acna Skrevet 13. mars 2012 #761 Skrevet 13. mars 2012 Fantabulous_kitten: hvordan er huden din nå? Hjalp oljen? Jeg tror ikke jeg hadde våget meg ut, om ansiktet plutselig "fallt av" :/
Lumos Skrevet 13. mars 2012 #762 Skrevet 13. mars 2012 Har jeg skjønt det rett det med doseringen? Er det sånn at alle skal ta et likt antall tabletter, men at lengden på kuren varierer etter vekten? Kjenner jeg gruer meg litt til å starte, lurer på hvordan kroppen vil reagere.
Gjest ~Fantabulous_kitten~ Skrevet 13. mars 2012 #763 Skrevet 13. mars 2012 Fantabulous_kitten: hvordan er huden din nå? Hjalp oljen? Jeg tror ikke jeg hadde våget meg ut, om ansiktet plutselig "fallt av" :/ Huden er litt så som så... Er egentlig slik den var i helgen *sukk* Oljen hjelper endel, menneh. Håper og ber om at det gir seg snart. Føler meg ikke akkurat pen
Gjest ~Fantabulous_kitten~ Skrevet 13. mars 2012 #764 Skrevet 13. mars 2012 Har jeg skjønt det rett det med doseringen? Er det sånn at alle skal ta et likt antall tabletter, men at lengden på kuren varierer etter vekten? Kjenner jeg gruer meg litt til å starte, lurer på hvordan kroppen vil reagere. Hei Lumos! Du har nok misforstått litt. Det er en viss dose virkemiddel du skal ha i kroppen etter endt kur, er den som bestemmes av kroppsvekten din. Derfor er det likegyldig om du tar to, tre eller fire tabletter daglig, så lenge du tar mange nok tabletter totalt (får stor nok akkumulativ dose). Det er oftest bivirkningene som bestemmer hvor mange tabletter du skal ta daglig, fordi effekten av kuren er den samme uansett, pga den akkumulative dosen. Dårlig forklart, men... spør igjen om du lurer!
finkel Skrevet 13. mars 2012 #765 Skrevet 13. mars 2012 (endret) Har jeg skjønt det rett det med doseringen? Er det sånn at alle skal ta et likt antall tabletter, men at lengden på kuren varierer etter vekten? Kjenner jeg gruer meg litt til å starte, lurer på hvordan kroppen vil reagere. Alle har ikke samme dosering, nei. Dagsdose er 0,5-1 mg per kilo. Jeg tar 60mg, dvs tre tabletter, og veier akkurat over 60kg, så tar maksdose. De under 60 får vel ikke ta tre tabletter, tror jeg? Totaldose er 120-150mg per kilo, og der får jeg ca 130mg/kg. Så alt justeres ut fra kroppsvekten din Edit: Ser du var ute før meg, kitten. Taster på mobilen, går tregt her Endret 13. mars 2012 av finkel
Lotta1 Skrevet 13. mars 2012 #766 Skrevet 13. mars 2012 Er økt dose også entydig med flere utbrudd? Etter jeg gikk opp til tre tbl annenhver dag har huden blitt styggere igjen... Men jeg har ikke flere bivirkninger ellers...
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2012 #767 Skrevet 13. mars 2012 Heihei! Da har jeg også startet på isotretinoin orifarm, og har tatt min andre pille på 2 dager. De 2 første ukene skulle jeg ta en pille om dagen og de to etter, to pille om dagen og etter det igjen skulle jeg ta tre pille om dagen. 20mg. Jeg har absolutt prøvd alt av piller og kremer, ingenting har funket. Jeg har litt akne i ansiktet, litt på brystet og veldig mye på ryggen. En ting jeg lurte på - hva slags krem burde jeg kjøpe for kroppen? Kjenner at jeg allerede er blitt litt tør på ansiktet. Jeg er også tørr i halsen. Er det normalt? Kjempe fint at det finnes et sted der man kan snakke med folk som har hatt erfaring med de samme pillene! Kommer sikkert til å oppdatere dere etterhvert om jeg merker noen forskjell.
