Gå til innhold

Da har jeg begynt på isotretinoin orifarm (roaccutane)

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg går på 1tbl (20mg) om dagen. Har ingen bivirkninger utenom tørre lepper. Er ikke en gang tørr i ansikt eller kropp. Hvis jeg fortsetter med 1tbl vil jeg ikke være ferdig før om 8 måneder. Så har lyst til å gå opp til 2tbl. Evt annen hver dag med 1tbl og annen hver dag med 2. Er dette noe jeg bare kan styre selv? Eller må jeg vente helt til timen min med hudlege som ikke er før i desember?

Hva ville dere gjort forresten? Fortsatt med 1tbl uten bivirkninger, eller tatt litt større dose og få mer bivirkninger, men bli fortere ferdig? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Av leppepomade vil jeg anbefale La Roche Posay på det sterkeste. Har sikkert prøvd 10 forskjellige, denne var den beste syns jeg. Lykke til :)

Av leppepomade vil jeg anbefale La Roche Posay på det sterkeste. Har sikkert prøvd 10 forskjellige, denne var den beste syns jeg. Lykke til :)

Leppepomaden?

Skrevet

Jeg går på 1tbl (20mg) om dagen. Har ingen bivirkninger utenom tørre lepper. Er ikke en gang tørr i ansikt eller kropp. Hvis jeg fortsetter med 1tbl vil jeg ikke være ferdig før om 8 måneder. Så har lyst til å gå opp til 2tbl. Evt annen hver dag med 1tbl og annen hver dag med 2. Er dette noe jeg bare kan styre selv? Eller må jeg vente helt til timen min med hudlege som ikke er før i desember?

Hva ville dere gjort forresten? Fortsatt med 1tbl uten bivirkninger, eller tatt litt større dose og få mer bivirkninger, men bli fortere ferdig? :)

Jeg kan ikke styre hvor mye jeg selv vil ta, når legen min bare har skrevet ut 1 pakke med 30 piller, og beskjed om at jeg får time om en mnd.

Jeg vil selv opp til 2 per dag, men må vel se an hva legen min sier. Tipper jeg får viljen min om blodprøvene viser godt resultat. Mer bivirkninger, pga større dose, ville ikke hatt mye å si for min del, jeg er hakket tørrere enn deg bare.

Skrevet

Jeg kan ikke styre hvor mye jeg selv vil ta, når legen min bare har skrevet ut 1 pakke med 30 piller, og beskjed om at jeg får time om en mnd.

Jeg vil selv opp til 2 per dag, men må vel se an hva legen min sier. Tipper jeg får viljen min om blodprøvene viser godt resultat. Mer bivirkninger, pga større dose, ville ikke hatt mye å si for min del, jeg er hakket tørrere enn deg bare.

Jeg har nok til å begynne på 2 om dagen, fordi det var det jeg først ble utskrevet. Men så tok jeg heller 1. Fikk veldig sterke bivirkninger av 1tbl/dagen, så jeg sluttet etter 2 uker. 1 måned senere, gikk jeg til ny hudlege og prøvde igjen. Han skrev ut 1tbl/dagen til meg pga de sterke bivirkningene jeg hadde fått sist gang. Har nå gått over 1 måned, og har ikke noen andre bivirkninger enn tørre lepper denne gangen. (Kan ha noe med å gjøre at jeg var i syden i 35-40 varmegrader og sterk sol første gang jeg begynte).

Det bare virker uutholdelig lenge og ikke skulle være ferdig før om 8 måneder..Det er ikke før juni neste år!!

Skrevet

Hva har dere som har fått arr tenkt på etter endt kur og kvisefri hud? Jeg har ganske mye arr allerede. En del søkk og huller i huden, mest kinn og panne. Og masse røde flekker. De røde flekkene håper jeg vil svinne med tiden, men nå synes de veldig godt. Noen som har tenkt å ta noen behandling for arr? Evt hva? :)

Synes forresten arr og slikt bedre under kuren? Mine synes veldig godt nå! Arr andre steder på kroppen synes også kjempegodt! Kan ikke huske de så fremtredende..

Skrevet

Forstod aldri hva dere isobrukere mente med at huden blir så tynn, men nå skjønner jeg så alt for godt. Går på tetralysal og flasser utrolig i begge kinn, såpass mye at jeg i dag ble hjemme fra skolen og tråler nettet etter en fuktighetskrem som funker, with no luck yet.

Gjest Sengaia
Skrevet

Til dere som er ferdig på kuren;

Jeg lurer veldig på åssen det var etter kuren? Jeg ble ferdig med kuren for en uke siden, og kvisene er mer tilstede. Leppene er mindre tørre. Men huden... blir den bedre etterhvert, har dere erfaringer med noe lignende? At det ble verre etter endt kur, for så at det blir bedre? Jeg har ikke sett bedring siden jeg starta kuren... *MOTLØS!!!* :vetikke:

Skrevet (endret)

Da er jeg 7 uker ut i kuren.. Har ikke sett en eneste kvise på flere uker!! Alle arr blekner raskt også.Og etter at jeg økte dosen fikk jeg mindre bivirkninger utrolig nok. Jeg har ganske tørre lepper, og er tørr rundt nesen og munnen. Og så ganske tørre hender! Men ellers går det utrolig bra! Muskelverken osv har gått bort.

