Gå til innhold

Felleskostnader borettslag


-Karma-

Anbefalte innlegg

Har et lite spørsmål som jeg håper noen kan hjelpe meg litt med...

Når man ser på leiligheter i borettslag til salgs på f.eks finn.no, og det står felleskostnader per mnd f.eks 3500... Beyr det da 3500 per leilighet/andelstaker eller 3500 til sammen som skal fordeles på alle eierne i borettslaget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hmmm... så om jeg hadde kjøpt en leilighet til 1 300 000 og felleskostn. per måned lå på 3500 så kommer dette i tillegg til huslånet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3500 kr fordelt på f.eks 40 leiligheter hadde vært flott hva? Self. er det pr leil. Ja det er i tillegg til lån.

3500 er veldig billeg leie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer ja, men i borettslagsleiligheter skal fellesutgiftene blant annet dekke kommunale avgifter, forsikring etc. Det kan også dekke kabel-tv, internett, trappevask og vaktmester m.m, dette skal stå spesifisert under hva fellesutgiftene dekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm... så om jeg hadde kjøpt en leilighet til 1 300 000 og felleskostn. per måned lå på 3500 så kommer dette i tillegg til huslånet?

Da skal du betale renter og avdrag til banken for de lånte 1 300 000, i tillegg skal du betale 3500 kr til borettslaget/andelslaget i felleskostnader (også kalt husleie).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har et lite spørsmål som jeg håper noen kan hjelpe meg litt med...

Når man ser på leiligheter i borettslag til salgs på f.eks finn.no, og det står felleskostnader per mnd f.eks 3500... Beyr det da 3500 per leilighet/andelstaker eller 3500 til sammen som skal fordeles på alle eierne i borettslaget?

Under Fellesgjeld ser du hvor stor er din del av gjelden borettslaget har. Under Fellesutgifter ser du hvor mye betaler du hver måned for å nedbetale din del av gjelden borettslaget har. Les nøye hva som er dekket av fellesutgiftene. Kabel-tv, internett, kommunale utgifter, trappevask, vaktmester, oppvarming, forsikring, renter, osv ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske mykje som er inkludert i fellesutgiftene. Vi betaler rundt 3.000 kr i månaden i felleskostnader. Det inkluderer då nedbetaling av fellesgjeld, kommunale avgifter, forsikring av bustadsmassen, oppvarming og varmvatn, vaktmestertjenester, kabelgrunnpakka til Canal Digital, trappevask og nedbetaling av baderomsrehabilitering. Så ein får faktisk mykje for dei pengane.

Endret av Rosalie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betaler 1900 for 34 kvm. Det inkluderer nedbetaling av fellesgjeld, kabeltv, internet, vaktmester, trappevask, strøm i oppgangene, vedlikehold av f.eks vaskeri. Det er planlagt å pusse opp badene og da vil det øke med ca 4-500 kr i mnd. De som har treroms på 80-90 kvm betaler rundt 3500 i fellesutgifter.

Før du kjøper bør du vite om fasaden er oppusset, om det er forventet utbedringer, om det skal bygges terasser og også om det er ventet utbygging av f.eks nye blokker/foretningsbygg rett foran din utsikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det smarteste du gjør er å krysse av for selveier. Det er alltid smartere å kjøpe selveier og ikke i borettslag/aksje. Som regel har de også lavere fellesutgifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det smarteste du gjør er å krysse av for selveier. Det er alltid smartere å kjøpe selveier og ikke i borettslag/aksje. Som regel har de også lavere fellesutgifter.

Det er også dyrere, har jeg hørt. I tillegg er det du som må passe på alt som skjer, trenger reparasjon og skal betales. I borettslag er det andre som gjør det :popcorn:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navnelapp

Sjølveigar har ei dokumentavgift på eigarskifte på 1,75%, rein skatt til staten. Det utgjer store beløp når det gjeld kjøp og salg av sjølveigarobjekt. Burettslag med låg fellesgjeld og trygg økonomi er noko av det sikraste ein kan investere i. Sjekk rekneskap, årsmelding og årsmøtereferat for å forsikre deg om at det er eit solid burettslag eller ikkje. Andelen fellesgjeld kan gje ein indikasjon, høg fellesgjeld er ikkje så bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også dyrere, har jeg hørt. I tillegg er det du som må passe på alt som skjer, trenger reparasjon og skal betales. I borettslag er det andre som gjør det :popcorn:

Poenget er at man direkte kan kontrollere hva midlene blir brukt på, og hvor pengene går. Og når man er selveier kan man også prioritere de tingene man mener er viktig å bruke penger på. I borettslag er det som regel styrer som tar avgjørelser på hva som skal brukes penger på, og det er ikke alltid alle i borettslaget er enige i disse avgjørelsene som blir tatt. I tillegg er det et poeng at borettslag kan sette opp felleskostnadene (med info på forhånd selvfølgelig) dersom borettslaget gjør det dårlig, eller trenger flere midler til diverse. Kjipt å kjøpe når felleskostnadene er på 3.000 og så øker de til kanskje 5.000 på 3-4 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det smarteste du gjør er å krysse av for selveier. Det er alltid smartere å kjøpe selveier og ikke i borettslag/aksje. Som regel har de også lavere fellesutgifter.

Jeg tror ikke dette er riktig i alle situasjoner. Man er i større grad sikret og har en annen form for trygghet når man kjøper BRL, fordi det er borettslaget som har ansvaret for det ytre vedlikeholdet, samt bygningsmassen. Om man er alene og ikke har veldig god byggeteknisk kunnskap kan det også være en trygghet.

