Gå til innhold

Bråkete drittunger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jaja, her ligger jeg da.. syk og dårlig og trøtt og prøver å slappe av. Dessverre kan jeg ikke gå og legge meg, fordi det er en gjeng med unger utenfor som bråker som ville helvete.

Jeg har en viss forståelse for at dette er noe man må lide seg gjennom på dagtid når det er sol ute om man er så fryktelig uheldig å bo ved siden av/over en familie med ørten barn. De løper rundt ute og skriker og skråler hele sommeren, men som oftest er jo også jeg ute da eller i det minste våken og opplagt nok til å ikke la det irritere meg for mye. Jeg synes dog det er befriende å sitte på balkongen hver gang det høljer ned i bøttevis og bare nyte stillheten.

Men - til poenget: De har nå tydeligvis fått seg en lekebil fullt utstyrt med bilhorn, samt en eller annen forferdelig fløyte som lager en hvinende lyd. De har nå tutet og fløytet i et par timer. Hører ikke foreldrene dette? Innser de ikke at det kan være noen av naboene deres (bor i blokk i tett bebygd strøk, så det er snakk om en del som må høre dette) hadde lyst til å slappe litt av på en lørdags formiddag? Eller er det "lufta er fri for alle"-mentaliteten som seirer? Går det ikke en grense et sted, for eksempel ved å tute frenetisk med et bilhorn i to timer sammenhengende?

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan jo banke på hos naboen og høre med de om de kan få dempet tuting og bråking utenfor vinduet ditt akkurat nå når du er syk?

Eller så kan du jo skaffe deg ørepropper, genial oppfinnelse :)

• Liker 1
Skrevet

Hvis du ikke tåler levende barn, så skaff deg en hytte langt inni skogen der det ikke bor folk nærmere enn 5 km unna...

• Liker 6
Skrevet

Easy fix: stapp noe i ørene og legg deg til å sove. Om ikke ørepropper, så kanskje noe rolig musikk.

Det andre alternativet ditt er å ta turen bort til naboen (ikke fiks deg, du bør se så syk ut som mulig) og forklare problemet.

• Liker 3
Skrevet

Hvis du ikke tåler levende barn, så skaff deg en hytte langt inni skogen der det ikke bor folk nærmere enn 5 km unna...

Joa. Men det er forskjell på bråk og bråk. At barn er ute og leker, løper rundt, prater sammen - høyere enn innendørs, gledesutbrudd, noe barnegråt etc. er en ting. Barn som er ute og leker, hoier og skriker konstant, roper i stedet for å prate, bruker leker med mye lyd osv. er noe helt annet.

Vi bor under veldig tette forhold (rekkehus). På den ene siden av oss har vi tre nabobarn som leker ute i sandkasse eller i lekestue, husker osv. På den andre siden har vi ett nabobarn som spretter en fotball mot husveggen (øver på triksing eller noe) minimum to timer hver dag. Gjett hvem vi foretrekker? ;)

• Liker 15
Skrevet

du må bare flytte til ett støk som passe deg bedre.ja.det er sundt at unger er ute og leker og ikkje sitter inne og sturer..gjorde du det som barn kansje?

kansje vanskelig for ungene og sove når du fester hele natten? eller er du en gammel jomfru som er sutrete mot alle som ikke er stille når du ønsker.

Skrevet

Enkelte leksaker skulle aldri vært oppfunnet. Du har min fulle sympati, ts, der ER stor forskjell på lyd fra vanlig barnelek og leketøy med høy lyd over lengre tid. Sikkert ikke bra for ungene sine ører heller.

En ting er at man må tåle lyd fra naboer og lekende barn, men det er også noe med at det er vanlig folkeskikk å ta hensyn til sine naboer, spesielt når man bor tett. Som en mor jeg kjenner sier til sitt barn når lyden blir for høy/langvarig: "Det holder nå, det er ikke alle som har lyst å høre på det der."

• Liker 24
Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Kanskje de tar igjen på naboer som har høylytte fester i helgene ;)

• Liker 4
Skrevet

Det er lov å be om litt fløyte ro etter to timer...