Lumos Skrevet 14. mars 2012 #768 Skrevet 14. mars 2012 Takk for svarene Jeg får bare vente å se hva legen sier på fredag, da skal jeg ta alle nødvendige blodprøver og få ordnet med medisinen. Jeg veier ikke mer enn 53 kg, så legen sa jeg kom til å gå på iso i ca 6 mnd.
Moimoimoi Skrevet 14. mars 2012 #769 Skrevet 14. mars 2012 Da har jeg vært på første sjekk hos legen og jeg går nå fra 2 tabletter til 3 tabletter om dagen (har fullført 1 mnd av kuren) Håper jeg slipper et nytt utbrudd! :/ Han sier at han ikke bryr seg så mye om en totaldose, men at jeg skal gå på det til jeg er bra......Ser overalt at alle sier at man bør nå en totaldosen på minst 120 mg/kg, men føler meg litt dum ved å begynne å argumentere med en hudlege med mange års erfaring også. Kanskje jeg burde ringe en annen lege for en second opinion? Jaja - får vel vente og se litt. Kan jo legen vil at jeg skal gå på det så lenge at jeg når totaldosen allikevel. Ellers får jeg slanke meg massemasse så jeg når den uansett, haha Fast forward til sommeren pleeeeease!! Jeg vil ha glatt hud NÅ!
soile Skrevet 14. mars 2012 #770 Skrevet 14. mars 2012 Høres nesten ut som min hudlege, Moimoimoi Han har sagt til meg at det ikke alltid er totaldosen som avgjør, men selve problemhuden. Vi kom fram til at jeg skal ha 500 kapsler når jeg var der sist, men når jeg skal tilbake neste uke kan det hende han har ombestemt seg igjen. Huden min har vært fin i noen uker nå, og siden virkestoffet er i kroppen en mnd etter at kuren er avslutta, kanskje jeg slipper unna med 460 tabletter. Eeeeller kanskje ikke. Min hudlege virker svært ubesluttsom. Lykke til med økning av dose!
oslotur Skrevet 14. mars 2012 #771 Skrevet 14. mars 2012 Beklager for en liten avsporing, men jeg leste noe i et annet forum på nettet som er helt sant og fikk meg til å undre veldig. Hvis dere ser for dere alle personer dere kjenner med kviser og problemhud, har dere merket at de fleste av dem er tynne? Jeg skjønner det ikke, overvektige mennesker får nesten aldri kviser selv om de putter i seg nesten bare drittmat men likevel har en nydelig og glødende hud, mens folk som trener hver dag og går på en veldig streng diett får stadig utbrudd, den ene gangen verre en den andre i tillegg. Den gyldne tiden før kviser når jeg var yngre så forbundet jeg kviser med sånne veldig tynne pc nerder, haha. noen som vet hvorfor det er slik?
Lumos Skrevet 14. mars 2012 #772 Skrevet 14. mars 2012 Jeg synes ikke det du sier stemmer oslotur. Jeg kjenner både tynne, "normal"vektige og overvektige med kviser. Og det ser man jo rundt om ellers også i det daglige. Jeg har egentlig aldri tenkt på vekt som utslagsgivende for kviser. Nå sier jeg ikke at mine erfaringer er en fasit, men hva jeg ser og opplever. Jeg kjenner forøvrig flest overvektige som sliter med kviser, om det har noe å si. Er det blitt forsket noe på området? :gjeiper: 1
Gjest ~Fantabulous_kitten~ Skrevet 14. mars 2012 #773 Skrevet 14. mars 2012 Dere som har leger som ikke mener totaldosen er viktig: dere bor ikke i Sarpsborg vel? Under min tidligere mange ganger nevnte kur gikk jeg til en hudlege i Sarpsborg, han var såpass gammel at han uten tvil hadde pratisert lenge. Uansett, hans definisjon på maksdose var ikke den akkumulative dosen, men hva han som prinsipp hadde som maksdose: 300 tabletter. Om legene deres ikke vil gi dere en akkumulativ maksdose (eller rundt der), men heller se på resultat, så bør dere skifte lege. Jeg tok altfor få tabletter sist, og problemet kom tilbake. Om jeg på denne kuren skulle stoppet når aknene minsket/ble borte *bank i bordet* skulle jeg avsluttet kuren etter 200 tabletter. Hvilket er altfor lite med mine 70 kg. oslotur: dette har ofte med hormoner å gjøre Om man er veldig overvektig (snakker da bmi på 40-50) er gjerne hormonsammensetningen annerledes enn for en med bmi på 25-30. Det er dette som er årsaken til at et menneske som er overvektig, men har plettfri hud, kan oppleve å få akneutbrudd og dårligere hud når h*n går ned i vekt. Jeg sier ikke at dette er en fasit, men at dette kan være en årsak. Ellers: likte ikke helt det du sier om at overvektige bare propper i seg søppelmat. Mange overvektige lever også på strenge dietter. Er ofte ikke bare mat som er årsaken til størrelsen.
