Gå til innhold

Hvordan fikk dere råd til boligkjøp?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vil si som dere andre at dere bør komme dere inn på boligmarkedet. Selv om det ikke er drømmeboligen er det et bosted og man taper ikke på å eie en leilighet.

Kom meg selv nylig inn på boligmarkedet. Fikk full jobb for halvt år siden med 300k brutto i lønn. Kun meg + en hund og studiegjeld på 130k. Jeg hadde spart opp rundt 90k i BSU (men denne ble ikke rørt) og hadde ca 70 k i ek. Kjøpte leilighet til 1 mill. Har kausjonist på en del av lånet, men dette var fordi jeg ikke ønsket å bruke av EK og heller bruke dette til innkjøp av møblement osv, hvis ikke var han i banken villig til å la meg få lånet til tross for at jeg ikke hadde 10 % EK.

Har sett når vennepar har kjøpt hus at det alltid er lettere å få lån når man er to om lånet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dere MÅ jo ikke kjøpe ett hus til 4 mill vel?... Hva med å starte litt billigere... :)

Jeg henger meg på, og sier meg enig i dette. Virker veldig urealistisk å sikte mot en bolig på 4 mill to måneder etter at man er ferdig med studiene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi fikk hundre prosent av lånesummen til huskjøp for et halvt år siden ca. men det kan være pga vi var så vannvittig heldige som vi var. en vi kjenner skulle leie ut et av husene sine (han driver med kjøp/salg og utleie av bolig), og vi fikk leie her. etter et års tid, lurte han på om vi var interessert i å kjøpe det, til den summen som ville dekke opp lånet hans å sånn (litt over millionen), men huset er taksert til mer. vi fikk det kun til den summen utelukkende pga han er en venn av familien, og han syntes det var flott å kunne hjelpe noen han visste kom til å sette pris på det.

det var i alle fall ikke noe problem for oss å låne hundre prosent, uten kausjonist hos dnb nor, og vi har aldri betalt så lite for å bo en plass som nå.

men vi var veldig nøye med å ta med alt av papirer på økonomi til banken, vise at vi klarte oss veldig bra på tross at vi den gangen betalte mer for å leie enn å eie, og at vi var villige til å spare. det har mye å si, de er mer villige til å låne ut om en viser at en har alt av papirer og økonomi i orden.

forøvrig er det ikke slik at alt under fire mill er et høl, får mange flotte hus til halvparten av den prisen (i alle fall her jeg bor) i veldig mange byer rundt om er ikke fire mill nødvendigvis normalsummen for et stort hus i fin/moderne stand. det er virkelig et alternativ dere bør tenke mer over, å kjøpe noe litt billigere, men komme inn på markedet. mye bedre å betale ned på noe en eier selv.

Endret av Namine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk er at det kommer an på viljen. Dere er ikke villige til å bo enklere for å spare eller komme inn på boligmarkedet, til tross for at det å være på boligmarkedet vil gi dere store økonomiske fordeler.

Dere har plukket ut et dyrt område som dere vil bo i, og er ikke villige til å bo i et annet område for en periode.

Hvordan kommer andre seg inn på boligmarkedet?

- bor og lever rimelig og enkelt mens man sparer

- kjøper rimeligere bolig som ligger utenfor drømmeområdet, bor der noen år før man sikter seg inn mot drømmeboligen i drømmeområdet.

Selvfølgelig. Fortsetter dere å leie et dyrt rekkehus og ikke er villige til å bo i et annet område for en periode bruker dere helt sikkert 5-7 år på å spare nok egenkapital til å kjøpe drømmeboligen. En del banker har boliglån til unge opp til 34 med bedre rentevilkår. Det går dere også glipp av hvis dere venter for lenge.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er et par på snart 30, med et barn. Utdannet lege og fysioterapeut, nylig ferdig. Har en netto årslønn totalt på 770 000.

Vi eier en gammel bil, møbler og hvitevarer - ellers ingenting. Leier leilighet.

