Gå til innhold

Innboforsikring -hvor mye?


Cata

Anbefalte innlegg

Her en kveld tok jeg en liten sjekk av forsikringene mine, inkludert innboforsikringen og jeg er blitt litt i tvil. Muligens burde jeg øke forsikringsbeløpet litt?

Hva sier dere andre - hva er det normalt å forsikre innbo for? Skjønner så klart at det er helt individuelt, men...hmmm.

Jeg har en leilighet på ca 70 kvm . Bor alene. Har ikke noen spesielt dyre møbler, men hele leiligheten er møblert. Har en god del bøker og ganske nye hvitevarer. Hvilket forsikringsbeløp bør jeg ha?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Villrips

Jeg har 65 kvm, men ellers samme forutsetninger som deg. Jeg har forsikringsbeløp på 500 000, etter anbefaling fra rådgiveren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Når du regner sammen (veldig grovt) og tar med absolutt alt (inkl. eventuell kunst på veggene, HIFI anlegg, CD'er, DVD'er og innholdet i klesskapene) så blir det faktisk fort gCanske så store summer av det.

Jeg ville helt umiddelbart sagt ca. 700" - 750".

Min leilighet er 90 m2, jeg har en god del kunst (en av mine store interesser), samt en god del av både det ene og det andre. Jeg har forsikringsbeløp på 1 mill (satt etter gjennomgang med rådgiver).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Da høres det ut som om jeg er noenlunde rett forsikret. Summen for meg var 750 000 og når jeg prøver å grovregne litt så ser det ikke ut som om jeg er nærheten av den summen, men samtidig så vet jeg jo at man alltid har mye mer enn det man selv tror - så lenge man ikke tar en eksakt "varetelling" og regner med hver eneste teskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:klo: Hvor mye betaler en gjennom hele livet (i alle retninger), som forsikring mot noe som antagelig aldri skjer?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:klo: Hvor mye betaler en gjennom hele livet (i alle retninger), som forsikring mot noe som antagelig aldri skjer?

Ganske mye. Men grunnen til at jeg fant ut jeg skulle sjekke mine papirer er at av og til skjer det likevel. En venninne av meg opplevde nettopp at leiligheten hennes ble totalskadd mens hun var på reise. Det hadde nemlig vært brann i en annen leilighet i bygget og flere leiligheter (inkludert hennes) ble ansett som totalskadet pga. vann og røyk. Tipper hun er glad for forsikringen sin, når uhellet nå har vært ute.

Jeg har selv opplevd litt av det samme, mens jeg enda bodde i leid leilighet. Naboleilighet brant, den jeg leide fikk noe røykskader. Heldigvis ble ikke tingene mine verre skadet enn at det som lå i rommet som ble mest "røkt" ble reddet av en runde i vaskemaskinen. Hadde heldigvis ikke sofaen stående der ;) .

Bilforsikring har jeg brukt flere ganger, alle unntatt en gang har vært pga innbrudd/tyveri i eller av bil.

Glad i forsikringene mine jeg.

Hus, innbo, helse og nyere biler bør man alltid ha forsikret, mener nå jeg. (Å forsikre mobilen, derimot, er jeg enig stiller i klasse for tulleforsikringer.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Consensio

:klo: Hvor mye betaler en gjennom hele livet (i alle retninger), som forsikring mot noe som antagelig aldri skjer?

Men den dagen det skjer, så er man glad for forsikringen.

Det er ganske mange hvert år som får røykskader, brannskader, vannskader, lynnedslag osv osv som gjør at de har behov for en forsikring.

Vi er to personer i en leilighet på ca 75kvm. Vi har en innboforsikring på ca 1mill. Bedre med litt for mye enn litt for lite.

Det er jo tross alt ikke bare de store tingene som skal erstattes, men alt fra undertøy og laken, til tannbørster og sminke (selv om akkurat det ikke koster så mye, så blir det en del når man legger sammen alt)

Og ikke skal man behøve å vente på et tilbud eller reise for å kjøpe det så billig som mulig, man skal ha nok til at man kan gå i nærmeste butikk og kjøpe nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo tross alt ikke bare de store tingene som skal erstattes, men alt fra undertøy og laken, til tannbørster og sminke (selv om akkurat det ikke koster så mye, så blir det en del når man legger sammen alt)

Jepp, var sånne ting jeg også tenkte på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager OT, men hvor har dere inboforsikring? og er det mulig å få den på avbetaling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en grei innboforsikring hos Gjensidige. Får en del rabatt pga. fagforeningsmedlemskap. Kan aldri tro at man får innboforsikring "på avbetaling", men muligens kan du velge å betale i flere terminer? Jeg betaler i allfall bilforsikrinen pr. halvår, så vidt jeg husker, mens alt annet er årlig innbetaling. En annen forsikring jeg har i et annet selskap trekkes månedlig.

Det må du nesten sjekke med det enkelte forsikringsselskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Applestore

:klo: Hvor mye betaler en gjennom hele livet (i alle retninger), som forsikring mot noe som antagelig aldri skjer?

Vi har fått bruk for innboforsikring 3 ganger (dette på store skader), så jeg har vært overlykkelig hver gang jeg vet at jeg har en ordentlig innboforsikring!

Leiligheten vår var forsikret før vi hadde flyttet inn i den. Har ca 500K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Consensio

Beklager OT, men hvor har dere inboforsikring? og er det mulig å få den på avbetaling?

Hva mener du med avbetaling? Man betaler den som alle andre forsikringer.

Vi betaler iallefall hver 3. mnd og bruker Gjensidige

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Beklager OT, men hvor har dere inboforsikring? og er det mulig å få den på avbetaling?

Innboforsikring får man ved å kontakte sitt forsikringsselskap. Det er ikke slik at man må betale 750.000 - dette er verdien av forsikringen, dvs. det man får igjen hvis uhellet er ute.

Hvis man er medlem av LO (og noen andre arbeidstakerorganisasjoner) har man innboforsikring i medlemskontingenten sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Beklager OT, men hvor har dere inboforsikring? og er det mulig å få den på avbetaling?

Jeg har tegnet innboforsikring hos Terra og betaler ca 150 kroner som blir trukket fra lønnskontoen hver måned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein får ofte gode forsikringsordningar gjennom fagforening. Vi har NITO si innboforsikring. Betaler 852 kr i året og er då dekka for 2.500.000 kr. Eg tør å påstå at det vel er litt i overkant dekning sia vi bur på 60 kvm, men så billig forsikring gjer ikkje det noko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...