kunne vi først trappe opp til 2 tabl daglug, deretter kanskje mer. Huden min har alltid vært hjemsøkt av flere urenheter enn normalt, men siste halvår ble det så ille at jeg måtte til hudlegen. Angrer jeg ikke dro før, for nå ser jeg mange merker jeg må sminke vekk.

Ellers vil jeg trekke frem øyedråpene og nesesprayen for tørre øyne/nese, de er gull verdt! De, samt fuktighetsgelen for tørr hodebunn får meg til å glemme bivirkningene. Jeg har innsett at selv om jeg ikke er plaget av bivirkningene, så er jeg litt uheldig og har fått veldig mange av dem allerede. Håper det gir seg ;)

Efot: Ser du skal gå på dette i 4 mnd, da er kanskje dosen ok. Jeg er blitt fortalt jeg skal gå på dette i 6-8 mnd, tror jeg det var. 4mnd høres brutalt ut ;p Håper du ikke merker bivirkninger på samme nivå som meg ;)

Endret av minibelle
Skrevet

Hvor har du kjøpt den? :)

Den kjøpes på Apoteket, for en billig penge:)

Skrevet

Så merkelig dosering du har fått, for hudlegen sa til meg at jeg ikke skal trappe opp på 3 tabl før blodprøve nr 2 er tatt, pga vekt og litt diverse. Jeg er omtrent som deg, 162cm og 55kg. Men var prøvene fine (noe slikt) så kunne vi først trappe opp til 2 tabl daglug, deretter kanskje mer. Huden min har alltid vært hjemsøkt av flere urenheter enn normalt, men siste halvår ble det så ille at jeg måtte til hudlegen. Angrer jeg ikke dro før, for nå ser jeg mange merker jeg må sminke vekk.

Ellers vil jeg trekke frem øyedråpene og nesesprayen for tørre øyne/nese, de er gull verdt! De, samt fuktighetsgelen for tørr hodebunn får meg til å glemme bivirkningene. Jeg har innsett at selv om jeg ikke er plaget av bivirkningene, så er jeg litt uheldig og har fått veldig mange av dem allerede. Håper det gir seg ;)

Efot: Ser du skal gå på dette i 4 mnd, da er kanskje dosen ok. Jeg er blitt fortalt jeg skal gå på dette i 6-8 mnd, tror jeg det var. 4mnd høres brutalt ut ;p Håper du ikke merker bivirkninger på samme nivå som meg ;)

Takk for tips!

Kan jeg spørre om navn på øyedråpene/nesesprayen?

Jeg skjønte at det var tre typer iso, 10 mg/tabl, 20mg/tabl og 40mg/tabl, kanskje dosen min ikke er så sterk alikevel? (står på 20mg/tab, dag 1 tar jeg totalt 40mg, dag 2 tar jeg 60 mg, dag 3 40 mg osv) Selv om jeg har begynt å merke at jeg må drikke mer vann, får lett hodepine for tiden..

Gjest BabyBlue
Skrevet

Riktig som du sier. Og de røde merkene forsvinner :danse: men det tar litt tid før de går vekk. Og det er som regel etter kuren, noen måneder kanskje? Kanskje 6 måneder, 12 måneder før huden har en jevn tone. Kanskje lenger, det er individuelt. Jeg har ikke røde merker lenger, det er mer som dype søkk i huden som er tegn på at jeg har hatt urenheter. Kvisene forsvinner under kuren (i hvert fall når det gjelder de fleste, noen får ikke kvisefri hud etter kuren), og huden "lappes sammen" etter kuren når den ikke er så tynn og sart lenger. Det er noe dritt, men tålmodighet er viktig :blomst:

Skrevet (endret)

Takk for tips!

Kan jeg spørre om navn på øyedråpene/nesesprayen?

Jeg skjønte at det var tre typer iso, 10 mg/tabl, 20mg/tabl og 40mg/tabl, kanskje dosen min ikke er så sterk alikevel? (står på 20mg/tab, dag 1 tar jeg totalt 40mg, dag 2 tar jeg 60 mg, dag 3 40 mg osv) Selv om jeg har begynt å merke at jeg må drikke mer vann, får lett hodepine for tiden..

Øyedråpene heter Artelac, nesesprayen heter Rhinoil :)

Jeg tar også 20, men du får bare stole på at hudlegen vet hva han gjør :) Så får jeg stole på at hudlegen min vet hva han gjør :P

Endret av minibelle
Skrevet

Forresten! Jeg er for første gang på lenge helt 99% kvisefri!(Har 1 liten en, men den føler jeg ikke telles) Vet ikke om det varer (har mine tvil), men at kuren gjør NOE er helt sikkert! Jeg jubler! Føler meg som meg selv igjen! ;) Snart 1 mnd siden jeg startet. Hurra!

Skrevet

Da har jeg ca en mnd igjen!! Gleder meg til å bli ferdig. Det som har redda meg er et fuktserum fra vichy! Og "lypsyl" fra forever living!

Skrevet (endret)

Forresten! Jeg er for første gang på lenge helt 99% kvisefri!(Har 1 liten en, men den føler jeg ikke telles) Vet ikke om det varer (har mine tvil), men at kuren gjør NOE er helt sikkert! Jeg jubler! Føler meg som meg selv igjen! ;) Snart 1 mnd siden jeg startet. Hurra!

Så fint at "Giften" fungerer på deg:) men husk at huden må tømmes helt, så kan fort komme flere utbrudd. Vær forbredt!

Hvor lenge skal du gå på kuren?

Lykke til vidre:)

Endret av 96ern

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...