Gå til innhold

Hvorfor spare BSU når man ikke skal røre den?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja, du kan bruke pengene fra BSU å nedbetale lånet hver måned hvis du mister jobben. Bare si til banken at du vil at de trekker terminbeløpet fra BSU kontoen. Når du begynner å jobbe igjen, si til banken at nå kan de slutte å trekke fra BSU kontoen og trekke fra den gamle hvor du får lønna di.

Jeg er litt usikker hvordan rentene på BSU er og om du får renter bare på de 20 tusen du setter i år eller heller summen (tror det er bare på pengene du har satt inn i kontoen samme år).

Det er mulig å sette BSU-kontoen som belastningskonto for boliglånet, men du må da være oppmerksom på at det ikke vil være mulig å sette mer penger inn på BSU.

Takk for svar, men om jeg får renter på de 20 000 jeg setter inn, så vil sluttbeløpet bli mye mer enn 150.000, mener jeg? Ikke sant? :)

Du kan spare 150.000,- + renter på BSU.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde min bare i 1,5 år, og var kun 19 da jeg knertet den, men hadde jo ingen andre penger oppspart og uten pengene fikk vi ikke noe lån, så.. Hadde ikke noe valg.

Dessverre for seint for din del, men noen banker tillater at man regner BSU-kontoen som egenkapital uten at man avslutter den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg har forresten også et spørsmål: Jeg har hørt fra noen bekjente at den gode renta er kun på de pengene du setter inn det året. Stemmer det?

Nei, renta er på alt du har innestående på konto.

Det varierer om banker betaler inn rentene på konto hver måned eller en gang i året. Skandiabanken gjør det hver måned. Banken jeg har nå, som er en del av Terra, betaler inn alle årets oppsparte renter i en slump på slutten av året. Dette kan jo utgjøre noe forskjell om renta forandrer seg i løpet av året, men som regel svært lite. (BSU-rentesatser i banker synker eller stiger vel ikke mye i løpet av ett år.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre for seint for din del, men noen banker tillater at man regner BSU-kontoen som egenkapital uten at man avslutter den.

Hm, ok. Men den var i en annen bank da? Vet ikke om det har noe å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...