Gjest Bjørn82 Skrevet 9. september 2011 #1 Skrevet 9. september 2011 Jeg har en tid undret meg litt over kvinner og hvorfor kvinner oftere har dårligere arbeidsforhold en hva menn har. I flere tråder ser jeg at kvinner tar opp forhold i tilknytning til arbeidsforholdene de har. Jeg vet at de mere mannsdominerte yrkene har høyere lønn, de har også ganske klare regler og sterke fagforeninger. Det er sikkert mange som vil være uenige med meg i dette. Men hva kan det komme av at kvinner har både dårligere lønn og ofte dårligere arbeidsforhold en menn? Kan det ha noen sammenheng med de lokale fagforeningene og deres jobb? Kan det ha noe å gjøre med at kvinner er mindre opptatt av å forholdene rundt seg en hva menn er? 1
SmallTalk Skrevet 9. september 2011 #2 Skrevet 9. september 2011 Jeg tror det kommer av at kvinner ikke er like flinke til å kjempe for sin sak som det menn har vært, og at de ofte henger seg for mye opp i detaljer og flisespikkeri. Landet vårt ble i hovedsak bygd av menn, og det samme ble arbeidslivet og fagforeningene. Kvinner er sin egen værste fiende når kvinner stort sett velger å jobbe innen typiske kvinneyrket, og godtar alt det negative dette medfører. En mann hadde ikke godtatt en stillingsprosent på 17,43% her og 34,78 prosent der, og ustabile vakter til å dekke opp resten av måneden slik at man får inn en lønn man delvis kan leve av. Det gjør derimot kvinner i omsorgsbransjen, og de gjør det til og med av egen lyst. Forklar det de som kan! 6
spinnwild Skrevet 9. september 2011 #3 Skrevet 9. september 2011 Kvinner har vanskeligere for å sette krav (vil ikke mase og oppfattes som bitch?), tror nå jeg. Også er menn "flinkere" til å prate for seg (noe med at de oftere gjentar spørsmålet i svaret sitt, eller noe slikt...?) Ellers så er jo de kvinnedominerte yrkene mindre statusyrker, og man godtar da mindre gode forhold. Tror jeg. 2
Gjest Bjørn82 Skrevet 9. september 2011 #4 Skrevet 9. september 2011 Jeg tror det kommer av at kvinner ikke er like flinke til å kjempe for sin sak som det menn har vært, og at de ofte henger seg for mye opp i detaljer og flisespikkeri. Landet vårt ble i hovedsak bygd av menn, og det samme ble arbeidslivet og fagforeningene. Kvinner er sin egen værste fiende når kvinner stort sett velger å jobbe innen typiske kvinneyrket, og godtar alt det negative dette medfører. En mann hadde ikke godtatt en stillingsprosent på 17,43% her og 34,78 prosent der, og ustabile vakter til å dekke opp resten av måneden slik at man får inn en lønn man delvis kan leve av. Det gjør derimot kvinner i omsorgsbransjen, og de gjør det til og med av egen lyst. Forklar det de som kan! Ja du sier noe. Jeg forstår det heller ikke så godt når de tradisjonelle kvinneyrkene fortsatt er de som er dårligst betalt. At menn velger de tradisjonelle mannsyrkene forstår jeg i større grad siden de er bedre betalt. En elektriker i Oslo tjener lett 500 000,- i året.
Gjest Bjørn82 Skrevet 9. september 2011 #5 Skrevet 9. september 2011 Kvinner har vanskeligere for å sette krav (vil ikke mase og oppfattes som bitch?), tror nå jeg. Også er menn "flinkere" til å prate for seg (noe med at de oftere gjentar spørsmålet i svaret sitt, eller noe slikt...?) Ellers så er jo de kvinnedominerte yrkene mindre statusyrker, og man godtar da mindre gode forhold. Tror jeg. Tror nok det er sant. Kvinner har vanskeligere for å kreve en hva menn har. Samtidig så har de kanskje lettere for å godta arbeidsgivere som opererer på kanten av lovverket. Det jeg har erfart så er kvinner også mindre opptatt av å sette seg inn i lokale avtaler og lovverket rundt dem en hva menn er. Det er noe jeg ikke helt forstår da kvinner skal være flinke til å lese.
