Gå til innhold

Pepperkakehus


Thomasine

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Før bakte vi eget "fantasi-hus" rundt 18 desember, og smadret det nyttårsaften. Nå som vi reiser bort til min mor i jula blir det å snekre sammen og pynte et ferdighus 22 el 23 desember. Smadres fortsatt på nyttårsaften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjøpt ferdighus i år, håper å få tid til å sette det sammen i løpet av uken.

Smadres og spises (om noen vil ha) første nyttårsdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker å bake pepperkakehusene når jeg og mannen kommer "hjem" på juleferie, hvilket vil si rundt 20. desember.. Baker fire-fem hus, til oss, mine foreldre, hans familie og min farmor. Er vel egentlig bare det som ender hos hans familie som blir spist, ingen av oss andre har særlig sans for hjemmelagede pepperkaker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal lages på tirsdag, blir spist i januar.

Kanskje ikke på tirsdag, spørs hvor mye ledig tid jeg har, men denne uka skal det opp, og spises i januar, ungene får gå og småspise på det til de har tatt vekk alt med godteri på i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baker/lager delene først, en uke eller to før montering.

Monterer siste lørdag eller søndag før julekvelden.

Spiser aldri selve bygget, men alt gåtteriet som er på forsvinner litt eller litt i romjula.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror vårt kunne ha stått til sommerferien, og fremdeles kunne ikke ti ville hester hindret de godtesjuke ungene våre fra å ete rubbel og bit ! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vel lage et litt nærmere jul, sammen med min søster og hennes sønn tenker jeg.

Så blir det vel smaddra en gang på nyåret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år har vi kjøpt sånn "gjør-det-selv-"hus. Klipp og lim :ler::ler:

Har ikke heeelt lagt inn i agendaen når tid huset blir "sjøsatt" med regner med uka før jul - - - og demonteringa skjer 2. nyttårsdag (som tidligere år) med nabounger og tøtta vår som 1."terminator" :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:P Pepperkakehuset skal være ferdig så tidlig som mulig i desember. Da kan ungene glede seg lenger. Jeg lager et hus selv som jeg har tegnet, og ungene pynter sine egne kjøpte hus. Dette danderer vi som et tun med snø og granbar rundt. Og selfølgelig lys inni. Dette har blitt en tradijon.

Det er ikke vanskelig og tegne et eget hus, og det blir veldig fint.

Tips: Tegn vegger å tak på matpapir. Du får plass til en stor vegg på en stekeplate.

-skjer ut vinduer, og legg et farget drops i hver vindusrute. De smelter og blir til (glass).

- Det går også ann og fargelegge gelantinplater med konditorfarg. da ser det ut som ordentlig blyglass! De limes på før du monterer taket.

-Dekorer rundt vinduer med melis glasur før du monterer vegger. Da slipper du at melisen renner nedover hele veggen.

- Det er lekkert med en grunnmur du tegner op nederst på veggen.

-Lag noen avlange ruter du limer som karmer under vinduene.

-Det er bare pynten som blir spist. og da kan du bruke limpistol til å montere delene. Men knekk fester pipe og karmer best.

-Lag en tykk glasur med litt blå farge (fåes på apoteket) og sprøyt istapper nedover taket.

Lykke til!

Nora j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tar det neste uke. Har kjøpt ferdig hus, som vi pynter og har rosa glasur!!! (Det er liksom jente-huset vårt.......) :erter:

Huset blir knust de første dager i januar.

Tips for de som ikke spiser pepperkakehuset, bruk limpistol og lim sammen huset, kjempelettvint!! :blunke: Da kan man og pynte med glitter og stas..... -Gjorde det for noen år siden, men da blei veslejenta mi ikke særlig blid..... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott, mange svar!! :D

Noen spørsmål til:

Hva slags pynt har dere?!

Nonstop

Seigmenn

Hvor setter dere huset?!

Vi har vårt på et fat med bomuld (snøen!!) som underlag!!

Det står på skjenken i stua!!

:hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott, mange svar!! :D

Noen spørsmål til:

Hva slags pynt har dere?!

Nonstop

Seigmenn

Hvor setter dere huset?!

Vi har vårt på et fat med bomuld (snøen!!) som underlag!!

Det står på skjenken i stua!!

:hoppe:

Vi gjør ganske likt som dere, har også sukkertopper og annet smågodt som vi har i huset på det rette tidspunktet.

Fikk litt lyst til å lage icing med blåfarge til istapper som det ble nevnt over her nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...