Gå til innhold

Da har jeg begynt på isotretinoin orifarm (roaccutane)

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det skulle så klart stå Dexem ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ok, er det flere som føler at flassingen forflytter seg periodevis? :fnise: Nese og panne har fått gjennomgå, men nå er det haka som virkelig flasser :P Og vil dette gi seg etterhvert, eller vil det vare kuren ut? Det er begrenset hvor mye hud det er å ta av! :fnise:

Og er jeg helt totalt gal om jeg spør om å få øke til 4 tabletter på neste kontroll, altså etter 2 måneder? Jeg merker så lite til bivirkinger på 3, og jeg vil jo egentlig bare bli fortest mulig ferdig...

Anette :)

Gjest BabyBlue
Skrevet

Jøss, nesen min har nærmest over natten blitt stappfull i vonde skorper :( En til bivirkning altså... Varer dette lenge mon tro?

Hadde det slik i flere måneder (har det fremdeles!). Er bare noe man må regne med når man har kombinasjonen tørre slimhinner/hud og kaldt og fuktig vær : ( Bare ikke pirk, for da kan det bli neseblod :sjenert:

Gjest BabyBlue
Skrevet

Ok, er det flere som føler at flassingen forflytter seg periodevis? :fnise: Nese og panne har fått gjennomgå, men nå er det haka som virkelig flasser :P Og vil dette gi seg etterhvert, eller vil det vare kuren ut? Det er begrenset hvor mye hud det er å ta av! :fnise:

Og er jeg helt totalt gal om jeg spør om å få øke til 4 tabletter på neste kontroll, altså etter 2 måneder? Jeg merker så lite til bivirkinger på 3, og jeg vil jo egentlig bare bli fortest mulig ferdig...

4 piller? :sjokkert: Tror ikke det er anbefalt (eller mulig), men du får høre med legen. Han/hun vet best =)

Gjest BabyBlue
Skrevet

Anbefaler på det sterkeste å investere i fuktmaska fra decleor når dere er på denne kuren forresten. Bruker den dag og natt, og det er det eneste som har funket for min del!

Skrevet

4 piller? :sjokkert: Tror ikke det er anbefalt (eller mulig), men du får høre med legen. Han/hun vet best =)

Ja, det er vel kanskje litt drøyt :P Mener bare jeg leste et sted at man kunne ta opptil 4 tbl daglig. Men hvis det fører til at jeg blir enda tørrere, ja da er det ihvertfall ikke aktuelt :P Ellers bruker jeg fortsatt produktene fra dermalogica, og de funker fjell :) Eneste er at jeg blir synlig tørr og flasser når det har gått tilstrekkelig lang tid etter påføring, som om morgenen når jeg står opp og på ettermiddagen/kvelden. Men da er det bare å påføre litt mer :)

Nå har jeg tatt 102 tabletter!! Det føles ut som en liten milepæl å ha passert de første 100 :fnise:

Skrevet

Ja, det er vel kanskje litt drøyt :P Mener bare jeg leste et sted at man kunne ta opptil 4 tbl daglig. Men hvis det fører til at jeg blir enda tørrere, ja da er det ihvertfall ikke aktuelt :P Ellers bruker jeg fortsatt produktene fra dermalogica, og de funker fjell :) Eneste er at jeg blir synlig tørr og flasser når det har gått tilstrekkelig lang tid etter påføring, som om morgenen når jeg står opp og på ettermiddagen/kvelden. Men da er det bare å påføre litt mer :)

Nå har jeg tatt 102 tabletter!! Det føles ut som en liten milepæl å ha passert de første 100 :fnise:

Grattis :) Du tar 3 om dagen eller? Jeg skal høre med legen om jeg kan trappe opp litt jeg også fra neste pakke. Hadde ikke gjort noe å bli ferdig litt tidligere. Er det forresten noen som vet om tran og multivitamin er fyfy? Mener å ha lest det nemlig.. Men jeg trenger tran, blir forkjøla med en gang uten :(