• Liker 6
Skrevet

Kan ikke alle barnefamilier bare flytte til Bjørnøya. Barnefamilier skulle ikke fått lov å bo i blokk syns jeg. Også kan du ts legge kondomer i postkassa til naboene dine :lur: Gjør det gjør det gjør det! Hadde vært dritkult.

Hilsen Jeanie

• Liker 7
  • Hjerte 1
Skrevet

Eg kan skjønne problemet når det gjeld sånne skikkelege bråke-leiker, men vanleg leik frå ungar må ein faktisk tåle når ein vel å busetje seg i eit område med mykje ungar.

Skrevet

Jeg er enig i at de mest bråkete lekene ikke burde brukes "i evigheter". Jeg som forelder hadde satt ned foten, for det er fryktelig mye bråk for alle omkring, barnet også. Men så er det jo forskjell på hvor mye bråk folk tåler, så det kan jo være dette er helt vanlige leker det er snakk om. TS: Snakk med foreldrene da?

Gjest Jente1990:)
Skrevet

Litt bråk må man bare tåle når man bor der det er barn, men grensen går selvagt en plass å. Jeg synes foreldrene burde tenke litt på sine naboer og ikke la ungene sine skrike, hoie, tute og blåse fløyte i flere timer i strekk. ta litt hensyn her. Hvis man ikke klarer å ta hensyn til sine naboer burde man heller ikke bo i blokk ;)

Så ts har min sympati i hvert fall.

• Liker 7
Skrevet

Du har min fulle sympati. Er så glad fordi jeg flyttet fra et område der en nesten skulle tro at det var barneanarki. Det er barn her også i alle aldre, men de har et helt annet støynivå. Bor fremdeles i et flerkulturelt område, men det er faktisk forskjell på hvordan foreldre oppdrar barna sine uavhengig av kultur.

Litt må man tåle, men å ta hensyn må gå begge veier. Forstår ikke foreldre som er frekke nok til å be ts flytte i en hytte i skogen. Er det fordi de ikke er ute med barna sine og bruker støynivået som barnevakt? Da slipper de å gå ut og se om barna er på lekeplassen.

• Liker 9
Skrevet

Jeg skjønner godt foreldrene som kaster ut barna slik at de kan tute, skrike og hoie ute. Ja, foreldre blir litt døve med tiden, fordi barn maser veldig...Det hadde du også blitt, TS.

Skrevet

Tror du er gal jeg!

Folk med unger er fritatt fra å ta hensyn til andre mennesker. Du kan da ikke forlange at de faktisk skal snakke til ungene sine! Tenk hvor grusomt det er for ungene å få grenser. Uff og uff......

• Liker 18
Skrevet

Du har min fulle sympati. Er så glad fordi jeg flyttet fra et område der en nesten skulle tro at det var barneanarki. Det er barn her også i alle aldre, men de har et helt annet støynivå. Bor fremdeles i et flerkulturelt område, men det er faktisk forskjell på hvordan foreldre oppdrar barna sine uavhengig av kultur.

Litt må man tåle, men å ta hensyn må gå begge veier. Forstår ikke foreldre som er frekke nok til å be ts flytte i en hytte i skogen. Er det fordi de ikke er ute med barna sine og bruker støynivået som barnevakt? Da slipper de å gå ut og se om barna er på lekeplassen.

Enig. Er vel heller de som burde flytte i en skog når de ikke gidder å ta hensyn til sine naboer :filer: Så kan drittungene hyle og bråke så mye de vil.

• Liker 19
Skrevet

Du har min fulle sympati TS. Jeg forstår heller ikke hvorfor enkelte lar barn holde på som gale. (det er vel ikke annet enn latskap, de gidder ikke å passe barna sine og lære de oppdragelse og folkeskikk....)

Jeg har selv 3 barn og barn skal selvsagt leke og ha det gøy. Men å støye voldsomt, bare skrike og brøle - det er kun dårlig oppdragelse fra slappe, dårlige, likeglade foreldre.

