Gå til innhold

Hvilke land har du vært i?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dere som har vært i "ørten" land og mange av dem eksotisk. Driter dere penger eller jobber dere med reiseliv?

Om man jobber innen reiseliv feks. i et vanlig reisebyrå, er man ikke så jækla heldig å få farte rundt. Ofte får man rabatt på fly/hotell, men det koster og husleia må betales uansett.

Jeg for min del, har alltid reist. Bilturer og interrail, etterhvert flyttet vi til utlandet og hadde et bedre utgangspunkt. Det var billigere å besøke nabolandene, og vi har alltid unngått å dra på vanlige sydenturer

Feks. har jeg tatt med ungene på 4 ukers backpaking i Mellom-Amerika og svidd av like mye penger som en 2 ukers sydentur ville kostet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hmm..

Jeg er faktisk litt usikker på hvor mange land jeg har vært i. Men jeg vet at det begynner å bli veldig mange.

Europa:

- Norge ofc.. =)

- Sverige

- Danmark

- Sveits

- Finland

- Belgia

- Tyskland

- England

- Spania

- Frankrike

- Italia

- Nederland

Det er nok flere land i Europa jeg har vært innom, men jeg kommer ikke på dem i skrivende stund.

Amerika:

- USA.. Må tilføye at jeg har vært i 40 forskjellige stater og ikke minst Alaska

- Brasil

- Mexico

- Canada

Afrika:

- Nigeria

- Zambia

- Zimbabwe

- Sør-Afrika

- Kongo

- Angola

- Chad

- Sudan

- Botswana

Det er forsåvidt dem jeg kommer på av land i Afrika. Vil tro det er et par stykker som mangler

Oseania:

- Australia

- New Zealand

Asia:

- Korea

- Japan

- Kina

- Thailand

- Indonesia

- Philippinene

- Malaysia

Midt-østen

- Iran

- Saudi

- Kuwait

- Syria

- Tyrkia

- Bharain

Dette var hva jeg kom på nå. Det er noen land som mangler, men jeg kan jo si at dette er hva jeg har opplevd sålangt.

Ellers vil jeg tilføye å si at de områdene jeg vil reise til er først og fremst i Europa og i aller størst grad oppleve nord-Norge.

nord-Norge har geografi og opplevelser jeg virkelig vil ha med meg før jeg avslutter min reise. Etter å ha sett så mange forskjellige land og forskjellige kulturer vet jeg at det for min del er et land som ligger mitt hjerte nærmest for alltid.

- Norge.. Det er mye igjen å oppleve å se i Norge å dette vil jeg bruke mye tid på i årene som kommer

- Italia... Dette er et historisk mekka hvor jeg planer om å oppleve mere

- Hellas.... Mye av det samme som Italia

- Frankrike... Der kunne jeg tenkt meg å bli litt bedre kjent med kulturen og gjerne tilbringe en liten tid som vinbonde.

- Spania... Landet hvor man kan oppleve mye deilig avslapping. Det er dit jeg vil dra på ferie med barna for å slappe av og for at de skal få oppleve en gøy ferie.

- Island fordi det er både spesiell natur og språket deres fascinerer meg. Jeg ser på islenderne som mitt bror/søsterfolk.

- Svalbard er et eksotisk vinter eldorado hvor man kan oppleve dyr, natur og samtidig slappe av som turist.

Ellers så er det ikke så mange land som frister meg. Jeg føler at jeg har sett nok til at jeg kan kalle meg bereist. Før jeg begynte å reise så var jeg veldig lite opptatt av både Norge og Europa som reisemål. Det var ikke fjernt og eksotisk nok for mitt vedkommende. Nå har jeg sett nok til at jeg klarer å sette pris på den spektakulære naturen vår og vil benytte meg av Norge som reisemål i tiden utenom November, Desember og Januar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke vært i så veldig mange land..

Sverige, utallige ganger

Danmark, mange ganger på ferie osv.

