Gå til innhold

Kan jeg ha 2 BSU-kontoer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en BSU-konto i banken min. Kan jeg opprette en annen BSU-konto i en annen bank?

Grunnen til at jeg spør er at jeg har kommet relativt sent igang med å spare pga sykdom, og vil gjerne ta igjen for de tapte årene ...

Takker og bukker for alle svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, du kan bare opprette BSU engang, men du kan flytte kontoen over til en annen bank (men kan ikke spare mer av den grunn).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jeg kan ikke bare buse inn i en annen bank og opprette en ny konto? Vil de vite om den andre kontoen min da? :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om ikke de vet om det, så vil det jo komme på selvangivelsen din, og da vil den ene bli slettet og du evt. straffet for å ha brutt BSU-reglene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke ha flere enn en BSU kontoer nei. Det vil de finne utav. Du må nesten sjekke den enkelte bank for renta.

Jeg forstår det slik at det er fryktelig viktig for deg å spare. Maks opp BSU kontoen din og spar på en annen konto ved siden av. Hør med banken hvilke tilbud de har. Det er smart å spare og det er bra du ønsker å få spart opp mest mulig nå når du er frisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan jo like greit spare mer på BSU kontoen også? Er jo ikke noe maksgrense hvor mye penger man kan legge inn der - er bare maksgrense for hva man kan få skattefradrag for.

BSU har så vidt jeg vet ganske bra rente uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo like greit spare mer på BSU kontoen også? Er jo ikke noe maksgrense hvor mye penger man kan legge inn der - er bare maksgrense for hva man kan få skattefradrag for.

BSU har så vidt jeg vet ganske bra rente uansett.

Mulig jeg misforstår nå, men jo, det er en maksgrense for hvor mye man kan spare på BSU. Alt i alt 150 000, 20 000 pr. år.

Jeg hadde glemt at jeg hadde lagt inn 2000 kr der tidligere i år, så når jeg i forrige uke forsøkte å overføre 20 000 fikk jeg opp en feilmelding om at maks sparing pr. år er 20 000. Banken stoppet altså overføringen, og jeg måtte lage en ny overføring med kun 18 000. Nå kan jeg ikke sette inn mer penger der før neste år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid forstått at det er i selve skattefradraget som har en begrensing, men man kan ha mer på samme konto. Det gjør jeg i hvert fall og har aldri hatt noe problem med dette? Har ikke spart så mange år helt ennå, men virker som om det fungerer nå i hvert fall? :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står greit forklart her.

Synes det høres rart ut, Bond. Du er 100% sikker på at det er BSU, og ikke en høyrentekonto du har satt penger inn på?

DnB sperrer ihvertfall muligheten for å legge inn mer enn 20 000 pr. år, ser ut som det er det samme i fokus bank, og reglene skal vel være like i alle banker, akkurat vedr. BSU.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært mulig å spare over 20 000 i året, for så å ta ut det over 20 000 når det nærmer seg nyttår, vet jeg. Min konto har sperre på 20 000. Tror flere BSU-kontoer har valgt å sperre den slik enn det var før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du kan ikke ha mer enn en BSU-konto. Hvis du har avsluttet kontoen din så kan du ikke opprette en ny igjen heller.

I løpet av et år kan du spare inntil 20 000 kr og maksimalt 150 000 kr inntil du er 34 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...