Gjest Anonymous Skrevet 29. november 2003 #1 Del Skrevet 29. november 2003 Har en sønn på snart fem år som har fått skarlagensfeber. Han skal ha antibiotika mikstur tre ganger om dagen i en uke. Denne smaker jo selvfølgelig helt forferdelig, og han vil ikke ha den. Har prøvd alle metoder, det endte med at jeg måtte tvinge det i han, halvparten rant ut og resten satt han i halsen Er alene med han, så jeg må ha en metode som ikke krever ett stykk mannfolk. Hjelp!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Chriselia Skrevet 29. november 2003 #2 Del Skrevet 29. november 2003 Sikkert ikke det beste forslaget men; hva med å gi han en premie når han har vært flink å tatt medisinen sin? Trenger ikke være noe stort,kanskje at han får lov å se en video film eller noe sånt? Sånn gjorde mamma med min lillesøster da hun var mindre,og det funket Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madley Skrevet 29. november 2003 #3 Del Skrevet 29. november 2003 Skyll det ned med noe godt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Starya Skrevet 29. november 2003 #4 Del Skrevet 29. november 2003 Been there, done that. Vi slet så mye i begynnelsen at vi måtte få ny resept pga alt som ble sølt vekk. Vi prøvde alt, det var lite som funket. Husker ærlig talt ikke hvordan vi klarte det til slutt. Du har i alle fall min fulle sympati. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miranda Skrevet 29. november 2003 #5 Del Skrevet 29. november 2003 5 år... Kan være ganske vanskelig i den alder, ja... Når det lykkes er det bare viktig å ikke glemme å gi ros... Masse masse ros :blunke: Lykke til... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tabby Skrevet 29. november 2003 #6 Del Skrevet 29. november 2003 Ros og belønning. Som videofilm etter medisin, is etter maten ol. Kan du blande den i saft? Evt gi ham saft/juice el l til å skylle ned med? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miranda Skrevet 29. november 2003 #7 Del Skrevet 29. november 2003 Jeg tenkte bare på - det er ikke mulig å få med. i tabelett form, da? Som kan knuses, og blandes i syltetøy...? Det er den versonen jeg selv helst tyr til, med min 6 årige datter... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 29. november 2003 #8 Del Skrevet 29. november 2003 Kjøp en medisindosseringssprøyte på apoteket og sett deg over ham. Sprut løs. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Brunhilde Skrevet 29. november 2003 #9 Del Skrevet 29. november 2003 Da min 13 åring var på samme alder brukte jeg en engangssprøyte. (Som jeg brukte mange ganger...). Jeg fylte medisindosen i, ga den til barnet og sa: Dette MÅ du ha i deg, etterpå vanker en belønning. Det gikk faktisk veldig bra så lenge h*n fikk styre selv. Tex forslag om å tvinge medisinen i barnet må, etter mitt syn,kun benyttes hvis absolutt alle andre muligheter er prøvd! Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest som blander seg inn Skrevet 29. november 2003 #10 Del Skrevet 29. november 2003 Dropp hele greia. Det er kun i meget ekstreme tilfeller av tilleggskomplikasjoner man trenger gi antibiotika mot skarlagensfeber. Ofte skriver legene det ut fordi foreldre liker å føle at de gir medisin så ungene skal bli fortere friske, men det trengs nesten aldri. Skarlagensfeber er vel et virus... Hvis du er dønn overbevist om å gi antibiotika likevel (jeg gjør ikke det før det står om liv eller uførhet), husk å gi "snille" tarmbakterier (tabletter eller til nød biola), antibiotikaen tar livet av alle bakterier. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 29. november 2003 #11 Del Skrevet 29. november 2003 Til Gjest som blander seg inn; Selve skalagensfeberen er ikke direkte farlig, MEN sykdommer man kan få som følge av dette kan være farlig. Så antibiotikakuren er for å gjøre sykdomsforløpet lettere og forhindre følgesykdommer. Utover det kan jeg ikke komme med noen tips til deg som trenger det (det var jo det innlegget handlet om), syns det er kommet mange gode forslag her. Prøv å forklare barnet hvor viktig det er at han tar medisinen sin og belønn ham etter han har tatt den (selv om du må "tvinge" den i ham). Kanskje du skulle tatt kontakt med legen og hørt om det var en annen type medisin dere kunne prøve, event. tabletter!? Uansett; lykke til og god bedring! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 30. november 2003 #12 Del Skrevet 30. november 2003 Tex forslag om å tvinge medisinen i barnet må, etter mitt syn,kun benyttes hvis absolutt alle andre muligheter er prøvd! Jepp. Helt enig. Jeg har lang erfaring som alenemor uten hjelp av ett stykk mannfolk som holde og lure hjelp. Det eneste som funker, hvis det nå er sllik at banret MÅ ha medisin er å sette seg overskrevs på ungen, gjemme hendene hans og fortelle hva du har tenkt til. Så sprute løs. Det lærte jeg faktisk på barneavd på Ullevål..... :blunke: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 30. november 2003 #13 Del Skrevet 30. november 2003 Var meg som skrev innlegget..... har prøvd alle forslag dere kommer med uten å lykkes. Fått ny resept i dag på dråper isteden, de smaker forferdelig de også, men mengen de skal ha i seg blir jo mye mindre. Ender nok med at jeg må tvinge det i han, men har som noen her forelso vurdert å droppe hele kuren. Han er i ganske god form nå, bare utslettet igjen. Skarlagensfeber er forresten ikke et virus, men en bakterie. De gir da ikke antibiotika til virusinfeksjoner.... Ifølge barnelegen.no er det en streptokokkinfeksjon i de øvre luftveiene, og dfe får jo også dette utselttet da. Får prøve dråpene, og hvis ikke det heller går vet jeg ikke...... Er sykepleier, så jeg føler meg litt dum som ike klarer dette :oops: Er lettere med andre folk enn ens eget barn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mystic Skrevet 30. november 2003 #14 Del Skrevet 30. november 2003 Hvis du har fått dråper, så kan du prøve å blande dem ut i en liten mengde ren (ublandet) saft. Dette måtte jeg gjøre med min eldste når han fikk slik medisin. Det smaker vondt dette også, men ikke fullt så ille. Stå klar med et glass saft og en stor posjon ros etterpå :D Lykke til og god bedring fremover. :klem2: Klem fra Mystic Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå