Gå til innhold

migrene, beste behandlingstips?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva kan jeg bruke på behandling av migrene? er veldig sterkt plaget (ikke medisinsk)

Da mener jeg hvilke alternative bruker dere?

Er akupunktur best alternativ? eller finnes det andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Jeg har vært plaget med dette siden jeg var liten. Har prøvd masse forskjellig, men det som fungerer best er aktivitet, nok søvn og et godt kosthold (bestående av mye proteiner, fett og lite karbohydrater). Jeg var en stund på "Verkstedet" - en alternativ klinikk der de behandler kroniske sykdommer på et alternativ vis. Og de lærte meg bl.a om kostholdet beskrevet ovenfor, samt om et punkt på hånden mellom tommelen og pekefingeren som du kan klemme på når du kjenner smerten komme. Du kjenner godt når du treffer dette punktet, og du skal klemme ganske hardt slik at det gjør litt vondt og kjennes oppover armen.

En annen metode er å ta begge tomlene mellom øyet og øyenbrynet og innerst ved neseroten og klemme til alt du kan med albuene ned i bordet, og på denne måten lette på trykket i hodet. Det skal også være et punkt bak der nakken møter hodet, men det avhenger av hvor i hodet migrenen din er lokalisert for å finne dette punktet.

Et tips jeg fikk da jeg var hos ernærings-dama Hexeberg for 2 år siden, var å ta 2-3 magnesiumtabletter når migrenen kommer smygende (altså, men en eneste gang du kjenner det bare LITT), og dette har faktisk hjulpet for meg de gangene jeg har fått tatt det med en eneste gang jeg kjenner migrenen. Eneste negative med dette er at du kan få løs avføring som følge av magnesiumtablettene...

Ellers tar jeg migrenetabletten Maxalt ved sterke migreneanfall, og denne fungerer veldig bra for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjokoloade er påvist til å hjelpe, fordi det frigjør endorfiner i kroppen. Dette er selvsagt individuelt, men det fungerer for meg. Samt koffein og nikotin. Jeg er klar over at dette er hos mange triggere, så igjen, individuelt. Ellers så kan jeg anbefale en lang dusj/bad, legge deg i ett kaldtog mørkt rom med en våt klut over øynene, ikke sitte foran en pc/tv.

Jeg bruker medisinsk behandling dersom jeg trenger det, men ofte lar jeg det være selv om jeg holder på å besvime og kaste opp av migrenen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gitte, jeg har også hørt at 1-2 kopper kaffe om dagen skal forebygge migrene. Samt en bit med mørk sjokolade (helst over 70%). Ikke verst det :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjokoloade er påvist til å hjelpe, fordi det frigjør endorfiner i kroppen. Dette er selvsagt individuelt, men det fungerer for meg. Samt koffein og nikotin.

Endelig noen som har det slik som jeg! Når jeg sier at jeg må ha sjokolade, røyk og kaffe når jeg kjenner migrenen nærmer seg, da får jeg alltid høre at "da er det ikke migrene du plages med, for da blir du verre av slikt!"

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MYE vann og frisk luft. Trening og normalt godt kosthold. Jeg har ikke prøvd akupunktur mot migrenen min, men den hjalp iallfall utrolig på min dårlige korsrygg. Kan være verdt å prøve.

Litt mørk sjokolade og en liten kopp sterk kaffe når du kjenne anfallet komme. I tillegg til mye vann. Men husk at mange får faktisk vondt i hodet av sjokolade så du kan faktisk gjøre vondt verre ved å få i deg for mye. Bare et par biter er nok. Jeg tar kalde dusjer og bruker to slike gjenbrukbare isposer samtidig. En i ansikt og en på hodet for eksempel, eller en på hver side av hodet. Varierer litt hvor jeg har de. Pass bare på at du alltid har isbiter i kjøleskapet.

I tillegg kan du også forsøke og spise litt slik at du er mett, og bruke solbriller inne.

En skikkelig varm ris eller hvetepose er deilig å ha rundt skuldrene i tillegg. Men jeg ville ha kjøpt den i norge da det faktisk er snakk om matvarer... Slik at vi ikke drar inn noen ulumskheter til landet ;) Evt. kan du jo lage den selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Jeg har vært plaget med dette siden jeg var liten. Har prøvd masse forskjellig, men det som fungerer best er aktivitet, nok søvn og et godt kosthold (bestående av mye proteiner, fett og lite karbohydrater). Jeg var en stund på "Verkstedet" - en alternativ klinikk der de behandler kroniske sykdommer på et alternativ vis. Og de lærte meg bl.a om kostholdet beskrevet ovenfor, samt om et punkt på hånden mellom tommelen og pekefingeren som du kan klemme på når du kjenner smerten komme. Du kjenner godt når du treffer dette punktet, og du skal klemme ganske hardt slik at det gjør litt vondt og kjennes oppover armen.

