Gå til innhold

Hvorfor spare BSU når man ikke skal røre den?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Leser iblandt at folk skriver her inne at når de tok opp lån i banken, så anbefalte banken å ikke røre BSU-en, men heller finansiere med pengene EK.

Hvorfor har man egentlig BSU om man ikke skal røre dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For å spare maks slik at man får mest utav det vel. Man får bare opprette BSU en gang og derfor er det smarteste en kan gjøre, om en har anledning, å spare så mye som man har mulighet for man bruker den. Og man bruker den jo til slutt.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange banker sier man ikke skal røre BSU-pengene fordi de ser at du kanskje har andre oppsparte penger og kan bruke disse. BSU fungerer ofte som en pekepinn til banken om personen er flink til å spare eller ikke. Dersom en person sparer 20.000 i BSU i året, så vil banken se at du er spareflink, og være villig til å gi deg lån uten at du trenger å røre BSU-pengene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Desto lengre pengene står inne, desto mer tjener du.

Bare et eks.

100 000 med 10 % rente = 110 000 på et år. Neste år er det 10 % av det igjen. Blir mye penger om man klarer å vente! Er jo ikke noe vits i å spare om man bare skal ta det ut med en gang, da kan du likesågodt investere i aksjer hvis du skal ha raske penger, men da bør du ha peiling først...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ullsokk1

Det er flere fordeler med dette, men det er for det meste skrevet over her :)

- Det er høyere rente på BSU, ofte høyere enn du har i lånerente, dermed tjener du på å fylle opp BSU og deretter ta et større ekstraordinært avdrag på huslånet

- Legger du til skattefradraget har du enda mer tjent på å vente med å tømme BSU-kontoen

- BSU kan du bare opprette en gang,(og dermed få god rente og skattefradrag bare en gang) utnytt muligheten fullt ut!

Og, selvfølgelig, BSU ser BRA UT! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har nettopp kjøpt oss leilighet, der vi lånte 100% med realkausjon for de siste 10%. Til sammen har vi nærmere 250.000 på BSU som får lov til å stå. Som andre har nevnt; sparer man fullt beløp får man skattefordel på 4000 kroner i året - og det er jammenmeg penger det også! Med god rente på BSU-kontoen regner jeg med at vi kommer til å nærme oss 200.000 hver på BSU-kontoen når den er fylt opp (150.000 + 50.000 i renter), og da har vi 400.000 å betale ned på lånet med. Blir en gledens dag! :) Frem til det fungerer jo også disse pengene som en buffer i tilfelle ekstraordinære renteøkninger eller livssituasjon som endrer seg (arbeidsledighet e.l.).

Vi har vel kanskje også et lite håp om at grensen blir økt i løpet av de 3-4 årene vi har igjen å spare før vi når 150.000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg har forresten også et spørsmål: Jeg har hørt fra noen bekjente at den gode renta er kun på de pengene du setter inn det året. Stemmer det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser iblandt at folk skriver her inne at når de tok opp lån i banken, så anbefalte banken å ikke røre BSU-en, men heller finansiere med pengene EK.

Hvorfor har man egentlig BSU om man ikke skal røre dem?

Fordi man sparer MYE på å beholde kontoen så lenge som mulig. For det første er det veldig gode renter og for det andre sparer man 4000 i skattelette hvert år. Når kontoen er full kan man heller skyte inn BSUen i boliglånet.

Vi har nettopp kjøpt leilighet. Her har samboer spart 120k og jeg ca 40k da han har hatt noen år til på å spare. I vårt tilfelle tar vi opp ganske mye i lån, noe som gjør at han ikke vil klare å spare på bsu uansett, derfor bruker vi hans konto til å nedbetale noe av lånet med en gang. Jeg har blitt anbefalt å beholde min og det synes jeg er veldig lurt, jeg har mange år igjen å spare på, plass til mye mer på kontoen og har derfor mange tusen å spare på skattelette og tjene på gode renter. Når kontoen min er full så putter vi også de pengene inn i boliglånet. Så poenget er altså at man kan spare mange penger i året på å la den bli stående, derfor rører man den ikke før man uansett har spart full.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har nettopp kjøpt oss leilighet, der vi lånte 100% med realkausjon for de siste 10%. Til sammen har vi nærmere 250.000 på BSU som får lov til å stå. Som andre har nevnt; sparer man fullt beløp får man skattefordel på 4000 kroner i året - og det er jammenmeg penger det også! Med god rente på BSU-kontoen regner jeg med at vi kommer til å nærme oss 200.000 hver på BSU-kontoen når den er fylt opp (150.000 + 50.000 i renter), og da har vi 400.000 å betale ned på lånet med. Blir en gledens dag! :) Frem til det fungerer jo også disse pengene som en buffer i tilfelle ekstraordinære renteøkninger eller livssituasjon som endrer seg (arbeidsledighet e.l.).

