Gå til innhold

Da har jeg begynt på isotretinoin orifarm (roaccutane)

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hva mener du med at du blir "mongo" av dem? Jeg har bare mer og mer lyst til å kutte p-pillene helt, begynte på p-pillene noen uker før Iso, og er mer og mer sikker på at de ødelegger mer enn de hjelper :s

Høres slitsomt ut å lete seg fram i p-pillejungelen samtidig som du nettopp har begynt på iso ja. Jeg er heldig sånn sett, tåler p-piller godt. Hvilke går du på nå? Er det kvisene eller andre ting du plages av i forbindelse med pillene? Og kanskje alternativ hormonell prevensjon fungerer? Venninna mi ga opp p-piller, mens p-ring fungerte bra.

Har nå tatt 12 tabletter, foreløpig ganske lite å melde om. Klødde som tidligere nevnt mye i helga, men i dag har det ikke vært noe å bry seg om. Har så mye å gjøre nå før eksamen, så glemmer vel å legge merke til det ;) Ellers er jeg litt stiv i bena. Har også litt vondt nederst i korsryggen - det sliter jeg med uansett, men det kjentes litt annerledes nå. Men så sitter jeg jo med hodet begravd i bøker fra morgen til kveld, ikke det beste for kroppen. Har fått noen ekstra kviser men ikke noe utbrudd, men så er det jo knapt nok plass til flere. Har flere ganger fått spørsmål fra folk jeg ikke har møtt på en stund om jeg har fått eksem..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres slitsomt ut å lete seg fram i p-pillejungelen samtidig som du nettopp har begynt på iso ja. Jeg er heldig sånn sett, tåler p-piller godt. Hvilke går du på nå? Er det kvisene eller andre ting du plages av i forbindelse med pillene? Og kanskje alternativ hormonell prevensjon fungerer? Venninna mi ga opp p-piller, mens p-ring fungerte bra.

Har nå tatt 12 tabletter, foreløpig ganske lite å melde om. Klødde som tidligere nevnt mye i helga, men i dag har det ikke vært noe å bry seg om. Har så mye å gjøre nå før eksamen, så glemmer vel å legge merke til det ;) Ellers er jeg litt stiv i bena. Har også litt vondt nederst i korsryggen - det sliter jeg med uansett, men det kjentes litt annerledes nå. Men så sitter jeg jo med hodet begravd i bøker fra morgen til kveld, ikke det beste for kroppen. Har fått noen ekstra kviser men ikke noe utbrudd, men så er det jo knapt nok plass til flere. Har flere ganger fått spørsmål fra folk jeg ikke har møtt på en stund om jeg har fått eksem..

Ja det er ekstra kviser, veldig merkelig humør (som startet før Iso) og ymse. Diane heter merket. Har brukt p-ring før uten bivirkninger, kanskje det er noe jeg skulle vurdert seriøst. Ting kan jo ha forandret seg siden den tid, da.

Diane er jo "anti-kvise"-pillen og jeg har ikke gått på den så lenge at det kan bekreftes eller ikke, håper bare ikke at jeg går på noe hormonelle greier som kan tippe resultatet over. Spesielt siden jeg er sikker på at dette er hormonelle kviser. Hm..

Eksem-spm kjenner jeg meg i, og det er jo litt mer akseptert å spørre om enn evt kviser. Merkelig, men kviser er så tabu. Når jeg prater lett om dette kan jeg se noen blir litt forsiktige om hva de sier, kun fordi jeg sier ifra at jeg plages ekstra. Men så har folk ikke sett det så tydelig før, som siste halvår :( Men heldigvis sees det ikke når jeg sminker meg, håper det fortsetter slik. Helst at jeg kan gå tilbake til å kunne droppe sminken en veldig veldig travel morgen ;)

Du får ha lykke til med kommende eksamener mot jul, og håper det går bra ;) Synes å huske du skrev om det. Håper på flere oppdateringer fra deg før jul også selvsagt, bare kom på at du skrev noe om eksamenstress :)

Skrevet

Et spørsmål til dere på iso. Hvor plaget er dere egentlig?

Jeg kjenner tre stykk, som har tatt denne kuren. To av de slet i mange år med heftige utbrudd av verkende kviser. Tredjemann har jeg aldri sett en kvise på. Helt perfekt hud i ansiktet. Hun har også veldig lav selvtillit generelt og holdt på å forgå helt under kuren. Var det virkelig verdt det? Vi rundt henne holdt på å tørne av sytingen hennes under kuren. Og allikevel har ingen av oss sett en eneste kvise på henne. Så er det for mange der ute som sutrer seg til en slik kur? Eller er den som regel reell?

