Gå til innhold

Hvor mye energi har dere etter jobb

Gjest uregistrert

Anbefalte innlegg

Du satte virkelig ord på det å slite med stoffskifte. Takk, norah.

Jeg har iallefall blitt ekspert på meg selv - og har overraskende mange venninner og kollegaer med samme sykdom....

Ja, stoffskifteproblemer er ikke greit. Spesielt ikke når man får høre av legen at man er frisk og at det bare er å ta en pille, så er man som før. Jeg er IKKE som før, uansett hva prøvene viser.

Tok meg lang tid å skjønne at det ikke bare var meg. Jeg fikk mange rare beskjeder(også av spesialister); "du kan ikke ha lavt stoffskifte, du er så ung, du må iallefall ikke operere kjertelen" - det måtte jeg - og "du trenger ikke medisiner" - det måtte jeg ha, osv, osv.

Takk for mange gode svar!

Lurer litt på om dere som skriver at dere er slitne, også kan kjenne dere psykisk slitne. Litt nedfor, liksom? Sånn blir jeg når jeg er sliten, nemlig....

Uansett om det er langvarig søvnmangel/vitaminmangel/utbrenthet/lavt stoffskifte - så er nedstemthet ofte ett av flere symptomer. Om det er stoffskifte så handler det om at tyroksinen styrer alle celler i kroppen, så man får både fysiske og psykiske symptomer.

"Godt" at jeg ikke er alene. Jeg var ganske bekymret en stund her.

Noen som har noe konkret å si om kosthoød og slik i forbindelse med trøtthet? Jeg tror kanskje jeg spiser for lite. Er kanskje litt undervektig? Noen av dere andre som også er det?

Mat - og riktig mat, samt bevegelse er ALFA OG OMEGA(med utropstegn 10 ganger) for helse og velvære.

Jeg bruker kosthold, og spesielt trening som obligatorisk egenmedisin for å klare meg i arbeidslivet og få en bedre helse.

Kjenner jeg blir helt gal av det kroppshysteriet her inne - sikkert fordi trening for meg betyr bedret livskvalitet gjennom at jeg faktisk klarer å håndtere jobben og kan realisere det som betyr mye for meg både karrieremessig og sosialt.

Tenk kostholdspyramiden(luk ut evt allergier) - kutt ut mest mulig søtningsmidler(asepartam er faktisk bevist å forverre depresjoner)- kutt ned på sukker og transfett - pass på å få nok omega 3(forebygger faktisk depresjoner det også hvis jeg ikke tar feil) og vær snill med kroppen din.

Gå tur i skogen(kort bedre enn ingenting) - gjør ting som gir energi, ikke stjeler unødig energi.

Og så til slutt; ikke bli stressa av å være sliten. 70% av greia for meg i dårlige perioder(som jeg omtrent aldri har lengre) handler om å bare akseptere at "slik er det nå, og det går over".

Gå til legen, du og sjekk vitaminnivåer, stoffskifte etc. Virker h*n uintressert bytter du lege.

Endret av norah
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...