Island, ei uke på ferie, litt kort tid. kjørte rundt hele øya og var på Landsmõt

Finland, ei uke trur jeg. Ferie, mummidalen osv.

Tyskland, kjørt bil gjennom flere ganger, ei uke på utveksling.

Belgia, var med onkel på langtransport ferie, ble noen dager innom her

Østerrike, skoletur til wien og ei uke i alpene på ski

Frankrike, langtransport ferie, endestopp, noen dager. sett litt av paris osv.

Slovakia, skitur langhelg

Ungarn, foreløpig bosted

Gran Canaria, 14 dagers ferie

Tunisia, 14 dagers ferie

Island er nydelig, så dit vil jeg tilbake.

Østerrike, fantastiske slalåmbakker i alpene, så kan godt tenkte meg å reise dit på skitur igjen

Ungarn, her har jeg bodd i 5 år nå, og noen fler blir det pga studier

Jeg drømmer om å reise til russland, mongolia, kjøre transsibirske jernbane, thailand, kina, australia, oppleve villmarka rundt om i afrika, usa +++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har vært i "ørten" land og mange av dem eksotisk. Driter dere penger eller jobber dere med reiseliv?

Ingen av delene, men jeg har alltid prioritert reising. Helt fra jeg var 16-17 år har jeg spart til ferier og det er mange ting jeg ikke bruker penger på nettopp for å spare til reiser. Selv da jeg var student reiste jeg mye. Da jeg var yngre var jeg heldig og var utvekslingsstudent på vgs i et år, og etterhvert med Lions og Rotary sine sommerutvekslinger. Og etter det, Erasmus mens jeg studerte, så jeg har benyttet de ordningene som finnes! Og når jeg har bodd ute har det jo vaert lettere å besøke forskjellige naboland.

I tillegg shopper jeg veldig lite når jeg reiser. Jeg er alltid fascinert av hvor mye nordmenn shopper i utlandet! Ja, det er billigere, men jeg synes folk shopper helt sinnsykt mye. Og da blir jo ferien kjapt dyrere.

Jeg er også glad i å leie leilighet når jeg er på ferie, da sparer man penger både på boutgifter og på at man kan lage mat selv.

Min siste tur gikk til Argentina, ikke lenger et billig land som det var for noen år siden, men helt fantastisk! Og jeg gjorde en del ting som fikk det til å bli billigere: Dro i lavsesongen, leide leilighet, lagde en del mat selv, veldig lite shopping, masse buss i stedet for taxi, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært i 7 land.

Jeg har vært i Italia en del ganger, og syns det er en fantastisk land.

Har vært i Italia 4 ganger, en uke hver gang. Følte ikke det var nok.

I Italia kunne jeg tenke meg å reise tilbake til Firenze.

Det er ingen steder i Italia jeg absolutt ikke ville reist tilbake til, men jeg syns Milano var det minst spennende stedet.

Drømmereisemål om dagen er Dublin, og dit går turen om noen uker. Ellers kunne jeg tenkt meg å ta et år og reise til USA, Australia, India og Portugal, for eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Så langt har jeg besøkt:

- Norge (født og oppvokst)

- Sverige

- Danmark

- Tyskland

- Nederland

- Belgia

- Luxembourg

- Frankrike (Paris, Marseille og Nice)

- Italia

- San Marino

- Slovenia

- Tsjekkia

- Ungarn

- Polen

- Latvia

- Litauen

- Island

- Irland

UK:

- England

- Skottland (bor i Glasgow)

- Nord-Irland

2. Likte veldig mange av reisemålene, av forskjellige årsaker. Blir aldri ferdig om jeg skal ramse opp alt ;)

3. De skandinaviske landene, Tyskland og Benelux har jeg besøkt mange ganger, og stort sett forskjellige steder hver gang. Føler aldri at jeg har nok tid i London, og en uke på Island gikk altfor fort. Skottland fikk jeg tydeligvis heller ikke nok av, siden jeg flytta hit :fnise:

4. Vil veldig gjerne tilbake til Island, Budapest hadde også vært stas. Likeledes Dublin, noe jeg planlegger temmelig snart, og jeg takker aldri nei til en tur til London. Fare for at jeg ønsker meg en tur til Trondheim snart om ikke lenge også ;)

5. Latvia og Litauen om vinteren! Reiser gjerne tilbake på sommerstid, men brrr! Føler meg også litt "ferdig" med Rotterdam og Hamburg.