Kan dere legge inn bildet av huden deres med utbrudd?

Anonym poster: 2992748c3efc21adb462d54d8953e913

Jeg gjør ikke det, kanskje jeg gjør det når kuren er over for å vise forskjell.

Ellers signerer jeg DesertRose, og jeg vet om ei som aldri ble kvitt hudproblemene på rygg- men hadde så og si prikkfritt i ansiktet.

Vel, det har gått veldig ut over humøret mitt. Jeg overreagerer og er veldig emosjonell og trist. Med hensyn til graviditet, så trenger jeg dem ikke når jeg ikke er seksuelt aktiv. Jeg sluttet å ta dem for to dager siden, jeg vil rett og slett ikke ha dem. Så lenge jeg viser negativ graviditetstest får jeg jo ny resept.

Hørtes ut som det beste for deg uten tvil. Bare husk å bruk slikt igjen om du blir aktiv ;)

Skrevet

Jeg har også tatt tolv piller! :D Det er jo kjempefestlig, da kan jeg jo sammenlikne meg med deg. Jeg har ikke fått noen bivirkninger, men de er vel rett rundt hjørnet :(

Jeg brukte forøvrig Diane før, hadde ingen problemer whatsoever. Men jeg var dum nok til å gå med på å slutte med dem fordi legen liksom ikke likte dem. Jeg er veldig testosteronsensitiv, så jeg fikk selvfølgelig kviser igjen. Jeg har ansiktet dekket jevnt av røde prikker, og får ofte kviser på merkelige steder. Hudlegen gav meg resept på microgynon, og de var helt forferdelige. De skal være milde, men jeg tålte Diane, som jo er sterke, tusen ganger bedre.

Skrevet

Sluttet for en måned siden og har nå fått tre kviser på vanlig sted. I tillegg har flere føflekker sprukket opp.

Hudlegen mener det er normalt... Angrer så jævlig på at jeg prøvde dette.

Anonym poster: 0f2b2a7de63e5d52fd48ca9c09814489

Skrevet

Sluttet for en måned siden og har nå fått tre kviser på vanlig sted. I tillegg har flere føflekker sprukket opp.

Hudlegen mener det er normalt... Angrer så jævlig på at jeg prøvde dette.

Anonym poster: 0f2b2a7de63e5d52fd48ca9c09814489

Sa han at det var normalt og få tilbake kviser, og få flere føflekker? :S

Skrevet

Hei :)

Jeg sliter så utrolig med såre og tørre partier rundt øynene og på selve øyelokket.. Huden der er så sensitiv at jeg ikke helt vet hva jeg kan smøre på uten å gjøre vondt verre..

jeg har en øyekrem fra la roche posay, men den funker virkelig ikke..

huden ellers i ansiktet går det bra med, men lepper og øyne har det virkelig ikke bra for tiden.. heldigvis snart ferdig med kuren :)

Noen tips?

Skrevet

Jeg sliter så utrolig med såre og tørre partier rundt øynene og på selve øyelokket.. Huden der er så sensitiv at jeg ikke helt vet hva jeg kan smøre på uten å gjøre vondt verre..

huden ellers i ansiktet går det bra med, men lepper og øyne har det virkelig ikke bra for tiden.. heldigvis snart ferdig med kuren :)

Noen tips?

Hørtes ikke godt ut :( Har dessverre ingen gode tips selv, men kanskje en avkjølende gel kunne vært behagelig? Gir nok ikke så mye fukt, men om du er sår og irritert kan det jo hende det føles litt bedre?I sommer pleide jeg å legge en tube aloe vera i kjøleskapet og så gni det inn etter en dag i solen, det var litt lindrende. Bruker selv hydra flora-øyekremen til Decleor, men den gir ikke sånn veldig mye fukt.

Ellers er jeg ferdig med brett nummer to - ting går jo framover! Kløen jeg opplevde forrige helg ga seg heldigvis en del, og har ikke hatt særlig til bivirkninger enda. Kjenner det litt i leddene mine, og merker at huden begynner å bi tørrere, spesielt hodebunnen. Har så vidt begynt å flasse i ansiktet, og leggene er tørre selv og jeg har smurt de daglig. Men so far so good, og neste onsdag skal jeg øke til tre piller daglig:)

Skrevet

Jeg har tatt 26 piller ca, fortsatt lav dose. Har mye sår i nesen, så er veldig tett hele tiden. Svir når jeg prøvde nesespray, så imorgen kjøper jeg noe på apoteket som ble anbefalt i denne tråden. Lepper og hodebunnen er blitt ennå tørrere, og jeg har ellers intet nytt å tilføye ;p

Skrevet

Jeg har overraskende få bivirkninger. Har tatt dem i to uker, to piller om dagen. Det eneste jeg merker er tørre lepper.

