Gå til innhold

Hvordan fikk dere råd til boligkjøp?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har spart i BSU siden jeg var 12 eller noe (takk, mamma!) og sparte 1/3 av lønna jeg fikk utbetalt første året jeg jobbet fullt. Likevel hadde ikke dette vært nok til min del av EK (fortsatte å spare i BSU selv om vi kjøpte), så jeg lånte beløpet av samboeren min. Det er mer gunstig for oss at jeg fortsetter å makse i BSU, og de øvrige pengene jeg hadde spart bruker vi som buffer. Samboeren min lånte pengene av faren sin. Mange får hjelp hjemmefra, og det gjaldt også oss. Hadde vi ikke hatt denne muligheten hadde vi gått inn for å spare en fast sum i måneden til vi hadde nok på våre BSU-kontoer (samt øvrig sparing) + en liten buffer, det bør man jo uansett alltid ha.

Kan egentlig bare råde alle til å spare til bolig, om det så bare er et lite beløp. Og begynn tidlig!

Så snill familie du har som kan hjelpe deg :)

Moren din må ha spart for deg på en annen måte, siden BSU kun er for de mellom 18 og 33. BSU er mest gunstig pga det store skattefradraget man får av det, derfor det er fra du fyller 18 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Dere må kanskje være litt mindre kresne? Dere må vel ikke ha hus til 4 mill som det første dere kjøper. Jeg er 20 år, min samboer er 22, og vi kjøpte hus i vår. Ikke det største og dyreste kanskje, men det er en helt ny tomannsbolig. Jeg er dessuten lærling og har kanskje like mye i mnd som en student. Vi har heller ikke kausjonister, og hadde kun 80 000 oppspart. Resten av EK fikk vi lån på. Betaler ikke mer i mnd enn at vi har nok å rutte med heller. Så ja, jeg ser det litt merkelig at dere ikke har råd til å kjøpe hus når dere er 30 år og tjener greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi skulle kjøpe vår første bolig sammen, en leilighet så hadde vi de 10% egenkapital, men ønsket å bruke de pengene på møbler og diverse siden vi ikke eide noe på det tidspunktet. Snakket med mange banker, og fikk mange svar om hva dem var villige til å låne oss. Vi endte opp hos dnbnor, fikk 100% finanisering mot at de siste 10% hadde litt høyere rente. Det var disse 10% vi nedbetalte først, betalte også inn ekstra for å bli fortere ferdig, og da disse var nedbetalt satt vi igjen med markedets laveste rente på resten siden vi hadde føstehjemslån.

Så snakk med flere banker, dere har gode yrker og er gode potensielle kunder. Vi var begge studenter da vi kjøpte vå første bolig.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Me får tilbod om lån utan EK på 10%, så tipper det har med banken å gjere. Viss me tar opp nytt lån så vil lånet vere 2 forskjellige lån der det eine har høgare rente enn det andre. Me bur Stavanger området, og det er dyrt å kjøpe her. Likevel går det an å finne seg noko. Ein må gjerne enten ta til takke til noko mindre eller lavere stand, eller flytte 20-30 min ut på landet i forhold til Sandnes/Stvg. Me er på jakt etter eit ok rekkehus e.l. til rundt 3 mill...dei finnes, men ein må leite litt.

Slik vil eg tru at det er dei fleste plassene i landet. Ein kan flytte litt ut i frå byen for å finne seg noko rimeligere.

Det går også greit å bu i ein 3-roms ei stund med 2 unger også heller flytte når dei begynner å kreve større plass. Er du heldig så auker verdien av leiligheten. I tillegg til at dere får betalt ned på lånet.

Det er litt sånn som eg seier sjølv....eg vil ha noko stort, flott, praktisk, nytt, sentralt, og grisebillig...men ein må ta til takke med noko mindre fantastisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte min første leilighet i 2006 til 1,3mill. Da var jeg nyutdannet og hadde en startlønn på ca 360000 brutto. Lånte hele beløpet, bankene hadde da ikke samme krav om ek. Jeg hadde en BSU som ikke var full enda, så den vart ikke rørt da.

Solgte leiligheten med et lite overskudd i 2009 og kjøpte ny til ca 2mill. Har nå et boliglån på ca 1,55mil og inntekt på 500000+ brutto. Har i tillegg ett studielån på 265000, men ingen bil. Syns jeg har det greit økonomisk. Har ikke fått noe hjelp fra foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva er det med denne nazisparinga på KG? Jeg er forsåvidt enig i at man burde spare, og ha en god buffer, men man skal da leve og!