Husleien dekker, som mange andre også skriver, en del utgifter som man betaler utenom lånet om man kjøper selveier. Som oftest: Vann/renovasjon, ytre vedlikehold, noe kabeltv, forsikring, nedbataling av gjeld.

Er man redd fellesutgiftene skal økes i nærmeste fremtid, ta kontakt med styreleder i det aktuelle brl og hør om vedlikeholdsplaner og økonomi-

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er at man direkte kan kontrollere hva midlene blir brukt på, og hvor pengene går. Og når man er selveier kan man også prioritere de tingene man mener er viktig å bruke penger på. I borettslag er det som regel styrer som tar avgjørelser på hva som skal brukes penger på, og det er ikke alltid alle i borettslaget er enige i disse avgjørelsene som blir tatt. I tillegg er det et poeng at borettslag kan sette opp felleskostnadene (med info på forhånd selvfølgelig) dersom borettslaget gjør det dårlig, eller trenger flere midler til diverse. Kjipt å kjøpe når felleskostnadene er på 3.000 og så øker de til kanskje 5.000 på 3-4 år.

Ja, av og til går det dårligere, men etablerte brl har det som regel ganske bra. Derfor må man sjekke på forhånd planene brl har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke dette er riktig i alle situasjoner. Man er i større grad sikret og har en annen form for trygghet når man kjøper BRL, fordi det er borettslaget som har ansvaret for det ytre vedlikeholdet, samt bygningsmassen. Om man er alene og ikke har veldig god byggeteknisk kunnskap kan det også være en trygghet.

Husleien dekker, som mange andre også skriver, en del utgifter som man betaler utenom lånet om man kjøper selveier. Som oftest: Vann/renovasjon, ytre vedlikehold, noe kabeltv, forsikring, nedbataling av gjeld.

Er man redd fellesutgiftene skal økes i nærmeste fremtid, ta kontakt med styreleder i det aktuelle brl og hør om vedlikeholdsplaner og økonomi-

Lykke til.

Det gjelder jo ofte for sameier også, i mitt sameie har også foreningen ansvar for ytre vedlikehold og bygningmasse, og det finansieres over felleskostnadene. Felleskostnadene dekker også kabel-tv, forsikring av bygget (innboforsikring må man jo ha uansett om man bor i eier- eller borettslagsleilighet) og alt det andre du nevner, med unntak av nedbetaling av gjeld. Forskjellen er altså bare at min gjeld er min gjeld, og den har jeg full kontroll over selv, i stedet for at jeg risikerer å få overraskelser der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er også dyrere, har jeg hørt. I tillegg er det du som må passe på alt som skjer, trenger reparasjon og skal betales. I borettslag er det andre som gjør det :popcorn:

Du må nok reparere ting i din egen leilighet selv om du bor i borettslag. Ytre vedlikehold tar foreningen seg av selv om du bor i eierleilighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nok reparere ting i din egen leilighet selv om du bor i borettslag. Ytre vedlikehold tar foreningen seg av selv om du bor i eierleilighet.

Hvilken forening da? Finnes det en magisk selveierforening? Den har ikke jeg sett snurten av da vi malte fasaden og måtte fikse taket...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjelder jo ofte for sameier også, i mitt sameie har også foreningen ansvar for ytre vedlikehold og bygningmasse, og det finansieres over felleskostnadene. Felleskostnadene dekker også kabel-tv, forsikring av bygget (innboforsikring må man jo ha uansett om man bor i eier- eller borettslagsleilighet) og alt det andre du nevner, med unntak av nedbetaling av gjeld. Forskjellen er altså bare at min gjeld er min gjeld, og den har jeg full kontroll over selv, i stedet for at jeg risikerer å få overraskelser der.

Og dette passer nok for deg. Men hva når bygningen trenger rehabilitering, maling, nye vinduer og kanskje nytt tak etterhvert.. Da må du vell likevel bøye deg for et flertall, og må betale din del av utgiftene. Det er jo ikke sånn at brl har mer vedlikehold/rehabilitering enn selveier boliger, det er bare betalingen som er annerledes. Vi har nettopp i brl jeg bor i skiftet kledning og vinduer. Kom på et sted mellom 2-3oo ooo. I vårt tilfelle ble det en økning i husleien/felleskostnadene på 500 kr. Hadde dette vært en selveier bolig måtte jeg:

1. Selv sørge for å innhente anbud-

2. Se til at alt blir gjort forskriftsmessig (en stor jobb)

3. Betale i en en-gang. Altså, enten ta opp ett lån eller bruke av sparepenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navnelapp

Di gjeld er di gjeld i sameige, det stemmer. Men eit sameige kan også ta opp lån på vegne av sameiget dersom generalforsamlinga vedtek det med fleirtal. Utfordringa med burettslag har vore at nyetablerte burettslag har stor fellesgjeld. Dei fleste burettslag som er etablerte og har vore i drift lenge har ikkje særleg mykje fellesgjeld. vårt burettslag har til dømes fellesformue, vi har meir på konto enn i gjeld. Dette er fordi vi sparer til vedlikehaldsoppgåver som er planlagt framover i tid.

Så å seie at det eine kategorisk er betre enn det andre kan ein ikkje. Det kjem an på økonomien i og situasjonen til kvart enkelt sameige/burettslag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...