Skrevet

Det unner jeg deg, få bivirkninger høres deilig ut. :)

Selv om jeg har fått en del, så plager de ikke meg mer enn jeg lar det plage meg ;) Har hatt en del tørre og røde øyne også, husker ikke om jeg har nevnt det :P

Skrevet

Noen tips?

Hvis du bruker såpe eller annet, unngå det en periode. Prøv også å unngå vann i ansiktet (der hvor det er sårt ihvertfall). Kanskje det hjelper litt? Og smør masse med hva enn du har. Der har jeg ikke noe genialt å komme med.

Skrevet

Det unner jeg deg, få bivirkninger høres deilig ut. :)

Selv om jeg har fått en del, så plager de ikke meg mer enn jeg lar det plage meg ;) Har hatt en del tørre og røde øyne også, husker ikke om jeg har nevnt det :P

Svir litt rundt munnen, det er ganske rødt der. Men når skal man liksom få bivirkningene? Er de bare sent ute?

Håper dine gir seg :)

Skrevet

Jeg skal til hudelege mandag for mulig roaccutan-behandling. Har gått på tetracyclin siden august, hvilket ikke har gitt det helt store resultatet.

Har dere noen tips til hva jeg kan gjøre/si hos hudelegen? Jeg vil svært gjerne begynne på roaccutan nå da jeg har slitt med kviser og arr helt siden jeg var 14/15 år (er 23 nå).

Bør man forespørre seg om mulige hudkremer, eller leppomade/behandling for leppene?

Anonym poster: 874a971855478c9076b2f1605a9b0811

Skrevet

Jeg skal til hudelege mandag for mulig roaccutan-behandling. Har gått på tetracyclin siden august, hvilket ikke har gitt det helt store resultatet.

Har dere noen tips til hva jeg kan gjøre/si hos hudelegen? Jeg vil svært gjerne begynne på roaccutan nå da jeg har slitt med kviser og arr helt siden jeg var 14/15 år (er 23 nå).

Bør man forespørre seg om mulige hudkremer, eller leppomade/behandling for leppene?

Tror det kommer litt an på legen du er hos. Men jeg slapp faktisk å foreslå det selv, og slapp tom å fullføre tetrakuren som de fleste krever at man skal få på før iso er aktuelt. Men ville jo tro at du som har prøvd tetra uten virkning, samt slitt med dette i snart ti år og får arr har en god mulighet. Bare få fram nettopp det, at kvisene dine er arrdannende og at du har prøvd tetra som ikke hjalp. Du kan jo godt spørre om krever o.l, antar egentlig at det blir foreslått det samme som har kommet i denne tråden, som Effeclar H. Lykke til :)

Skrevet

Er der forresten noen her inne som sliter med munntørrhet? Jeg har konstant vond smak i munnen, tror roaccutanen kan ha noe å gjøre med det..

Skrevet

Svir litt rundt munnen, det er ganske rødt der. Men når skal man liksom få bivirkningene? Er de bare sent ute?

Håper dine gir seg :)

Takk;)

Det er veldig individuelt, noen får med engang, andre får kun litt tørrere hud. Har jeg lest. Mens andre skriver at de får bivirkninger når det trappes opp.

Nyt det mens det varer slik, og ikke vent på bivirkninger ;)

Skrevet

Tror neppe du trenger overbevise. Dukk opp uten sminke, og gir han ikke roa så kan du høre begrunnelser og slikt.

Skrevet

Er der forresten noen her inne som sliter med munntørrhet? Jeg har konstant vond smak i munnen, tror roaccutanen kan ha noe å gjøre med det..

Det er ikke usannsynlig, du får drikke godt og ta det som det kommer.

Får ikke mulitisitert, sitter på mobil.

Skrevet

Det er ikke usannsynlig, du får drikke godt og ta det som det kommer.

Får ikke mulitisitert, sitter på mobil.

Det er den smaken man kan få når man våkner opp om morgenen, bare at jeg har den hele tiden bortsett fra når jeg spiser eller drikker. Det er også derfor jeg går ut ifra at det skyldes munntørrhet. Dere får si ifra om dere opplever noe av det samme, da vet jeg i alle fall nokså sikkert at dette er årsaken. Heldigvis er det ikke den verste bivirkningen, men den er irriterende uansett :(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...