Gjest Michelle82 Skrevet 9. september 2011 #6 Skrevet 9. september 2011 Går tilbake til det med at tradisjonelt sett så blir menn sett på som sterke når de står på kravene, mens kvinner blir sett på som bitch. 6
AnonymBruker Skrevet 9. september 2011 #7 Skrevet 9. september 2011 Jeg tror du er inne på noe. Jeg jobber selv i et mannsdominert yrke, men har mye lærere av alle slag i omgangskretsen. Og vi har diskutert en del rundt fanomenet overarbeidete språklærere. Det er vel en enighet om at dette er et problem som kom for fullt etter at kvinner tok over som språklærere, da de ikke er i stand til å gi faen. De jobber heller ihjel seg for å tilfredsstille arbeidsgiver og elever enn å jobbe etter klokka og gi beskjed om at det man ikke rekker innenfor en normal arbeidstidsramme blir liggende. Det gjorde man visst i "gamledager", noe som medførte at man hadde avløsning på en del oppgaver, man hadde færre innleveringsoppgaver per fag, og det var en stadig kilde til diskusjon i kollegiet, noe som gjorde at Klubben/de tillitsvalgte tvang ledelsen til å finne varige løsninger.
Jellybean78 Skrevet 9. september 2011 #8 Skrevet 9. september 2011 Tror nok det er sant. Kvinner har vanskeligere for å kreve en hva menn har. Samtidig så har de kanskje lettere for å godta arbeidsgivere som opererer på kanten av lovverket. Det jeg har erfart så er kvinner også mindre opptatt av å sette seg inn i lokale avtaler og lovverket rundt dem en hva menn er. Det er noe jeg ikke helt forstår da kvinner skal være flinke til å lese. øøøøøøhhh....dette utsagnet tror jeg nesten du må henvise kilder til ellers tror jeg fint lite på det. :gjeiper:
AnonymBruker Skrevet 9. september 2011 #9 Skrevet 9. september 2011 Jeg er kvinne, finner meg i så mye dritt på arb plassen, brudd på arb m loven, jeg får ikke nok lønn, for sen lønn utbet osv, hvorfor? Jo fordi jeg har huslån, strøm og husleie å betale.. jeg tør ikke annet.
Kara W Skrevet 9. september 2011 #10 Skrevet 9. september 2011 Mitt inntrykk er at mange kvinner er redd for å hevde seg over sine medsøstre, og er veldig opptatt av at alle skal få likt. Det er mye lettere for en arbeidsgiver å argumentere for hvorfor ikke alle kan få 10 kr mer i timen, enn hvorfor akkurat Lise, som tross alt gjør en god jobb, ikke skal få det. Dette er med på å holde lønningene nede for alle. Akkurat det med å godta dårlige, eller til og med ulovlige, arbeidsvilkår har jeg ingen god forklaring på. 1
Kara W Skrevet 9. september 2011 #11 Skrevet 9. september 2011 Jeg er kvinne, finner meg i så mye dritt på arb plassen, brudd på arb m loven, jeg får ikke nok lønn, for sen lønn utbet osv, hvorfor? Jo fordi jeg har huslån, strøm og husleie å betale.. jeg tør ikke annet. Da synes jeg oppriktig synd på deg! Hva er det du er redd for?
Gjest Blondie65 Skrevet 9. september 2011 #12 Skrevet 9. september 2011 Jeg er kvinne, finner meg i så mye dritt på arb plassen, brudd på arb m loven, jeg får ikke nok lønn, for sen lønn utbet osv, hvorfor? Jo fordi jeg har huslån, strøm og husleie å betale.. jeg tør ikke annet. Og det har ikke menn? Når kvinner leser en stillingsannonse, foregår det sånn: - øj det kan jeg ikke - ikke det heller - her kan jeg litt - oi nei det kan jeg heller ikke Når menn leser en stillingsannonse, forgår det sånn: - det kan jeg lære meg - det kan jeg lære meg - her er jeg god - det kan jeg lære meg Når kvinner - på tross av side opp og side ned om ulovlige arbeidsforhold, ulovlig bruk av midlertidige stillinger, ulovlig bruk av overtid og beordring, klager på lav lønn - FORTSATT velger typiske lavtlønnsyrker, ja da må en spørre seg: hvorfor? De to kvinnene i Granvin som gikk til sak mot lokal kommune for å få fast ansettelse i hel stilling DE VANT! Jeg er helt sikker på at hvis flere hadde gjort det samme hadde flere vunnet, og problemet hadde gått bort av seg selv.