Her vi bor er det en gate med hus og hager. Vi bor ikke oppå hverandre, men absolutt tett nok til at støy er plagsomt. Jeg trenger ikke å se ut av vinduet, for å vite hvilke unger som er ute når det setter igang et voldsomt leven. Det hadde ikke vært vanskelig å plukket ut foreldrene til disse for helt ukjente mennesker heller. Det går i krigsleker, pang, pang, alt som er motorisert, det skal bankes og slås på alt og det skal hyles høyest mulig...

Nå vokser disse få barna det her gjelder opp i barnehage og på SFO, og de

er iallefall borte annenhver helg, (Noe barnevern, noe pappa/mamma helg og noen som blir satt bort hver helg, og ofte ellers for at foreldrene ønsker å hvile), slik at jeg ser ikke på det som et voldsomt problem. Har funnet ut av vi nyyyter tiden når de ikke er hjemme, og så får vi heller reise bort, klippe plen, eller holde oss innendørs når det står på som verst.

Det er vel ikke så mange årene til de er over det verste heller.

Andre barn i gata her leker koselig sammen, hopper paradis, sykler, leker med biler, husker, hopper på trampoliner, triller dukkevogner, bader i basseng...Ja, normal barnelek med latter...

• Liker 8
Skrevet

Jeg bor også i et område hvor det er masse unger, og selv om jeg verken er spesielt fan av bråk eller barn aksepterer jeg fullt ut at barna må få leke og bråke innen rimelighetens grenser på dagtid. Det er også fint at ungene her jeg bor er så mye ute og leker med hverandre, det ser ut som de har det fint sammen. MEN, så lenge man bor relativt tett slik at man kan være til sjenanse for hverandre, synes jeg foreldre bør følge med på lydnivået. Høylytte horn, smelling og hyyyyling (ikke grining, bare høye lyder) etc bør de ikke få lov til hele dagen. Det er også forskjell fra familie til familie, merker jeg, ungene i en familie som bodde her i fjor lagde utrolig mye bråk (dæljet løs på kontainere o.l daglig) og rot, mens alle som bor her i år virker som de er klar over at de har naboer.

Hadde jeg som voksen nabo holdt på med motorsag og gressklipper bare for moro skyld hele tiden, regner jeg med å få klager. Alle har godt av å lære seg å ta hensyn, og jeg synes det er greit å si fra.

• Liker 3
Skrevet

Jaja, her ligger jeg da.. syk og dårlig og trøtt og prøver å slappe av. Dessverre kan jeg ikke gå og legge meg, fordi det er en gjeng med unger utenfor som bråker som ville helvete.

Jeg har en viss forståelse for at dette er noe man må lide seg gjennom på dagtid når det er sol ute om man er så fryktelig uheldig å bo ved siden av/over en familie med ørten barn. De løper rundt ute og skriker og skråler hele sommeren, men som oftest er jo også jeg ute da eller i det minste våken og opplagt nok til å ikke la det irritere meg for mye. Jeg synes dog det er befriende å sitte på balkongen hver gang det høljer ned i bøttevis og bare nyte stillheten.

Men - til poenget: De har nå tydeligvis fått seg en lekebil fullt utstyrt med bilhorn, samt en eller annen forferdelig fløyte som lager en hvinende lyd. De har nå tutet og fløytet i et par timer. Hører ikke foreldrene dette? Innser de ikke at det kan være noen av naboene deres (bor i blokk i tett bebygd strøk, så det er snakk om en del som må høre dette) hadde lyst til å slappe litt av på en lørdags formiddag? Eller er det "lufta er fri for alle"-mentaliteten som seirer? Går det ikke en grense et sted, for eksempel ved å tute frenetisk med et bilhorn i to timer sammenhengende?

Skjønner godt hva du mener med bråk. Har en nabofamilie med 10 små unger som bråker så mye at jeg lurer på om de holder på å bli drept rett og slett. Mamma har selv hatt 4 barn, og har aldri vært borti barn som bråker mye. Roper, skriker og hyler. De har også løse dyr som sau, ender, gås, høns og hunder som bråker, midt i nabolaget. Jeg har jobbet i barnehage, og kan helt ærlig si at det ikke er på langt nær så mye bråk i barnehagen.

Jeg føler med deg :klemmer:

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...