Før isokuren gikk jeg på tetralysal og epiduo, det var myyyye verre! Jeg ble totalt ødelagt i huden. Men hudlegen min fortalte at jeg antagelig hadde en reaksjon på epiduokremen. Det er visstnok vanlig dersom man har pollenallergi.

Andre som har fått mye sprengte blokar? Jeg har fått en del i ansiktet i det siste.. Blant annet et svært under øye som bare blir større og større:( Må jeg ha laserbehandling for å få vekk dette tro? Aner ikke om dette er pga isokuren, kulde eller hva det er.. Har mye på leggene fra før av, og noe rundt nesen, så jeg vet det er typisk for min bleike hud. Men det svære under øyet som stadig vokser liker jeg ikke!

Puuh.. Dette ble lenger enn planlagt :)

Endret av Vimsemus
Skrevet

Er det noen her som har blitt syke mens de går på denne kuren? Altså sånn syk at man trenger antibiotika?

For eksempel ved ørebetennelse eller bihulebetennelse?

Hva gjør man da? Noen som vet?

Skrevet

Når går depresjonen over? Dette er grusomt!

Anonym poster: 0f2b2a7de63e5d52fd48ca9c09814489

Skrevet

Er det noen her som har blitt syke mens de går på denne kuren? Altså sånn syk at man trenger antibiotika?

For eksempel ved ørebetennelse eller bihulebetennelse?

Hva gjør man da? Noen som vet?

Jeg skulle også akkurat til å poste et innlegg om sykdom. Immunforsvaret er jo litt redusert når man går på dette. (Noe med at det reduserer hvite blodlegemer). Vil ikke si at jeg har blitt lettere syk i kuren (jeg er aldri syk vanligvis), men nå har jeg blitt det likevel. Er det noen som har erfaringer generelt rundt det å være syk samtidig som man tar kuren? Og stemmer det i så fall da at det tar siiiiiiiinnsykt lang tid å bli frisk?

Jeg hadde en forkjølelse for noen uker siden. Vond hals, rennende nese osv. Men det gikk over, og jeg ble helt bra. Men etter 2-3 dager hvor jeg var helt frisk, blusset det opp noe SINNSYKT i halsen. Dette var forrige onsdag, og jeg har det enda. Så vondt i halsen at jeg holder på å bli tullete. Ikke antydning til å bli bedre enda. Jeg fikk noe penicillin som faderen hadde liggende på lørdag, og ble litt bedre. Men det var på langt nær nok, og nå er jeg værre igjen.

Jeg startet i alle fall på antibiotika nå. Så får det gå som det går :)

Skrevet

Har 4 tbl igjen, og begynner å lure på om det var jeg eller legen som skulle ta kontakt for ny time. Hukommelsen er i allefall like dårlig som alltid :danse: Har ikke merket noe forskjell på arrene mine, men jeg har alltid vært heldig med at rødfargen svinner fort hen. Syntes huden min er forbausende klar og fin der hvor jeg ikke har utbrudd faktisk.

Miah, shea butter redder liv! Et lag, og de tørre områdene mine er mye mindre synlig, og jeg kan bruke bb kremen min over, uten at det ser kornete og jævlig ut. Minner meg på å kjøpe sånne små behodlere, slik at jeg alltid kan ha noe med meg.

Skrevet

Då har eg òg starta på denne kuren. Artig å sjå igjennom og høyre erfaringar frå andre, no gler eg meg skikkelig til å kome igang! :danse:

Skrevet

Hvor mye sheasmør trenger man for å smørre seg på f.eks leggene? Jeg har nettopp fått en stor boks fra iHerb og vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem. Har forstått det slik at det må smeltes/varmes (?). :klo:

Skrevet

Hvor mye sheasmør trenger man for å smørre seg på f.eks leggene? Jeg har nettopp fått en stor boks fra iHerb og vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem. Har forstått det slik at det må smeltes/varmes (?). :klo:

Fant denne siden http://gronnogskjonn.com/2012/04/hvordan-bruke-sheasmor/, men tror ikke det står noe om at den må varmes (mulig jeg overså noe fordi jeg bare leste fort gjennom siden).

Gjest BabyBlue
Skrevet

Den må ikke varmes, men den er lettere å jobbe med om du varmer den mellom hendene/fingrene før du smører den på. I fast form er den steinhard.

Skrevet

Jeg har en boks med sheasmør, som er hardt. Så ser gjerne for meg at den må varmes noe ja, har ikke prøvd den ennå. Men jeg har lest flere steder at den må varmes før bruk for den er så hard. Vi får se når jeg prøver ;)

Gjest arthas_
Skrevet

Da har det gått en uke siden jeg tok min siste tablett! Så deilig å være ferdig etter et halvt år!

Hudlegen skrev ut Differin gel til meg, har brukt den en natt. Andre som bruker denne?

Står at man kan få tynn, tørr og rød hud av den, blir huden lik som da jeg gikk på iso?

Takk for svar :)

Skrevet

Da har det gått en uke siden jeg tok min siste tablett! Så deilig å være ferdig etter et halvt år!

Hudlegen skrev ut Differin gel til meg, har brukt den en natt. Andre som bruker denne?

Står at man kan få tynn, tørr og rød hud av den, blir huden lik som da jeg gikk på iso?

Takk for svar :)

Hvorfor fikk du Differingel? Pga du ikke er kvitt komedoner/hudormer?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...