6. Oi, det er mange! I vilkårlig rekkefølge: Færøyene, Malta, Slovakia, Russland, Kambodsja, Bhutan, USA (østkysten), Canada, Argentina, Namibia, Marokko, Hviterussland, Estland, Jordan, Andorra, Japan, Peru,...har også et par steder i England og Skottland jeg ønsker å besøke, samt Wales.

Nei, på tide å vinne i lotto, ser jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

-Hvor mange land har du vært i, og eventuelt hvilke?

Har vært i 32 land med Norge:

Sverige

Danmark

England

Skottland

Tyskland

Spania

Portugal

Bulgaria

Hellas (Rhodos, Kreta, Santorini)

Tyrkia (Side, Alanya)

Tsjekkia

Kypros

Sør-Afrika

Egypt

Thailand

Vietnam

Kambodsja

Kina

Hong Kong

Malaysia

Singapore

Filippinene

Australia

USA (Hawaii, LA, Vegas, NY)

Mexico

Belize

Guatemala

Honduras

Nicaragua

Costa Rica

Panama

-Hvilket land likte du best?

Filippinene er min favoritt til nå. Utrolig vakker natur og strender, menneskene er helt fantastiske, prisene er billige og det er mye å oppleve.

-Hvor lang tid var du der, og følte du at det var lang nok tid?

Var der i tre uker, siden det er tiden man kan være der uten visum. Skulle gjerne vært der flere måneder jeg for min del!

-Hvor kunne du tenkt deg å reise tilbake?

Jeg kunne egentlig tenkt meg å reise tilbake til de aller fleste av landa. Jeg føler aldri jeg har sett alt det er å se der jeg har vært.

-Hvor vil du absolutt ikke reise tilbake?

Turistplassene i Tyrkia! De har blitt altfor slitsomme - men det må sies at jeg gjerne kunne tenkt meg en tur til Istanbul da.

-Hva er ditt drømmereisemål?

Mitt drømmereisemål, som i eksotisk reise, er Maldivene - men det får bli bryllupsreisen. Nå drømmer jeg heller om å se land jeg så vidt har hørt om, og som ikke så mange har opplevd. Bhutan, Armenia eller Kyrgyzstan virker for eksempel veldig spennende..

Min reiseblogg: http://www.hamacareise.com/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Hvor mange land har du vært i, og eventuelt hvilke? (Mellomlandinger telles ikke)

Norge, Sverige, Finland, Danmark, Island, Estland, Polen, Tyskland, Belgia, Frankrike, Spania, Italia, Sveits, Østerrike, Ungarn, Slovakia, Tsjekkia, Hellas, Tyrkia, Canada, England, Skottland

-Hvilket land likte du best?

Vanskelig å velge! Kanskje Frankrike. Nydelig landskap, fantastisk språk, mat, kultur og historie.

-Hvor lang tid var du der, og følte du at det var lang nok tid?

Variert veldig, fra å bo i flere år til kun en dag. Det varierer veldig om det er nok tid. Et par uker er alltid fint, men for små land er det greit med en uke. Bratislava fortjener ikke mer enn et par dager ;)

-Hvor kunne du tenkt deg å reise tilbake?

Kunne reist tilbake til alle landene unntatt Estland. Er ikke så hypp på Slovakia og Ungarn heller, med unntak av Budapest, kanskje.

-Hvor vil du absolutt ikke reise tilbake?

Hadde ikke hatt noe mot å reise tilbake til noen av disse landene.