Skrevet

Grattis :) Du tar 3 om dagen eller? Jeg skal høre med legen om jeg kan trappe opp litt jeg også fra neste pakke. Hadde ikke gjort noe å bli ferdig litt tidligere. Er det forresten noen som vet om tran og multivitamin er fyfy? Mener å ha lest det nemlig.. Men jeg trenger tran, blir forkjøla med en gang uten :(

Takk :) 3 om dagen ja :) Tran og multivitamin, og spesielt sammen, er skikkelig fy! Du må ikke få i deg noe mer A-vitamin enn du får av kuren, ellers risikere du overdose. Finn deg omega 3 kapsler som ikke inneholder A-vitamin :)

Anette

Gjest ~Fantabulous_kitten~
Skrevet

Jippi, nå ser jeg at tablettene virker igjen, og hydranorme er på ny min beste venn! :jepp:

Litt søkt, egentlig... hadde bivirkninger, som jeg syns var plagsomme. Gledet meg til kuren var ferdig for å bli kvitt dem. Så forsvant de under pausen, og kom ikke tilbake med en gang etter jeg startet opp igjen. Håpte så inderlig at de skulle komme tilbake (ser jo litt på det som et tegn på at det virker, jeg da...), og nå er de her! Huden rundt munnen er så tørr at det ser ut som jeg har skjegg! Må si jeg gleder meg til møtet mitt imorgen *haha*!

Lotta1: så bra at Afrikaturen gikk så fint for huden din! :jepp: Tok du tablettene mens du var der også, forresten? (beklager om du allerede har skrevet det). Angående skorper i nesen, så er det for min del en bivirkning som vil være der helt til jeg er ferdig, tror jeg. Men opphørte ganske umiddelbart når jeg hadde pause. Litt rart egentlig hvor fort bivirkningene ga seg. Nesten så jeg blir redd tablettene ikke skal ha noen effekt etter kuren, selv om fornuften i meg sier noe annet.

Anette: flassingen hos meg holder seg rundt munn/kjeve/hake, men beveger seg oppover mot øynene (les: dekker hele kinnet) og rundt øynene. Men ikke periodevis, som jeg har merket iaff. Jeg har også hørt at man kan ta fire tabletter om dagen, så det er jo ingenting i veien med å spørre legen? Er jo ikke verre enn å trappe ned igjen om du får flere bivirkninger enn du syns er verdt det? Jeg har hentet min siste pakke nå, så det er jo litt fristende å ta flere tabletter daglig, men får ikke lov av legen. Litt kjipt å bli fersket på etterkontrollen...

Skrevet

Anbefaler på det sterkeste å investere i fuktmaska fra decleor når dere er på denne kuren forresten. Bruker den dag og natt, og det er det eneste som har funket for min del!

Takk for anbefalingen, men huden min liker ikke Decleor... Igår ryddet jeg på badet, og da røk produktene i søpla. Jeg liker tanken på Deleor, men men.. Sånn er det bare.

Men fint den funker for deg dah!

Gjest BabyBlue
Skrevet

Takk for anbefalingen, men huden min liker ikke Decleor... Igår ryddet jeg på badet, og da røk produktene i søpla. Jeg liker tanken på Deleor, men men.. Sånn er det bare.

Men fint den funker for deg dah!

Ah, det er synd! Men ja, det er ikke for alle. Er tross alt veldig mange eteriske oljer og sånt i den serien, og det er det ikke alle sin hud som liker =) Har du testet den fra green people?

Skrevet

Ah, det er synd! Men ja, det er ikke for alle. Er tross alt veldig mange eteriske oljer og sånt i den serien, og det er det ikke alle sin hud som liker =) Har du testet den fra green people?

Nei. Var innom en Vita i Haugesund og spurte etter den, men de hadde den jo ikke inne. Fikk prøver på bodylotion og diverse kremer, men er litt skeptisk siden jeg har hørt at mange med min type hud ikke er fornøyd med disse.

Har du prøvd den serien?