Nå har vi veldig lyst å kjøpe bolig, men kan ikke se hvordan vi i all verden skal ha råd til det! Par rundt oss, med mye lavere lønning enn oss har jo allerede eid bolig i årevis - så vi begynner å lure på hva som er "galt" med oss?

Banken vil gjerne gi oss lån på inntil 4 mill, gitt at vi stiller med 10% egenandel. Det er, såvidt vi skjønner, ikke mulig å få NOE lån uten 10% egenandel.

Vi forsøker spare så mye som mulig hver måned, men siden vi startet på skratsj nylig har vi bare rundt 70 000 samlet på BSU, og 20 000 på vanlig sparekonto. Med studielån som skal nedbetales og dyr husleie for leiligheten er det ikke så mye mer å gå på heller.

Så vi innser at vi ikke kommer til å ha råd til å kjøpe leilighet på minimum 5 år. Det synes vi er utrolig merkelig og trist. Vi MÅ ha en nyere og større bil i nær fremtid, og det innebærer at det muligens tar enda mer enn 5 år før vi har råd til å kjøpe bolig.

Hvordan fikk dere råd til bolig? Har inntrykk av at "alle", i alle fall med vår lønn eier egen bolig - men kan ikke se hvordan det er mulig for oss - så da blir vi nysgjerrig!

Øhm? Jeg alene fikk lån på 2,8 mill med en årslønn på 350.000

Ingen egenandel. Mine foreldre var kausjonister. Dette er 4 år siden.

Er noe alvorlig galt om dere ikke får lån med den inntekten dere har. Aldri hørt om faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere ikke greier å spare mer enn 6000kr i tillegg til den husleien dere betaler nå, vil dere ha store problemer med å betjene et lån på 4 mill. I tillegg kommer det mye andre utgifter med å eie i tillegg til selve lånet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei dette var trist. Men du må sette deg godt inni dette her. Hvis du absolutt vil kan du spare mer enn 6000 kr i måneden. Opptil 15000 til og med 20000 kroner kan du spare med bare to voksne og et barn. Vi har en totalinntekt på 540000 i året og betaler ned fellesgjeld og lån på leilighet til 13000 kr i måneden. Har bil ikke ny men ikke dårlig heller. Har tre barn. Dette går. Og sparer mye mer enn dere. KJøper ikke alltid klær til barna, kun når det strengt tatt trengs. Kjøper leker og ting de liker kun to eller tre ganger i året. Store ting får dem kun til bursdagen eller høytider. Spiser aldri ute. Lager all mat fra bunnen av. Handler grønnsaker og frukt i en dagligvarebutikk med rimelige priser. For maks 200 i uken. Spiser ikke alltid dyrt, som for eksempel kjøper vi fisk på tilbud, lager spaghetti med hermetikk tomatsaus og løk kjøttdeig i lite grad. Blir ikke så dyrt dette når du er bevisst på dine innkjøp.

Dere som er en familie på 3 bør ha nok med 4000 kr i måneden på mat. Sett dette inn på egen konto og vær bevisste på at det ikke skal brukes opp med en gang.

45000 total inntekt - 10000 husleie-4000 mat-5000 andre utgifter =26000 kr igjen. Ja du dette klarer du. Du må bare ta et hardt grep. Og sette opp som mål at 20000 kan du spare i måneden sammen med din samboer eller mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er to med en inntekt på rundt en mill i året. I dag betjener vi lån på ca 4 millioner, har beregnet å betale kraftig ned på lånet de neste par årene, så vi har i dag boutgifter/nedbetaling boliglån på ca. 30000-33000 kr pr mnd. Vi bruker ikke så mye penger på andre ting akkurat nå, sykler på jobb og handler på Rema. Men hjemmeboende tenåringer koster :-/

Men vi begynte med en leilighet på 85 m2 og en heeelt annen inntekt. 3-barnsfamile i 10 år i den leiligheten, det gikk det også :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. Husbanken er det neppe et alternativ for oss. På sidene deres står følgende:

Tilskudd til etablering gis til enkeltpersoner/husstander med varig lav inntekt og som ikke er i stand til å betjene fullt lån til egnet bolig. Ordningen er sterkt behovsprøvd og bare de aller mest vanskeligstilte kan regne med å få tilskudd. Etterspørselen etter boligtilskudd er stor, og prioriteringen av søknadene vil variere fra kommune til kommune.