-Hva er ditt drømmereisemål?

Øverst på listen står storbyferie i Amsterdam og Lisboa, samt Chile og India.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Hvor mange land har du vært i, og eventuelt hvilke? (Mellomlandinger telles ikke)

Sverige, Danmark, Tyskland, Skottland (Shetland), Latvia, Spania, Frankrike, Sveits, Østerrike, Slovakia, Ungarn, Slovenia, Italia, Malta, Kroatia, Bosnia, Hellas, Tyrkia, Forente Arabiske Emirater, Nepal.

20 totalt

-Hvilket land likte du best?

Helt klart Nepal. Fantastisk spennende kultur som til de grader bryter med livet i Norge

-Hvor lang tid var du der, og følte du at det var lang nok tid?

3 uker. Kunne gjerne vært der 1 år

-Hvor kunne du tenkt deg å reise tilbake?

Oktoberfestival, München, Tyskland

Kathmandu, Nepal

-Hvor vil du absolutt ikke reise tilbake?

Budapest, Ungarn. Fikk kanskje litt feil inntrykk, men oppfattet folkeslaget som hissige

-Hva er ditt drømmereisemål?

Har lyst til å bruke noen måneder (kanskje år?) til å oppdage India og det store mangfoldet rundt om i landet. Har også lyst å reise til Baikalsjøen i Sibir (Russland).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært i:

- Sverige

- Danmark

- Finland

- Polen

- Tyskland

- Italia

- Nederland

- Israel

- Hellas

- Malta

- Tyrkia

- Spania

- Egypt

- Usa (California og New york)

Mulig jeg har glemt noe, men tror jeg har fått med det meste.

Synes det er vanskelig å svare på hvilket land jeg likte best, likte de fleste på hvert sitt vis :) Men er jo ikke til å komme unna at Usa er fantastisk gøy :)

Er ellers veldig glad i Hellas, sånn for avslapningsferier.

Synes også Amsterdam er en herlig by!

Kan godt reise tilbake til de fleste stedene, men skal til Egypt nå igjen i vinter. Mest fordi vi har behov for ferie og sol, og så er det jo fantastisk å snorkle/dykke der.

Har ikke noe behov for å reise tilbake til Roma, oppskrytt by. Mye flott å se på, men begrenset hvor mye stein man orker å ta innover seg i løpet av noen dager.

Maten var ikke spesielt bra og en generellt stressa by.

Skal heller ikke tilbake til Tyrkia, dårlig mat og slitsomme mennesker.

Israel var en veldig spennende opplevelse, men nå har jeg sett det og trenger ikke dra tilbake.

Drømmereisemål: Karibien, Asia og vil se mye mer av Usa. Har også en merkelig fasinasjon for Russland og har veldig lyst til å oppleve det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har vært i "ørten" land og mange av dem eksotisk. Driter dere penger eller jobber dere med reiseliv?

Noen få av landene har jeg besøkt i jobbsammenheng. Men ellers har vi prioritert reising fremfor oppussing av bolig eller oppgradering av bil. Har også bodd trangt og "billig" i mange år, og kunne da bruke penger på reise, type 100 000 pr år. Dette har gjort at våre barn nok har besøkt mange flere steder på kloden enn det som mange andre har.

Men nå blir det andre prioriteringer framover, mest pga at ungdommene i videregående skole ikke kan være borte så lenge fra undervisningen. I sommerferien er det ingen steder så vakre å oppholde seg som i den nordnorske naturen. Reising har vi alltid bedrevet i mørketida, fra oktober til mars. Og så reiser vi oftest til land hvor pengene strekker til mye lenger enn her hjemme. En voksen har permisjon uten lønn, den andre har ferie og avspasering. En familie på fire kan fint klare seg en måned i Asia på bare en lønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke vært i så mange land, men drømmer om å få råd til å reise mer.