Det må vel sees i sammenheng med problemstillingen. Skal man starte med et rekkehus til 4 mill krever det nazisparing fra konfirmasjonen og fremover, så lenge man ikke blir sponset av mor og far. Vil man leve i mellomtiden må man også senke forventningene litt. Selv her i Oslo får man en tre-roms til halvannen-to mill, og det er ikke så forferdelig for barn å vokse opp i leilighet og dele rom med søsken. Jeg synes også 4 mill høres stivt ut for et rekkehus, men mulig det koster såpass i andre byer.

Andre klarer seg ved hjelp av foreldre, nazisparing eller at de kommer seg inn på boligmarkedet tidlig/for en billigere penge. Så enkelt er det faktisk, vil man ha egen bolig må man som regel inngå noen kompromisser med økonomien. Ellers er det jo dumt å få barn før man kjøper første bolig, da man både får mindre penger til overs, og det påvirker standardbudsjettene banken følger når de beregner betalingsevnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå kjøpte jo vi noe som kostet langt fra 4 mill, men da jeg og min samboer kjøpte leilighet i juli i år, fikk vi 100%, 1,6mill, med banken, kun basert på inntektene våre. Vi hadde ca 15000,- hver på BSU(men han mente vi skulle spare videre ikke bruke dem nå), ingen andre sparepenger og ikke kausjonister. Jeg var heller ikke kunde i den banken før vi tok opp lån.

Dette var sparebanken møre.

Har dere dratt rundt og snakket med diverse banker? Alle saker blir jo fremdeles behandlet individuelt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og samboeren kjøpte oss leilighet i år. Jeg er 20 og han er 22. Han har 23.000 utbetalt etter skatt og jeg har 12.000(har ikke begynt på utdannelse). Vi eier 50/50. Leiligheta kostet 1,5 mill. Og er over 70 kvaderat, sentrumsnært og under 10 år siden bygget ble bygd. Vi søkte til kommunen om førstehjemslån/startlån og fikk 10% dekt av dem/lån hos dem. Og dermed fikk vi klarsignal i banken :) vi er veldig fornøyde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og samboeren kjøpte oss leilighet i år. Jeg er 20 og han er 22. Han har 23.000 utbetalt etter skatt og jeg har 12.000(har ikke begynt på utdannelse). Vi eier 50/50. Leiligheta kostet 1,5 mill. Og er over 70 kvaderat, sentrumsnært og under 10 år siden bygget ble bygd. Vi søkte til kommunen om førstehjemslån/startlån og fikk 10% dekt av dem/lån hos dem. Og dermed fikk vi klarsignal i banken :) vi er veldig fornøyde.

Hvor er dette? Jeg vi også kjøpe sentrumsnær leilighet på 70 kvm til halvann mill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke kjøpt leilighet enda, og det blir nok ikke leilighetskjøp før vi ihvertfall er i 30-åra. Dette har med studier å gjøre, vi vil begge gjøre oss ferdige før vi eventuelt etablerer oss med egen bolig, og da kommer vi mest sannsynlig ikke til å fortsette å bo her vi bor nå.

Uansett, med såpass mye utbetalt synes jeg allikevel det er rart at man ikke klarer å spare mer. Nettopp fikk jeg f.eks vite at min mann mister all støtte, jeg blir derfor eneforsørger som fulltidsstudent og jobb i 50%-stilling. Jeg får utbetalt ca 250000 kr brutto i året (og skatter mye mer enn jeg må) og beregner inntekt på 12000 kr netto pr mnd.

Allikevel har jeg klart å spare ganske mye penger, og vil fremdeles klare å spare nesten 10000 kr pr mnd, dvs 4000 kr mer enn dere! Før min mann mistet all støtte sparte jeg mellom 12-14000 kr i mnd (jeg spare hele lønna + deler av studielånet). Nå skal det sies, vi har vært veldig heldige og har lav leie og vi har verken bil eller barn, men dere får altså utbetalt 44000 kr pr mnd. For meg skurrer dette voldsomt at dere ikke klarer å spare mer enn 6000 kr pr mnd. Jeg forstår dog at dere har utgifter som trekker, slik som barn og bil, men allikevel.

Så vår oppskrift blir ihvertfall å bo så billig så mulig, la være å ha bil så lenge vi kan og leve sparsommelig. I tillegg er det ikke noe mål å ha et så dyrt hus som mulig. Det blir nok ingen bolig på oss før i 2018, men da har jeg alene spart opp 580.000 kr i egenkapital (og da tar jeg ikke med det faktum at jeg i år har betalt for et bryllup til 85000 kr, bryllupsreisen som koster rundt 100000 kr etc), og da har jeg beregnet å være eneforsørger på 50%-stilling med studielånnedbetaling fra 2014.