Tviler på at vi regnes som vanskeligstilte, selv om vi strengt tatt er det ifht å komme inn på dagens crazy boligmarked! ;-)

Dette er referert til ett boliglån i husbanken. Det er ikke det jeg mener. Jeg mener et startlån, som dekker egenkapitalen som dere må ha i den banken dere søker lån. Vi fikk lån i Nordea, men måtte ha enten 20% egenkapital eller kausjonist. Vi søkte om 500.000 kr i startlån i husbanken for å kunne gi som egenkapital til Nordea. Dette fikk vi og har inntekt på 700.000kr, så ser ikke på oss som vanskeligstilte......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å gi deg et sammenligningsgrunnlag kan jeg jo informere deg litt om min økonomiske situasjon:

J

eg vil anslå at min samboer og jeg har i underkant av 600 000 i bruttoinntekt.

Vi har ikke barn eller bil

Månedlige utgifter på boliglån/leie er omtrent 5 500 kroner. Jeg vil anslå at øvrige faste utgifter i måneden (strøm, internett, telefon, forsikring, lisens, busskort, avisabonnement(er)) er vel kanskje på minst 3 000 kroner (må innrømme at jeg ikke har full oversikt her). Det vil si 8500

Én av oss har studielån, det blir vel rundt 1500 kroner i måneden.

Totale faste utgifter i måneden er dermed på rundt 10 000 kroner.

Det siste året har vi nok spart i gjennomsnitt rundt 18 000-20 000 kroner i måneden til sammen.

Dere har jo en del utgifter forbundet med barn og bil. I tillegg har dere nesten dobbelt så høye boligutgifter som oss. Samtidig har dere ganske mye mer i lønn. Jeg vil nok tro at dere kunne doblet hva dere sparer i måneden om dere hadde tatt et ordentlig godt blikk på utgiftene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser du får mange svar TS, fra folk som har klart seg. Men jeg skjønner at du fortsatt lurer på hva du skal gjøre. Ting var helt annerledes for 4 år siden.

Boligprisene har økt drastisk over de 4 årene. Opptil 25% på enkelte steder, jeg skjønner godt din frustrasjon.

Hva med å gå til en annen bank og forklare mer om situasjonen?

Eventuelt burde dere virkelig sette spareviljen til, og spare alt dere kan i et helt år, slik at banken ser at dere er flinke til å spare, og kanskje vil gi dere lån uten 10%egenkapital. Dere burde nedgradere boligen også, ikke leie et rekkehus. Om et år har dere også høyere lønn, så det burde gå lettere å få lån pga det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kutt utgiftene (da sparer man resten!), kjøp et 3-roms til 2.5 mil. i begynnelsen og oppgrader etterhvert. Bedre å nedbetale boliglån enn å betale leie, ikke sant? Med ca 2.2 mil i boliglån, betaler dere noe ca 7000 per måned kanskje til banken, eventuelt noen lave fellesutgifter hvis dere kjøper i borettslag. Vi får ca deres årlig inntekt før skatt og vi har ikke noen problemer å spare ca 3000 hver måned uten å føle det ubehagelig med økonomien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi forsøker spare så mye som mulig hver måned, men siden vi startet på skratsj nylig har vi bare rundt 70 000 samlet på BSU, og 20 000 på vanlig sparekonto. Med studielån som skal nedbetales og dyr husleie for leiligheten er det ikke så mye mer å gå på heller.

Hvordan fikk dere råd til bolig? Har inntrykk av at "alle", i alle fall med vår lønn eier egen bolig - men kan ikke se hvordan det er mulig for oss - så da blir vi nysgjerrig!