England

Norge

Sverige

Danmark

Latvia

Ungarn

Østerrike

Finland

Nord-Irland

Skottland

+

(orkenøyene og shetland)

Jeg har bodd en periode på noen mnd i England, og jeg har 4 turer dit utenom denne perioden og elsker dette landet. Men det mest fantastiske stedet er Belfast! En fantastisk by med herlige mennesker. Wien var også vakkert, men ikke fullt så trivelige mennesker.

Jeg drømmer om å reise til Cuba..pluss at jeg vil tilbake til England igjen, helst for å bo og drive en pub.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Norge

Sverige

Finland

Russland

Danmark

England

Tyskland

Nederland

Østerrike

Frankrike

Spania

Portugal

Andorra

Italia

Slovenia

Kroatia

Hellas

Kypros

Peru

(Jugoslavia)

(Tsjekkoslovakia)

Liker alle landene, men det som var spesielt spennende var Peru. Der var jeg i tre uker på gjennomreise. Var greit å reise hjem etter tre uker, men kunne godt tenke meg å tilbringe lenger tid på de stedene jeg var. Reiser gjerne tilbake.

Har ikke noe stort behov for å reise tilbake til Russland, men det er vel mest fordi jeg fikk en skikkelig fæl mageparasitt mens jeg var der :fnise: . Har altså ikke noe med landet å gjøre ;)

Drømmereisemålet er per i dag diffust da et hvilket som helst varmt sted vil være bedre...

Endret av Spirali
Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Hvor mange land har du vært i, og eventuelt hvilke? (Mellomlandinger telles ikke)

-Hvilket land likte du best?

-Hvor lang tid var du der, og følte du at det var lang nok tid?

-Hvor kunne du tenkt deg å reise tilbake?

-Hvor vil du absolutt ikke reise tilbake?

-Hva er ditt drømmereisemål?

Utenom Norge har jeg vært i: Sverige, Danmark, Tyskland, Frankrike, Sveits, Østerrike, Monaco, Italia, Spania, Gibraltar, Hellas, Kypros, Tyrkia, Marokko, Polen, Tsjekkia, Latvia, Estland, USA, Forente arabiske emirater, USA og England. Mulig jeg har glemt noe, men tror ikke det.

Vanskelig å si hvilket land jeg likte best. Kanskje Marokko eller USA om jeg må velge. USA har jeg bodd i, i to år. Har vært tilbake på ferie, men kunne godt reist dit enda en gang. Marokko var jeg bare i i halvannen uke, og vil gjerne tilbake.

Jeg er ikke så ivrig på å dra tilbake til Monaco med det første.

Drømmereisemålet nå er Australia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

The Kitten: Hvis jeg ikke tar veldig feil, hører vel Gibraltar til Storbritannia? :) Hvis ikke må jeg tilføye et land på lista mi :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dere som har vært i "ørten" land og mange av dem eksotisk. Driter dere penger eller jobber dere med reiseliv?

Har brukt stort sett alle pengene mine på å reise :biggrin: Og det kommer jeg nok til å fortsette å gjøre.

Kenya og Tanzania nå i november, Cuba neste sommer! :biggrin:

Og jeg er student. :)

Endret av ViC*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært i ganske mange land, og kan trives mange steder.

Vil trekke frem USA og Sør-Afrika som utmerkede ferieland, om enn veldig forskjellige.

USA - må være verdens enkleste land å være turist i! Masse å se og oppleve, rimelig shopping, mye flott natur og enkelt og gøy å ta seg rundt. Roadtrip i vestlige USA er en klassiker.

Sør-Afrika - Utolig fint land, veldig variert. Mye god mat, fin natur og dyreliv, rimelig. Krever litt planlegging.

Endret av charlott
Lenke til kommentar
Del på andre sider

The Kitten: Hvis jeg ikke tar veldig feil, hører vel Gibraltar til Storbritannia? :) Hvis ikke må jeg tilføye et land på lista mi :fnise:

Det stemmer, men det er ganske forskjellig fra andre steder. Så jeg valgte å trekke det frem for seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...