Gå til innhold

Hvordan fikk dere råd til boligkjøp?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er normalt at foreldre hjelper med å være kausjonister og/eller gir en større pengegave til ungene sine.

Det er slettes ikke alle som har foreldre som kan stille som kausjonister eller gi et større pengebeløp til ungene sine!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er slettes ikke alle som har foreldre som kan stille som kausjonister eller gi et større pengebeløp til ungene sine!

Det er fortsatt normalt, uansett om det er noen som ikke gjør det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere har utbetalt ca. 44 000 i måneden skjønner ikke jeg hva dere bruker penger på? Dere sparer 6 000 og har leie på 10 000. Da er det fortsatt igjen hele 28 000?? :klo:

edit: 44k, ikke 46k

Endret av Fraise
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første: lønningene deres kommer til å stige med 100-200.000 ganske raskt, i alle fall hvis dere begge skal jobbe 100% framover. Dere har tross alt utdannelser som skulle gi noenlunde grei lønnsuttelling.

For det andre: jeg får det ikke helt til å stemme at dere kan leve omtrent på SIFO-minimum, og likevel ikke klare å spare mer. For moro skyld la jeg inn scenariet deres i SIFOs kalkulator.

Jeg gjettet på ett barn i barnehage, og fikk et forbruk på ca 17.000 per mnd.

Husleie + studielån i tillegg: ca 15.000

Har dere 44.000 utbetalt, skulle dere altså kunne spare omtrent dobbelt så mye som de 6000 du antyder per mnd med dagens inntekter og et minimumsforbruk. Og sparingen vil kunne øke når inntekten øker. En skal ikke se helt bort fra at enkelte banker vil vurdere bakgrunnen og inntektsutsiktene deres som så positive at mulighetne for lån øker når dere har vist evne til å spare i noen måneder.

Endret av Spinell
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere har gode utdannelser - er det ikke mulig for dere å skaffe bedre betalte jobber?

-

Vi kjøpte hus for tre år siden, uten 10% egenkapital eller kausjonist. Men det var vel mye mulig lettere å få lån på den tiden enn det det er nå.

Støtter forslaget om å kjøpe en rimeligere bolig. Selv i Oslo er det mulig å finne noe til et par mill for et par med ett barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternativt kan dere kjøpe en mindre selveier og leie den ut bare for å komme inn i markedet, men det spørs hvor mye mer prisene vil stige fremover. Ville definitivt sjekket med Husbanken om mulighet for startlån, det er jo akkurat slike som dere de er ment å hjelpe, unge i etableringsfasen. Dere har nok rett og slett kommet i gang litt sent, og uten foreldre son kan stille som medlånetakere er det faktisk ikke så enkelt.

Jeg blir 35, og har nå kjøpt min fjerde bolig sammen med min samboer, de tre andre har jeg eid alene. Hadde ikke min far vært snill og stillt opp på de to første hadde jeg nok ikke hatt mulighet til å kjøpe alene, særlig ettersom jeg var alenemor i flere år. Har nå næmere en mill. i egenkapital etter to gode kjøp/salg, og har allerede "tjent" på den fjerde ettersom det er et prosjekt som ikke er ferdigstilt enda og vi gikk inn tidlig med påfølgende prisstigning (kan forresten også anbefales, har man litt tålmodighet kan man for en fin bolig til OK pris). Forhåpentlig skal vi ikke flytte flere ganger da, men godt å vite at jeg har så jeg klarer meg om jeg igjen skulle måtte kjøpe alene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stusser også på forbruket. Dere har 44000 i måneden og sparer 6000, da er det 36000 igjen! Vi har mye mindre utbetalt enn det. Hvis vi hadde 44000 i måneden hadde vi spart sikkert 20 000 i måneden. Og vi har 2 barn og studielån.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spareplanen er bare satt opp etter et estimat av forbruket vi forventer å få. Merk at vi bare har hatt to måneder med utbetaling av normal lønn - og i disse månedene har vi hatt en god del ekstra utgifter. Så kanskje er det realistisk å spare mer per måned? Det var litt det som var hovedspørsmålet mitt, hvor mye sparte dere i måneden og hvor lenge - for å få råd til bolig?

Er ikke så veldig motivert for å kjøpe noe billig bare for å komme inn i markedet. Vi er allerede såpass "gamle", har et barn og tenker på et nytt i nær fremtid - at å bo i et "høl" er uaktuelt. Da blir vi heller boende her som vi leier, som er et ganske allright rekkehus.

Det er et godt poeng at lønningene vil stige raskt om et års tid. Så mulig at vi kanskje kan spare opp i 15.000 i måneden en lengre periode.

Har inntrykk av at bankene er ekstremt strikte på disse 10% med egenandel, og det er det som stresser oss. Vi har jo økonomi til å betjene et lån - men vi har ikke kontanter i hånden nå! Om noen kjenner til banker som fremdeles viser litt skjønn ifht disse 10% - gi meg gjerne navnet!