Hvordan kan dere ha startet på "skratsj" nylig? Hvorfor har dere ikke spart jevnt under studier til å kjøpe bolig? Det er vel ingen overraskelse at dere må stille med EK, eller at det er lurt å ha en stor buffer osv. Har dere ikke lært økonomi hjemme, eller hørt om budsjett og økonomistyring. Høres ut som dere burde ha en langhelg med å se episoder av luksusfellen og tenke dere om før dere bruker penger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan kan dere ha startet på "skratsj" nylig? Hvorfor har dere ikke spart jevnt under studier til å kjøpe bolig? Det er vel ingen overraskelse at dere må stille med EK, eller at det er lurt å ha en stor buffer osv. Har dere ikke lært økonomi hjemme, eller hørt om budsjett og økonomistyring. Høres ut som dere burde ha en langhelg med å se episoder av luksusfellen og tenke dere om før dere bruker penger...

Herremin for en kommentar!!!

Nå sier ts at de har nylig kommet ut i jobb etter tunge og tidkrevende studier, og samtidig hatt et barn. Hvor i all verden mener du de skulle tatt pengene ifra? Jeg vet ikke om du har studert, men isåfall så vet du at det ikke akkurat er kjempesummer man får i studielån...

Og hva er det med denne nazisparinga på KG? Jeg er forsåvidt enig i at man burde spare, og ha en god buffer, men man skal da leve og!

Å Sette av 20000 på sparing hver måned (ja, ok om man har råd og skal spare til EK i et par år), leve med å snu krona for hver enkelt lille ting man skal ha, synes det høres temmelig kjipt ut jeg da. Man kan dø imorgen, da hjelper det lite å ha 500000 på konto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg reagerer på lønningene her. Lege og fysioterapeut, og barn 770000 før skatt og inkl barnetrygd?! Er det mulig da?

Leger tjener ikke så fantastisk bra som mange skal ha det til. Godt mulig legen er i turnustjenste enda også.

Fysioterapeuter tjener jo heller ikke noe ekstremt bra, iallefall ikke i det offentlige.

Men begge yrkene gir gode muligheter til å tjene bra etterhvert, OM de velger de rett veien, gjerne med egen praksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi spontankjøpte vår første leilighet for 4 år siden. Fullfinansiering, han hadde 300k i året - jeg hadde så å si ingenting (student, hadde en liten vikarjobb), lån på 1 mill.

Nå er vi plutselig blitt 25 og 26 år gamle og det er på tide med større leilighet. Vi selger denne med greit overskudd, så vi har litt EK til ny leilighet. Det har vært hardt, men så utrolig verdt det. Det hadde vært kjempedeilig med enebolig i byen, men det kan vi nok se langt etter en stund til, med dagens boligpriser. Man får innse sine egne begrensninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere ikke greier å spare mer enn 6000kr i tillegg til den husleien dere betaler nå, vil dere ha store problemer med å betjene et lån på 4 mill. I tillegg kommer det mye andre utgifter med å eie i tillegg til selve lånet.

Og i tillegg må man ta høyde for at renten kommer til å stige de neste årene. Og det vil merkes når man har lån på 4 mill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har spart i BSU siden jeg var 12 eller noe (takk, mamma!) og sparte 1/3 av lønna jeg fikk utbetalt første året jeg jobbet fullt. Likevel hadde ikke dette vært nok til min del av EK (fortsatte å spare i BSU selv om vi kjøpte), så jeg lånte beløpet av samboeren min. Det er mer gunstig for oss at jeg fortsetter å makse i BSU, og de øvrige pengene jeg hadde spart bruker vi som buffer. Samboeren min lånte pengene av faren sin. Mange får hjelp hjemmefra, og det gjaldt også oss. Hadde vi ikke hatt denne muligheten hadde vi gått inn for å spare en fast sum i måneden til vi hadde nok på våre BSU-kontoer (samt øvrig sparing) + en liten buffer, det bør man jo uansett alltid ha.

Kan egentlig bare råde alle til å spare til bolig, om det så bare er et lite beløp. Og begynn tidlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...