Skrevet

Jippi, nå ser jeg at tablettene virker igjen, og hydranorme er på ny min beste venn! :jepp:

Litt søkt, egentlig... hadde bivirkninger, som jeg syns var plagsomme. Gledet meg til kuren var ferdig for å bli kvitt dem. Så forsvant de under pausen, og kom ikke tilbake med en gang etter jeg startet opp igjen. Håpte så inderlig at de skulle komme tilbake (ser jo litt på det som et tegn på at det virker, jeg da...), og nå er de her! Huden rundt munnen er så tørr at det ser ut som jeg har skjegg! Må si jeg gleder meg til møtet mitt imorgen *haha*!

Lotta1: så bra at Afrikaturen gikk så fint for huden din! :jepp: Tok du tablettene mens du var der også, forresten? (beklager om du allerede har skrevet det). Angående skorper i nesen, så er det for min del en bivirkning som vil være der helt til jeg er ferdig, tror jeg. Men opphørte ganske umiddelbart når jeg hadde pause. Litt rart egentlig hvor fort bivirkningene ga seg. Nesten så jeg blir redd tablettene ikke skal ha noen effekt etter kuren, selv om fornuften i meg sier noe annet.

Anette: flassingen hos meg holder seg rundt munn/kjeve/hake, men beveger seg oppover mot øynene (les: dekker hele kinnet) og rundt øynene. Men ikke periodevis, som jeg har merket iaff. Jeg har også hørt at man kan ta fire tabletter om dagen, så det er jo ingenting i veien med å spørre legen? Er jo ikke verre enn å trappe ned igjen om du får flere bivirkninger enn du syns er verdt det? Jeg har hentet min siste pakke nå, så det er jo litt fristende å ta flere tabletter daglig, men får ikke lov av legen. Litt kjipt å bli fersket på etterkontrollen...

Håper det roer seg i nesa, er jo kjempevondt. Men lindrer litt å smøre med zink eller vaselin.. Bra du er igang etter pausen! Snart ferdig du nå :)

Håper den tørrheten i huden roer seg etterhvert som det blir varmere i luften, men det er mye bedre etter jeg beg bruke dermalogica kremene. Tar i tillegg og kliner huden full i hydra floral hver kveld :) Og ja, jeg tok tbl hele turen! ;)

Skrevet

Idag skal jeg ENDELIG til hudlegen for å begynne behandling! :hoppendeglad: Etter 3 mnd på antibiotika uten noe resultat, håper jeg endelig at det skal bli en forandring. Tusen takk for alt dere skriver her, det er veldig lærerikt å se hva jeg etterhvert kan/skal gå gjennom... Kommer sterkere tilbake når jeg har begynt på kuren :)

Skrevet

Idag skal jeg ENDELIG til hudlegen for å begynne behandling! :hoppendeglad: Etter 3 mnd på antibiotika uten noe resultat, håper jeg endelig at det skal bli en forandring. Tusen takk for alt dere skriver her, det er veldig lærerikt å se hva jeg etterhvert kan/skal gå gjennom... Kommer sterkere tilbake når jeg har begynt på kuren :)

Lykke til :)

Skrevet

Da var jeg passert 300 tbl. Og har fått min siste pakke med 60 tbl. Hudne min kjennes ut som en barnerumpe, og har ikke en eneste urenhet i ansiktet mitt i skrivende stund. Men som tidligere skrevet, kjennes det bare fint ut. Ser fortsatt stygge arr på milevis avstand. Men det får bare gå. Med litt sminke er det værste borte :) Jeg tror det deiligste med denne kuren er at jeg bruker sinnsykt mye kortere tid på badet om morgenen. For jeg slipper å stå i et kvarter og klemme ut alle kvisene mine. Har ikke fått en eneste kvise den siste mnd. Så til alle tvilsomme; denne kuren fungerer så absolutt! :-) :takke:

Skrevet (endret)

HURRA!!! Jeg får begynne på isotretinoin! Herregud, for en lettelse. Var hos verdens hyggeligste hudlege i dag, og han sa at selvfølgelig skulle jeg få iso. Jeg er så happy nå :) Får begynne om en måneds tid, når jeg har begynt på p-piller og tatt div. blodprøver!

Er det fakta at man ikke kan drikke tran under kuren forresten? Jeg drikker tran hver dag nemlig.

Og er det noen kremer dere anbefaler å IKKE bruke under kuren? Og anbefaler dere noe til å bruke på spesielt tørre områder? Har tenkt å bruke Effaclar H til ansiktet. Vil helst bruke økologiske og dyrevennlige produkter uten parabener, utenom denne Effaclar H da.

Glemte helt å stille disse spørsmålene til legen, var nok litt i ørska der jeg satt, hehe.

Endret av Lumos
Skrevet

HURRA!!! Jeg får begynne på isotretinoin! Herregud, for en lettelse. Var hos verdens hyggeligste hudlege i dag, og han sa at selvfølgelig skulle jeg få iso. Jeg er så happy nå :) Får begynne om en måneds tid, når jeg har begynt på p-piller og tatt div. blodprøver!

Er det fakta at man ikke kan drikke tran under kuren forresten? Jeg drikker tran hver dag nemlig.

Og er det noen kremer dere anbefaler å IKKE bruke under kuren? Og anbefaler dere noe til å bruke på spesielt tørre områder? Har tenkt å bruke Effaclar H til ansiktet. Vil helst bruke økologiske og dyrevennlige produkter uten parabener, utenom denne Effaclar H da.

Glemte helt å stille disse spørsmålene til legen, var nok litt i ørska der jeg satt, hehe.

Les gjennom tråden så får du masse gode råd! Jeg leter av og til gjennom den når jeg lure på forskjellige ting :)

Eller må jeg si Yeiii idag, fordi nå begynner jeg å se positive endringer. Har kun gått på kuren en måned, så får vel mange tilbakeslag, men akkurat nå ser jeg bedring.

Mykere i huden, mye mindre aktive kviser, mye mindre tørr, de hvite nuppene er færre.. Alt i alt- mye bedre :) :) Men merker så klart også at huden er annerledes og ikke så "fyldig" som før, og linjene viser bedre, men shit au, det kan jeg leve med :)

Skrevet

Hei! Jeg slenger meg på denne tråden da jeg er ny iso-bruker (er på min 7.dag)

Var fryktelig tvilsom til å begynne på denne kuren... Og må ærlig innrømme at jeg fortsatt tviler veldig på om jeg orker å gjennomføre dette....

Bivirkningene har allerede gjort sin inntreden- flassende,rødt ansikt med "solbrentfølelse". Men det mest plagsomme er tørre, irriterte øyne. Føler at det klør i øynene og kontaktlinser er i alle fall uaktuelt. Noen som har tips angående dette?

Og en annen ting- hvor viktig er dette med å fullføre minst 120mg/kg kroppsvekt. Finnes det noen tall på dette i forhold til tilbakefall? Min lege estimerer 4 mnd på meg, men eg får ikke dette til å gå opp når jeg tar 2 kapsler om dagen og veier 60kg.....

Hilsen Moi

Skrevet

Syns det er en del syting i denne tråden. Det finnes faktisk de som sliter så psykisk med kvisene sine at de utvikler sosial angst og likevel ikke får roaccutan. Dere er heldige.

Jeg har selv gått på roaccutan og har hadde det ganske bedriten. Alle de typiske bivirkningene i tillegg til depresjon osv. + et kvisete tryne. Men det ble bedre, og jeg klagde aldri fordi jeg var så utrolig glad for at jeg hadde fått medisinene. Jeg gikk på den i ett år, og da hadde jeg alltid en lypsyl, en liten tube med krem og et lommespeil i lomma/veska.

Nå er det samboeren min sin tur, og jeg har ikke hørt han klage en dag, selv om han ikke ser ut akkurat nå. Han vet det må bli verre før det blir bedre.

Vær glade, dere kommer dere igjennom dette!

PS: Helena Rubinstein sin eight hour cream er gull, den kan brukes som krem, salve og lypsyl.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...