soile Skrevet 14. mars 2012 #774 Skrevet 14. mars 2012 Nei, hudlegen min holder til på Hønefoss, og er også en gammel mann som for hver time motsier seg selv. Han var først motvillig til å gi meg iso, mente det ikke ville funke på huden min. Og her sitter jeg nå med glatt og flott hud, noe jeg ikke har hatt på tolv år. Så håper han har vettet i behold og skriver ut en resept til. Alt fra to til fem uker igjen på kuren nå!
juicystar Skrevet 14. mars 2012 #775 Skrevet 14. mars 2012 Er det normalt å få vondt i halsen i løpet av kuren? Håper på svar!
soile Skrevet 15. mars 2012 #776 Skrevet 15. mars 2012 Er det normalt å få vondt i halsen i løpet av kuren? Håper på svar! Jeg har ikke hørt om den bivirkningen i hvertfall.
Lotta1 Skrevet 15. mars 2012 #777 Skrevet 15. mars 2012 Bruker dere lokal behandling på aktive kviser under kuren? Fikk spm av hudlegen på kontroll idag om jeg gjorde det, men jeg sa jeg ikke visste om jeg kunne det. Det kunne hun heller ikke hjelpe med fordi hun ikke visste hva kremer som kan kombineres med iso..... Så der fikk jeg ikke hjelp gitt Håper dere vet mer! Og så skal jeg opp til 3 tbl hver dag nå og blir ferdig i løpet av juni
acna Skrevet 15. mars 2012 #778 Skrevet 15. mars 2012 Lotta1: Jeg har ikke behandlet kvisene med noe som helst under kuren, pga selve kvisene har vært skjøre. Ansiktet mitt blir fysisk bare behandlet med vann og fuktighetskrem for tiden Juni er ikke så lenge til, greit å bli ferdig til sommerferien Huden min er tilvendt 3 tbl hver dag nå. Leppene mine er ikke så tørre lenger, og huden trenger bare smøres om morgenen. Men, huden føles sårere, nesa er full av sår, jeg har fått munnsår i munnvikene, og uten forvarsel begynner jeg å blø fra tannkjøttet. Under en uke igjen!:)
Gjest ~Fantabulous_kitten~ Skrevet 15. mars 2012 #779 Skrevet 15. mars 2012 Kan grunnen til at noen av dere får utbrudd under kuren være at dere ikke behandler aknene med akneprodukt? Jeg ble anbefalt av hudlegen min å bruke LRP Effaclar-serien (både rens og krem) som er for sensitiv uren hud. Hver gang jeg bruker noe annet reagerer huden.
Fuete Skrevet 15. mars 2012 #780 Skrevet 15. mars 2012 Hei Jeg har et spørsmål angående badstua.. er det greit å bruke badstua mens man tar tabletter? Tenker på at det kan rense kroppen litt eller tar jeg feil? Det er også snakk kun om engangs tilfelle i løpet av hele kuren, ikke nokka regelmessige greier...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå