Gå til innhold

Da har jeg begynt på isotretinoin orifarm (roaccutane)

Fremhevede innlegg

Gjest ~Fantabulous_kitten~
Skrevet

Hei :) Jeg har et spørsmål angående badstua.. er det greit å bruke badstua mens man tar tabletter? Tenker på at det kan rense kroppen litt eller tar jeg feil? Det er også snakk kun om engangs tilfelle i løpet av hele kuren, ikke nokka regelmessige greier...

Ser ikke hvorfor det skal være galt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Da har jeg begynt på dette vidundermiddelet og for 4 dager siden. Har aldri hatt noe veldig mye kviser, men de som er der er veldig irriterende. Dukker alltid opp noen nye i ny og ne og har noen hudormer, og har en del på ryggen.

Var hos legen og han var egentlig veldig ålreit, gav meg et valg. Enten ta antibiotika som han sa nesten ikke ville virke eller ta "værstingkuren" som har mange bivirkninger, men da er man mest sannsynlig helt kvitt dem for alltid. Valgte selvfølgelig Isotretinoin kuren :D.

Prosedyren ble:

- Tok blodprøve og fikk resept på 500 piller (20mg). De skulle bare ringe hvis prøvene viser at det kan være behov for å ta ytterligere prøver av leververdier underveis i kuren. Hvis jeg ikke hørte noe, så kunne jeg bare kjøre kuren ut på egenhånd og bare ringe hvis jeg lurer på noe.

- 3 piller om dagen til de første 400 pillene er borte. Så kunne jeg vurdere om jeg trenger å ta de siste 100 (hvis det begynner å bli veldig bra).

Er på femte dagen nå og har i dag begynt å merke noen bivirkninger. Tørr i huden i hele ansiktet, nesa gjør litt vondt og flasser mye. Gjenstår å se da hvor ille det blir og bare å glede seg til kvisefri om 5.5 måned :).

Btw, syk pris på dissa pillene!!! 700 kr pakka à 100 stk jo! Men får jo igjen 90% over 1600 kr ellerno da...

Endret av ChrisML
Skrevet

Var hos hudlegen igjen i dag og tok blodprøver og diverse. Fikk resept og skal begynne i morgen! 2 tabletter daglig, hver tablett er på 20 mg. Blir spennende!!! :)

Skrevet (endret)

Hurra for dere som skal begynne! Håper dere blir like fornøyd med resultatet som meg, og at dere slipper unna de verste bivirkningene!

ChrisML: det hørtes ut som en bra deal! Høres mye lettere ut å være av hankjønn enn hunkjønn når det kommer til isotretinoin :fnise:

Edit: Ja, det er forferdelig dyrt. Heldigvis trenger de aller fleste kun en omgang med kuren, det er kun noen få uheldige som må gjennom kur nummer to.

Endret av soile
Skrevet

Kan grunnen til at noen av dere får utbrudd under kuren være at dere ikke behandler aknene med akneprodukt?

Jeg ble anbefalt av hudlegen min å bruke LRP Effaclar-serien (både rens og krem) som er for sensitiv uren hud. Hver gang jeg bruker noe annet reagerer huden.

LRP har vært helt fantastisk for min hud, hvertfall de første månedene. Men nå har huden min stabilisert seg og kan kategoriseres som 'normal'. Jeg har fått noen småkviser av å bruke for fet krem om natta, og har nå gått over til krem for normal hud, og problemet forsvant.

Skrevet

Hurra for dere som skal begynne! Håper dere blir like fornøyd med resultatet som meg, og at dere slipper unna de verste bivirkningene!

ChrisML: det hørtes ut som en bra deal! Høres mye lettere ut å være av hankjønn enn hunkjønn når det kommer til isotretinoin :fnise:

Edit: Ja, det er forferdelig dyrt. Heldigvis trenger de aller fleste kun en omgang med kuren, det er kun noen få uheldige som må gjennom kur nummer to.

Hehe ja, slipper hvertfall graviditetstest :popcorn:

Satse på at det holder med en kur. Legen var veldig overbevist om at det ville gå over for alltid når denne kuren er ferdig. Veit ikke åssen han kan se det? Kanskje det har noe med type hud / acne eller hvor mye?

Skrevet

Jeg er rett og slett ikke sikker på hvordan de kan se det, men det går vel på mengden av talgproduksjon og dybden på urenhetene.

Jeg hadde heller ikke den verste huden, men problemet mitt var st talgproduksjonen var høy, og at kvisene aldri forsvant. Forhåpentligvis holder det med en kur for meg og, hvis jeg bare får den dosen jeg skal ha :goodbye:

Skrevet

Kan grunnen til at noen av dere får utbrudd under kuren være at dere ikke behandler aknene med akneprodukt?

Jeg ble anbefalt av hudlegen min å bruke LRP Effaclar-serien (både rens og krem) som er for sensitiv uren hud. Hver gang jeg bruker noe annet reagerer huden.

Jeg får dessverre nupper i huden av de kremene :( (usikker på om det er det som heter millier?) Foruten det, så merker jeg at de kremene holder godt på fuktigheten, slik huden ikke flasser:)

Jeg tenkte automatisk på basiron og andre kvise-kremer når lotta1 spurte om lokal behandling på kviser. Slike produkt er vel fy på den skjøre huden vil jeg tro?

Hvilke shampooer bruker dere? Hodebunnen min er helt merkelig. Tørr og litt hard. Regner med den normaliserer seg etter siste pille :)

Kjekt å se nye navn her inne! :)

Skrevet

Jeg tenkte automatisk på basiron og andre kvise-kremer når lotta1 spurte om lokal behandling på kviser. Slike produkt er vel fy på den skjøre huden vil jeg tro?

Hvilke shampooer bruker dere? Hodebunnen min er helt merkelig. Tørr og litt hard. Regner med den normaliserer seg etter siste pille :)

Kjekt å se nye navn her inne! :)

Slik jeg har forstått det, så er det ikke helt fy, man må bare passe på å ikke bruke produkter som gjør huden enda tørrere, hvis det er en bivirkning man får. Jeg har brukt differin i perioder, selv om det er et a-vitamin-preparat. Dette har jeg kun gjort fordi huden min har vært veldig sterk gjennom hele kuren.

Jeg bruker bytter på shampooer hele tiden, og siden jeg ikke har opplevd så mye forandring her heller tror jeg at noen andre burde svare deg på det :)

Skrevet (endret)

Jeg var himla tørr i hodebunnen når jeg gikk på tetracycliner (regner med det blir verre nå på iso...), så jeg har prøvd ut litt forskjellige:

Green People sin aloe vera shampo/balsam (kjøpt fra Feel Unique), en jojobashampo fra Jäsön (iHerb), flasshampo fra Mill Creek, jojobashampo som skal balansere hodebunnen fra Mill Creek (begge disse er kjøpt fra iHerb, store gode flasker) og akkurat nå prøver jeg Avalon Awapuhi Mango Moisturizer Conditioner(iHerb). Green People var helt OK, men det gav ikke meg noe særlig, og jeg var fortsatt veldig tørr, og hadde småsår i hodebunnen. Jäsön sine produkter er jo greie produkter, men jeg trengte enda mer fuktighet. Mill Creek har fungert bra, lukten er ikke noe særlig synes jeg, men det fungerer. Avalon har jeg nettopp begynt å bruke, men den virker bra :)

Håper dette var til litt hjelp :gjeiper:

Edit: Jeg har forresten tatt mine to første tabletter i dag. Lurer på når bivirkningene dukker opp. Hvor lang tid er det vanlig å ta før man merker noe, fks at man blir tørr e.l.? :)

Endret av Lumos
Skrevet

Dette er min 11.dag på isotretinoin, jeg tar 2 piller på 20 mg hver dag.

Jeg har nå begynt å kjenne bivirkningene -.- Huden i ansiktet er tørr og flasser av, tørre lepper (det kan jeg overleve), litt utslett på magen(!) og tørre øyne. Er bekymret for at jeg snart må slutte å bruke linser, men så langt hjelper øyedråper.

I dag og i går har det klødd kjempemye i hodet, det er nesten ikke til å holde ut til tider :O Men fant en krem mot hodebunneksem i skapet, tror den hjalp :)

Før jeg begynte kuren har jeg gått på antibiotika i 2 måneder, så huden min var nesten fri for utbrudd. Men nå etter at jeg har begynt har ALT kommet tilbake >.< Blæh.

Har fått sånne kjempestore vonde kviser :( Vet ikke om dette har med isotretinoinen å gjøre, kan jo være fordi jeg har sluttet på antibiotikaen.

Ellers går det greit, så lenge utbruddene gir seg snart (helst veldig snart!)

Skrevet

Før jeg begynte kuren har jeg gått på antibiotika i 2 måneder, så huden min var nesten fri for utbrudd. Men nå etter at jeg har begynt har ALT kommet tilbake >.< Blæh.

Har fått sånne kjempestore vonde kviser :( Vet ikke om dette har med isotretinoinen å gjøre, kan jo være fordi jeg har sluttet på antibiotikaen.

Ellers går det greit, så lenge utbruddene gir seg snart (helst veldig snart!)