Dere burde sette opp et budsjett og se hva pengene virkelig går til. Selv lever vi etter budsjett og det gjør også at man får fullstendig oversikt. Ikke lever vi spesielt dårlig heller, men okay, hvis jeg vil ha nye klær så kjøper jeg dem gjerne brukt på eBay og hvis vi vil gå ut så må vi nødvendigvis droppe det, men det er like greit å lage noe hjemmelaget.

Mvh Yvonne :heiajente:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har nettopp kjøpt oss hus til 2,5 mill og dette gjorde vi med et lån på 100% av kjøpssummen. Dette lånet fikk vi når jeg fremdeles var student. Vi tjener omtrent det samme som TS og har et forbruk på 20 000 - 23 000 (vi har et heftig billån). Vi sparer nå til bryllup og sparer derfor 20 000 i mnd. Dette gjør vi uten problemer. i budjsettet vårt er det satt av 3000 til "tull". Så det skal ikke være noe problem for dere å ihvertfall spare det dobbelte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dere også bør kikke på hva et lån på 4 mill vil koste pr måned. Sjekket en lånekalkulator, og med dagens rente vil det koste ca 20k i mnd å betjene et slikt lån, og med en realistisk rentestigning kan det komme opp i 25k. Er jo litt avhengig av hva dere har i husleie i dag, men dersom dere bare greier å spare 6000 i måneden med 44k utbetalt virker det urealistisk å greie et så høyt lån. Det minste dere må klare å spare er så mye at sparing + husleie tilsvarer den månedlige kostnaden lånet vil gi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var nyutdannet og kjæresten hadde vært i jobb en stund når vi kjøpte leilighet i byen for nesten 3 mill. Ingen av oss hadde sparepenger.

Foreldrene våres stilte som kausjonister. Ellers ville vi ALDRI kommet oss ut i boligmarkedet så "unge" som vi er nå. (Jeg 24 og han 28.)

Er så utrolig takknemlig ovenfor foreldrene våre som gjorde boligdrømmen til virkelighet. :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor er dette? Jeg vi også kjøpe sentrumsnær leilighet på 70 kvm til halvann mill.

Vil ikke si hvilken by jeg bor i, mtp å bli gjennkjent på forumet. Men det er nord i landet, ikke i distriktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er dette? Jeg vi også kjøpe sentrumsnær leilighet på 70 kvm til halvann mill.

Ser man bort fra de aller sterkeste pressområdene her i landet, er en 70 m2 leilighet til 1,5 mill slett ingen umulighet. Man finner ganske mange steder der kvadratmeterprisen er lavere enn 21400 kroner. Kilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ser man bort fra de aller sterkeste pressområdene her i landet, er en 70 m2 leilighet til 1,5 mill slett ingen umulighet. Man finner ganske mange steder der kvadratmeterprisen er lavere enn 21400 kroner. Kilde.

Ikke for å være vanskelig, men ofte er det slik at kvm-prisen i en enebolig er lavere enn kvm-prisen for en leilighet. Det gjør at tabellen i linken du la ved kan gi inntrykk av at kvm-prisen for en leilighet er lavere enn det den egentlig er.

Men forøvrig er jeg enig i at det ikke er umulig å finne 70 kvm til 1,5 mill, i alle fall hvis man leter litt...

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå sporer vi skikkelig av her, og jeg skulle selvsagt bemerket akkurat det du sier. Statistikken viser gjennomsnittspriser for boliger, og da er både stort, smått, gammelt og nytt med i beregningen. Likevel: gjør du et avansert søk på finn, med avgrensning av pris, antall m2 og boligtype får du flere hundre treff, hvorav mange også ligger i norske byer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være vanskelig, men ofte er det slik at kvm-prisen i en enebolig er lavere enn kvm-prisen for en leilighet. Det gjør at tabellen i linken du la ved kan gi inntrykk av at kvm-prisen for en leilighet er lavere enn det den egentlig er.

Men forøvrig er jeg enig i at det ikke er umulig å finne 70 kvm til 1,5 mill, i alle fall hvis man leter litt...

:)

Vi har en tomannsbolig til 1,6, som er 60 kvadrat innredet og 60 uinnredet. Og den er til og med helt ny.

Men det er lanft ute på landet riktignok da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sykepleier og har alene klart å spare 45000 kr siden mai. Har boliglån på 1,4 mill og studielån på 200000 i tillegg. Lever godt, men bruker lite penger på uteliv og klær for tiden.

3-roms leiligheten min i Oslo kjøpte jeg for 1,6 mill i fjor. Den er et oppussingsobjekt på østkanten, men har peis, originale tregulv og store grøntområder utenfor. Samboeren min og jeg har planer om å bo her 3-4 år og håper vi får barn i løpet av det neste året. Mitt råd er også å kjøpe en leilighet først, gjerne et oppussingsobjekt. Selg med fortjneste om noen år (forhåpentligvis) og bruk overskuddet som egenkapital til rekkehus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...