Gå til innhold

Jehovas Vitne

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Er jo alltid noen som må overdrive da. Tror nok ikke det var derfor hun ikke fikk være brudepike, hadde vel mere med morens holdning å gjøre.  

Min tidligere dagmammas datter har vært brudepike for tanten, og hun giftet seg i statskirken.

Joda. Det er godt mulig at det JV ikke egentlig er grunnen til at de ikke får være brudepiker, moren er meget spesiell på mange måter. En vielse er jo ikke et sakrament og de tilber jo ikke treenigheten på noe vis ved å være brudepiker. Men at de tar avstand fra treenigheten er nok sant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Madam Felle

Det er det, og det kan jeg faktisk forstå dem også. I ene øyeblikket er Jesus sønn av Gud og i neste øyeblikk er han Gud :o kan jo bli forvirret av mindre.

Tror treenigheten er noe av det vanskeligste med kristendomslæren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg ser at noe av diskusjonen her gikk omkring definisjon på kristen.

For et JV er ingen andre kristne enn dem selv.

I de store kirkesamfunn: Romersk katolsk, calvinsk, luthersk, pinsemenigheter, baptist, metodist+++ blir ikke JV regnet blant kristne trossamfunn på grunn av synet på Jesus.

Enkelte muslimer vil definere omtrent alle nordmenn som kristne.

Hva som defineres som kristent avhenger derfor veldig av hvilken definisjon av "kristen" som legges til grunn.

Til hovedinnlegger: Flott at dere har snakket om dette nå. Respekt er viktig, men hvor grensene går for hensyn er også viktig å diskutere.

Det er en interesant diskusjon om hvor mye hensyn en skal ta.

Skal et Marilyn Manson fan skru av musikken sin av hensyn til meg som kristen dersom jeg kommer på besøk?

Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først til den moren som nektet sine barn å være brudepike/svenn: Jeg har vært i JV-bryllup jeg MED brudepiker/svenner hvis foreldre var JV.

Så her ligger nok litt annet bak enn "troen". Tror jeg.......

Jeg skal ikke si hva som er riktig/galt med JV kontra andre troende, men bare bittelitt om respekt for hverandre!

Kommer jeg på besøk til et hjem - kristent eller ikke - så respekterer jeg deres "regler" så lenge jeg er der.

Får jeg besøk - så håper jeg mine gjster respekterer mine "regler". Men jeg gidder da ikke å provosere bare for å provosere heller...........

Hvis alle parter viste litt mer respekt for hverandre - på alle plan - så ville vi hatt mye færre "problemer" og uvennskap å stri med!

Det mener jeg! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg kjenner så mye til Jehovas Vitner, så vil jeg tro at det er like mange måter å være det på, som å være Kristen (Nå tenker jeg på Kristen som de fleste her i Norge er....ikke misforstå meg nå da!!!!) Men det er jo mange måter å være det på, noen drikker aldri og har ikke sex før ekteskap, mens andre har samboer og har sex før ekteskap og drikker, men er krisen alikevel.

Det var bare det jeg ville si angående det med den brudepikegreia. det er sikkert like mange forskjellige holdninger i Jehovas Vitne som det er hos Kristene. Alle har ikke de samme skikkene og er ikke like i troen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en ganske informativ side om JV, og hva de tror på. Kanskje greit å lese om det på deres egne sider frem for å lese hva de som ikke er JV skriver......?

Ellers er jeg kjempeenig med usikker, respekt for hverandre uansett trosretning , er en viktig ting..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Ja, det vet vi, men de kaller ingen andre kristne. Det blir derfor et definisjonsspørsmål for den enkelte om de vil definere JV innenfor eller utenfor.

JV vil ikke identifiseres sammen med andre kristne. Selv mener de at de er de eneste rette kristne.

Hvis en praktiserende muslim kaller seg kristen, er han da kristen?

En muslim tror også på Jesus, på en måte som ikke er helt ulik JV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Gjest du sa en jv tror på jesus ikke så ulikt fra en muslim.

På hvilke måte, for de tror vel jeus er guds sønn, og det gjør ikke muslimer. Dermiot mener de han er en profet.

Men likheten er kanskje at de ikke er enig i treenigheten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Muslimer mener ikke at Jesus er Guds sønn.

I følge islam er Jesus sønn av Jomfru Maria. Han er født under helt spesielle omstendigheter for å utføre sitt oppdrag.

Jesus gjorde ifølge Islam under og helbredet syke. Han ble tatt opp til himmelen og sitter ved Guds høyre hånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...