Vi har vel kanskje også et lite håp om at grensen blir økt i løpet av de 3-4 årene vi har igjen å spare før vi når 150.000.

Vil man kunne betale lån ut av bsu-kontoen? Eller tolket jeg deg feil nå?

Det er jo et massivt press mot å få utvidet grensene på BSU-kontoene som har stått rimelig stille i utviklinga sammenlignet med utviklingen av boligprisene. Så vi får håpe de blir økt. DnBnor blant annet har vel startet en slik kampanje nå om at de vil ha en dobling av BSU-kontoen.

Edit: var visst flere banker med. http://www.facebook.com/bedreBSU

Endret av dvleos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil man kunne betale lån ut av bsu-kontoen? Eller tolket jeg deg feil nå?

Det er jo et massivt press mot å få utvidet grensene på BSU-kontoene som har stått rimelig stille i utviklinga sammenlignet med utviklingen av boligprisene. Så vi får håpe de blir økt. DnBnor blant annet har vel startet en slik kampanje nå om at de vil ha en dobling av BSU-kontoen.

Edit: var visst flere banker med. http://www.facebook.com/bedreBSU

Tenkte du fordi jeg sa at det funker som en buffer? Jeg tenkte i utgangspunktet på å betale inn hele BSU-beløpet og beholde nedbetalingstiden, altså få lavere terminbeløp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har BSU, men siden jeg åpnet kontoen ganske sent, kan jeg ikke spare så mye. Jeg blir 34 snart og har nesten 100 000 NOK der. Da er det bedre å bruke pengene for å nedbetale boliglånet for noen måneder, enn å gjøre en engangs betaling. Vår finans rådgiver i banken anbefalte det fordi da får vi rene 100 tusen å bruke på noe annet gjennom året. Hvis vi setter 100 tusen på lånet, blir det ikke så stor forskjell på terminbeløpet, fordi lånet er ganske stor og 100 tusen gjør ganske liten forskjell.

Snakk med deres rådgivere om hva som passer best i deres situasjon. Men det er absolutt sikkert - ikke bruk BSU hvis du ikke må det (mister jobben og har dårlig råd eller blir 34 og må slutte med BSU).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dere som sier at man bør beholde BSU til krisetilfeller som feks miste jobb. Mener dere da at man kan feks ta ut penger av BSU til å betale lånet med for de månedene man ikke har jobb?

Og den dagen jeg oppnår fulle 150 000 kr på BSU som JEG selv har satt inn, altså ikke medregna renter, og lar de pengene stå i noen år, kan jeg da oppnå noen tusen i renter slik at beløpet stiger over 150 000?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men dere som sier at man bør beholde BSU til krisetilfeller som feks miste jobb. Mener dere da at man kan feks ta ut penger av BSU til å betale lånet med for de månedene man ikke har jobb?

Og den dagen jeg oppnår fulle 150 000 kr på BSU som JEG selv har satt inn, altså ikke medregna renter, og lar de pengene stå i noen år, kan jeg da oppnå noen tusen i renter slik at beløpet stiger over 150 000?

Ja, du kan bruke pengene fra BSU å nedbetale lånet hver måned hvis du mister jobben. Bare si til banken at du vil at de trekker terminbeløpet fra BSU kontoen. Når du begynner å jobbe igjen, si til banken at nå kan de slutte å trekke fra BSU kontoen og trekke fra den gamle hvor du får lønna di.

Jeg er litt usikker hvordan rentene på BSU er og om du får renter bare på de 20 tusen du setter i år eller heller summen (tror det er bare på pengene du har satt inn i kontoen samme år).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, men om jeg får renter på de 20 000 jeg setter inn, så vil sluttbeløpet bli mye mer enn 150.000, mener jeg? Ikke sant? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, ikke så mye mer, men ja, BSU har absolutt best rente å spare penger på nå. Og det lønner seg når vi snakker om boliglån og skattelettelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg hadde min bare i 1,5 år, og var kun 19 da jeg knertet den, men hadde jo ingen andre penger oppspart og uten pengene fikk vi ikke noe lån, så.. Hadde ikke noe valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...