MErk - 770 000 samlet, inkl barnetrygd BRUTTO.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. Husbanken er det neppe et alternativ for oss. På sidene deres står følgende:

Tilskudd til etablering gis til enkeltpersoner/husstander med varig lav inntekt og som ikke er i stand til å betjene fullt lån til egnet bolig. Ordningen er sterkt behovsprøvd og bare de aller mest vanskeligstilte kan regne med å få tilskudd. Etterspørselen etter boligtilskudd er stor, og prioriteringen av søknadene vil variere fra kommune til kommune.

Tviler på at vi regnes som vanskeligstilte, selv om vi strengt tatt er det ifht å komme inn på dagens crazy boligmarked! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både min mann og jeg hadde egne boliger da vi traff hverandre, og vi hadde begge spart i 4-5 år etter endte universitetutdannelser før vi kjøpte noe. Vi hadde faktisk lagt inn ca 20% egenkapital hver! (Men på et sted der boliger er billigere enn hos deg.) Så det er ingen umulighet å spare opp egenkapital, men du verden så kjedelig og meningsløst det virker når man føler man kaster leiepenger ut av vinduet, og sparingen går sakte pga leieprisene, samtidig som man vet man kan betjene et helt greit lån!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har inntrykk av at bankene er ekstremt strikte på disse 10% med egenandel, og det er det som stresser oss. Vi har jo økonomi til å betjene et lån - men vi har ikke kontanter i hånden nå! Om noen kjenner til banker som fremdeles viser litt skjønn ifht disse 10% - gi meg gjerne navnet!

MErk - 770 000 samlet, inkl barnetrygd BRUTTO.

Dere kan, som flere allerede har nevnt, søke om startlån hos kommunen. Mange får hjelp til å komme inn på boligmarkedet på denne måten. Det kan også være mulighet å få lån ut over 90 % i vanlig bank. Nå får jeg snakke for der jeg selv jobber, og der kan vi strekke lånet ut over 90 % hvis vi ser at lånesøkerne har vist god sparevilje en periode. Det absolutte minimum dere må ha er til å dekke omkostningene ved boligkjøpet. Jeg ønsker ikke å oppgi hvilken bank jeg jobber i i et åpent forum, men send meg gjerne en PM om du ønsker mer info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg var inne på i mitt forrige innlegg, og som Alison også sier, å vise evne til å spare i en periode vil uten tvil virke positivt.

Min erfaring er at en kan ha en god dialog med "lokalbanken". Har man en bank der man har en god kundehistorikk, og som attpåtil kjenner lokale forhold, er det ikke umulig at de er løsningsorienterte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg var inne på i mitt forrige innlegg, og som Alison også sier, å vise evne til å spare i en periode vil uten tvil virke positivt.

Min erfaring er at en kan ha en god dialog med "lokalbanken". Har man en bank der man har en god kundehistorikk, og som attpåtil kjenner lokale forhold, er det ikke umulig at de er løsningsorienterte :)

Det er ikke bare de små lokalbankene som er løsningsorienterte, men et godt kundeforhold har mye å si når en trenger lån ut over de normale rammene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi kjøpte en liten leilighet (45 kvm) bare for å komme oss inn på boligmarkedet. (Hadde ingen problemer med å bo to voksne og 1 barn der i 3 1/2 år) Betalte ned så mye som mulig der + sparte bsu. Fikk litt mer for den da vi solgte og hadde dermed grei egenkapital og kunne kjøpe litt større. At vi noen gang skal komme oss inn i en bolig til 4 mill er vel lite sansynlig, men vi har dårlig betalte butikkjobber begge to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk 96% finansiering i vår. De ville helst ikke røre BSU, så da hadde jeg ikke mer enn 4% finansiering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. Husbanken er det neppe et alternativ for oss. På sidene deres står følgende:

Tilskudd til etablering gis til enkeltpersoner/husstander med varig lav inntekt og som ikke er i stand til å betjene fullt lån til egnet bolig. Ordningen er sterkt behovsprøvd og bare de aller mest vanskeligstilte kan regne med å få tilskudd. Etterspørselen etter boligtilskudd er stor, og prioriteringen av søknadene vil variere fra kommune til kommune.

Tviler på at vi regnes som vanskeligstilte, selv om vi strengt tatt er det ifht å komme inn på dagens crazy boligmarked! ;-)

I og med at lønningene deres vil stige, kan det godt hende at den lokale banken vil fire litt på kravene. Mannen min fikk en del høyere lån enn ventet siden han er pilot og lønnen hans antagelig vil stige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale dere å gå til flere banker.

Har dere en lokalbank?

Jeg fikk 100 % finansiering i min lokalbank for noen måneder. Årslønn rundt 400 000, bolig lån rett under 1,7mill.

Og som de andre sier her, jeg skjønner ikke helt regnestykket deres.

Jeg har som sagt en inntekt, og betaler mellom 10 000-11 000 mnd i huslån/husleie. Og jeg har i tillegg studielån. Likevel føler jeg at jeg har det ganske greit økonomisk.

Greit nok at jeg skatter litt mindre, men dere tjener dobbelt så mye!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...