Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

hvor lenge er det normalt å ha vondt før ungen er ute?

det å ha rier/smerter i et døgn før ungen er ute, er det lang eller kort tid?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Et døgn er lang tid ja.

Fant dette i Store Norske Leksikon:

"Fødselsvarigheten er gjennomsnittlig noe forskjellig hos førstegangs- og flergangsfødende. Hos førstegangsfødende er den totale varighet gjennomsnittlig 8 timer etter at latensfasen (se nedenfor) er over, hos flergangsfødende 5 ½ time. Variasjonen er imidlertid stor."

:)

Skrevet

hva er latensfasen? :)

Skrevet

De sier vel en cm i timen etter 4 cm og halvannen time til pressingen til en gjennomsnitts førstegangsfødende? Fram til 4 cm kan det dog ta mer tid tror jeg?

Skrevet

Mener at latensfasen er fra de ordentlige riene begynner til du får pressrier. Jeg har hørt at 14 timer er vanlig for en førstegangsfødene. Jeg brukte henholdvis 7 og 9 timer.

Skrevet

For meg tok det syv timer fra første ri.

Skrevet

Første gangen tok det 24 timer fra første ri, men han satt fast, og måtte til slutt tas med keisersnitt.

Andre gang tok det tre timer.

Jeg har hørt at 8 timer er gjennomsnitt, noe mer for førstegangs, og noe mindre for annengangs, men jeg vil tro det verserer mange forskjellige teorier her :)

Skrevet

Da jeg kom på sykehuset for å føde, sa jordmor at man definerte det som å være i "aktiv fødsel" når man hadde 3-4 cm med åpning.

Da jeg hadde 3 cm åpning, hadde jeg hatt svake men masete rier i ørten antall timer (hele dagen og kvelden). Fra 3 cm til jeg hadde fått ut gutten, gikk det 8 timer.

Hele seansen- fra tegnblødning og gradvis mer regelmessige og vonde rier- tok det 28 timer, gitt. :gjeiper:

Gjest *Røyskatt*
Skrevet

Jeg ble igangsatt, og fikk ikke rier før jeg hadde fått kapsel. Første rien kjente jeg vel såvidt klokken 16 på ettermiddagen. Ble flyttet over på føden i 19-tida, og fødte vesla 02.05.

Men dersom vi skal regne fra jeg egentlig på sett var i gang, siden vannet gikk, så tok det tre-fire døgn. Med rier - 10 timer.

Skrevet (endret)

Uansett må man huske på at gjennomsnittet er preget av både styrtfødsler på 20 min til fødsler som varer over et døgn!:opplyser:

Endret av kaprifolen
Skrevet

Jeg ble satt i gang (de tok vannet mitt) på 4 cm, og da tok det 6,5 time. Dette var min første.

Skrevet

Latensfasen er fasen frem til 4 cm åpning, da kommer man over i den aktive fasen (aktiv fødsel), og det er da man begynner å "ta tiden" på fødselen. Pressefasen (utdrivningsfasen) er helt på slutten, og den kan jo fort vare en time eller mer for førstegangsfødende.

Jeg hadde laaaange latensfaser med de to første (hhv. 2 og 1,5 døgn), men ganske gjennomsnittlig aktiv fødsel (hhv. 9 og 4 timer, sånn ca.). Mine latensfaser har vært slitsomme med rier hele tiden. Ganske lette og overkommelige rier, men slitsomt på grunn av mangelen på hvile over så lang tid.

Skrevet

Jeg har også hatt slitsomme latensfaser, riene da var like vonde som i den aktive delen av fødselen, og like hyppige.

Fødsel nr 1, 60 timer fra første rie, 7 timer aktiv fødsel (fra 4 cm).

Fødsel nr 2, 12 timer fra første rie, 4 timer aktiv fødsel (fra 3 cm, jordmor regnet det som aktiv fase).

Skrevet

Begge mine fødslar har teki ca 8 timar i aktiv fødsel. Fyrste gongen var den såkalla "latensfasen" på 4-5 timar, andre gongen var det knapt noko slik fase i det heile tatt, var i aktiv fødsel med ein gong.

Skrevet

Fra første regelmessige rie, og 3 cm tok det 41 timer. Da var det fortsatt kun 5,5 cm åpning og barnet ble tatt med keisersnitt pga forverring av svangerskapsforgiftning.

Skrevet

Hadde rier i 35 timer før babyen kom, så det er veldig forskjellig

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...