En annen metode er å ta begge tomlene mellom øyet og øyenbrynet og innerst ved neseroten og klemme til alt du kan med albuene ned i bordet, og på denne måten lette på trykket i hodet. Det skal også være et punkt bak der nakken møter hodet, men det avhenger av hvor i hodet migrenen din er lokalisert for å finne dette punktet.

Et tips jeg fikk da jeg var hos ernærings-dama Hexeberg for 2 år siden, var å ta 2-3 magnesiumtabletter når migrenen kommer smygende (altså, men en eneste gang du kjenner det bare LITT), og dette har faktisk hjulpet for meg de gangene jeg har fått tatt det med en eneste gang jeg kjenner migrenen. Eneste negative med dette er at du kan få løs avføring som følge av magnesiumtablettene...

Ellers tar jeg migrenetabletten Maxalt ved sterke migreneanfall, og denne fungerer veldig bra for meg.

Jeg har også hatt migrene siden jeg var liten. Fikk mitt første anfall som 3åring. Jeg har prøvd utrolig mye smertestillende som skal hjelpe når jeg har anfall, for min del har Maxalt virket veldig bra. MEN: Jeg ble veldig sløv og noen ganger kvalm av Maxalt. Positivt at den kunne gjøre det lettere å sove, men ikke en medisin man kan ta på jobb og lignende. Den må taes samtidig som man har planer om å sove for min del.

Jeg har prøvd kiropraktor, fysioterapeaut, akupunktur og forskjellige forebyggende medisiner. Både naturmedisin og legemedisiner. Medisinen jeg bruker nå er egentlig en epilepsi medisin som heter Topimax, jeg har brukt den i 3 år. For min del har jeg mye mindre anfall nå, enn jeg har hatt gjennom hele livet.

Men dette tror jeg er mye på grunn av det som den over meg her nevner: aktivitet, nok søvn og kosthold!! Det har så utrolig mye å si!! Jeg er nå 20 år, og så lang tid har det tatt meg å lære dette. Nå vet jeg hvilken mat jeg tåler dårlig, hva som er bra, hvor mye søvn jeg trenger osv. Og jeg holder meg til det. Jeg har blitt mye flinkere til å lytte til kroppen min :) Og det hjelper. Jeg har migrene, men nå er det som oftest selvforskyldt, fordi jeg spiser for lite, sover for lite osv.

Anbefaler også mer fett og proteiner og mindre karbohydrater!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hatt migrene siden jeg var liten. Fikk mitt første anfall som 3åring. Jeg har prøvd utrolig mye smertestillende som skal hjelpe når jeg har anfall, for min del har Maxalt virket veldig bra. MEN: Jeg ble veldig sløv og noen ganger kvalm av Maxalt. Positivt at den kunne gjøre det lettere å sove, men ikke en medisin man kan ta på jobb og lignende. Den må taes samtidig som man har planer om å sove for min del.

Jeg har prøvd kiropraktor, fysioterapeaut, akupunktur og forskjellige forebyggende medisiner. Både naturmedisin og legemedisiner. Medisinen jeg bruker nå er egentlig en epilepsi medisin som heter Topimax, jeg har brukt den i 3 år. For min del har jeg mye mindre anfall nå, enn jeg har hatt gjennom hele livet.

Men dette tror jeg er mye på grunn av det som den over meg her nevner: aktivitet, nok søvn og kosthold!! Det har så utrolig mye å si!! Jeg er nå 20 år, og så lang tid har det tatt meg å lære dette. Nå vet jeg hvilken mat jeg tåler dårlig, hva som er bra, hvor mye søvn jeg trenger osv. Og jeg holder meg til det. Jeg har blitt mye flinkere til å lytte til kroppen min :) Og det hjelper. Jeg har migrene, men nå er det som oftest selvforskyldt, fordi jeg spiser for lite, sover for lite osv.

Anbefaler også mer fett og proteiner og mindre karbohydrater!

Du hvordan finner man ut at en 3 åring har migrene? jeg har mistanke om at min sønn er plaget med hodepine, og kanskje dette kan være migrene men vet ikke. Skal jeg gå til lege med han? hvilke undersøkelse blir da utført? spørsmål til han og meg om det er jo rene å skyte i blinde...

noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Uff, jeg vet veldig godt hvordan du har det. Som noen andre har allerede nevnt så er en kopp kaffe super effektivt når jeg har sterk hodepine, (hvis ikke du liker kaffe ¨så kan du prøve noe annet med koffein).

Jeg ville anbefale å skrive ned når du får migrene anfall..hvor lenge det varer, og hva du gjorde og spiste før den kom. Noen typer mat og drikke kan være triggere.

Blir du verre med fysisk akvitivet?

Jeg har også lest at magnesium tilskudd kan hjelpe mot migrene.

Jeg har både spenningshodepine og migrene, og fysioterapauten min sier at det er ganske vanlig å ha begge typene og at de trigger hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Uff, jeg vet veldig godt hvordan du har det. Som noen andre har allerede nevnt så er en kopp kaffe super effektivt når jeg har sterk hodepine, (hvis ikke du liker kaffe ¨så kan du prøve noe annet med koffein).

Jeg ville anbefale å skrive ned når du får migrene anfall..hvor lenge det varer, og hva du gjorde og spiste før den kom. Noen typer mat og drikke kan være triggere.

Blir du verre med fysisk akvitivet?

Jeg har også lest at magnesium tilskudd kan hjelpe mot migrene.

Jeg har både spenningshodepine og migrene, og fysioterapauten min sier at det er ganske vanlig å ha begge typene og at de trigger hverandre.

Jeg har spenningshodepine og får migrene etter at jeg har stressa.

Jeg sliter etter fysisk aktivitet, så frisk luft ja, men etter en lang tur så er jeg helt nede og blodsukkeret også..

Så derfor lurer jeg også på om sønnen sliter med det samme, siden han har en stressrelatert tid ved tilvenning på skolen for han klager over symptomer som jeg har..

mange nevner kaffe men jeg lurer på om jeg ikke tåler det, heller ikke søtstoff, ting ble iallefall bedre etter jeg kutta det. MEN blodsukkeret det er ikke stabilt ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akupunktur har redusert mine anfall betraktelig, men i kombinasjon med massasje. En av mine triggere er nakke/rygg-smerter, så ikke sikkert dette hjelper for alle. Eller bruker jeg Imigran (nesespray, kan ikke ta piller fordi jeg kaster opp når jeg har migrene) når jeg må, men prøver å begrense medisinbruken. En venninne av meg hadde en god opplevelse med en Osteopat (hvis jeg husker riktig?) Ellers hiver jeg meg på flere av de andre (gode) rådene her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det eneste som hittil har hjulpet mot mine migrener, er hormonprevensjon. Siden jeg begynte på det i 2006 har jeg kun hatt tre skikkelig ille migreneanfall, mot minst et par i måneden før det. Gruer meg til jeg en gang eventuelt må slutte på p-piller for å prøve å bli gravid...

Jeg har forresten hørt at behandling hos naprapat kan hjelpe mot migrene, jeg har ihvertfall fått god hjelp mot spenningshodepine hos naprapaten min. Det er kanskje verdt et forsøk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NozMonster

oppgjennom heeeeele barne og ungdomsskolen lå jeg hjemme 2-3 dager i uken hjemme på bekkmørkt rom og grein og spøy om hverandre fordi jeg hadde såååååååå mye migrene at det ikke går ann å forestille seg!

da jeg var 16-17 tok jeg en behandligskur hos akupunktør, og nå har jeg bare ca 10 anfall i året! DET er stor forskjell det!!!

jeg bruker maxalt smeltetabett nå, og det hjelper kjempemasse! jaffal om jeg tar den med en gang jeg kjenner at jeg kommer til å få anfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite karbohydrater!!!!! Stabiliserer blodsukkeret, ihvertdall mitt:) da blodsukkeret mitt var ustabilt (eller vanlig om du vil) så fikk jeg migrene om jeg gikk for lenge uten og spise.. OG når jeg da spiste noe.. Uhyre slitsomt! Det er bedre nå:) jeg har prøvd allslags medisiner, epilepsi, blodtrykk, forskjellig prevensjon.. Er visst karboene som betyr mest for meg.

Ved anfall tar jeg pinex forte.

Men, alt er individuelt, så du må prøve deg frem:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Skal sies at jeg også bruker Maxalt, den gjør underverker!

Ja Pinkee! Har heller aldri hørt om noen med den kombinasjonen. Men når du er avhengig av keffein og nikotin så hjelper det litt i grunn. Andre ting som hjelper er en orgasme eller to. Føler meg heldig som har en kar som stiller opp hver gang :fnise::sjenert: hihi! Vann er også et must, og det er lurt å åpne vinduet når du skal sove, foprdi frisk oksygen hjelper kroppen. (du får bedre oksygen til blodet=kroppen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Røyskatt*

Altså, jeg bruke Maxalt med god effekt, men ellers så fungerer koffein i store doser. Problemet med det er at du får en ond sirkel hvor du kan få flere anfall, men det er en fiks der og da.

Hiver innpå med kaffe, eller fenazol koffein tabletter fra apoteket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste som hittil har hjulpet mot mine migrener, er hormonprevensjon. Siden jeg begynte på det i 2006 har jeg kun hatt tre skikkelig ille migreneanfall, mot minst et par i måneden før det. Gruer meg til jeg en gang eventuelt må slutte på p-piller for å prøve å bli gravid...

Jeg har forresten hørt at behandling hos naprapat kan hjelpe mot migrene, jeg har ihvertfall fått god hjelp mot spenningshodepine hos naprapaten min. Det er kanskje verdt et forsøk?

Jeg derimot, måtte slutte på hormonprevensjon fordi det økte anfallene betraktelig. Det står i bruksanvisningen/ legemiddelhåndboka at migrene og hormonprevensjon ikke er noen god match. Tviler ikke på at det hjalp for din del altså, bare sier at det ikke er noen anbefalt løsning for de fleste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...