Jeg gikk på antibiotika i tre mnd rett før jeg begynte på iso, og fikk samme reaksjonen som du har fått, til tross for at jeg var omtrent kvisefri da jeg begynte. Fikk dype, vonde kviser som det tok lang tid å bli kvitt. Det har begynt å stabilisere seg nå, nå har jeg gått på iso i snart 1 mnd. Bare bit tennene sammen og prøv å ikke klemme og pirke, kvisene forsvinner mye raskere da! Lykke til :)

Skrevet

Er det noen som drikker alkohol under kuren? f eks tar en tur ut en gang i helgen nå og da? Noen som har spurt legen sin om det?

Skrevet

Jeg fikk beskjed om å være forsiktig med alkohol, og være litt måteholden. Sånn som jeg forstod han var det ikke noe problem å ta seg en øl eller et glass vin i ny og ne.

Skrevet

Jeg gikk på antibiotika i tre mnd rett før jeg begynte på iso, og fikk samme reaksjonen som du har fått, til tross for at jeg var omtrent kvisefri da jeg begynte. Fikk dype, vonde kviser som det tok lang tid å bli kvitt. Det har begynt å stabilisere seg nå, nå har jeg gått på iso i snart 1 mnd. Bare bit tennene sammen og prøv å ikke klemme og pirke, kvisene forsvinner mye raskere da! Lykke til :)

Det håper jeg. Har fått minst 10 nye, bare i løpet av natten :O Og alle har plassert seg i trynet selvfølgelig! Har ikke vært så her ille på veldig lenge, ansiktet mitt er nesten svulmet opp på grunn av kvisene.

Skrevet

Jeg har fått et ufattelig stygt utslett på begge underarmene. Er usikker på om det er sola eller iso som har forårsaket det, men pent er det ikke. Må huske å spørre hudlegen hva jeg kan gjøre med det i morgen.

Har regnet på ting selv, og finner ut at jeg skal ha mellom 480-560 tabletter som maksdose. Håper det holder med 500!

Skrevet (endret)

Jeg har forresten tatt mine to første tabletter i dag. Lurer på når bivirkningene dukker opp. Hvor lang tid er det vanlig å ta før man merker noe, fks at man blir tørr e.l.? :)

Jeg merket det etter 4-5 dager. Ble veldig stram og ekstremt rød uansett hva jeg smurte på, og huden ble utskiftet ved 9-10 dager. Det roet seg etter et par dager, men da dosen ble oppjustert 14 dager etter oppstart så ble jeg på nytt hummerrød og skiftet hud. Nå er jeg på min maksdose og har gått fire uker totalt, og ser at huden har stabilisert seg og er tilnærmet normal med tanke på fukt. Så det var ille da det sto på, men heldigvis var det bare en forbigående fase. Håper dette skjedde fordi kroppen var uvant med stoffet/dosen, og trengte litt tid på å tilvenning, så jeg slipper å skifte ham flere ganger. :)

Tusen takk for mange tips til shampoo forresten, og lykke til! Håper du slipper lett unna og seiler gjennom kuren :)

Endret av finkel
Skrevet

Tusen takk for gode ord :) Jeg merker allerede i dag at jeg er litt tørr på leppene og rundt munnen, men det skal jeg alltids overleve, har en god lipsyl og god fuktighetskrem, så her får vi bare smøre og smøre!

Gjest BabyBlue
Skrevet

Hei! Tenkte jeg bare skulle si ifra hvordan det går =)

Er en stund siden jeg sluttet på pillene nå (godt over en måned siden?)og huden min har holdt seg fin. Har ikke hatt noen utbrudd, men har hatt ca. 1 - 3 kviser som har forsvunnet ganske fort og IKKE dukket opp igjen. Så tommel opp for det!

Når det kommer til andre bivirkninger merker jeg at huden på lår og armer fremdeles er litt nuppete, noe som er uvant da jeg før hadde fin og glatt hud der før... men antar at det blir normalt igjen om noen måneder. Gjelder bare å smøre seg med tålmodighet : D

Hadde også et rødt utslett over øynene i noen uker etter kuren, men det gikk over da jeg begynte å smøre det med jojobaolje hver kveld og var forsiktig med øyensminke.

Har mer energi, er lettere til sinns, og takler utfordringer bedre. Håper det går fint med resten av dere =)

Skrevet

BabyBlue- Hvordan er fuktbalansen i ansiktshuden din nå i forhold til før kuren? Kan du bruke samme fuktighetskrem, eller må du bruke mer fukt?

Kjekt å høre at det går bra med deg :)

Jeg driver og tester apotek-kremer. Iløpet av tre timer (etter påførsel), så utviklet det seg en hissig rød kvise på kinnet :/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...