Porcelain Skrevet 9. september 2011 #13 Skrevet 9. september 2011 Fordi man som kvinne blir sett på som bitch dersom man står på krava, mens man som mann blir sett på som sterk. Kvinner er skrytete, menn er selvsikre. Etc etc. 2
AnonymBruker Skrevet 9. september 2011 #14 Skrevet 9. september 2011 Tror nok det er sant. Kvinner har vanskeligere for å kreve en hva menn har. Samtidig så har de kanskje lettere for å godta arbeidsgivere som opererer på kanten av lovverket. Det jeg har erfart så er kvinner også mindre opptatt av å sette seg inn i lokale avtaler og lovverket rundt dem en hva menn er. Det er noe jeg ikke helt forstår da kvinner skal være flinke til å lese. Jeg er nyutdannet innen et typisk maskulint fagområde, og jeg har erfart det samme. Jeg er den eneste av mine venninner som har oversikt over hva arbeidsavtalen min sier om pensjon, ferie og svangerskapspermisjon, for eksempel. Og hvilke tariffavtaler som gjelder for meg. Jeg er også den eneste som har passet på at jeg lønnes bra nok i forhold til utdannelsesgruppen vår. Mine venner tenker mer på om de lønnes greit i forhold til et landsgjennomsnitt, som jeg ikke synes er særlig relevant for meg. De er fornøyde med å tjene "bra nok", mens jeg er fokusert på at jeg skal tjene det andre med min utdannelse og mitt erfaringsnivå tjener. I mitt fag er det absolutt ikke slik at kvinner anses som bitchy fordi de ber om høyere lønn eller andre ting, det er forventet og slik man får noe. Jeg tror bare mange jenter tenker annerledes (selv de som ikke velger typiske kvinnedominerte yrker) og dermed kommer til kort. 1
Sissan9 Skrevet 9. september 2011 #15 Skrevet 9. september 2011 Tror det kan forklares innen variablene selvtillit, Jante, evne til å være pragmatisk, og grad av risikovilje/-aversjon.
AnonymBruker Skrevet 10. september 2011 #16 Skrevet 10. september 2011 Kvinner er faktisk mer sytete enn menn. Før i tiden jobb legene veldig hardt og klagde ikke over arbeidstider osv. I dag så hører man jo ikke annet enn at legene klager over lange dager osv. Kvinnene har i stor grad nå tatt over yrket. Men det er vanlig at respektable yrker går til grunnen når kvinner kommer på banen: veterinær lærer prest psykolog osvosv. Det er nok ikke bevisst, men det er dessverre slik at når kvinner entrer et yrke så mister det status. 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2011 #17 Skrevet 10. september 2011 Da synes jeg oppriktig synd på deg! Hva er det du er redd for? Er alene om egen økonomi,kan risikere store økonomiske problemer dersom jeg ikke har inntekt. Mye arbeidsledighet her jeg bor, ser det slik at man tross alt er heldig om man har fast jobb, og det 100 pr.
AnonymBruker Skrevet 10. september 2011 #18 Skrevet 10. september 2011 Er alene om egen økonomi,kan risikere store økonomiske problemer dersom jeg ikke har inntekt. Mye arbeidsledighet her jeg bor, ser det slik at man tross alt er heldig om man har fast jobb, og det 100 pr. Har du unger eller er du alene? I så fall er det jo ikke så vanskelig å flytte?
AnonymBruker Skrevet 10. september 2011 #19 Skrevet 10. september 2011 Har du unger eller er du alene? I så fall er det jo ikke så vanskelig å flytte? Er ikke den du svarer, men det er vel ikke nødvendigvis bare enkelt å flytte selv om man ikke har unger. 2
AnonymBruker Skrevet 10. september 2011 #20 Skrevet 10. september 2011 Har du unger eller er du alene? I så fall er det jo ikke så vanskelig å flytte? Jo,kan ikke flytte, har ett barn som følges opp. Flytter ikke barnet fra trygge stabile omgivelser med venner og familie som er tilstede 100 prosent til ett sted uten nettverk;) 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå